-
-
Autor*innen: Miller, Tristan; Hempelmann, Christian; Gurevych, Iryna
Titel: SemEval-2017 task 7. Detection and interpretation of English puns
Aus: Association for Computational Linguistics (Hrsg.): 11th International Workshop on Semantic Evaluations (SemEval-2017): Proceedings of the workshop, August 3-4, 2017, Vancouver, Canada, Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics, 2017 , S. 58-68
DOI: 10.18653/v1/S17-2005
URL: http://aclweb.org/anthology/S17-2005
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Computerlinguistik; Wort; Humor; Rhetorik; Semantik; Linguistik; Phonologie; Automatisierung; Erkennen; Interpretation; System; Evaluation
Abstract: A pun is a form of wordplay in which a word suggests two or more meanings by exploiting polysemy, homonymy, or phonological similarity to another word, for an intended humorous or rhetorical effect. Though a recurrent and expected feature in many discourse types, puns stymie traditional approaches to computational lexical semantics because they violate their one-sense-per-context assumption. This paper describes the first competitive evaluation for the automatic detection, location, and interpretation of puns. We describe the motivation for these tasks, the evaluation methods, and the manually annotated data set. Finally, we present an overview and discussion of the participating systems' methodologies, resources, and results. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Höltge, Lea; Hartmann, Ulrike; Ehm, Jan-Henning; Hasselhorn, Marcus
Titel: Kinder vor Schuleintritt bedürfnisgerecht unterstützen
In: KiTa aktuell, 24 (2015) 4, S. 93-94
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-152593
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-152593
Dokumenttyp: 3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Deutschland; Emotionale Kompetenz; Erkennen; Erzieher; Frühförderung; Frühpädagogik; Grundschule; Kompensatorische Erziehung; Kompensatorische Spracherziehung; Mathematische Kompetenz; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Risikokind; Schriftsprache; Soziale Kompetenz; Sprechen; Sprechfertigkeit; Übergang; Vorschulkind
Abstract: Erzieher/innen stehen vor einer Vielzahl von Herausforderungen. Eine wesentliche Herausforderung besteht darin, zu erkennen, ob ein Kind einen besonderen Förderbedarf hat. Dieser kann in sehr unterschiedlichen Bereichen vorhanden sein. Im sozial-emotionalen, sprachlichen, kognitiven aber auch mathematisch-naturwissenschaftlichen Bereich. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Knoepke, Julia; Richter, Tobias; Isberner, Maj-Britt; Neeb, Yvonne; Naumann, Johannes
Titel: Leseverstehen = Hörverstehen X Dekodieren? Ein stringenter Test der Simple View of Reading bei deutschsprachigen Grundschulkindern
Aus: Redder, Angelika; Weinert, Sabine (Hrsg.): Sprachförderung und Sprachdiagnostik: Interdisziplinäre Perspektiven, Münster: Waxmann, 2013 , S. 256-276
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Empirische Untersuchung; Erkennen; Grundschüler; Hörverstehen; Kognitive Prozesse; Lesekompetenz; Lesetest; Leseverstehen; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Visuelle Wahrnehmung; Wort
Abstract: Die Autoren prüfen im Rahmen des Projekts "Prozessbezogene Diagnostik des Lese- und Hörverstehens im Grundschulalter" systematisch, ob sich Leseverstehen als Produkt aus der Effizienz der visuellen Worterkennung und im Hörverstehen von Sprache erklären lässt, wie es der "simple view of reading" annimmt. Die Befunde, die mittels gezielt entwickelter Tests zur Erfassung der entsprechenden Teilkompetenzen erzielt wurden, sind diagnostisch weiterführend und zeigen die Bedeutung beider Kompetenzen, ohne hingegen einen simple view of reading in einfacher Weise zu stützen.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Autor*innen: Miller, Tristan; Erbs, Nicolai; Zorn, Hans-Peter; Zesch, Torsten; Gurevych, Iryna
Titel: DKPro WSD - a generalized UIMA-based framework for word sense disambiguation
Aus: Association of Computational Linguistics (Hrsg.): 51st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: Proceedings of the Conference System Demonstrations, Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics, 2013 , S. 37-42
URL: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.386.1725&rep=rep1&type=pdf#page=49pdf
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Ambiguität; Computerlinguistik; Erkennen; Sinn; Software; Wort
Abstract: Implementations of word sense disambiguation (WSD) algorithms tend to be tied to a particular test corpus format and sense inventory. This makes it difficult to test their performance on new data sets, or to compare them against past algorithms implemented for different data sets. In this paper we present DKPro WSD, a freely licensed, general-purpose framework for WSD which is both modular and extensible. DKPro WSD abstracts the WSD process in such a way that test corpora, sense inventories, and algorithms can be freely swapped. Its UIMA-based architecture makes it easy to add support for new resources and algorithms. Related tasks such as word sense induction and entity linking are also supported.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Schrobsdorff, Hecke; Ihrke, Matthias; Behrendt, Jörg; Herrmann, J. Michael; Hasselhorn, Marcus
Titel: Identity negative priming. A phenomenon of perception, recognition or selection?
In: PLoSOne, 7 (2012) 3, S. 1-11
URL: http://dx.plos.org/10.1371/journal.pone.0032946
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeit; Auswahl; Erkennen; Experimentelle Untersuchung; Farbe; Kognitive Prozesse; Neurowissenschaften; Visuelle Wahrnehmung; Wirkung
Abstract (english): The present study addresses the problem whether negative priming (NP) is due to information processing in perception, recognition or selection. We argue that most NP studies confound priming and perceptual similarity of prime-probe episodes and implement a color-switch paradigm in order to resolve the issue. In a series of three identity negative priming experiments with verbal naming response, we determined when NP and positive priming (PP) occur during a trial. The first experiment assessed the impact of target color on priming effects. It consisted of two blocks, each with a different fixed target color. With respect to target color no differential priming effects were found. In Experiment 2 the target color was indicated by a cue for each trial. Here we resolved the confounding of perceptual similarity and priming condition. In trials with coinciding colors for prime and probe, we found priming effects similar to Experiment 1. However, trials with a target color switch showed such effects only in trials with role-reversal (distractor-to-target or target-to-distractor), whereas the positive priming (PP) effect in the target-repetition trials disappeared. Finally, Experiment 3 split trial processing into two phases by presenting the trial-wise color cue only after the stimulus objects had been recognized. We found recognition in every priming condition to be faster than in control trials. We were hence led to the conclusion that PP is strongly affected by perception, in contrast to NP which emerges during selection, i.e., the two effects cannot be explained by a single mechanism.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Bär, Daniel; Zesch, Torsten; Gurevych, Iryna
Titel: Text reuse detection using a composition of text similarity measures
Aus: Kay, Martin; Boitet, Christian (Hrsg.): Proceedings of the 24th International Conference on Computational Linguistics (COLING 2012), Mumbai: The COLING 2012 Organizing Committee, 2012 , S. 167-184
URL: http://www.aclweb.org/anthology/C/C12/C12-1011.pdf
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Computerunterstütztes Verfahren; Erkennen; Inhalt; Messung; Plagiat; Struktur; Text; Textanalyse; Vergleich
Abstract: Detecting text reuse is a fundamental requirement for a variety of tasks and applications,
ranging from journalistic text reuse to plagiarism detection. Text reuse is traditionally detected
by computing similarity between a source text and a possibly reused text. However, existing text
similarity measures exhibit a major limitation: They compute similarity only on features which
can be derived from the content of the given texts, thereby inherently implying that any other
text characteristics are negligible. In this paper, we overcome this traditional limitation and
compute similarity along three characteristic dimensions inherent to texts: content, structure,
and style. We explore and discuss possible combinations of measures along these dimensions,
and our results demonstrate that the composition consistently outperforms previous approaches
on three standard evaluation datasets, and that text reuse detection greatly benefits from
incorporating a diverse feature set that reflects a wide variety of text characteristics.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Ihrke, Matthias; Behrendt, Jörg; Schrobsdorff, Hecke; Herrmann, Michael; Hasselhorn, Marcus
Titel: Response retrieval and negative priming: Encoding and retrieval specific effects
In: Experimental Psychology, 58 (2011) 2, S. 154-161
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeit; Auswahl; Erkennen; Experimentelle Untersuchung; Kognitive Prozesse; Neurowissenschaften; Psychologische Forschung; Test; Visuelle Wahrnehmung
Abstract: In a recent debate concerning the origin of the negative priming (NP) effect, evidence for the involvement of retrieval processes during the prime episode has accumulated. Rothermund, Wentura, and De Houwer (2005) explain the effect as a product of a conflict between retrieved and current response. Since specific properties of the involved encoding and retrieval mechanisms were not investigated so far, we extend the response-retrieval framework by asking if encoding during prime processing and retrieval-specific processes during probe processing have a modulating influence on the priming effects. In an overlapping-picture task experiment with an explicit variation of the role of the objects in prime and probe, we reproduce the response-retrieval-specific Response-retrieval × Priming interaction but find a modulation caused by the role of the repeated object in the probe trial. This modulation manifests in a vanishing interaction when the repeated object is a distractor in the probe. We interpret these findings in support of the response-retrieval theory of NP and conclude that the retrieval mechanism is more flexible than previously believed since it is sensitive to relevance of the repeated object regarding the experimental task.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Robert, Christelle; Dirk, Judith; Mathey, Stéphanie
Titel: Inhibition lexicale et vieillissement: Analyse des distributions des temps de réponse d'adultes jeunes et âgés [Lexikalische Inhibition und Alter: Analyse von Reaktionszeitverteilungen bei jungen und älteren Erwachsenen]
Aus: Ribaupierre, Anik de; Ghisletta, Paolo; Lecerf, Thierry; Roulin, Jean-Luc (Hrsg.): Identité et spécificités de la psychologie différentielle, Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2010 , S. 341-346
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache: Französisch
Schlagwörter: Altersgruppe; Differentielle Psychologie; Erkennen; Lebensalter; Psychologische Forschung; Reaktion; Rechtschreibung; Unterschied; Vergleich; Wort; Zeit
Abstract: L'objectif de ce travail est d'examiner les distributions des TR d'une tâche de décision
lexicale réalisée par des adultes jeunes et âgés afin de préciser les changements liés à l'âge dans les performances lexicales.
