Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Dr. Kathrin Berdelmann

  Berdelmann Habilitand/-in

Post-doc researcher

Research Library for the History of Education - Research

Research Library for the History of Education

Warschauer Straße 34-38
10243 Berlin

+49 (0)30-293360-662

berdelmann@dipf.de

Projects

Curriculum Vitae

Professional activities

Current work and research priorities/current projects

  • Research on the history of education in the field of pedagogical obsservation
  • Time theory of pedagogy and operative pedagogy
  • Qualitative research on school and space

Publications

Selected publications

  • Berdelmann, K.: Operieren mit Zeit. Empirie und Theorie von Zeitstrukturen in Lehr-Lernprozessen. Paderborn, Schöningh 2010 [Operating with time. Empiricism and theory of time structures in teaching and learning processes.]
  • Berdelmann, K., Fuhr, T. (Hrsg.): Operative Pädagogik. Grundlegung, Anschlüsse, Diskussion. Paderborn, Schöningh 2009 [Operative pedagogy. Foundations, connections, discussion]
  • Berdelmann, K.: Synchronisierte Zeit in Bildungsprozessen. Perspektiven der operativen Pädagogik. In:  Schmidt-Lauff, S.(Hrsg.): Zeit und Bildung.  Annäherungen an eine zeittheoretische Grundlegung. Münster: Waxmann 2012 [Synchronised time in educational processes. Perspectives of operative pedagogy]
  • Berdelmann, K.: Vom Anfangen: Thematisierung zeitlicher Herausforderungen in Selbstlernarchitekturen. In:  Wrana, D., Maier, C. (Hrsg.): Professionalisierung in Lernberatungs-gesprächen. Theoretische Grundlegungen und Empirische Untersuchungen. Opladen: Budrich  2012 [On beginnings: Timely challenges in self-learning architectures.]
  • Berdelmann, K., Reh, S.: Aspects of Time and Space in Open Classroom Education. In: Bergstedt, B., Herbert, A., Kraus, A., Wulf, C.: Tacit Dimensions of Pedagogy. Münster, New York: Waxmann 2011
  • Berdelmann, K., Rieger-Ladich, M.: Klassenzimmer und ihre „materielle Dimension“: Praxistheoretische Überlegungen und methodologische Reflexionen. In: Schröteler-von Brandt, H. et.al. (Hrsg.):. Raum für Bildung. Ästhetik und Architektur von Lern- und Lebensorten. Bielefeld: transcript 2012  [Classrooms and their “material dimension“: Practice-theoretical thoughts and methodological reflections.]
  • Berdelmann, K., Rieger-Ladich, M.: Selbstständigkeit. In: Sandfuchs, U. et.al. (Hrgs.): Handbuch Erziehung. Stuttgart, UTB 2012 [Autonomy. A Contribution to a handbook  on education]
  • Berdelmann, K.: Die (A-)Synchronisation von Zeitstrukturen in Lehr-Lerninteraktionen In: Berdelmann, K., Fuhr, T. (Hrsg.): Operative Pädagogik. Grundlegung, Anschlüsse, Diskussion. Paderborn, Schöningh 2009 [ (A-)synchronicity of time structures in teaching and learning interactions]

Selected talks

  • Talk on  synchronised time in educational processes, given at the DGFE congress in Osnabrück, 2012
  • Talk on “looking forward- educational institutions in a new architectural appearance” held at the conference on educational reforms, Swiss Society for Educational Research, , Basel 2011
  • „Learning spaces. A conceptual framework of classrooms materiality“ Societé International d’Ethnologie et de Folklore 2011, Lisbon, Portugal 2011
  • “Aspects of time and space in open-classroom  education” conference “Tacit Dimensions in Pedagogy”, Freie Universität Berlin, PH Ludwigsburg, Kalmar University. In Berlin 2011
  • “Attention management“. Talk given at the annual conference of the American Association of Adult and Continuing Education, Clearwater Beach, Florida, USA (together with Jörg Dinkelaker & Matthias Herrle) 2010
  • “Asynchronicity in Education“ Faculty of Education Research Colloquium. York University, Toronto, Canada 2009
  • “Temporary coincidences. A conceptual framework for the (a)synchronicity of time structures in teaching-learning interaction.“ ECER, University of Gothenburg, Sweden 2008 
last modified Dec 06, 2016
Knowledge for Education

Profile and Overview 2013/2014

This brief overview presents the most important milestones of work conducted at DIPF in the past two years

Cover Profile and Overview 2013-2014

e-book (epub, mobi)

DIPF-Flyer "Knowledge for Education"