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Dr. Harry Neß

Associated researcher

Educational pathways and structures

Schloßstraße 29
60486 Frankfurt am Main

ness@dipf.de

Publications Neß

Projects

Curriculum Vitae

  • 1969-1972 Studied economic and industrial engineering (printing industry) in Berlin
  • 1972-1976 Teacher training seminar at Darmstadt  Polytechnic, first state examination (graphical trade, politics, German)
  • 1976-1977 Practical teacher training phase (internship) and second state examination in Frankfurt /Main
  • 1982 Magister Artium at TH Darmstadt
  • 1990 Graduation (Dr. phil.) at Fernuniversität Hagen  (distance learning university)

Professional activities

  • 1977-1981 Teacher at a vocational education and training school, Gutenbergschule in Frankfurt/Main
  • 1981-1985 Academic staff member for school practical studies at the Institute for vocational education and training pedagogy (TH Darmstadt)
  • 1985-1986 Secondment to the Ministry of Cultural Affairs, federal state of Hesse, and the state education authority in Groß-Gerau
  • 1986-1996 Held teaching and management positions in vocational education and training schools in Frankfurt and Darmstadt
  • 1997 Consultant for vocational education and training at the late Joint Federal State Commission of Planning in Education and the Promotion of Research (BLK) in Bonn
  • Since 1998 project manager at the DIPF

Current work and research priorities

  • Governance in initial, further and continuing vocational education and training
  • International comparison of vocational education and training systems paying particular attention to aspects of dual qualification and mobility
  • Assessment and evaluation of informally acquired competencies in company-related contexts
  • Development of professional occupations in the media and printing industry
  • Development of a common instrument for discerning and recognising informal, no-formal and formal learning in interlocking the three phases of teacher training
  • European dialogue on current challenges and innovative measures in vocational education and training

Publications

  • Gewerkschaftspositionen zu EQR und DQR. Ein Situationsbericht. In: Erziehungswissenschaft, H. 42, 22. Jg. 2011, S. 27 - 40.
  • (2011): Lebenslanges Lernen im Portfolio – Leitbild und Bedarf von Lehrer(inne)n fordern mehr Anerkennung. In: Berufsschul-INSIDER 4/2011, S. 29-31. Verfügbar unter http://www.gew-hessen.de/
  • Stellungnahme zum „Konzept Einbeziehung nicht-formal und informell erworbener Kompetenzen in den DQR/BMBF/KMK/17.5.2011“, Berlin 27.6. 2011. URL: http://www.deutscherqualifikationsrahmen.de.
  • (2011). Lithographen und Steindrucker im historischen Prozess ihrer Professionalisierung  - vom Lehrling zum Lehrmeister. In: 1971-2011 - Geschichte der Lithographie und Steindrucktechnik – 40 Jahre Internationale Senefelder-Stiftung in Offenbach (Hrsg. Internationale Senefelder-Stiftung und Internationaler Arbeitskreis für Druck- und Mediengeschichte  e. V.).  Offenbach 2011, S. 111-131.
  • Heil, L., Huber, J. (BWHW), Müller, S., Seitz, C. (BWHW) (2011): KMU.Kom – Verfahren zur Kompetenzdokumentation und Personalentwicklung in kleinen  und mittleren Unternehmen. Frankfurt am Main / Bad Nauheim.
  • (2011): Gutachten zum Eckpunktepapier „Den Einstieg in den Beruf erleichtern - zur Anerkennung von non-formal und informell erworbenen Kompetenzen junger Menschen und ihre Einordnung in einen Deutschen Qualifikationsrahmen für lebenslanges Lernen (DQR)“ im Auftrag der „Deutschen Agentur für das EU-Programm JUGEND IN AKTION (Jugend für Europa)“. Bonn.
  • Berufliche Aus- und Weiterbildung im kritischen Diskurs ihrer Perspektiven – Einleitung. In: Solidarische Bildung – Crossover: Experimente selbstorganisierter Wissensproduktion (Hrsg.: Institut Solidarische Moderne). Hamburg 2012, S. 212-214.
  • Professionalisierung der Lehrer/innen durch  biographische Portfolioarbeit. In: Zeitschrift für Bildungsverwaltung, Jg. 28-2012-H.1, S. 43-60.
  • Professionalisation Portfolio spanning all phases of teacher training, taking into account validation of informal and non-formal learning. In: Proceedings of the IPS’12, International Portfolio Symposium. Booklet editiert v. Barbara Koch-Priewe & Fisun Aksit. Kayseri (Türkei) 2012, S. 59-65. URL: http://www.ipsweb.org
  • Zukunftsorientierte Lehrerbildung: Konsistente Professionalisierung mit einem kodifizierten Portfolio.
    SCHULVERWALTUNG - Zeitschrift für Schulleitung und Schulaufsicht - Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 4 (2012) , S. 120-123.

Activities in external committees/boards

  • Internationale Senefelder Stiftung
  • ProfilPASS-Beirat
  • Jobstarter-Begleitausschuss

Functions held in journals and series

  • Journal für Druckgeschichte
  • Chair of the "International Working Group for the Printing and Media History" (IADM) 

 

last modified Sep 23, 2016
Knowledge for Education

Profile and Overview 2013/2014

This brief overview presents the most important milestones of work conducted at DIPF in the past two years

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