Dans le domaine de la reconnaissance visuelle des mots, les études montrent que les mots orthographiquement similaires à un mot plus fréquent (ex., grain/train) sont identifiés plus lentement que les mots sans voisin plus fréquent (ex., fugue), reflétant ainsi un effet inhibiteur de fréquence du voisinage orthographique (Grainger, O Regan, Jacobs & Segui, 1989). Robert et Mathey (2007) ont récemment rapporté que les jeunes adultes manifestent cet effet inhibiteur du voisinage, et non les adultes âgés. Ce phénomène serait lié à une moindre efficience des mécanismes d'inhibition et d'activation lexicale avec l'âge. Toutefois, les analyses basées sur les performances moyennes peuvent mener à des conclusions imprécises, voire erronées, car des différences de TR moyens peuvent provenir non seulement d'un décalage de la distribution des TR, mais aussi de changements plus complexes dans la forme de la distribution. Une distribution ex-Gaussienne s'ajusterait mieux à des TR et permettrait une meilleure compréhension des processus sous-tendant les performances des adultes jeunes et âgés (Spieler et al., 1996). Cette distribution est décrite par 3 paramètres: Mu, sigma, et tau. Mu et sigma représentent respectivement la moyenne et l'écarttype de la composante Gaussienne. Tau représente à la fois la moyenne et l'écart-type de la composante exponentielle. L'application d'une analyse ex-Gaussienne aux données portant sur l'étude du voisinage orthographique lors du vieillissement permet d'émettre l'hypothèse qu'une modification de la composante Gaussienne refléterait une moindre efficience des processus excitateurs lors du vieillissement, alors qu'une modification de la composante exponentielle reflèterait une moindre efficience de l'inhibition lexicale avec l'âge.
Une analyse ex-Gaussienne a été réalisée sur les temps de réponses correctes de 24
jeunes adultes (M=20.8 years, SD=2.1) et 26 adultes âgés (M=67.7 years, SD=5.0) issus de l'étude de Robert et Mathey (2007). Les résultats indiquent que la distribution des TR est décalée vers la droite pour les adultes âgés par rapport aux jeunes adultes (mu). Ainsi, le ralentissement cognitif lié à l'âge ne permet pas de rendre compte de la modification de l'effet du voisinage lors du vieillissement. Le résultat principal est l'interaction Age x Fréquence du voisinage sur tau. La modification avec l'âge de l'effet de fréquence du voisinage serait donc attribuable à un biais (tau) plus important dans la distribution des jeunes adultes que dans celle des adultes âgés. Contrairement aux adultes âgés, les jeunes adultes ont un nombre plus élevé de réponses ralenties pour les mots qui possèdent des voisins plus fréquents. Ainsi, un effet inhibiteur du voisinage est observé chez les jeunes adultes et non chez les adultes âgés.
Dans l ensemble, l'analyse des distributions individuelles des temps de réponse est en
accord avec les résultats basés sur les TR moyens. De plus, cette technique s avère être un bon outil pour préciser la contribution respective des mécanismes excitateurs et inhibiteurs dans les modifications liées à l'âge des performances lexicales.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Mayer, Almut
Titel: Anforderungen für ein Text-Mining-System für FIS Bildung
Erscheinungsvermerk: Potsdam: FH Potsdam, 2006
Dokumenttyp: 1. Monographien (Autorenschaft); Monographie (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Literaturdokumentation; Bildungsinformation; Literatur; Indexieren; Automation; Text; Erkennen; Verfahren; Software
Abstract: In dieser Arbeit werden verschiedene Verfahrensweisen des Text Mining und der automatischen Indexierung sowie neue Technologieentwicklungen, Modelle und Projekte im Zusammenhang mit Text Mining und XML vorgestellt. Als Anwendungsfelder dienen die Datenbanken im Rahmen des Fachportals Pädagogik, das vom Fachinformationssystem Bildung (FIS Bildung) betrieben wird. Das Augenmerk der Arbeitliegt auf den Praxisbeispielen, nämlich der Indexierung von Literaturdaten mit der kostenlosen open source Software lingo und der Umsetzung eines Modellauszuges für ein Simple Knowledge Organisation Systems (SKOS) mit dem FIS Bildung-Thesaurus. Den Praxisbeispielen sind jeweils theoretische Einführungen in die Themenbereiche XML/RDF und SKOS vorangestellt. Die Schlussfolgerungen für die automatische Indexierung beziehen sich vor allem an die Anforderungenan das durchführende Personal im Bezug auf XML. Im Zusammenhang mit SKOS folgt ein Vergleich mit bisherigen technischen Möglichkeiten des Mappens von kontrollierten Vokabularien und ein Vorschlag für den Aufbau der zukünftigen Datenbank FIS Bildung mit dem SKOS-Thesaurus FIS Bildung im Mittelpunkt. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung