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Editor(s) Abs, Hermann Josef
Title: Introducing quality assurance of education for democratic citizenship in schools. Comparative study of 10 countries
Published: Strasbourg: Council of Europe, 2009
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Schule; Politische Bildung; Demokratische Erziehung; Staatsbürgerliche Erziehung; Erziehungsziel; Demokratie; Menschenrechte; Qualitätssicherung; Schulsystem; Evaluation; Selbsteinschätzung; Schulentwicklung; Praxisbericht; Internationaler Vergleich; Fallstudie; Tools; Methodologie; Konzeption; Europa; Deutschland; Tschechische Republik; Estland; Lettland; Litauen; Polen; Russische Föderation; Ukraine; Belarus; Israel
Abstract: Die Studie vergleicht die schulischen Qualitätssicherungssysteme in zehn Saaten (Deutschland, Estland, Israel, Lettland, Litauen, Polen, Russland, Tschechien, Ukraine und Weißrussland). Dabei wird ein Schwerpunkt auf den Bereich der Politischen Bildung in Unterricht und Schulkultur gelegt. Die Länderstudien verfolgen weiterhin das Ziel, die Bedingungen für eine Nutzung des "Tool for quality assurance in education for democratic citizenship in schools" zu analysieren. Diese Handreichung wurde im Jahr 2005 von Europarat und UNESCO veröffentlicht um den Mitgliedsländern ein gemeinsames Referenzmaterial in der Entwicklung eigener Praktiken zur Verfügung zu stellen.(DIPF/Autor)
Abstract (english): This publication presents an overview, from international perspectives, of the applicability and relevance of the Tool for Quality Assurance of Education for Democratic Citizenship in Schools, published jointly by UNESCO, the Council of Europe and the Centre for Educational Policies. Based on 10 country reports, it examines quality assurance requirements in the field of education for democratic citizenship (EDC) and compares the specific evaluation systems in those countries. lt also provides a feasibitity study on relevant conditions for implementing the Tool and aims to serve as a set of orientation guidelines for policy makers, a case study on implentation tor researchers and a source book for education practitioners.(DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Editor(s) Hörner, Wolfgang; Döbert, Hans; Kopp, Botho von; Mitter, Wolfgang
Title: The education systems of Europe
Published: Dordrecht: Springer, 2007
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungswesen; Schulsystem; Geschichte; Organisation (Struktur); Bildungsreform; Innovation; Lehrer; Status; Bildungsrecht; Bildungsfinanzierung; Öffentliche Schule; Privatschule; Unterrichtsorganisation; Qualität; Förderung; Vorschulerziehung; Primarbereich; Sekundarbereich; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Hochschule; Berufsbildung; Sonderschule; Demokratisierung; Curriculumentwicklung; Interkulturelle Bildung; Europäische Erziehung; Lehrerausbildung; Albanien; Andorra; Armenien; Österreich; Aserbaidschan; Belarus; Belgien; Bosnien-Herzegowina; Bulgarien; Tschechische Republik; Kroatien; Zypern; Dänemark; Estland; Färöer; Finnland; Frankreich; Georgien; Deutschland; Griechenland; Ungarn; Island; Irland; Italien; Kosovo; Lettland; Liechtenstein; Litauen; Luxemburg; Malta; Makedonien; Moldau; Republik; Monaco; Montenegro; Niederlande; Norwegen; Polen; Portugal; Rumänien; Russische Föderation; San Marino; Serbien; Slowakische Republik; Slowenien; Spanien; Schweden; Schweiz; Türkei; Ukraine; Vereinigtes Königreich; England
Abstract: Das umfassende Handbuch enthält beschreibende Darstellungen der Bildungssysteme aller europäischen Staaten, wobei die Auswahl unter dem Gesichtspunkt der ihrer Mitgliedschaft im Europarat getroffen worden ist. Die Länderstudien werden durch eine bildungstheoretisch und bildungspolitisch thematisierte Einführung, einen perspektivischen Ausblick und ein statistisches Profil ergänzt. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): The comprehensive manual is composed of descriptive chapters on the education systems of all European countries, whereby the selection has been decided in view of their membership in the Council of Europe. The country studies are completed by an introduction focused on educational theory and politics, a prospective outlook and a statistical profile. (DIPF/orig.)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
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Author(s): Sroka, Wendelin
Title: Belarus
In: Hörner, Wolfgang; Döbert, Hans; Reuter, Lutz R.; Kopp, Botho von (Eds.): The education systems of Europe, Dordrecht: Springer, 2007 , S. 85-103
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungswesen; Schulsystem; Geschichte; Reform; Bildungsreform; Sozioökonomische Lage; Lehrer; Sozialstatus; Schule; Familie; Organisation (Struktur); Bildungsrecht; Bildungsfinanzierung; Öffentliche Schule; Privatschule; Bildungsplan; Qualität; Förderung; Vorschulerziehung; Primarbereich; Sekundarbereich; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Berufsbildung; Sonderschule; Tertiärer Bereich; Hochschulbildung; Belarus
