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Technischer Bericht der Evaluation des Praxissemesters in Hessen
Mähler, Marius; Staab, René; Kuhn, Corinna
Sammelbandbeitrag
| Aus: Böhnert, Anne; Grölz, Katrin; Hartig, Katja; Klingebiel, Franz; Müller, Andrea; Staab, René (Hrsg.): Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen | Münster: Waxmann | 2023
43804 Endnote
Autor*innen:
Mähler, Marius; Staab, René; Kuhn, Corinna
Titel:
Technischer Bericht der Evaluation des Praxissemesters in Hessen
Aus:
Böhnert, Anne; Grölz, Katrin; Hartig, Katja; Klingebiel, Franz; Müller, Andrea; Staab, René (Hrsg.): Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen, Münster: Waxmann, 2023 , S. 31-49
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26207/pdf/Boehnert_et_al_2023_Das_Praxissemester_im_Lehramtsstudium.pdf#page=32
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Datenaufbereitung; Datenerhebung; Datenmanagement; Design; Deutschland; Durchführung; Evaluation; Frankfurt am Main; Hessen; Kassel; Längsschnittuntersuchung; Lehramtsstudiengang; Methode; Praxissemester; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung
Abstract:
Der folgende Beitrag beschreibt die Planung, Durchführung und Aufbereitung der qualitativen Neben- bzw. Vorabstudien und der quantitativen Hauptstudie des Evaluationsprojektes. Zu Beginn wird ein kurzer Überblick über die qualitativen Neben- bzw. Vorabstudien an den verschiedenen Standorten gegeben. Im Anschluss wird das Erhebungsdesign und die Erhebungsdurchführung der quantitativen Hauptstudie an den verschiedenen Standorten beschrieben, dabei liegt der Fokus auf den standortspezifischen Erhebungsdurchführungen der unterschiedlichen Befragtengruppen zu den entsprechenden Messzeitpunkten. Abschließend wird der Umgang mit den in der quantitativen Hauptstudie erfassten Daten vorgestellt, dabei werden die modell-, kohorten- und standortspezifischen Herausforderungen, welche sich durch das komplexe Design der Studie ergeben, verdeutlicht. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The following article describes the planning, implementation and processing of the qualitative side and preliminary studies and the quantitative main study of the evaluation project. At the beginning, a short overview of the qualitative side and preliminary studies at the different locations is given. Subsequently, the survey design and the survey implementation of the quantitative main study at the different locations will be described, focusing on the location-specific survey implementations of the different respondent groups at the corresponding measurement points. Finally, the handling of the data collected in the main quantitative study is presented, highlighting the model-, cohort- and location-specific challenges that arise from the complex studydesign. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Mobile sensing with smart wearables of the physical context of distance learning students to […]
Ciordas-Hertel, George-Petru; Rödling, Sebastian; Schneider, Jan; Di Mitri, Daniele; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Sensors | 2021
42008 Endnote
Autor*innen:
Ciordas-Hertel, George-Petru; Rödling, Sebastian; Schneider, Jan; Di Mitri, Daniele; Weidlich, Joshua; Drachsler, Hendrik
Titel:
Mobile sensing with smart wearables of the physical context of distance learning students to consider its effects on learning
In:
Sensors, 21 (2021) 19, S. 6649
DOI:
10.3390/s21196649
URL:
https://www.mdpi.com/1424-8220/21/19/6649
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Lernen; Einflussfaktor; Lernumgebung; Lernort; Lernvoraussetzungen; Hausunterricht; Learning Analytics; Smartphone; Neue Technologien; Datenerhebung; Erhebungsinstrument; Software; Softwareentwicklung; Implementierung; Erwachsener; Fragebogen; Datenanalyse
Abstract:
Research shows that various contextual factors can have an impact on learning. Some of these factors can originate from the physical learning environment (PLE) in this regard. When learning from home, learners have to organize their PLE by themselves. This paper is concerned with identifying, measuring, and collecting factors from the PLE that may affect learning using mobile sensing. More specifically, this paper first investigates which factors from the PLE can affect distance learning. The results identify nine types of factors from the PLE associated with cognitive, physiological, and affective effects on learning. Subsequently, this paper examines which instruments can be used to measure the investigated factors. The results highlight several methods involving smart wearables (SWs) to measure these factors from PLEs successfully. Third, this paper explores how software infrastructure can be designed to measure, collect, and process the identified multimodal data from and about the PLE by utilizing mobile sensing. The design and implementation of the Edutex software infrastructure described in this paper will enable learning analytics stakeholders to use data from and about the learners' physical contexts. Edutex achieves this by utilizing sensor data from smartphones and smartwatches, in addition to response data from experience samples and questionnaires from learners' smartwatches. Finally, this paper evaluates to what extent the developed infrastructure can provide relevant information about the learning context in a field study with 10 participants. The evaluation demonstrates how the software infrastructure can contextualize multimodal sensor data, such as lighting, ambient noise, and location, with user responses in a reliable, efficient, and protected manner.
Abstract (english):
Research shows that various contextual factors can have an impact on learning. Some of these factors can originate from the physical learning environment (PLE) in this regard. When learning from home, learners have to organize their PLE by themselves. This paper is concerned with identifying, measuring, and collecting factors from the PLE that may affect learning using mobile sensing. More specifically, this paper first investigates which factors from the PLE can affect distance learning. The results identify nine types of factors from the PLE associated with cognitive, physiological, and affective effects on learning. Subsequently, this paper examines which instruments can be used to measure the investigated factors. The results highlight several methods involving smart wearables (SWs) to measure these factors from PLEs successfully. Third, this paper explores how software infrastructure can be designed to measure, collect, and process the identified multimodal data from and about the PLE by utilizing mobile sensing. The design and implementation of the Edutex software infrastructure described in this paper will enable learning analytics stakeholders to use data from and about the learners' physical contexts. Edutex achieves this by utilizing sensor data from smartphones and smartwatches, in addition to response data from experience samples and questionnaires from learners' smartwatches. Finally, this paper evaluates to what extent the developed infrastructure can provide relevant information about the learning context in a field study with 10 participants. The evaluation demonstrates how the software infrastructure can contextualize multimodal sensor data, such as lighting, ambient noise, and location, with user responses in a reliable, efficient, and protected manner.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Developing personalized education. A dynamic framework
Tetzlaff, Leonard; Schmiedek, Florian; Brod, Garvin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Educational Psychology Review | 2021
40764 Endnote
Autor*innen:
Tetzlaff, Leonard; Schmiedek, Florian; Brod, Garvin
Titel:
Developing personalized education. A dynamic framework
In:
Educational Psychology Review, 33 (2021) 3, S. 863-882
DOI:
10.1007/s10648-020-09570-w
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-252373
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-252373
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Unterricht; Individualisierung; Adaptiver Unterricht; Lernender; Lernprozess; Datenerhebung; E-Learning; Lernumgebung; Schulklasse; Binnendifferenzierung; Forschungsstand; Lerndynamik; Modellbildung; Unterrichtsgestaltung; Lernforschung; Lehr-Lern-Forschung
Abstract:
Personalized education - the systematic adaption of instruction to individual learners - has been a long-striven goal. We review research on personalized education that has been conducted in the laboratory, in the classroom, and in digital learning environments. Across all learning environments, we find that personalization is most successful when relevant learner characteristics are measured repeatedly during the learning process and when these data are used to adapt instruction in a systematic way. Building on these observations, we propose a novel, dynamic framework of personalization that conceptualizes learners as dynamic entities that change during and in interaction with the instructional process. As these dynamics manifest on different timescales, so do the opportunities for instructional adaptions - ranging from setting appropriate learning goals at the macroscale to reacting to affective-motivational fluctuations at the microscale. We argue that instructional design needs to take these dynamics into account in order to adapt to a specific learner at a specific point in time. Finally, we provide some examples of successful, dynamic adaptations and discuss future directions that arise from a dynamic conceptualization of personalization. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
COVID-19 and lessons learned - preparing for future pandemics
Alcani, Antonio; Corda, Daniela; Guerder, Sylvie; Konrad, Kai; Kunter, Mareike; Lalo, Arnaud; […]
Verschiedenartige Dokumente
| 2021
42337 Endnote
Autor*innen:
Alcani, Antonio; Corda, Daniela; Guerder, Sylvie; Konrad, Kai; Kunter, Mareike; Lalo, Arnaud; Maga, Giovanni; Meyer-Hermann, Michael; Priesemann, Viola; Protzer, Ulrike; Ramiro, Diego; Tonzer, Lena
Titel:
COVID-19 and lessons learned - preparing for future pandemics
Erscheinungsvermerk:
Brüssel: Leibniz-Association Europe Office, 2021
URL:
https://www.cnr.it/en/news/attachment/2361
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Stellungnahme/Positionspapier
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
COVID-19; Pandemie; Erfahrung; Infektionsschutz; Intervention; Maßnahme; Internationale Zusammenarbeit; Epidemiologie; Infektionskrankheit; Fachwissen; Grundwissen; Open Science; Forschung; Interdisziplinarität; Datenerhebung; Überwachung; Daten; Infrastruktur; Schutzmaßnahme; Prävention; Krisenbewältigung; Bevölkerung; Wirtschaft; Bildung
Abstract:
This paper has been drafted by a group of 12 mandated scientists from six large multidisciplinary Research Performing Organisations located in Europe, the Consiglio Nazionale delle Ricerche, the Centre Nationale de la Recherche Scientifique, the Consejo Superior de Investigaciones Cientificas, the Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren, the Leibniz-Gemeinschaft and the Max-Planck-Gesellschaft. Written under the impression of the current SARS-CoV-2 pandemic, it focuses on future pandemics similar in magnitude, the risk of spreading, and impact from a scientific perspective. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Ambulatory assessment for physical activity research. State of the science, best practices and […]
Reichert, Markus; Giurgiu, Giurgiu; Koch, Elena; Wieland, Lena M.; Lautenbach, Sven; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychology of Sport and Exercise | 2020
40289 Endnote
Autor*innen:
Reichert, Markus; Giurgiu, Giurgiu; Koch, Elena; Wieland, Lena M.; Lautenbach, Sven; Neubauer, Andreas B.; Haaren-Mack, Birte von; Schilling, Renè; Timm, Irina; Notthoff, Nanna; Marzi, Isabel; Hill, Holger; Brüßler, Sarah; Eckert, Tobias; Fiedler, Janis; Burchartz, Alexander; Anedda, Bastian; Wunsch, Kathrin; Gerber, Markus; Jekauc, Darko; Woll, Alexander; Dunton, Genevieve F.; Kanning, Martina; Nigg, Claudio R.; Ebner-Priemer, Ulrich; Liao, Yue
Titel:
Ambulatory assessment for physical activity research. State of the science, best practices and future directions
In:
Psychology of Sport and Exercise, 50 (2020) , S. 101742
DOI:
10.1016/j.psychsport.2020.101742
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-228896
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2022/22889/pdf/Neubauer_2020_Ambulatory_Assessment_for_Physical_Activity_Research_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Verfahren; Selbstbeurteilung; Körper <Biol>; Aktivität; Lebensnähe; Lebenswirklichkeit; Alltagssituation; Technologie; Digitalisierung; Datenerhebungstechnik; Tagebuch; Methode; Verfolgung; Best-Practice-Modell; Zukunftsorientierung; Forschungsstand
Abstract:
Technological and digital progress benefits physical activity (PA) research. Here we compiled expert knowledge on how Ambulatory Assessment (AA) is utilized to advance PA research, i.e., we present results of the 2nd International CAPA Workshop 2019 "Physical Activity Assessment - State of the Science, Best Practices, Future Directions" where invited researchers with experience in PA assessment, evaluation, technology and application participated. First, we provide readers with the state of the AA science, then we give best practice recommendations on how to measure PA via AA and shed light on methodological frontiers, and we furthermore discuss future directions. AA encompasses a class of methods that allows the study of PA and its behavioral, biological and physiological correlates as they unfold in everyday life. AA includes monitoring of movement (e.g., via accelerometry), physiological function (e.g., via mobile electrocardiogram), contextual information (e.g., via geolocation-tracking), and ecological momentary assessment (EMA; e.g., electronic diaries) to capture self-reported information. The strengths of AA are data assessment that near real-time, which minimizes retrospective biases in real-world settings, consequentially enabling ecological valid findings. Importantly, AA enables multiple assessments across time within subjects resulting in intensive longitudinal data (ILD), which allows unraveling within-person determinants of PA in everyday life. In this paper, we show how AA methods such as triggered e-diaries and geolocation-tracking can be used to measure PA and its correlates, and furthermore how these findings may translate into real-life interventions. In sum, AA provides numerous possibilities for PA research, especially the opportunity to tackle within-subject antecedents, concomitants, and consequences of PA as they unfold in everyday life. In-depth insights on determinants of PA could help us design and deliver impactful interventions in real-world contexts, thus enabling us to solve critical health issues in the 21st century such as insufficient PA and high levels of sedentary behavior. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Understanding and measuring mathematics teaching practice
Opfer, V. Darleen; Bell, Courtney A.; Klieme, Eckhard; McCaffrey, Daniel F.; Schweig, Jonathan; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: OECD (Hrsg.): Global teaching InSights: A video study of teaching | Paris: OECD Publishing | 2020
40897 Endnote
Autor*innen:
Opfer, V. Darleen; Bell, Courtney A.; Klieme, Eckhard; McCaffrey, Daniel F.; Schweig, Jonathan; Stecher, Brian M.
Titel:
Understanding and measuring mathematics teaching practice
Aus:
OECD (Hrsg.): Global teaching InSights: A video study of teaching, Paris: OECD Publishing, 2020 , S. 33-47
DOI:
10.1787/98e0105a-en
URL:
https://www.oecd-ilibrary.org/education/global-teaching-insights_98e0105a-en
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Unterrichtsforschung; Datenerhebung; Videoaufzeichnung; Mathematikunterricht; Unterrichtspraxis; Methodologie; Konzeptualisierung; Stichprobe; Internationaler Vergleich; Chile; China; Schanghai; Kolumbien; England; Deutschland; Mexiko; Spanien; Japan
Abstract:
The Study has unique aspects that differentiate it from other international studies of teaching. This chapter describes the aspects of teaching that were measured in the Study, how the samples of teachers and classrooms were obtained in each country or economy, and how the Study was fielded. The chapter concludes with a discussion of the limitations of the Study that should be taken into account when considering the Study's results and implications.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Im virtuellen Klassenzimmer die besten Lernbedingungen erforschen
Blume, Friederike
Verschiedenartige Dokumente
| 2020
40666 Endnote
Autor*innen:
Blume, Friederike
Titel:
Im virtuellen Klassenzimmer die besten Lernbedingungen erforschen
Erscheinungsvermerk:
Tübingen: Graduiertenschule & Forschungsnetzwerk LEAD, 2020 (LEAD.schule)
URL:
https://lead.schule/blog/im-virtuellen-klassenzimmer-die-besten-lernbedingungen-erforschen/
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Virtuelle Realität; Virtuelles Klassenzimmer; Psychologische Forschung; Unterrichtsforschung; Laborstudie; Schüler; Selbstregulation; Lernforschung; Lernumgebung; Standardisierung; Datenerhebung; Kontrolle
Abstract:
Forschung mit Virtual Reality bietet viele Vorteile und ermöglicht die Untersuchung von Fragestellungen, die im realen Klassenzimmer nur schwer oder gar nicht zu erforschen wären. Sie kann beispielsweise Einblicke in die Auswirkungen von verschiedenen Bedingungen im Klassenzimmer auf die Selbstregulation und das Lernen der Schülerinnen und Schüler geben.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Anlage, Forschungsdesign und Durchführung der Studie ICILS 2018
Eickelmann, Birgit; Bos, Wilfried; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schaumburg, Heike; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Eickelmann, Birgit; Bos, Wilfried; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schaumburg, Heike; Schwippert, Knut; Senkbeil, Martin; Vahrenhold, Jan (Hrsg.): ICILS 2018 #Deutschland: Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking | Münster: Waxmann | 2019
39804 Endnote
Autor*innen:
Eickelmann, Birgit; Bos, Wilfried; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schaumburg, Heike; Schwippert, Knut; Senkbeil, Martin; Vahrenhold, Jan
Titel:
Anlage, Forschungsdesign und Durchführung der Studie ICILS 2018
Aus:
Eickelmann, Birgit; Bos, Wilfried; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schaumburg, Heike; Schwippert, Knut; Senkbeil, Martin; Vahrenhold, Jan (Hrsg.): ICILS 2018 #Deutschland: Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking, Münster: Waxmann, 2019 , S. 33-77
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-183203
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-183203
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Modellierung; Zielsetzung; Organisationsstruktur; Forschungsdesign; Theoretisches Modell; Datenerhebung; Durchführung; Schülerbefragung; Lehrer; Fragebogen; Stichprobe; Datenanalyse; Empirische Forschung; Hamburg; Deutschland; Schulleistung; Studie; Schuljahr 08; Computerkenntnisse; Informationskompetenz; Bildungsforschung; Modul; Informatik; Denken; Medieneinsatz; Mediennutzung; Digitale Medien; Datenverarbeitung; Problemlösen
Abstract:
Das vorliegende Kapitel beschreibt die Anlage, das Forschungsdesign sowie die Durchführung der Studie ICILS 2018 und fokussiert dabei, im Gegensatz zum internationalen Berichtsband (Fraillon, Ainley, Schulz, Friedman et al., 2019), auf die Durchführung der Studie in Deutschland. Dazu werden zunächst die Zielsetzungen der Studie erläutert (Abschnitt 2) und darauf aufbauend die Organisationsstruktur von ICILS 2018 dargestellt (Abschnitt 3). Daran anschließend werden die internationalen Fragestellungen sowie die theoretische Verortung entlang des der Studie zugrundeliegenden Rahmenmodells vorgestellt (Abschnitt 4). Nach einer Einführung in die Entwicklung und die Inhalte der eingesetzten Erhebungsinstrumente (Abschnitt 5) wird die Durchführung der Studie samt Untersuchungspopulation und Stichprobenziehung (Abschnitt 6.1) beschrieben sowie eine Erörterung der Informationen zur Testdurchführung und Datenerhebung in Deutschland vorgenommen (Abschnitt 6.2). Daran anknüpfend (Abschnitt 7) wird das Vorgehen im Zuge der Aufbereitung und Analyse der erhobenen Daten fokussiert. Abschließend werden in Abschnitt 8 Informationen zur Darstellung der erzielten Ergebnisse ausgeführt, die alle Grundlagen für die Ergebnisdarstellung und -interpretation der Ergebniskapitel in diesem Band bereitstellen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Zur Rekonstruktion schulischer Bildungsverläufe. Der Beitrag der Individualstatistik für die […]
Kühne, Stefan
Monographie
| Münster: Waxmann | 2015
35579 Endnote
Autor*innen:
Kühne, Stefan
Titel:
Zur Rekonstruktion schulischer Bildungsverläufe. Der Beitrag der Individualstatistik für die Entwicklung von Verlaufsindikatoren
Erscheinungsvermerk:
Münster: Waxmann, 2015 (Empirische Erziehungswissenschaft, 60)
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Absolvent; Bildungsbeteiligung; Bildungsbiografie; Bildungseinrichtung; Bildungsindikator; Bildungsmonitoring; Bildungsstatistik; Biografieforschung; Datenanalyse; Datenerhebungstechnik; Deutschland; Empirische Forschung; Fallbeispiel; Hessen; Indikator; Individualisierung; Individuum; Methode; Panel; Region; Schulabbrecher; Schulabgänger; Schulabschluss; Schulstatistik; Sekundäranalyse; Sozialforschung; Statistisches Auswahlverfahren
Abstract:
Mit der Etablierung eines breit gefächerten Bildungsmonitorings in Deutschland hat sich der Bedarf an belastbaren Daten erhöht, die Ist-Stand und Entwicklung des Bildungswesens adäquat abbilden. Für Aussagen über das Schulwesen stellen amtliche Schulstatistiken, die jedes Jahr flächendeckend erhoben werden, eine zentrale Informationsgrundlage dar. Inzwischen erfassen viele Bundesländer so genannte schulstatistische Individualdaten, d. h. Merkmale in Form von anonymisierten Einzeldatensätzen jeweils für Schulen, Klassen, Unterrichtseinheiten und Personen. In dieser Untersuchung wird nach dem Zugewinn dieser Individualdaten für das Bildungsmonitoring in Deutschland gefragt. Am Beispiel ausgewählter Schulstatistiken zum Schulabschluss und Schulabbruch werden die Defizite herkömmlicher Indikatoren aufgezeigt und individualstatistischen Indikatorenansätzen gegenübergestellt. Ziel ist es, von der üblichen Beschreibung von Zuständen ('stock indicators') zu einer Rekonstruktion von Verläufen zu gelangen ('flow indicators'). Es wird verdeutlicht, dass die Individualstatistik einen eigenständigen Beitrag für vertiefende Analysen der individuellen, institutionellen und regionalen Kontextbedingungen schulischer Bildungsprozesse leistet. Abschließend werden Möglichkeiten der Rekonstruktion von Bildungsverläufen der Schulabsolventen und -abgänger am Beispiel des Bundeslandes Hessen aufgezeigt, wo in den vergangenen Jahren Schulstatistiken mit pseudonymisierter Personenkennung implementiert wurden. (DIPF/Autor)
Abstract (english):
{Abstract_englisch}
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Papierbasierte oder internetbasierte Skalen zur Erfassung von Motivation (SELLMO) und Selbstkonzept […]
Wolgast, Anett; Stiensmeier-Pelster, Joachim; von Aufschnaiter, Claudia
Zeitschriftenbeitrag
| In: Diagnostica | 2014
34385 Endnote
Autor*innen:
Wolgast, Anett; Stiensmeier-Pelster, Joachim; von Aufschnaiter, Claudia
Titel:
Papierbasierte oder internetbasierte Skalen zur Erfassung von Motivation (SELLMO) und Selbstkonzept (SESSKO)?
In:
Diagnostica, 60 (2014) 1, S. 46-58
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-151276
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-151276
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Befragung; Computerunterstütztes Verfahren; Datenerhebungstechnik; Fragebogen; Internet; Lehrveranstaltung; Lernmotivation; Psychometrie; Selbstkonzept; Skalierung; Student; Teilnahme; Vergleich
Abstract:
Die vorliegende Studie prüft die psychometrischen Eigenschaften und die Faktorenstruktur einer internetbasierten Version der Skalen zur Erfassung der Lern- und Leistungsmotivation (SELLMO) und der Skalen zur Erfassung des akademischen (schulischen) Selbstkonzepts (SESSKO) im Vergleich zu der papierbasierten Version. Darüber hinaus wird der Frage nachgegangen, welche Version (papier-/internetbasiert) eine höhere Rücklaufquote aufweist. Die beiden Instrumente bearbeiteten 810 Studierende des Lehramts je nach Anfangsbuchstaben des Nachnamens papierbasiert (A bis L) oder internetbasiert (M bis Z). Die Rücklaufquote internetbasierter Fragebögen fällt bedeutend höher aus als papierbasiert. Des Weiteren konnte gezeigt werden, dass die papier- und internetbasierten Fragebogenversionen vergleichbare psychometrische Eigenschaften aufweisen. Zudem konnte die in den Handanweisungen beschriebene Faktorenstruktur beider Instrumente repliziert werden.
Abstract (english):
The study examines the psychometric properties and the factor structure of the online version of the Learning and Achievement Motivation Scales (SELLMO) as well as the Academic Self Concept Scales (SESSKO) compared with the paper version. Furthermore, the study clarifies which version (paper/online) shows an increased response rate from the students. A sample of 810 prospective teachers completed either the paper or online version. Prospective teachers with A to L as first letter in their surname received the paper questionnaires; participants with M to Z responded online. The online response rate was considerably higher than the paper-based one. Moreover, we found that the paper and online versions show comparable psychometric properties. In addition, the factor structure described in the manuals could be replicated.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
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