-
-
Autor*innen: Ketelhut, Klemens; Reh, Sabine
Titel: Power and disempowerment in German experimental schools. Politicization, parental demands and teacher reactions in the early 20th century
In: Jahrbuch für Historische Bildungsforschung, 21 (2016) , S. 175-191
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-129921
URL: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-129921
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Beeinflussung; Berlin; Einflussfaktor; Eltern; Elternbeirat; Elternmitwirkung; Erziehung; Erziehungsstil; Fallbeispiel; Familie; Hamburg; Konflikt; Kooperation; Lehrer; Öffentliche Schule; Politik; Preußen; Privatschule; Rechtsgrundlage; Reformpädagogik; Schule; Schulleiter; Strafe; Unterrichtsinhalt; Weimarer Republik
Abstract: Debates concerning the relationship between home and school had continued throughout the 19th century, they culminated at the turn of the 20th century, leading up to the time of the Weimar Republic. This is […] the time which [the authors] wish to examine more closely in [this article] because it shows a complex fabric of contradictory interests. [The authors] suspect that questions of influence among teachers and parents arose time and again in the field of progressively oriented schools, which aspired to implement changes with respect to lessons as well as school organisation. Progressive schools furthermore propagated participation in the Free School Community. These schools were particularly dependent on parents, regardless of whether the school was a private or test school that had to be politically approved. [The authors] will exemplarily depict activities and discussions of headmasters and parents and between teaching staff and parent councils at two Prussian schools. One school is a private school with what one could call progressive teaching: Berthold-Otto Schule in Berlin-Lichterfelde. The other is a progressive oriented "Sammelschule", i.e. a school based on a newly initiated comprehensive form, which was also understood as an endorsement of progressive teaching. [The authors'] choice of these schools was guided by the assumption that these schools considered themselves progressive, which forced them to find new ways to develop their cooperation with parents. First [the authors] would like to explain the historical background in Prussia from a legal perspective, how legislation evolved concerning parent councils (which were legally recognized in 1919), and which reactions this provoked on the teachers' side. Given the two examples, [they] will show how parents positioned themselves in relation to teachers and in what way and in what areas they gained power in the Foucauldian sense of influence. Finally, [the authors] will briefly discuss the question of whether this should be conceived of as a disempowerment of teachers, and if so, in what respect. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
-
-
Autor*innen: Geißler, Gert
Titel: Es ist selbstverständlich, daß ehrenrührige Zuchtmittel [...] zu unterbleiben haben. Zum Verbot körperlicher Züchtigung in der SBZ/DDR
Aus: Sektion Historische Bildungsforschung (Hrsg.): Jahrbuch für Historische Bildungsforschung, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2011 , S. 201-224
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Bewertung; Deutschland-DDR; Deutschland-Sowjetische Besatzungszone; Disziplin <Ordnung>; Gewalt; Körperliche Züchtigung; Lehrer; Preußen; Rechtsgrundlage; Sachsen; Schule; Schüler; Schülerin; Schulgeschichte; Schulgesetz; Strafe; Weimarer Republik
Abstract: Der Beitrag skizziert die auf das 19. Jahrhundert zurückgehende Verordnungslage in einzelnen deutschen Staaten, geht dabei näher auf das Verbot körperlicher Züchtigung in Sachsen ein und stellt anschließend anhand bislang noch nicht publizierter Dokumente die Sachlage in der Sowjetischen Besatzungszone und der frühen DDR dar.
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Simsa, Christiane
Titel: Strafe muß sein? - Zum Verhältnis von Schulordnungsrecht und Schulmediation
In: Recht der Jugend und des Bildungswesens, 47 (1999) 2, S. 140-148
Dokumenttyp: 3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Mediationsverfahren; Schule; Schulordnung; Strafe
DIPF-Abteilung: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Eckensberger, Lutz H.
Titel: Anmerkungen zur Beziehung zwischen Recht und Moral aus entwicklungspsychologischer Sicht
Aus: Jung, Heide; Neumann, Ulfried (Hrsg.): Rechtsbegründung - Rechtsbegründungen.Günter Ellscheid zum 65. Geburtstag, Baden-Baden: Nomos, 1999 , S. 19-55
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Entwicklungspsychologie; Moral; Urteilsbildung; Strafe
Abstract: Es handelt sich um ein Kapitel für eine Festschrift für Günter Ellscheids 65 Geburtstag. Insofern greift sie ein entwicklungspsychologisches Thema auf, das dieser einmal aus rechtlicher Perspektive diskutiert hat: Die wechselnde Rolle der Strafe in der Rechtsgeschichte, die er in Beziehung setzt zur Theorie der Entwicklung moralischer Urteile, die der Schweizer Biologe, Psychologe und Philosoph Jean Piaget bereits 1932 vorgelegt hat. Das Kapitel greift Ellscheids Argumente auf und diskutiert diese vor dem Hintergrund der gegenwärtigen entwicklungspsychologischen Theoriebildung und Forschung zur Moralentwicklung.
Abstract (english): The chapter is part of a festschrift in honour of Günter Ellscheid's 65th birthday. It takes up a topic which is of developmental psychological origin and which he applied to a legal perspective: the changing role of punishment in the history of law, which he relates to the ontogenetic theory of moral judgment presented by the Swiss biologist, philosopher and psychologist Jean Piaget in 1932. In the chapter Ellscheid's arguments are used as a starting point for a discussion of this topic in light of present research and theorizing on the development of moral judgments.
DIPF-Abteilung: Bildung und Kultur