-
-
Author(s): Carstens, Carola
Title: Effects of using a research context ontology for query expansion
In: Aroyo, Lora; Traverso, Paolo; Ciravegna, Fabio; Cimiano, Philipp; Heath, Tom; Hyvönen, Eero; Mizoguchi, Riichiro; Oren, Eyal; Sabou, Marta; Simperl, Elena (Hrsg.): The semantic web: Research and applications, 6th European Semantic Web Conference, ESWC 2009, Heraklion, Crete, Greece, May 31-June 4, 2009, proceedings, Berlin: Springer, 2009 (Lecture notes in computer science, 5554), S. 919-923
URL: http://www.eswc2009.org/images/files/phd/cartens_eswc2009dc_submission_3.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Englisch
Keywords: Information Retrieval; Ontologie; Semantisches Web; Suchmaschine; Information; Beziehung; Suchanfrage; Informationsverarbeitung; Wissen; Erziehungswissenschaft
Abstract: Das in diesem Artikel vorgestellt Dissertationsvorhaben beschäftigt sich mit der Frage, ob und inwiefern Ontologien, wie sie derzeit im Semantic Web entstehen, als Wissensstrukturen für die Generierung von Query Expansion- Termen in Information Retrieval-Systemen dienen können. Dies wird anhand der Beispieldomäne der Erziehungswissenschaften untersucht. Erste Ergebnisse unterstützten die bereits vielfach belegte Erkenntnis, dass Query Expansion den Recall steigern kann. Zukünftige Experimente zielen darauf ab, die Effektivität von thesaurus- und ontologiebasierter Query Expansion zu vergleichen, nützliche Expansionsterme für die Domäne der Erziehungswissenschaften zu identifizieren und den Nutzen verschiedener ontologischer Relationen als Expansionsterme für verschiedene Arten von Queries und für verschiedene Query Expansion-Modi zu untersuchen.(DIPF/ Autor)
Abstract (english): This thesis outline investigates the question whether and how ontologies such as the ones currently evolving in the Semantic Web can serve as knowledge structures for the generation of query expansion terms in information retrieval systems. This issue is examined using a specific example domain, namely educational research. Initial results support the already well-researched finding that query expansion can increase recall. Subsequent experiments will focus on comparing the effectiveness of thesaurus and ontology-based query expansion, on identifying ontological relationships which are especially useful for the generation of query expansion terms in the domain of educational research, and on evaluating the usefulness of different ontological relationships as expansion terms for different types of queries, as well as for different query expansion modes.( DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung