Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Veranstaltungen

DIPF-Beiträge auf der EARLI und JURE Konferenz 2015

Limassol, Zypern. 25. bis 29. August 2015. Alle zwei Jahre organisiert die EARLI, European Association for Research on Learning and Instruction, eine Konferenz, bei der sich Bildungsforscher aus aller Welt über ihre neuesten Forschungsvorhaben und -ergebnisse austauschen, darunter auch viele Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler des DIPF. Thema der EARLI 2015: "Towards a Reflective Society: Synergies between Learning, Teaching and Research". Im Vorfeld der EARLI Konferenz findet am 23. und 24. August traditionell die JURE 2015 statt, eine Pre-Konferenz, die sich an den wissenschaftlichen Nachwuchs richtet.

Hier sind die Präsentationen, Vorträge und Beiträge von DIPF-Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern auf der EARLI 2015 und der JURE 2015 zu finden.

JURE 2015 - Sonntag, 23. August 2015

Papers

E4: Assessment and evaluation: Formative assessment in the classroom

Chair der Sitzung: Tony Burner
16:00 - 17:30 Uhr, Ort: Brown_B4

Beitrag: "Formative assessment - Effects of feedback characteristics and feedback embedment on students' mathematics achievement and interest"
Petra Pinger
(DIPF), Katrin Rakoczy (DIPF), Michael Besser (Leuphana Universität Lüneburg), Eckhard Klieme (DIPF)

Dienstag, 25. August 2015

Symposium

21: The Role of Instructional Sensitivity in the Assessment of Student Competencies. Assessment methods and tools

Chair der Sitzung: Alexander Naumann (DIPF)
15:45 - 17:15 Uhr, Ort: Cyan_F2

Organisator der Sitzung: Alexander Naumann (DIPF)

Diskutant: Eckhard Klieme (DIPF)

Beiträge

  • Linking the instructional sensitivity of tests and items
    Alexander Naumann
    (DIPF)
  • Evaluating items' instructional sensitivity based on measures of instructional content
    Jan Hochweber
    (DIPF)

Mittwoch, 26. August 2015

Symposium

4: New theories for motivation and learning

Chair der Sitzung: Marina Lemos (Universidade do Porto)
08:45 - 10:15 Uhr, Ort: Brown_B8

Organisator der Sitzung: Thomas Martens (DIPF)

Beitrag: "Towards an integrated model of learning and action"
Thomas Martens
(DIPF)

 

6: Cross-country Comparisons of Measures in Educational Effectiveness and Teacher Education Research

Chair der Sitzung: Ronny Scherer (University of Oslo)
08:45 - 10:15 Uhr, Ort: Brown_B6

Organisatoren der Sitzung: Ronny Scherer (University of Oslo), Susanne Kuger (DIPF)

Beitrag: "An international perspective on mathematics teaching"
Susanne Kuger
(DIPF)

 

18: Teacher professional development

Chair der Sitzung: Sigrid Blomeke
13:45 - 15:15 Uhr, Ort: Brown_B3

Beitrag: "Once a good judge, always a good judge? On the stability of pre-service teachers’ judgment accuracy"
Caroline Wahle (Universität Koblenz-Landau), Anna-Katharina Praetorius (DIPF), Katrin Hochdörffer (Universität Koblenz-Landau), Friedrich-Wilhelm-Schrader (Universität Koblenz-Landau)


Postersession, Roundtable

21: Peer learning and peer interaction

Chair der Sitzung: Nathalie Aelterman
15:45 - 17:15 Uhr, Ort: Yellow_G2

Beitrag: "Project BiPeer: Facilitating German reading in bilingual primary students through peer-learning"
Martin Schastak
(DIPF)

 

23: Educational policy and language education

Chair der Sitzung: Marcus Emmerich
15:45 - 17:15 Uhr, Ort: Green_A7

Beitrag: "Academic success in mathematics: The importance of parental support, and parent-school-interaction"
Nina Jude
(DIPF)

Donnerstag, 27. August 2015

Vortrag

3: Comprehension of text and graphics

Chair der Sitzung: Alberto Nagle Cajes
13:45 - 15:15 Uhr, Ort: Brown_B1

Beitrag: "Too demanding, too complex? The role of executive working memory functions in reading digital text"
Carolin Hahnel
(DIPF)

Freitag, 28. August 2015

Symposium

30: Frontline Learning Research Panel Discussion

Chair der Sitzung: Sanne Akkerman (Utrecht University)
08:45 - 10:15 Uhr, Ort: Purple_H3 (Rialto)

Beitrag: "Frontline Learning Research Panel Discussion"
Thomas Martens
(DIPF)


Vortrag

1: Attitudes and beliefs

Chair der Sitzung: Fabio Dovigo
13:45 - 15:15 Uhr, Ort: Purple_H2

Beitrag: "Sense of Belonging to School – The role of parental education and students’ attitudes towards school"
Tamara Marksteiner (Universität Mannheim), Susanne Kuger (DIPF)

 

18: Teacher professional development

Chair der Sitzung: Madeleine Bieg
13:45 - 15:15 Uhr, Ort: Brown_B3

Beitrag: "Identifying causes for teachers’ judgment inaccuracy with an MTMM-CFA model"
Anna-Katharina Praetorius
(DIPF)

 

24: Assessment methods and tools

Chair der Sitzung: Johanna Kaiser
13:45 - 15:15 Uhr, Ort: Brown_B8

Beitrag: "Construct Validation through Manipulation of Item Difficulties in a Simulation-based ICT-Skills Test"
Lena Engelhardt
(DIPF)

Samstag, 29. August 2015

Symposium

5: Heterogeneity of Learning Motivation

Chair der Sitzung: Thomas Martens (DIPF)
13:45 - 15:15 Uhr, Ort: Orange_E1

Beitrag: "Different Pathways of Learning at University: Exploring the Heterogeneity of Motivational Processes"
Thomas Martens
(DIPF)

 

9: Student involvement in the classroom: Different perspectives and associations

Chair der Sitzung: Anett Wolgast (DIPF)
13:45 - 15:15 Uhr, Ort: Brown_B4

Organisatorin der Sitzung: Anett Wolgast (DIPF)

Beitrag: "Student perspective-taking and their involvement in language classes"
Anett Wolgast (DIPF)

 

10: How to improve validity and cross-cultural equivalence in international comparative studies?

Chair der Sitzung: Eckhard Klieme (DIPF)
08:45 - 10:15 Uhr, Ort: Yellow_G2

Organisatoren der Sitzung: Dominique Lafontaine (Universite de Liege), Susanne Kuger (DIPF)

Beitrag: "Cross-national measurement of the multicultural school climate"
Eckhard Klieme
(DIPF)

zuletzt verändert: 03.08.2015