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Multiple-choice versus open-ended response formats of reading test items: A two-dimensional IRT […]
Rauch, Dominique; Hartig, Johannes
Journal Article
| In: Psychological Test and Assessment Modeling | 2010
32468 Endnote
Author(s):
Rauch, Dominique; Hartig, Johannes
Title:
Multiple-choice versus open-ended response formats of reading test items: A two-dimensional IRT analysis
In:
Psychological Test and Assessment Modeling, 52 (2010) 4, S. 354-379
URL:
http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/4-2010_20101218/02_Rauch.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsforschung; Datenanalyse; Deutschland; Experimentelle Psychologie; Itemanalyse; Item-Response-Theory; Leistungsmessung; Lesefertigkeit; Lesetest; Leseverstehen; Mehrebenenanalyse; Messverfahren; Multiple-Choice-Verfahren; Textverständnis
Abstract (english):
The dimensionality of a reading comprehension assessment with non-stem equivalent multiplechoice (MC) items and open-ended (OE) items was analyzed with German test data of 8523 9th-graders. We found that a two-dimensional IRT model with within-item multidimensionality, where MC and OE items load on a general latent dimension and OE items additionally load on a nested latent dimension, had a superior fit compared to an unidimensional model (p .05). Correlations between general cognitive abilities, orthography and vocabulary and the general latent dimension were significantly higher than with the nested latent dimension (p .05). Drawing back on experimental studies on the effect of item format on reading processes, we suppose that the general latent dimension measures abilities necessary to master basic reading processes and the nested latent dimension captures abilities necessary to master higher reading processes. Including gender, language spoken at home, and school track as predictors in latent regression models showed that the well known advantage of girls and mother-tongue students is found only for the nested latent dimension.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Transfereffekte von Interventionen
Hertel, Silke
Book Chapter
| Aus: Hascher, Tina; Schmitz, Bernhard (Hrsg.): Pädagogische Interventionsforschung.: Theoretische Grundlagen und empirisches Handlungswissen . | Weinheim: Juventa | 2010
19257 Endnote
Author(s):
Hertel, Silke
Title:
Transfereffekte von Interventionen
In:
Hascher, Tina; Schmitz, Bernhard (Hrsg.): Pädagogische Interventionsforschung.: Theoretische Grundlagen und empirisches Handlungswissen ., Weinheim: Juventa, 2010 (Grundlagentexte Pädagogik), S. 260-268
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Fertigkeit; Förderung; Intervention; Lernen; Messung; Training; Transfer; Wirkung; Wissen
Abstract:
Ein wichtiges Ziel bei der Gestaltung und Steuerung von Lern- und Bildungsprozessen ist es, den Transfer des Gelernten zu unterstützen. Doch was ist in diesem Zusammenhang mit Transfer gemeint? Welche Arten von Transfer lassen sich unterscheiden? Wie lässt sich der Transfer im Rahmen von Interventionen fördern? Und schließlich: Wie können Transfereffekte von Interventionen erfasst werden? Diese Leitfragen werden in dem Beitrag systematisch behandelt. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Leseförderung im Elternhaus
Hertel, Silke; Jude, Nina; Naumann, Johannes
Book Chapter
| Aus: Klieme, Eckhard; Artelt, Cordula; Hartig, Johannes; Jude, Nina; Köller, Olaf; Prenzel, Manfred; Schneider, Wolfgang; Stanat, Petra (Hrsg.): PISA 2009. Bilanz nach einem Jahrzehnt | Münster: Waxmann | 2010
31230 Endnote
Author(s):
Hertel, Silke; Jude, Nina; Naumann, Johannes
Title:
Leseförderung im Elternhaus
In:
Klieme, Eckhard; Artelt, Cordula; Hartig, Johannes; Jude, Nina; Köller, Olaf; Prenzel, Manfred; Schneider, Wolfgang; Stanat, Petra (Hrsg.): PISA 2009. Bilanz nach einem Jahrzehnt, Münster: Waxmann, 2010 , S. 255-276
URL:
http://pisa.dipf.de/de/de/pisa-2009/ergebnisberichte/PISA_2009_Bilanz_nach_einem_Jahrzehnt.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Computernutzung; Deutschland; Digitale Medien; Einstellung <Psy>; Eltern; Empirische Untersuchung; Familie; Fragebogenerhebung; Grundschulalter; Indikator; Lernbedingungen; Lernumgebung; Lesefertigkeit; Leseförderung; Lesen; Mediennutzung; Mitwirkung; Modell; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schüler; Schuljahr 09; Sozioökonomische Lage
Abstract:
Dieses Kapitel beschreibt die häuslichen Lernumgebungen fünfzehnjähriger Schülerinnen und Schüler in Deutschland. Insbesondere werden dabei diejenigen Merkmale des Elternhauses dargestellt, von denen theoretisch fundiert angenommen werden kann, dass sie für die Entwicklung und Förderung der Lesekompetenz von Bedeutung sind. Diese Merkmale lassen sich in strukturelle Merkmale und Prozessmerkmale differenzieren. Zu den strukturellen Merkmalen gehören der sozioökonomische Status, der elterliche Bildungshintergrund sowie der Migrationsstatus, deren Bedeutung in diesem Band bereits differenziert dargestellt worden ist. Das vorliegende Kapitel betrachtet die Prozessmerkmale im Elternhaus, zu denen die lesebezogenen Ressourcen, die lesebezogene Förderung der Kinder, die Einstellung der Eltern zum Lesen sowie die Bedeutung des Lesens im familiären Alltag gezählt werden können. Darüber hinaus wird dargestellt, wie sich die Beziehung zwischen dem Elternhaus und der Schule gestaltet. Nachfolgend wird zunächst auf vorhandene Befunde zur Bedeutung der häuslichen Lernumgebungen für die Lesekompetenz eingegangen. Danach werden jene Indikatoren beschrieben, die im Rahmen von PISA 2009 zur Charakterisierung des Elternhauses erhoben wurden. Der Ergebnisteil stellt deskriptiv die Befunde zu den häuslichen Lernumgebungen dar und entwirft für einige der Merkmale ein Modell des Zusammenhangs zwischen den Merkmalen des Elternhauses und der Lesekompetenz sowie der Lesefreude. Abschließend werden die Befunde bilanzierend zusammengefasst. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Prävention von Rechenproblemen im Kindergarten
Krajewski, Kristin; Schneider, Wolfgang
Book Chapter
| Aus: Spiel, Christiane; Reimann, Ralph; Schober, Barbara; Wagner, Petra (Hrsg.): Bildungspsychologie | Göttingen: Hogrefe | 2010
21724 Endnote
Author(s):
Krajewski, Kristin; Schneider, Wolfgang
Title:
Prävention von Rechenproblemen im Kindergarten
In:
Spiel, Christiane; Reimann, Ralph; Schober, Barbara; Wagner, Petra (Hrsg.): Bildungspsychologie, Göttingen: Hogrefe, 2010 , S. 75-80
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Entwicklung; Förderung; Grundfertigkeit; Kind; Kindergarten; Mathematische Kompetenz; Vorschulalter; Zahlbegriff
Abstract:
Den neuen deutschen Bildungsplänen für Kinder in Tageseinrichtungen bis zur Einschulung liegt der zentrale Anspruch zugrunde, lernmethodische Kompetenz entwicklungsangemessen zu stärken und von Anfang an die Entwicklung kindlicher Kompetenzen zu fördern. Um diesem Anspruch gerecht zu werden, ist es notwendig, die natürliche kindliche Entwicklung in spezifischen Inhaltsbereichen zu betrachten und die Förderung an dieser natürlichen Entwicklung zu orientieren. Auf diese Weise werden Entwicklungsmodelle in Fördermodelle überführt. Im Beitrag soll dies exemplarisch für den mathematischen Bereich aufgezeigt werden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Multidimensional IRT models for the assessment of competences
Hartig, Johannes; Höhler, Jana
Journal Article
| In: Studies in Educational Evaluation | 2009
7762 Endnote
Author(s):
Hartig, Johannes; Höhler, Jana
Title:
Multidimensional IRT models for the assessment of competences
In:
Studies in Educational Evaluation, 35 (2009) 2/3, S. 57-63
DOI:
10.1016/j.stueduc.2009.10.002
URL:
http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2009.10.002
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Item-Response-Theory; Modell; Kompetenz; Fertigkeit; Leistungsmessung; Anwendungsbeispiel
Abstract (english):
Multidimensional item response theory (MIRT) provides an ideal foundation for modeling performance in complex domains, taking into account multiple basic abilities simultaneously, and representing different mixtures of the abilities required for different test items. This article provides a brief overview of different MIRT models, and the substantive implications of their differences for educational assessment. To illustrate the flexibility and benefits ofMIRT, three application scenarios are described: to account for unintended multidimensionality when measuring a unidimensional construct, to model latent covariance structures between ability dimensions, and to model interactionsof multiple abilities required for solving specific test items. All of these scenarios are illustrated by empirical examples. Finally, the implications of using MIRT models on educational processes are discussed.(DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Exploring the impact of phonological awareness, visual-spatial working memory, and preschool […]
Krajewski, Kristin; Schneider, Wolfgang
Journal Article
| In: Journal of Experimental Child Psychology | 2009
8117 Endnote
Author(s):
Krajewski, Kristin; Schneider, Wolfgang
Title:
Exploring the impact of phonological awareness, visual-spatial working memory, and preschool quantity-number competencies on mathematics achievement in elementary school. Findings from a 3-year- longitudinal study
In:
Journal of Experimental Child Psychology, 103 (2009) 4, S. 516-531
DOI:
10.1016/j.jecp.2009.03.009
URL:
http://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2009.03.009; f
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Mathematik; Schülerleistung; Zahlbegriff; Kompetenz; Arbeitsgedächtnis; Sprache; Informationsverarbeitung; Fertigkeit; Kindergarten; Grundschule; Längsschnittuntersuchung; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english):
This longitudinal study explored the importance of kindergartenmeasures of phonological awareness, working memory, and quantity-number competencies (QNC) for predicting mathematicalschool achievement in third graders (mean age 8 years 8 months). It was found that the impact of phonological awareness and visual-spatial working memory, assessed at 5 years of age, was mediatedby early QNC, which predicted math achievement in third grade. Importantly, and confirming our isolated number words hypothesis, phonological awareness had no impact on higher numericalcompetencies (i.e., when number words needed to be linked withquantities [QNC Level II and above]) but predicted basic numericalcompetencies (i.e., when number words were isolated from quantities[QNC Level I]), explaining the moderate relationship between early literacy development and the development of mathematical competencies.(DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Internationaler Alphabetisierungstag: Podcast über den Beitrag der Wissenschaft zur Alphabetisierung
Hirschmann, Doris (Red.); Schindler, Christoph (Red.); Blees, Ingo (Red.)
Working Papers
| 2009
8416 Endnote
Author(s):
Hirschmann, Doris (Red.); Schindler, Christoph (Red.); Blees, Ingo (Red.)
Title:
Internationaler Alphabetisierungstag: Podcast über den Beitrag der Wissenschaft zur Alphabetisierung
Published:
Frankfurt am Main 2009
URL:
http://blog.bildungsserver.de/?p=271
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Alphabetisierung; Grundbildung; Bildungsforschung; Erwachsenenbildung; Lesefertigkeit; Förderung; Gespräch
Abstract:
Der Deutsche Bildungsserver und das Deutsche Institut für Erwachsenenbildung (DIE) arbeiten schon seit Jahren im Rahmen einer Kooperation zusammen. Mitarbeiterinnen haben sich aus Anlassdes Weltalphabetisierungstages 2009 zu einem Gespräch getroffen, um über die Anfänge und die aktuellen Entwicklungen im Bereich der Alphabetisierungsforschung sowohl auf nationaler wie auf internationaler Ebene zu sprechen. An dem Gespräch teilgenommen haben die Koordinatorin des Projektverbundes "Alpha-Wissen" Monika Tröster, die Leiterin des Internetservice des DIE Karin Frößinger und Doris Hirschmann, die Redakteurin für den Bereich Erwachsenenbildung/Weiterbildung beim Deutschen Bildungsserver. Außer auf die Alphabetisierungsforschung wird in dem Gespräch u.a. auf Begriffe wie Alphabetisierung, Grundbildung und Literacy eingegangen, über die Bedeutung des Mottos derUNESCO "The Power of Literacy" und über die enge Zusammenarbeit der Akteure in Deutschland gesprochen. Weitere Themen sind die Alphabetisierung auf europäischer und weltweiter Ebene und Ideen, die künftig weiterentwickelt und gefördert werden könnten. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Representation of competencies in multidimensional IRT models with within-item and between-item […]
Hartig, Johannes; Höhler, Jana
Journal Article
| In: Zeitschrift für Psychologie | 2008
7623 Endnote
Author(s):
Hartig, Johannes; Höhler, Jana
Title:
Representation of competencies in multidimensional IRT models with within-item and between-item multidimensionality
In:
Zeitschrift für Psychologie, 216 (2008) 2, S. 89-101
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Item-Response-Theory; Modell; DESI-Studie; Kompetenz; Fertigkeit; Englisch als Fremdsprache; Leseverstehen; Hörverstehen; Datenanalyse
Abstract (english):
Multidimensional item response theory (MIRT) holds considerable promise for the development of psychometric models of competence. It provides an ideal foundation for modeling performance in complex domains, simultaneously taking into account multiple basic abilities. The aim of this paper is to illustrate the relations between a two- dimensional IRT model with between-item multidimensionality and a nested-factor model with within-item multidimensionality, and the different substantive meanings of the ability dimensions in the two models. Both models are applied to empirical data from a large-scale assessment of reading and listening comprehension in a foreign language. In the between-item model, performance in the reading and listening items is modeled by two separate dimensions. In the within-item model, one dimension represents the abilities common to both tests, and a second dimension represents abilities specific to listening comprehension. Distinct relations of external variables, such as gender and cognitive abilities, with ability scores demonstrate that the alternative models have substantively different implications. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Belohnungsaufschub als volitionale Kompetenz. Ein relevanter Bereich für die […]
Hasselhorn, Marcus; Goldammer, Ariane von; Weber, Anne
Journal Article
| In: Psychologie in Erziehung und Unterricht | 2008
7581 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus; Goldammer, Ariane von; Weber, Anne
Title:
Belohnungsaufschub als volitionale Kompetenz. Ein relevanter Bereich für die Schuleingangsdiagnostik?
In:
Psychologie in Erziehung und Unterricht, 55 (2008) 2, S. 123-131
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Schulreifetest; Schuleintritt; Diagnostik; Kind; Kognitive Fähigkeit; Fertigkeit; Kompetenz; Wille; Schulerfolg
Abstract:
Seit den 1960er Jahren basieren Testverfahren zur Diagnose der Schulfähigkeit im deutschen Sprachraum hauptsächlich auf Subtests zur Erfassung kognitiver Merkmale. In jüngerer Zeit ist über Befunde von Längsschnittstudien zur Prädiktion des erfolgreichen Erwerbs von Schriftsprache und Arithmetik der Fokus zunehmend auf kognitive Vorläuferfertigkeiten für den Erwerb der sogenannten Kulturtechniken gelegt worden, mit deren Hilfe sich die prognostische Validität von Schulfähigkeitstests verbessern lässt. In diesem Beitrag wird herausgearbeitet, dass mittlerweile eine Reihe empirischer Hinweise vorliegen, die die These stützen, dass volitionale Kompetenzen der Selbstdisziplin, wie sie beispielsweise schon bei Vier- bis Fünfjährigen über den sogenannten Belohnungsaufschub erfassbar sind, zusätzlich bedeutsame Varianzanteile des langfristigen Schulerfolgs erklären können. Es wird daher angeregt, zukünftig auch derartige volitionale Kompetenzen für die Schuleingangsdiagnostik zu nutzen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Working memory capacity and reading skill moderate the effectiveness of strategy training in […]
Naumann, Johannes; Richter, Tobias; Christmann, Ursula; Groeben, Norbert
Journal Article
| In: Learning and Individual Differences | 2008
7604 Endnote
Author(s):
Naumann, Johannes; Richter, Tobias; Christmann, Ursula; Groeben, Norbert
Title:
Working memory capacity and reading skill moderate the effectiveness of strategy training in learning from hypertext
In:
Learning and Individual Differences, 18 (2008) 2, S. 197-213
URL:
http://www.sciencedirect.com/science/journal/10416080
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Hypertext; Lesefertigkeit; Lernen; Strategie; Training; Wirkung; Gedächtnis; Student; Experiment; Empirische Untersuchung; Köln; Heidelberg
Abstract:
Kognitive und metakognitive Lernstrategien sind für das Lernen mit Hypertext von besonderer Bedeutung. Die Effektivität eines Trainings dieser Strategien ist allerdings an die Verfügbarkeit von Arbeitsgedächtniskapazität gebunden. Während Lerner mit viel Arbeitsgedächtniskapazität von entsprechenden Trainings profitieren, sind Lerner mit wenig Arbeitsgedächtniskapazität leicht zu überfordern. Zusätzlich ist eine ausreichende Effizienz basaler Leseprozesse wichtig für erfolgreiches Strategietraining: Wenn neu erworbene Strategien und schlecht routinisierte basale Leseprozesse um Arbeitsgedächtniskapazität konkurrieren, werden sich Hypertextnavigation und Lernergebnisse eher verschlechtern als verbessern. Vierundsechzig Studierende lernten mit einem umfangreichen expositorischen Hypertext, nachdem sie entweder ein Training kognitiver Lernstrategien, ein Training metakognitiver Lernstrategien oder kein Training erhalten hatten. In Übereinstimmung mit den Vorhersagen verbesserten die Trainings Navigationsverhalten und Lernerfolg bei Lernern mit viel Arbeitsgedächtniskapazität oder guten Lesefähigkeiten. Lerner mit wenig Arbeitsgedächtniskapazität oder schlechten Lesefähigkeiten schnitten dagegen in den Trainingsgruppen schlechter ab als in der Kontrollbedingung. Sowohl für die positiven als auch die negativen Effekte des Trainings auf die Lernleistung konnte belegt werden, dass es sich um indirekte Effekte handelte, die durch die Qualität des Navigationsverhaltens mediiert wurden. ( DIPF/Autor)
Abstract (english):
Cognitive and metacognitive strategies are particularly important for learning with hypertext. The effectiveness of strategy training, however, depends on available working memory resources. Thus, especially learners high on working memory capacity can profit from strategy training, while learners low on working memory capacity might easily be overtaxed. In addition, efficient basic reading comprehension processes areimportant for strategy training to be successful: When both the newly acquired strategies and poorly routinized basic reading comprehension processes compete for working memory resources, navigation within the hypertext and learning might deteriorate rather than improve. In an experiment, 64 undergraduates learned with a comprehensive expository hypertext after receiving either a cognitive or a metacognitive or no strategy training. In line with the predictions, learners high on working memory capacity or reading skill could profit from learning strategy training in terms of learning outcomes and the quality of their navigational behavior. Learners low on working memory capacity or reading skill, in contrast, performed worse in both training conditions compared to the control condition. The improvement in learning outcomes for skilled learners as well as the impairment in learning outcomes for unskilled learners could be shown to be indirect effects mediated by the quality of navigational behavior. (DIPF/Orig.)
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