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Intelligenzentwicklung im Erwachsenenalter
Titz, Cora; Hasselhorn, Marcus
Book Chapter
| Aus: Arnold, Rolf; Nuissl, Ekkehard; Schrader, Josef (Hrsg.): Wörterbuch Erwachsenen- und Weiterbildung | Bad Heilbrunn: UTB/Klinkhardt | 2023
43686 Endnote
Author(s):
Titz, Cora; Hasselhorn, Marcus
Title:
Intelligenzentwicklung im Erwachsenenalter
In:
Arnold, Rolf; Nuissl, Ekkehard; Schrader, Josef (Hrsg.): Wörterbuch Erwachsenen- und Weiterbildung, Bad Heilbrunn: UTB/Klinkhardt, 2023 , S. 219-220
DOI:
10.35468/wbeb2022-143
URL:
https://wb-erwachsenenbildung.net/download/intelligenzentwicklung-im-erwachsenenalter/
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Entwicklung; Erwachsenenalter; Intelligenzforschung; Intelligenz <Psy>
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Artificial Intelligence (AI) Research Assistants und ihre Bedeutung für Informationsinfrastrukturen
Kullmann, Sylvia
Working Papers
| 2023
43552 Endnote
Author(s):
Kullmann, Sylvia
Title:
Artificial Intelligence (AI) Research Assistants und ihre Bedeutung für Informationsinfrastrukturen
Published:
2023
URL:
https://dgi-info.de/artificial-intelligence-ai-research-assistants-und-ihre-bedeutung-fuer-informationsinfrastrukturen/
Publication Type:
7. Blogbeiträge; Pod-; Vidcasts; Blogbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Information Retrieval; Information-Retrieval-System; Informationswissenschaft; Künstliche Intelligenz; Recherche; Tool
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
KI-Tutorial an der Hochschule Darmstadt
Kullmann, Sylvia
Working Papers
| 2023
43639 Endnote
Author(s):
Kullmann, Sylvia
Title:
KI-Tutorial an der Hochschule Darmstadt
Published:
2023
URL:
https://dgi-info.de/die-modelle-hinter-chatgpt-ki-tutorial-an-der-hochschule-darmstadt/
Publication Type:
7. Blogbeiträge; Pod-; Vidcasts; Blogbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Automatisierung; Kompetenz; Künstliche Intelligenz; Sprachmodell; Sprachverarbeitung; Zukunft
Abstract:
Wie sieht KI die Welt? Diese und andere Fragen waren Gegenstand eines virtuellen KI-Tutorials am 28. März 2023 an der Hochschule Darmstadt. In acht Einheiten führten Prof. Dr. Markus Döhring und sein Team aus angehenden Data Scientists an der Hochschule Darmstadt Teilnehmende mit und ohne Informatik-Vorkenntnisse durch die Welt der KI-Sprachmodelle.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Lernstörungen: Ein unvermeidbares Schicksal?
Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2022
41405 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus
Title:
Lernstörungen: Ein unvermeidbares Schicksal?
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 36 (2022) 1/2, S. 1-17
DOI:
10.1024/1010-0652/a000324
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/1010-0652/a000324
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Intervention; Förderungsmaßnahme; Lernschwierigkeit; Begriffsbildung; Diagnose; Schülerleistung; Intelligenz; Lese-Rechtschreib-Schwäche; Leseschwäche; Rechtschreibschwäche; Rechenschwäche; Rechenschwierigkeit; Risikofaktor; Genetik; Soziales Umfeld; Didaktik; Kognitive Fehlfunktion; Prävention
Abstract:
Etwa jedes dritte Kind in Deutschland leidet im Laufe der Grundschule unter besonderen Lernschwierigkeiten beim Erwerb von Lesen, Rechtschreiben und Rechnen. Mindestens jedes achte Grundschulkind erfüllt sogar die Kriterien der Weltgesundheitsorganisation für die Vergabe der Diagnose "Lernstörung". In diesem Beitrag wird erläutert, was unter Lernstörungen im Einzelnen zu verstehen ist und was über die biogenetischen und sozialen (einschließlich didaktischen) Risiken für das Entstehen von Lernstörungen bekannt ist. Außerdem wird auf den Forschungsstand zu der Frage eingegangen, welche eingeschränkten kognitiven Funktionen mit einem hohen individuellen Risiko für das Entstehen einer Lernstörung einhergehen. Es folgt ein Überblick über den Forschungsstand zu (vorschulischen) Präventionsansätzen, die sich als wirksam zur Vermeidung von Lernstörungen erwiesen haben, und zur Frage, welche Interventionsansätze bei Auftreten besonderer Lernschwierigkeiten beim Erwerb von Schriftsprache und Mathematik in der Schule am ehesten geeignet sind, diese zu überwinden. Darauf aufbauend werden abschließend Vorschläge zu einer sequentiellen Strategie für die weitgehende Vermeidung von Lernstörungen und ihren negativen Langzeitfolgen unterbreitet und die Potenziale digitaler diagnosebasierter Förderprogramme diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Approximately a third of all children in Germany experience particular learning difficulties during primary schooling, with respect to the acquisition of reading, writing and arithmetic skills. At least every eighth primary school child meets the criteria of the World Health Organization (WHO) for the diagnosis of a specific developmental disorder of scholastic skills (learning disorder). This contribution illustrates details underlying the concept of learning disorders and what is known about the biogenetic and social (including instructional) risks of their emergence. The current state of research on the limited cognitive functions related to a high individual risk of acquiring a learning disorder is then presented. Research on pre-school intervention is also outlined, focusing on approaches that have proven to be effective in the prevention of learning disorders. An overview is then given of intervention approaches that seem most appropriate in overcoming particular learning difficulties in the domain of written language and mathematics at school. Finally, this contribution presents recommendations for a sequential strategy for a far-reaching avoidance of learning disorders and their negative long-term consequences. Potentials of digital diagnosis-based intervention programs are also discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
From sensor data to educational insights
Ruipérez-Valiente, José A.; Martínez-Maldonado, Roberto; Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan
Journal Article
| In: Sensors | 2022
43621 Endnote
Author(s):
Ruipérez-Valiente, José A.; Martínez-Maldonado, Roberto; Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan
Title:
From sensor data to educational insights
In:
Sensors, 22 (2022) 21, S. 8556
DOI:
10.3390/s22218556
URL:
https://www.mdpi.com/1424-8220/22/21/8556
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Datenanalyse; Datenerfassung; Künstliche Intelligenz; Lernprozess; Logdatei; Mensch-Maschine-Kommunikation; Messverfahren; Tool; Übersicht; Virtuelles Lernen
Abstract:
Technology is gradually becoming an integral part of learning at all levels of educational. This includes the now pervasive presence of virtual learning environments (VLEs) and the inclusion of interactive devices used or worn by learners or that are present in the physical classroom environment. These new technology-rich educational ecosystems have greatly facilitated data capture about learners. Thus, several research areas, such as learning analytics (LA), educational data mining (EDM), and artificial intelligence in education (AIED), have grown exponentially during the last decade, with multiple venues supporting this research [1]. However, the inferences about learning that can be made by solely analyzing trace data from VLEs are limited, since logged data do not commonly provide a complete view of the learning experience [2]. Therefore, research communities are moving beyond the data obtained from VLEs and other online tools by incorporating data from external sources such as sensors, pervasive devices, and computer vision systems. Within the context of education, this subfield is often denominated as multimodal learning analytics (MMLA) [3]; nevertheless, the use of these data sources is also common in broader research areas, such as affective computing (e.g., [4]) and human-computer interaction (HCI) (e.g., [5]). The promise is to augment and improve the extent and quality of the analysis that can be performed with these new data sources [6]. Moreover, many new sensor-based tools, such as sensor-based games [7] or realistic laboratories [8,9], are being built to support the educational process. The challenge is embedding sensors and resulting data representations in authentic educational settings in pedagogically meaningful and ethical ways [10]. This Special Issue (SI) invited publications that include approaches to converting data captured using sensors (e.g., cameras, smartphones, microphones, or temperature sensors), wearables (e.g., smart wristbands, watches, or glasses), or other Internet of Things (IoT) devices (e.g., interactive whiteboards, eBooks, or tablets) into meaningful educational insights. Moreover, it invited papers on tools, architectures, or frameworks to manage the orchestration of these sensors and IoT devices to improve education. The submitted articles had to appropriately explain how the inclusiveness of sensor devices can augment the analyses performed to improve teaching, learning, or the educational context in which the sensing it occurs (e.g., in classrooms, VLEs, or other educational spaces). This SI has focused on empirical case studies that fulfill the aforementioned criteria and experimental architectures, methodologies, frameworks, or survey papers. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Reflecting on the actionable components of a model for augmented feedback
Di Mitri, Daniele; Gombert, Sebastian; Karademir, Onur
Book Chapter
| Aus: Mat Sanusi, Khaleel Asyraaf; Limbu, Bibeg; Schneider, Jan; Di Mitri, Daniele; Klemke, Roland (Hrsg.): Proceedings of the Second International Workshop on Multimodal Immersive Learning Systems (MILeS 2022) at the Seventeenth European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2022), Toulouse, France, September 12th-16th, 2022 | Aachen: RWTH | 2022
43506 Endnote
Author(s):
Di Mitri, Daniele; Gombert, Sebastian; Karademir, Onur
Title:
Reflecting on the actionable components of a model for augmented feedback
In:
Mat Sanusi, Khaleel Asyraaf; Limbu, Bibeg; Schneider, Jan; Di Mitri, Daniele; Klemke, Roland (Hrsg.): Proceedings of the Second International Workshop on Multimodal Immersive Learning Systems (MILeS 2022) at the Seventeenth European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2022), Toulouse, France, September 12th-16th, 2022, Aachen: RWTH, 2022 (CEUR Workshop Proceedings, 3247), S. 45-50
URL:
https://ceur-ws.org/Vol-3247/paper8.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Feedback; Künstliche Intelligenz; Learning Analytics; Lernen; Modell; Multimodalität
Abstract:
In this paper, we introduce the concept of "augmented feedback" as an enhanced version of traditional educational feedback enriched by digital data and artificial intelligence. To provide an operational definition of augmented feedback, we acknowledge previous research in the fields of technology-enhanced learning and learning analytics. We argue why augmented feedback constitutes a promising research direction for the future of learning. We define the actionable components for a new model of augmented feedback. We also point to relevant use case scenarios stemming from existing projects in learning analytics and artificial intelligence in education, which employ the concept of augmented feedback to various degrees. In doing so, we also point out various open questions and challenges that the notion of augmented feedback implies. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Vertrauensbildende Maßnahmen zu Open Educational Resources (OER)
Fahrer, Sigrid
Book Chapter
| Aus: Fuchs, Eckhardt; Otto, Marcus (Hrsg.): In education we trust?: Vertrauen in Bildung und Bildungsmedien | Göttingen: V&R unipress | 2022
43036 Endnote
Author(s):
Fahrer, Sigrid
Title:
Vertrauensbildende Maßnahmen zu Open Educational Resources (OER)
In:
Fuchs, Eckhardt; Otto, Marcus (Hrsg.): In education we trust?: Vertrauen in Bildung und Bildungsmedien, Göttingen: V&R unipress, 2022 (Bildungsmedienforschung. Studien des Leibniz-Instituts für Bildungsmedien, 153), S. 233-245
DOI:
10.14220/9783737015097.233
URL:
https://www.vr-elibrary.de/doi/10.14220/9783737015097.233
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Digitalisierung; Kontrolle; Künstliche Intelligenz; Lehrmittel; Lernmittel; Open Educational Resources; Qualitätssicherung; Unterrichtsmaterial; Verfahren; Vertrauen
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Learning information literacy across the globe, Frankfurt am Main, May 10th 2019
Botte, Alexander; Libbrecht, Paul; Rittberger, Marc (Hrsg.)
Compilation Book
| Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation | 2021
42365 Endnote
Editor(s)
Botte, Alexander; Libbrecht, Paul; Rittberger, Marc
Title:
Learning information literacy across the globe, Frankfurt am Main, May 10th 2019
Published:
Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2021
DOI:
10.25656/01:17670
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-176704
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=17670
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Didaktik; Digitale Medien; Digitalisierung; E-Learning; Informationsgesellschaft; Informationskompetenz; Informationsverhalten; Informationswissenschaft; Kompetenz; Kompetenzerwerb; Konferenzbericht; Künstliche Intelligenz; Lernen; Lernprozess; Medienkompetenz; Mehrsprachigkeit; Online-Kurs; OPEN ACCESS; Open Educational Resources
Abstract (english):
The international Conference on Learning Information Literacy across the Globe was held on the 10th of May 2019 at Frankfurt Main, Germany. The Conference was part of the Erasmus+ Project Information Literacy Online (ILO), a European project to improve students' competencies. […] The Conference task was to be a forum for the exchange of research and experience associated with Information Literacy (IL) Learning. […] With different frequency, the following topics are touched by the keynotes and papers: Information literacy as a learning process, including assessment; Digital learning resources for information literacy (e.g. MOOCs, Learning-scenarios, OERs); Comparative studies of courses and curricula with an information literacy lens; Cultural diversity of information literacy; Information literacy in connection with other literacy concepts.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Schülerauslese, schulische Beurteilung und Schülertests 1880-1980
Reh, Sabine; Bühler, Patrick; Hofmann, Michéle; Moser, Vera (Hrsg.)
Compilation Book
| Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2021
41625 Endnote
Editor(s)
Reh, Sabine; Bühler, Patrick; Hofmann, Michéle; Moser, Vera
Title:
Schülerauslese, schulische Beurteilung und Schülertests 1880-1980
Published:
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2021
DOI:
10.25656/01:22266
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-222669
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22266
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Abitur; Abiturprüfung; Aufsatz; Auslese; Ausleseverfahren; Begabung; Beobachtung; Berufsberatung; Berufseignung; Berufspsychologie; Bildungsfähigkeit; Bildungsgeschichte; Deutschland; Deutschland-BRD; Deutschland-DDR; Diagnose; Diagnostik; Differenzierung; Exklusion; Experiment; Fallbeispiel; Förderklasse; Gehirn; Gehirnschädigung; Geistige Behinderung; Geschichte <Histor>; Gutachten; Handschrift; Heterogenität; Hilfsschule; Historische Bildungsforschung; Historische Quelle; Hochbegabung; Inklusion; Intelligenzschwäche; Intelligenztest; Kaiserreich; Kategorisierung; Kriegsbeschädigter; Leistungsbeurteilung; Leistungsmessung; Lernbehinderung; Lernschwäche; Maßnahme; Migrant; Migrationshintergrund; New York; NY; Pädagogik; Pädagogische Diagnostik; Pädagogische Psychologie; Preußen; Primarbereich; Psychiatrie; Reform; Schrift; Schuleignung; Schüler; Schülerbeurteilung; Schulgeschichte; Schulische Integration; Schulpsychologie; Schulsystem; Schweiz; Selektion; Soldat; Sonderpädagogik; Sonderpädagogische Einrichtung; Sonderschule; Sonderschulpädagogik; Stern; William Louis; Test; Übergang Primarstufe - Sekundarstufe I; Übungsschule; USA; Vergleich; Weimarer Republik
Abstract:
Über den schulischen Umgang mit einer "Heterogenität" der Schüler*innen wird seit einer Reihe von Jahren heftig debattiert. Der vorliegende Band zeigt, wie seit dem letzten Drittel des 19. Jahrhunderts die Beobachtung von Unterschieden - solchen der Begabung, des Verhaltens und des Interesses - zwischen Schüler*innen in den Schulen mehr und mehr in das Blickfeld rückte. Auseinandersetzungen darüber, wie vor diesem Hintergrund "passende" Lerngruppen zusammengestellt werden sollten, bestimmten zunehmend das Bild der pädagogischen und schulpolitischen Debatten. Rekonstruiert werden Selektionsmechanismen im Schulsystem zwischen 1880 und 1980, mit denen zwischen Normalen und Nicht-Normalen, zwischen Begabten und Minderbegabten, zwischen solchen, die sich anpassten, und solchen, die das nicht taten, unterschieden wurde. Die Beiträge untersuchen Praktiken des Beobachtens, Prüfens und Beurteilens von Schüler*innen, die dafür eingesetzten Verfahren und Tests sowie die damit verbundenen individuellen, pädagogischen und politischen Bedingungen und Folgen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Handbuch Schulpsychologie. Psychologie für die Schule
Seifried, Klaus; Drewes, Stefan; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.)
Compilation Book
| Stuttgart: Kohlhammer | 2021
41604 Endnote
Editor(s)
Seifried, Klaus; Drewes, Stefan; Hasselhorn, Marcus
Title:
Handbuch Schulpsychologie. Psychologie für die Schule
Published:
Stuttgart: Kohlhammer, 2021
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Kompetenz; Kooperation; Schulpsychologe; Supervision; Kommunikation; Verband <Vereinigung>; Handbuch; Rechenschwäche; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Inklusion; Intervention; Prüfungsangst; Psychisch Kranker; Lehrer; Individuelle Förderung; Differenzierung; Digitale Medien; Unterrichtsklima; Klassenführung; Soziale Integration; Gewaltprävention; Professionalität; Schulpsychologie; Geschichte <Histor>; Wissenschaftsdisziplin; Selbstverständnis; Organisation; Beratung; Schule; Qualitätssicherung; Qualitätsentwicklung; Rechtsgrundlage; Schüler; Diagnostik; Intelligenz; Begabung; Aufmerksamkeit; Konzentration; Legasthenie
Abstract:
Das Handbuch Schulpsychologie bietet einen aktuellen Überblick über die Schulpsychologie in ihren wichtigsten Arbeitsfeldern und über das psychologische Wissen für die pädagogische Arbeit in Schulen. [Die] Autorinnen und Autoren [...] spannen einen Bogen von den wissenschaftlichen Grundlagen und Methoden über die Bedingungen erfolgreichen Lehrens und Lernens bis hin zur Begabungsförderung, Inklusion, Förderung bei Lese-Rechtschreib- und Rechenschwäche, Klassenführung, Schuldistanz, Gewaltprävention und Krisenintervention, Supervision und Qualitätsmanagement. Neben den Grundlagen der Schulpsychologie stehen die Lernbedingungen einzelner Schülerinnen und Schüler sowie psychologisches Wissen für Lehrkräfte und Schulen im Fokus. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
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