Abstract (english): This study of the education system of Belarus is part of the handbook "The education systems of Europe" which presents an analytical description of the education systems of all European countries, following common guidelines. The study begins with the historical and socio-cultural background of the Belarusian educational system which is followed by the description of the organizational and administrative context of the current education system. The next step is the functioning of the current education system, beginning with a structural overview and followed by an analysis of the different levels of the education system, including, as a separate chapter, post-secondary and tertiary education. The country study ends with an analysis of current problems and opens perspectives for further development. A diagram illustrating the structural scheme of the Belarusian educational system is part of this article. (DIPF/ Orig./Kie.)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
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Author(s): Zwahr, Annette; Bartel, Heinz; Cseh, Gertrude; Elloumi-Link, Brigitte; Kiersch, Almut; Kodron, Christoph; Kreusch, Julia; Martini, Renate; Massar, Tamara; Nöldge, Dagmar; Sjubert, Monika; Unterstenhöfer, Gretel
Title: [Länderprofile - Abschnitt Bildung] / red. Leitung: Annette Zwahr. Mit Beiträgen u.a. von Heinz Bartel, Gertrude Cseh, Brigitte Elloumi-Link, Almut Kiersch, Christoph Kodron, Julia Kreusch, Renate Martini, Tamara Massar, Dagmar Nöldge, Monika Sjubert, Gretel Unterstenhöfer
In: Brockhaus: Enzyklopädie in 30 Bänden, Leipzig: Brockhaus, 2006
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language: Deutsch
Keywords: Nachschlagewerk; Bildungssystem; Albanien; Andorra; Antigua und Barbuda; Argentinien; Australien; Bahamas; Barbados; Belarus; Belgien; Belize; Bolivien; Bosnien-Herzegowina; Brasilien; Bulgarien; Chile; Costa Rica; Dänemark; Deutschland; Dominica; Dominikanische Republik; Ecuador; El Salvador; Estland; Finnland; Frankreich; Grenada; Griechenland; Vereinigtes Königreich; Guatemala; Guyana; Haiti; Honduras; Irland; Island; Italien; Jamaika; Kanada; Kolumbien; Kroatien; Kuba; Lettland; Liechtenstein; Litauen; Luxemburg; Makedonien; Malta; Mexiko; Moldau; Republik; Monaco; Niederlande; Nicaragua; Norwegen; Österreich; Panama; Paraguay; Peru; Polen; Portugal; Rumänien; Russische Föderation; St. Lucia; St. Kids and Nevis; St. Vincent und die Grenadinen; San Marino; Schweden; Schweiz; Serbien; Montenegro; Slowakische Republik; Slowenien; Spanien; Suriname; Trinidad und Tobago; Tschechische Republik; Türkei; Ukraine; Ungarn; Uruguay; Vatikanstadt; Venezuela; Vereinigte Staaten; Zypern; Europa; Nordamerika; Südamerika; Afrika; Asien
Abstract: Innerhalb der Länderdarstellungen bei der neu überarbeiteten Brockhaus- Edition wurden die Abschnitte zum Bildungssystem zu folgenden Ländern aktualisiert und ggf. grundlegend überarbeitet: Heinz Bartel: Vereinigte Staaten von Amerika; Gertrude Cseh: Argentinien, Kuba, Mexiko, Moldawien, Portugal, Rumänien, Spanien, Türkei, Zypern; Brigitte Elloumi- Link: Albanien, Costa Rica, Dänemark, Dominikanische Republik, Dominica, Finnland, Griechenland, Honduras, Irland, Island, Makedonien, Norwegen, Panama, Schweiz (inklusive Kantone); Almut Kiersch: Andorra, Malta, Österreich, Slowakische Republik, Tschechische Republik;Christoph Kodron: Bosnien-Herzegowina, Frankreich, Guatemala, Guyana, Haiti, Jamaika, Kroatien, Monako, Serbien und Montenegro; Julia Kreusch: Belarus, Bolivien, Ecuador, Italien, Paraguay, Russland, San Marino, Surinam, Ukraine, Uruguay, Vatikanstadt; Renate Martini: Brasilien, Bulgarien, Deutschland, Nikaragua, Polen, Schweden, Slowenien; Tamara Massar: Antigua und Barbuda, Australien, Bahamas, Barbados, Belize, Grenada, Großbritannien und Nordirland, Kanada, Saint Kids und Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent und die Grenadinen, Trinidad und Tobago; Dagmar Nöldge (Praktikantin): El Salvador, Kolumbien, Peru, Venezuela; Monika Sjubert: Ungarn; Gretel Unterstenhöfer: Belgien, Chile, Estland, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Niederlande.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
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Author(s): Arnswald, Ulrich
Title: Federalism and security structures in the east Slav triangle of Russia, Ukraine, and Belarus
In: Rose, Jürgen; Traut, Johannes Ch. (Hrsg.): Federalism and decentralization: Perspectives for the transformation process in Eastern and Central Europe, Hamburg: LIT Verl., 2001 (George C. Marshall European Center for Security Studies, 2), S. 285-298
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Sicherheitspolitik; Kooperation; Russische Föderation; Ukraine; Belarus
Abstract: Die Abhandlung beschäftigt sich mit der neuen sicherheitspolitischen Lage nach dem Zusammenbruch der Sowjetunion. Die Interessenlage der drei ostslawischen Staaten hat sich durch die beabsichtigte Osterweiterung der NATO modifiziert. Im Beitrag wird erörtert, in welcher Weise sich die drei Staaten die Zukunft ihrer Zusammenarbeit vorstellen. Dabei werden besonders die sicherheitspolitischen Aspekte im Spannungsfeld eines neuen Ost-West-Verhältnisses herausgestellt.
Abstract (english): The author analyzes the new situation in the field of security policy after the breakdown of the Soviet Union. He concludes that the interest position of the the three Eastern Slavonian States has modified due to the intended NATO enlargement to the East. It is explained in this contribution in which manner these three states want to organize their future co-operation. Moreover the main issues of security policy in the context of a new East-West relationship are particularly elaborated.
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
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Author(s): Arnswald, Ulrich
Title: Federalizm i struktury bezopasnosti v vostocnoslavjanskom treugol'nike Rossija - Ukraina - Belorussija
In: Federalizm i decentralizacija: Perspektivy processa preobrazovanij v Central'noj i Vostocnoj Evrope. Pod red. Jurgena Roze i Jochannesa Trauta. Redaktor russkogo izdanija d-r Franc Peterson, Moskva: Naucnaja Kniga, 2001 , S. 442-463
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Russisch
Keywords: Sicherheitspolitik; Kooperation; Russische Föderation; Ukraine; Belarus
Abstract: Die Abhandlung beschäftigt sich mit der neuen sicherheitspolitischen Lage nach dem Zusammenbruch der Sowjetunion. Die Interessenlage der drei ostslawischen Staaten hat sich durch die beabsichtigte Osterweiterung der NATO modifiziert. Im Beitrag wird erörtert, in welcher Weise sich die drei Staaten die Zukunft ihrer Zusammenarbeit vorstellen. Dabei werden besonders die sicherheitspolitischen Aspekte im Spannungsfeld eines neuen Ost-West-Verhältnisses herausgestellt.
Abstract (english): The author analyzes the new situation in the field of security policy after the breakdown of the Soviet Union. He concludes that the interest position of the the three Eastern Slavonian States has modified due to the intended NATO enlargement to the East. It is explained in this contribution in which manner these three states want to organize their future co-operation. Moreover the main issues of security policy in the context of a new East-West relationship are particularly elaborated.
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
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Author(s): Hellwig, Wolfgang; Spreen, Meike
Title: Weißrussland/Belarus
In: Lauterbach, Uwe (Hrsg.): Internationales Handbuch der Berufsbildung, Baden-Baden: Nomos, 1999 , S. BY 1-127
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language: Deutsch
Keywords: Bildungssystem; Berufliche Bildung; Berufsausbildung; Weiterbildung; Belarus
Abstract: Nach einer Einführung in die geographischen, gesellschaftlichen, politischen und ökonomischen Rahmenbedingungen werden in der Länderstudie die gesetzlichen Grundlagen, Zuständigkeiten und Trägerschaften im Bildungssystem behandelt. Nach einer Übersicht über das Bildungssystem (mit Organigramm), in dem die historische Entwicklung, Struktur und allgemeine Prinzipien des gesamten Bildungswesens dargestellt werden, folgt die Darstellung des beruflichen Bildungswesens, wobei auch die Weiterbildung einbezogen wird. Ein weiterer Abschnitt ist dem Ausbildungspersonal in der beruflichen Bildung gewidmet. Auch die Frage länderübergreifender Mobilität wird behandelt.
Abstract (english): After an introduction into the social, geographic and economic framework the legal foundations, responsibilities and institutions of the education system are described, followed by an overview of the education system (in- cluding a scheme) with a description of the historic development, the structure and general principles of the edu-cation system. Included in the study is a portrayal of the vocational education and training system, including further traini ng. A further section deals with the training staff in vocational education and training. Also the question of transnational mobility is handled with.
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens