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Digital studying in times of COVID-19. Teacher- and student-related aspects of learning success in […]
Engel, Ole; Zimmer, Lena; Lörz, Markus; Mayweg-Paus, Elisabeth
Zeitschriftenbeitrag
| In: International Journal of Educational Technology in Higher Education | 2023
43522 Endnote
Autor*innen:
Engel, Ole; Zimmer, Lena; Lörz, Markus; Mayweg-Paus, Elisabeth
Titel:
Digital studying in times of COVID-19. Teacher- and student-related aspects of learning success in german higher education
In:
International Journal of Educational Technology in Higher Education, (2023) , S. 20:12
DOI:
10.1186/s41239-023-00382-w
URL:
https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-023-00382-w
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Befragung; Deutschland; Digitale Medien; Einflussfaktor; Fernunterricht; Hochschulbildung; Hochschullehre; Hochschullehrer; Hochschulmanagement; Kommunikation; Lernbedingungen; Lerngemeinschaft; Lerngruppe; Lernplattform; Medienausstattung; Medieneinsatz; Medienkompetenz; Pandemie; Regressionsanalyse; Selbstgesteuertes lernen; Soziale Interaktion; Student; Studienerfolg; Studium; Universität; Wahrnehmung; Wirkung; Zufriedenheit
Abstract (english):
In the wake of COVID-19, study conditions in Europe have changed dramatically. To limit contact between students and teachers, since March 2020 teaching has largely taken place digitally (remotely via digital means) and in private. Because the success of digital learning likely relies on many factors beyond good digital infrastructure condi tions, this article focuses on which aspects, at both the teacher and the student levels, promote digital learning success. The large-scale student survey "Studying in Times of the Corona Pandemic" conducted at German universities and universities of applied sciences in the summer semester of 2020 ofers data on how COVID-19 has afected several aspects of university studying in Germany. Here, we consider this data within the theoretical framework "theory of transactional distance" introduced by Moore (in: Moore (ed) Handbook of distance education, Routledge, 2018), according to which the success of digital teaching is infuenced by dialogue, structure, and learner autonomy. Based on various regression analyses, our results show that several (digital) framework conditions must be created on both the teacher and student levels to achieve suf fcient digital learning success. In this sense, our fndings provide guidance on which aspects institutions of higher education should focus on when developing or updating their digitalization strategies. In accordance with collaborative learning approaches a key factor for learning success appears to be enabling peer-to-peer interactions. This fnding supports our prediction that the possibility of engaging in interactive learning activities is crucial for students' learning experience, as it might reduce the percep tion of transactional distance and allow for social exchange. The strongest predictor of students' learning success turned out to be the (perceived) digital competencies of the teachers. This fnding clearly emphasizes that teachers must be qualifed to address the very specifc challenges of teaching in digital contexts and indicates that universities may need to implement more teacher qualifcation programs. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Digitalisierung in der Grundschule
Lorenz, Ramona; Goldhammer, Frank; Glondys, Manuel
Sammelbandbeitrag
| Aus: McElvany, Nele; Lorenz, Ramona; Frey, Andreas; Goldhammer, Frank; Schilcher, Anita; Stubbe, Tobias C. (Hrsg.): IGLU 2021: Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre | Münster: Waxmann | 2023
43959 Endnote
Autor*innen:
Lorenz, Ramona; Goldhammer, Frank; Glondys, Manuel
Titel:
Digitalisierung in der Grundschule
Aus:
McElvany, Nele; Lorenz, Ramona; Frey, Andreas; Goldhammer, Frank; Schilcher, Anita; Stubbe, Tobias C. (Hrsg.): IGLU 2021: Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre, Münster: Waxmann, 2023 , S. 197-214
URL:
https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&buchnr=4700
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Lernen; Deutschland; Digitale Medien; Digitalisierung; Empirische Untersuchung; Grundschule; Grundschüler; IGLU <Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung>; Internationaler Vergleich; Lernbedingungen; Lesekompetenz; Leseunterricht; Medienausstattung; Medienkompetenz; Mediennutzung; Wirkung
Abstract:
Mit dem vorliegenden Kapitel werden einleitend bisherige Befunde zur Ausstattung von Grundschulen mit digitalen Medien und zur Nutzungsweise im Unterricht im Kontext des Lesens dargestellt. Anschließend folgen die aktuellen Ergebnisse zu diesen beiden Bereichen anhand der Internationalen Grundschul-Lese-Untersuchung 2021 (IGLU 2021). (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Learning information literacy across the globe, Frankfurt am Main, May 10th 2019
Botte, Alexander; Libbrecht, Paul; Rittberger, Marc (Hrsg.)
Sammelband
| Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation | 2021
42365 Endnote
Herausgeber*innen:
Botte, Alexander; Libbrecht, Paul; Rittberger, Marc
Titel:
Learning information literacy across the globe, Frankfurt am Main, May 10th 2019
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2021
DOI:
10.25656/01:17670
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-176704
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=17670
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Didaktik; Digitale Medien; Digitalisierung; E-Learning; Informationsgesellschaft; Informationskompetenz; Informationsverhalten; Informationswissenschaft; Kompetenz; Kompetenzerwerb; Konferenzbericht; Künstliche Intelligenz; Lernen; Lernprozess; Medienkompetenz; Mehrsprachigkeit; Online-Kurs; OPEN ACCESS; Open Educational Resources
Abstract (english):
The international Conference on Learning Information Literacy across the Globe was held on the 10th of May 2019 at Frankfurt Main, Germany. The Conference was part of the Erasmus+ Project Information Literacy Online (ILO), a European project to improve students' competencies. […] The Conference task was to be a forum for the exchange of research and experience associated with Information Literacy (IL) Learning. […] With different frequency, the following topics are touched by the keynotes and papers: Information literacy as a learning process, including assessment; Digital learning resources for information literacy (e.g. MOOCs, Learning-scenarios, OERs); Comparative studies of courses and curricula with an information literacy lens; Cultural diversity of information literacy; Information literacy in connection with other literacy concepts.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Model‐based treatment of rapid guessing
Deribo, Tobias; Kröhne, Ulf; Goldhammer, Frank
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Measurement | 2021
41271 Endnote
Autor*innen:
Deribo, Tobias; Kröhne, Ulf; Goldhammer, Frank
Titel:
Model‐based treatment of rapid guessing
In:
Journal of Educational Measurement, 58 (2021) 2, S. 281-303
DOI:
10.1111/jedm.12290
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jedm.12290?af=R
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Leistungstest; Testkonstruktion; Messverfahren; Computerunterstütztes Verfahren; Frage; Antwort; Verhalten; Dauer; Problemlösen; Modell; Student; Medienkompetenz; Item-Response-Theory; Multiple-Choice-Verfahren; Validität; Panel; Längsschnittuntersuchung
Abstract (english):
The increased availability of time-related information as a result of computer-based assessment has enabled new ways to measure test-taking engagement. One of these ways is to distinguish between solution and rapid guessing behavior. Prior research has recommended response-level filtering to deal with rapid guessing. Response-level filtering can lead to parameter bias if rapid guessing depends on the measured trait or (un-)observed covariates. Therefore, a model based on Mislevy and Wu (1996) was applied to investigate the assumption of ignorable missing data underlying response-level filtering. The model allowed us to investigate different approaches to treating response-level filtered responses in a single framework through model parameterization. The study found that lower-ability test-takers tend to rapidly guess more frequently and are more likely to be unable to solve an item they guessed on, indicating a violation of the assumption of ignorable missing data underlying response-level filtering. Further ability estimation seemed sensitive to different approaches to treating response-level filtered responses. Moreover, model-based approaches exhibited better model fit and higher convergent validity evidence compared to more naïve treatments of rapid guessing. The results illustrate the need to thoroughly investigate the assumptions underlying specific treatments of rapid guessing as well as the need for robust methods. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Unblack the Box. Anregungen für eine (selbst)bewusste Auseinandersetzung mit digitaler Bildung
Hartong, Sigrid; Allert, Heidrun; Amos, Karin; Bleckmann, Paula; Czarnorjan, Izabela; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Lankau, Ralf (Hrsg.): Autonom und mündig am Touchscreen: Für eine konstruktive Medienarbeit in der Schule | Weinheim: Beltz | 2021
41434 Endnote
Autor*innen:
Hartong, Sigrid; Allert, Heidrun; Amos, Karin; Bleckmann, Paula; Czarnorjan, Izabela; Förschler, Annina; Jornitz, Sieglinde; Reinhard, Manuel; Sander, Ina
Titel:
Unblack the Box. Anregungen für eine (selbst)bewusste Auseinandersetzung mit digitaler Bildung
Aus:
Lankau, Ralf (Hrsg.): Autonom und mündig am Touchscreen: Für eine konstruktive Medienarbeit in der Schule, Weinheim: Beltz, 2021 , S. 201-212
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Digitale Medien; Medieneinsatz; Schule; Unterricht; Schüler; Lehrer; Selbstbewusstsein; Medienkompetenz; Digitalisierung; Medienwirkung; Daten; Lernplattform; Datenverarbeitung; Modellierung; Bildungsangebot; Tool; Beeinflussung; Medienverhalten; Nutzerverhalten; Mündigkeit
Abstract:
Die Initiative "Unblack the Box" stellt Anregungen zu einem (selbst)bewussten Umgang mit digitalen Medien in der Schule vor. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Fact or fake? Tackling science disinformation
Larhammar, Dan; Baghramian, Maria; Bianucci, Piero; Brod, Garvin; Dobiáš, Dalibor; Gelenbe, Erol; […]
Verschiedenartige Dokumente
| 2021
41180 Endnote
Autor*innen:
Larhammar, Dan; Baghramian, Maria; Bianucci, Piero; Brod, Garvin; Dobiáš, Dalibor; Gelenbe, Erol; Kunelius, Risto; Leonardi, Stefano; Lewandowsky, Stephan; Oosterwegel, Mariëtte; Powell, Allison; Suiter, Jane
Titel:
Fact or fake? Tackling science disinformation
Erscheinungsvermerk:
Berlin: ALLEA | All European Academies, 2021
DOI:
10.26356/fact-or-fake
URL:
https://allea.org/wp-content/uploads/2021/04/Fact-or-Fake-Discussion-Paper.pdf
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; weitere Arbeits- und Diskussionspapiere
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Wissenschaft; Information; Fehler; Intention; Merkmal; Verantwortung; Interessenpolitik; Wissenschaftskommunikation; Vertrauen; Medienkompetenz; Pandemie; Klimawandel
Abstract:
ALLEA has a keen interest in the interrelationship of trust, science, and society, especially where it concerns or includes science communication. To understand and respond more effectively to the underlying causes of science disinformation, ALLEA and its Member Academies, with the support of Fondazione Compagnia di San Paolo, initiated the project 'Fact of Fake? Tackling Science Disinformation', the findings of which are presented in this paper by an interdisciplinary scientific committee (listed at the end). (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Implementation digitaler Medien als Schulentwicklungsaufgabe
Gräsel, Cornelia; Schledjewski, Janine; Hartmann, Ulrike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2020
40571 Endnote
Autor*innen:
Gräsel, Cornelia; Schledjewski, Janine; Hartmann, Ulrike
Titel:
Implementation digitaler Medien als Schulentwicklungsaufgabe
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 66 (2020) 2, S. 208-224
DOI:
10.3262/ZP2002208
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-236290
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-236290
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Curriculum; Deutschland; Digitale Medien; Digitalisierung; Effektivität; Einflussfaktor; Einstellung <Psy>; Forschungsstand; Herausforderung; Implementierung; Lehrer; Lerngemeinschaft; Lernumgebung; Medienausstattung; Medienkompetenz; Mediennutzung; Medienpädagogik; Modell; Rahmenplan; Schule; Schulentwicklung; Schulleitung; Schulprogramm; Umsetzung
Abstract:
Es lässt sich konstatieren, dass Deutschland einen deutlichen Be- darf in Hinblick auf die Digitalisierung von Schule und Unterricht hat, obwohl seit den 1990er Jahren zahlreiche Implementationsprojekte durchgeführt wurden. Zentraler In- halt des Beitrags ist es, die Entwicklung und den derzeitigen Stand der Implementation digitaler Medien in Deutschland anhand eines Modells der Schulentwicklung darzustellen, das sich an Input-, Prozess- und Outputmodellen der Schulentwicklungs- und Schul- effektivitätsforschung orientiert. Abschließend wird unter Berücksichtigung internationaler Implementationsprojekte und -erfahrungen ein Fazit gezogen, welche Hinweise sich für Projekte und Forschung ergeben, die sich mit der Verbreitung digitaler Medien als Schulentwicklungsaufgabe befassen.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Höhere Durchlässigkeit bei steigenden Bildungsbedarfen. Aktuelle Trends und Herausforderungen im […]
Mank, Svenja; Schulz, Stefan M.; Ordemann, Jessica; Kühne, Stefan; Maaz, Kai
Zeitschriftenbeitrag
| In: Recht der Jugend und des Bildungswesens | 2020
40688 Endnote
Autor*innen:
Mank, Svenja; Schulz, Stefan M.; Ordemann, Jessica; Kühne, Stefan; Maaz, Kai
Titel:
Höhere Durchlässigkeit bei steigenden Bildungsbedarfen. Aktuelle Trends und Herausforderungen im deutschen Bildungswesen
In:
Recht der Jugend und des Bildungswesens, 68 (2020) 3, S. 272-278
URL:
https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/0034-1312-2020-3-272/hoehere-durchlaessigkeit-bei-steigenden-bildungsbedarfen-aktuelle-trends-und-herausforderungen-im-deutschen-bildungswesen-jahrgang-68-2020-heft-3
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bedarf; Bildungsbericht; Bildungsbeteiligung; Bildungsnachfrage; Bildungssystem; Deutschland; Digitalisierung; Durchlässigkeit; Gegliedertes Schulsystem; Hochschulbildung; Lehrerfortbildung; Medienkompetenz; Schulform; Schulreform; Zusammenlegung
Abstract:
Der vorliegende Beitrag befasst sich mit den im Bericht "Bildung in Deutschland 2020" identifizierten Entwicklungslinien im Bildungswesen, verdeutlicht diese exemplarisch an Befunden aus dem schulischen Bereich, und beschreibt die sich daraus ergebenden Herausforderungen. Besondere Berücksichtigung erfährt dabei das aktuelle Schwerpunktthema: Bildung in einer digitalisierten Welt.
Abstract (english):
The presented article deals with recent trends in the German education system, identified in the national report "Education in Germany 2020". It illustrates them using examples from the school system and, furthermore, describes the challenges that arise from them. Special attention is thereby given to education in a digitized world.
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
NLP for student and teacher. Concept for an AI based information literacy tutoring system
Libbrecht, Paul; Declerck, Thierry; Schlippe, Tim; Mandl, Thomas; Schiffner, Daniel
Sammelbandbeitrag
| Aus: Conrad, Stefan; Tiddi, Ilaria (Hrsg.): Proceedings of the CIKM 2020 workshops co-located with 29th International Conference on Information and Knowledge Management (CIKM 2020), Galway, Ireland, October 19-23, 2020 | Aachen: RWTH | 2020
40478 Endnote
Autor*innen:
Libbrecht, Paul; Declerck, Thierry; Schlippe, Tim; Mandl, Thomas; Schiffner, Daniel
Titel:
NLP for student and teacher. Concept for an AI based information literacy tutoring system
Aus:
Conrad, Stefan; Tiddi, Ilaria (Hrsg.): Proceedings of the CIKM 2020 workshops co-located with 29th International Conference on Information and Knowledge Management (CIKM 2020), Galway, Ireland, October 19-23, 2020, Aachen: RWTH, 2020 (CEUR Workshop Proceedings, 2699), S. #24
URL:
http://ceur-ws.org/Vol-2699/paper24.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Intelligentes Tutorsystem; Medienkompetenz; Internet; World Wide Web; Online-Recherche; Künstliche Intelligenz; Kurs; Konzept
Abstract:
We present the concept of an intelligent system which combines web search for learning purposes and state-of-the-art natural language processing techniques. Our concept is described for the case of teaching information literacy, but has the potential to be applied to other courses or for independent acquisition of knowledge through web search. The concept supports both, students and teachers. Furthermore, the approach integrates issues like AI explainability, privacy of student information, assessment of the quality of retrieved information and automatic grading of student performance. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
ICILS 2018 #Deutschland. Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und […]
Eickelmann, Birgit; Bos, Wilfried; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schaumburg, Heike; […] (Hrsg.)
Sammelband
| Münster: Waxmann | 2019
39803 Endnote
Herausgeber*innen:
Eickelmann, Birgit; Bos, Wilfried; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schaumburg, Heike; Schwippert, Knut; Senkbeil, Martin; Vahrenhold, Jan
Titel:
ICILS 2018 #Deutschland. Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking
Erscheinungsvermerk:
Münster: Waxmann, 2019
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-181664
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=18166
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bildungsforschung; Computerkenntnisse; Deutschland; Digitalisierung; Einflussfaktor; Empirische Forschung; Geschlecht; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Informationskompetenz; Internationaler Vergleich; Kompetenzerwerb; Längsschnittuntersuchung; Lehrbedingungen; Lehrer; Lernbedingungen; Medienausstattung; Medienkompetenz; Mediennutzung; Migrationshintergrund; Professionalisierung; Schule; Schüler; Schulforschung; Schuljahr 08; Schulleistung; Schulleistungsmessung; Soziale Herkunft
Abstract:
Mit der IEA-Studie ICILS 2018 (International Computer and Information Literacy Study) werden zum zweiten Mal nach 2013 computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Achtklässlerinnen und Achtklässlern im internationalen Vergleich gemessen. Die Studie liefert damit ein aktuelles Bild über den Stand der digitalen Bildung in Deutschland. In diesem Band werden zudem erstmals empirisch basiert Aussagen zu Entwicklungen über einen mehrjährigen Zeitraum präsentiert. Ebenfalls erstmalig werden im Rahmen eines internationalen Zusatzmoduls Befunde zum Kompetenzbereich 'Computational Thinking' vorgelegt, der das Lösen von Problemen und den kompetenten Umgang mit algorithmischen Strukturen anspricht. Über die detaillierte Erfassung der Rahmenbedingungen auf Schul-, Lehrer- und Schülerebene sowie aus der Perspektive der Schulleitungen und der IT-Koordinatorinnen und -Koordinatoren ergibt sich ein Gesamtbild über technologische und pädagogische Entwicklungen in Deutschland im internationalen Vergleich. Ergebnisse zu zentralen Hintergrundmerkmalen der Schülerinnen und Schüler sowie zu Schulformunterschieden ergänzen die Befunde. Der Band liefert so Informationen zur (Weiter-)Entwicklung von Schule und Unterricht sowie zur Lehrerprofessionalisierung im Kontext digitaler Transformationsprozesse. (Verlag)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
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