Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Korrelation")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
25
items matching your search terms.
Show all details
Fostering multiple document comprehension. Motivational factors and its relationship with the use […]
Zink, Theresa; Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf; Deribo, Tobias; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; […]
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2023
44004 Endnote
Author(s):
Zink, Theresa; Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf; Deribo, Tobias; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Goldhammer, Frank; Naumann, Johannes; Schoor, Cornelia
Title:
Fostering multiple document comprehension. Motivational factors and its relationship with the use of self-study materials
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26 (2023) 3, S. 727-750
DOI:
10.1007/s11618-023-01163-x
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-023-01163-x
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Dokument; Empirische Untersuchung; Feedback; Fertigkeit; Fragebogen; Kompetenz; Korrelationsanalyse; Logdatei; Material; Motivation; Regressionsanalyse; Selbsteinschätzung; Selbststudium; Student; Test; Text; Universität; Verbesserung; Verstehen
Abstract:
Multiple Document Comprehension (MDC) ist eine wichtige Kompetenz für Studierende, weshalb ihre Verbesserung vorteilhaft ist. Wir nehmen an, dass der wahrgenommene Wert der MDC-Kompetenz wichtig bei der Förderung von MDC ist, da er ein Prädiktor für Verhaltensentscheidungen sein kann, wie z. B. die Bearbeitung von Selbstlernmaterialien. Die Bearbeitung von Selbstlernmaterialien ist typisch für das Lernen an Universitäten, erfordert aber die Motivation, sich in einer Kompetenz wie MDC zu verbessern. Wir definieren die Motivation, sich in MDC zu verbessern, als die Erwartung, den Wert und die damit verbundenen Kosten, sich in MDC zu verbessern. Wir nehmen an, dass die Motivation, sich in MDC zu verbessern, sowohl die Bearbeitung der Selbstlernmaterialien beeinflusst als auch von dem wahrgenommenen Wert der MDC-Kompetenz abhängt. Deshalb wurde in dieser Studie untersucht, ob der wahrgenommene Wert der MDC-Kompetenz die Motivation, sich in MDC zu verbessern, vorhersagt und letztere die Bearbeitung von Selbstlernmaterialien begünstigt. Insgesamt nahmen N = 278 Studierende dreier deutscher Universitäten an einem MDC-Test teil und hatten danach die Möglichkeit, ihre MDC-Kompetenz mit Selbstlernmaterialien zu trainieren. Das Engagement bei der Bearbeitung der Selbstlernmaterialien wurde über die Bearbeitungszeit und die Anzahl der Seitenwechsel gemessen. Die Ergebnisse zeigten, dass der wahrgenommene Wert der MDC-Kompetenz die Motivation, sich in MDC zu verbessern, teilweise vorhersagte. Die weiteren Analysen zeigten im Wesentlichen keine signifikanten Effekte des wahrgenommenen Werts der MDC-Kompetenz und der Motivation, sich zu verbessern, auf das Engagement bei der Bearbeitung der Selbstlernmaterialien. Allerdings deuteten die ausgewerteten Log-Daten darauf hin, dass das Selbstlernmaterial nicht in dem erwarteten Umfang bearbeitet wurde. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Multiple document comprehension (MDC) is an essential skill for university students, making it beneficial to improve it. We assume that the value assigned to MDC is important to foster MDC since it can be a predictor for behavioral choices, such as working with self-study material. Using self-study material is typical for university learning, but it requires the motivation to improve a skill such as MDC. We define motivation to improve MDC in terms of expectancy, value, and cost to improve MDC. We expect that it is a driving force for working with self-study material on MDC, while it might also depend on the perceived value of MDC. Therefore, this study examined whether the perceived value of MDC predicts the motivation to improve MDC, which is also expected to predict the use of self-study material. A total of 278 students of different majors participated in a MDC assessment and received the opportunity to train their MDC skill with self-study material. The engagement in using the self-study material was measured by the total time and the number of page transitions on the self-study material. The results indicated that the perceived value of MDC partially predicted motivation to improve MDC. However, further analysis revealed mainly no significant effects of the perceived value of MDC and the motivation to improve MDC on the engagement in using the self-study material. However, the log data indicated that the engagement in using the self-study material was not as high as expected. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Practical significance of item misfit and its manifestations in constructs assessed in large‑scale […]
Fährmann, Katharina; Köhler, Carmen; Hartig, Johannes; Heine, Jörg‑Henrik
Journal Article
| In: Large-scale Assessments in Education | 2022
42893 Endnote
Author(s):
Fährmann, Katharina; Köhler, Carmen; Hartig, Johannes; Heine, Jörg‑Henrik
Title:
Practical significance of item misfit and its manifestations in constructs assessed in large‑scale studies
In:
Large-scale Assessments in Education, 10 (2022) , S. 7
DOI:
10.1186/s40536‑022‑00124‑w
URL:
https://largescaleassessmentsineducation.springeropen.com/articles/10.1186/s40536-022-00124-w
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract (english):
When scaling psychological tests with methods of item response theory it is necessary to investigate to what extent the responses correspond to the model predictions. In addition to the statistical evaluation of item misfit, the question arises as to its practical significance. Although item removal is undesirable for several reasons, its practical consequences are rarely investigated and focus mostly on main survey data with pre-selected items. In this paper, we identify criteria to evaluate practical significance and discuss them with respect to various types of assessments and their particular purposes. We then demonstrate the practical consequences of item misfit using two data examples from the German PISA 2018 field trial study: one with cognitive data and one with non-cognitive/metacognitive data. For the former, we scale the data under the GPCM with and without the inclusion of misfitting items, and investigate how this influences the trait distribution and the allocation to reading competency levels. For non-cognitive/metacognitive data, we explore the effect of excluding misfitting items on estimated gender differences. Our results indicate minor practical consequences for person allocation and no changes in the estimated gender-difference effects. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Are different types of learning disorder associated with distinct cognitive functioning profiles?
Brandenburg, Janin; Huschka, Sina Simone; Visser, Linda; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Frontiers in Psychology | 2021
41632 Endnote
Author(s):
Brandenburg, Janin; Huschka, Sina Simone; Visser, Linda; Hasselhorn, Marcus
Title:
Are different types of learning disorder associated with distinct cognitive functioning profiles?
In:
Frontiers in Psychology, 12 (2021) , S. 725374
DOI:
10.3389/fpsyg.2021.725374
URL:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.725374/full
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Lernschwierigkeit; Kognitive Kompetenz; Kognition; Typ; Leseschwäche; Rechenschwäche; Rechtschreibschwäche; Intelligenz <Psy>; Schüler; Grundschule; Schuljahr 03; Kognitiver Fähigkeitstest; Aufmerksamkeit; Gedächtnis; Intelligenztest; Statistische Analyse; Korrelation; Standardabweichung; Chi-Quadrat-Test; Frankfurt; Hildesheim; Oldenburg; Hessen; Niedersachsen; Deutschland
Abstract:
Introduction: DSM-5 presented a revised conceptualization of specific learning disorders (LD). Contrary to former versions, the various types of LD-i.e., mathematics disorder, reading disorder, and writing disorder-are not treated as distinct diagnostic entities but are integrated into one single LD category. In support of this new classification, it has been argued that the various types of LD overlap to a great extent in their cognitive functioning profiles and therefore do not exhibit a distinct set of cognitive causes. In contrast, ICD-11 still adheres to the idea of discrete categories and thus follows the specificity hypothesis of LD. Using latent profile analysis (LPA), we therefore tested the specificity of cognitive strengths and weaknesses in children with different types of LD. Secondly, we aimed at examining the extent to which observed LD characteristics (type and severity of LD as well as IQ-achievement discrepancy) were consistent with the membership of a given latent profile. Method: 302 German third-graders (134 girls; IQ ≥ 85; Mage = 111.05 months; SD = 5.76) with single or comorbid types of LD in the domains of mathematics, reading, and spelling completed a wide range of domain-specific and domain-general cognitive functioning measures. Results: Five qualitative distinct profiles of cognitive strengths and weaknesses were identified. Profile 1 (23% of the sample) showed Comprehensive Cognitive Deficits, performing low in all measures except for naming speed, language, and inhibition. Profile 2 (21%) included children with a Double Deficit in Phonological Awareness and Phonological Short-term Memory. Profile 3 (20%) was characterized by a Double Deficit of Phonological Awareness and Naming Speed. Profile 4 (19%) included children with a Single Deficit in Attention, and profile 5 (17%) consisted of children without any cognitive deficits. Moreover, type and severity of LD as well as IQ-achievement discrepancy discriminated between the profiles, which is in line with the specificity hypothesis of LD. Discussion: Overall, the finding of specific associations between the LD types and the identified cognitive profiles supports the ICD-11 classification of LD. Yet, those inferences may not be valid for an individual child but need to be examined through comprehensive diagnostic. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Erfassung des Potenzials zur kognitiven Aktivierung über Unterrichtsmaterialien im […]
Herbert, Benjamin; Schweig, Jonathan
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2021
41454 Endnote
Author(s):
Herbert, Benjamin; Schweig, Jonathan
Title:
Erfassung des Potenzials zur kognitiven Aktivierung über Unterrichtsmaterialien im Mathematikunterricht
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24 (2021) 4, S. 955-983
DOI:
10.1007/s11618-021-01020-9
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11618-021-01020-9
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Unterrichtsforschung; Unterricht; Qualität; Erhebungsinstrument; Mathematikunterricht; Unterrichtsmaterial; Auswertung; Analyse; Videoaufzeichnung; Messung; Vergleich; Schuljahr 08; Schuljahr 09; Faktorenanalyse; Korrelationsanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
Eine zentrale Voraussetzung der Unterrichtsforschung besteht darin, Unterrichtsmerkmale angemessen zu erfassen. Die Einschätzung des (gefilmten) Unterrichts durch geschulte Rater*innen gilt dabei als Königsweg, ist jedoch mit einem hohen organisatorischen und zeitlichen Aufwand verbunden. Im Rahmen dieses Artikels wird ein neu entwickeltes Erhebungsinstrument für das Unterrichtsqualitätsmerkmal des Potenzials zur kognitiven Aktivierung (PKA) vorgestellt. Das Instrument wurde für Mathematikunterricht zum Thema Quadratische Gleichungen entwickelt, basiert auf der gemeinsamen Auswertung aller Unterrichtsmaterialien einer Stunde durch geschulte Rater*innen und erfasst die von der Lehrperson schriftlich in den Unterricht getragenen Potenziale für kognitive Aktivierung. Die Validität der intendierten Interpretation als Indikator für das schriftlich in den Unterricht eingebrachte PKA einer Unterrichtstunde wird über einen argumentationsbasierten Ansatz untersucht und kann über verschiedene Evidenzen gestützt werden: Beispielsweise zeigt eine D Studie, dass das Instrument bereits von einer einzigen Rater*in zuverlässig erfasst werden kann. Zudem korreliert es substanziell mit einer auf Videoratings basierenden Messung des PKA. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
A central challenge of instructional research is to measure teaching characteristics appropriately. The assessment of (filmed) instruction by trained raters is regarded as the best way to achieve this, but is associated with high organizational and time costs. In this paper, we present a newly developed instrument for assessing the teaching quality characteristic potential for cognitive activation (PCA). The instrument was developed for mathematics lessons on the topic of quadratic equations. It is based on the joint evaluation of all instructional artifacts of a lesson (lesson plans, student assignments, assessments, etc.) by trained raters and measures the potential for cognitive activation brought into the classroom by the teacher in writing. The validity of the intended interpretation as an indicator for the written PCA of a lesson is examined by an argument-based approach and can be supported by various pieces of evidence: For example, a decision study shows that the instrument can already be reliably assessed by a single rater. Furthermore, it correlates substantially with a measurement of the PCA based on video ratings. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Segregierte Schulmilieus, variierende Unterrichtsbedingungen und Lernleistungen der Schülerinnen […]
Kraus, Thorben; Weishaupt, Horst; Hosenfeld, Ingmar
Journal Article
| In: Zeitschrift für Grundschulforschung | 2021
40945 Endnote
Author(s):
Kraus, Thorben; Weishaupt, Horst; Hosenfeld, Ingmar
Title:
Segregierte Schulmilieus, variierende Unterrichtsbedingungen und Lernleistungen der Schülerinnen und Schüler. Eine Analyse mit Daten der Grundschulen in Rheinland-Pfalz 2015/16
In:
Zeitschrift für Grundschulforschung, 14 (2021) 1, S. 129-148
DOI:
10.1007/s42278-020-00102-7
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs42278-020-00102-7
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bedingung; Deutschland; Grundschule; Korrelation; Lernen; Lernstandserhebung; Leseverstehen; Mathematische Kompetenz; Migrationshintergrund; Milieu; Modellbildung; Papier-Bleistift-Test; Personal; Rheinland-Pfalz; Schule; Schüler; Schülerleistung; Schulorganisation; Schulstatistik; Segregation; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Soziale Benachteiligung; Sprache; Unterricht
Abstract:
Auf der Grundlage der VERA3-Daten der Grundschulen in Rheinland-Pfalz wird der Zusammenhang zwischen der sozialen Zusammensetzung der Schülerinnen und Schüler der einzelnen Schulen und den durchschnittlichen Leistungen im Leseverstehen und in Mathematik analysiert. Besonders interessiert der vermittelnde Einfluss der schulstatistisch erfassten schul- und unterrichtsorganisatorischen Bedingungen, weil sie - im Gegensatz zu der familiären Situation der Schülerinnen und Schüler - schulpolitisch beeinflusst werden können. Neben deskriptiven Befunden wird ein Pfadmodell berechnet, in das die schulorganisatorischen Variablen als vermittelnde Prozessvariablen des Zusammenhangs zwischen Merkmalen der Schülerschaft und den gemessenen durchschnittlichen Leistungen enthalten sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Drawing on data from the VERA3 study of primary schools in Rhineland-Palatinate, the authors analyze the correlation between social compositions of students in individual schools and average reading and mathematics achievement. Particular attention is paid to the mediating influence of school statistically relevant conditions of school and instructional organization, which - other than the family background - can be influenced by educational policy-making. Alongside presenting descriptive findings, the authors calculate a path model which contains the school organizational variables as mediating process variables of the correlation between student population variables and measured average achievement. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Readership of educational science journals
Weimer, Verena; Tunger, Dirk; Rittberger, Marc
Working Papers
| 2021
43078 Endnote
Author(s):
Weimer, Verena; Tunger, Dirk; Rittberger, Marc
Title:
Readership of educational science journals
Published:
College Park; MD: SocArXiv Papers, 2021
DOI:
10.31235/osf.io/9734u
URL:
https://osf.io/preprints/socarxiv/9734u/
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; weitere Arbeits- und Diskussionspapiere
Language:
Englisch
Keywords:
Erziehungswissenschaft; Korrelation; Leseranalyse; Wissenschaftliche Publikation; Wissenschaftskommunikation; Zitatenanalyse
Abstract:
Readership is a necessary part of scientific communication and is important both in terms of internal science communication and for transfer performance into politics and society. Based on findings from a scientometric analysis, we have shown that the correlations between download numbers and citation numbers in educational research are strongly dependent on the journal. These correlations could not be shown across all journals, but we have seen that there are journals where correlations exist and that there are journals where no correlations exist. In order to further investigate the question of why the correlations only occur in relation to some educational science journals, we have put forward the idea that the differences are related to different readerships. In fact, the readership of educational journals is very diverse. It ranges from the scientific community to educational practitioners and the general public. We see this finding as characteristic of a SSH discipline. Furthermore, we were able to show that there are correlations between the classification of the educational journals into the three target group clusters and the corresponding correlation coefficients of the journals. If the journals exclusively address the scientific community, the correlations between download numbers and citation numbers are higher. The journals in the educational practice and public sphere clusters, on the other hand, do not give a clear indication of a weaker correlation. No patterns could be identified in this respect. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Wissen, Wissensorientierung und die Qualität von Fachkraft-Kind-Interaktionen. Eine Analyse ihrer […]
Peters, Svenja; Wolstein, Katrin; Mischo, Christoph; Ehm, Jan-Henning
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2020
40929 Endnote
Author(s):
Peters, Svenja; Wolstein, Katrin; Mischo, Christoph; Ehm, Jan-Henning
Title:
Wissen, Wissensorientierung und die Qualität von Fachkraft-Kind-Interaktionen. Eine Analyse ihrer Zusammenhänge
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23 (2020) 6, S. 1227-1250
DOI:
10.1007/s11618-020-00979-1
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-237155
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-237155
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Beobachtung; Deutschland; Einflussfaktor; Einstellung <Psy>; Erfahrung; Erzieher; Fachkraft; Fachwissen; Faktorenanalyse; Fragebogenerhebung; Frühpädagogik; Handlungskompetenz; Interaktion; Kind; Kindertagesstätte; Korrelation; Orientierung; Pädagogisches Handeln; Praxis; Professionalisierung; Qualität; Strukturgleichungsmodell; Test; Wissen; Wissenstransfer
Abstract:
Wissen und Einstellungen sind Kompetenzfacetten pädagogischer Fachkräfte, deren Einfluss auf die Qualität des Interaktionsverhaltens im Kita-Alltag diskutiert wird. Im Zuge der Forderung nach evidenzbasierter Praxis kommt der Wissensorientierung, als Teilfacette pädagogischer Einstellungen, eine besondere Rolle zu, da Fachkräfte zwar über Wissen verfügen können, sie sich für die praktische Anwendung aber auch über deren Sinnhaftigkeit sicher sein müssen. Darunter werden zwei Orientierungsformen gefasst, die Auskunft darüber geben, welche Relevanz Fachkräfte den eigenen Erfahrungen und Intuitionen (Subjektive Orientierung) bzw. wissenschaftlichen Theorien/Konzepten/empirischen Befunden (Objektive Orientierung) für Entscheidungs- und Handlungsprozesse zusprechen. Ziel des Beitrags ist es zu prüfen, ob a) (theoretisches) Wissen und Wissensorientierung von pädagogischen Fachkräften (N = 120) die Qualität des Interaktionsverhaltens vorhersagen und b), ob die Einstellungsfacetten einen moderierenden Effekt im Einfluss von Wissen auf die Interaktionsqualität haben. Die Analysen ergaben, dass das erfasste Wissen einen Prädiktor für die Qualität des sozial- und lernunterstützenden Interaktionsverhaltens darstellt. Eine handlungsleitende Funktion der Wissensorientierung konnte eingeschränkt bestätigt werden und die Subjektive Orientierung stellte sich als Moderator für den Einfluss von Wissen auf sozial- und lernunterstützendes Interaktionsverhalten heraus. Die Ergebnisse werden mit Blick auf weiterführende Forschung und Qualitätsentwicklung diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Knowledge and beliefs are two of the main facets of early childhood teacher competencies. The influence of these facets on quality of interaction is widely discussed but only little research has been conducted so far. In our study, we took a closer look at this research gap to find out how knowledge and orientation to knowledge (as a special form of teachers' beliefs) are regressed with interaction quality. Orientation to knowledge is conceptualized in two types-subjective as well as objective orientation-and focuses on the relevance early childhood teachers declare to personal experiences (subjective orientation) or results (objective orientation) for decision making and acting in daily work. The results showed that (theoretical) knowledge of German early childhood teachers (N = 120) predicted the quality of interaction in social und instructional support. Orientation to knowledge had a limited effect on social and instructional support, whereas subjective orientation moderated the effect of knowledge on quality of interaction significantly. Implications of our findings concerning quality in early childhood education are discussed and questions for further research are proposed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Perceived quality of instruction. The relationship among indicators of students' basic needs, […]
Theis, Désirée; Sauerwein, Markus; Fischer, Natalie
Journal Article
| In: British Journal of Educational Psychology | 2020
39541 Endnote
Author(s):
Theis, Désirée; Sauerwein, Markus; Fischer, Natalie
Title:
Perceived quality of instruction. The relationship among indicators of students' basic needs, mastery goals, and academic achievement
In:
British Journal of Educational Psychology, 90 (2020) S1, S. 176-192
DOI:
10.1111/bjep.12313
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-236767
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-236767
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schüler; Übergang; Grundschule; Weiterführende Schule; Schuljahr 05; Können; Selbstkonzept; Deutschunterricht; Schülerleistung; Lernumgebung; Leistungsmotivation; Unterrichtsgestaltung; Bedarf; Datenanalyse; Korrelationsanalyse; Deutschland
Abstract (english):
Background: Students' mastery goals are positively related to adaptive learning behaviour. Moreover, these goals often mediate the relation between perceived classroom characteristics and academic achievement. Research generally shows a decline of academic achievement and mastery goals after transition to middle school. Creating a learning environment at middleschool according to students' basic needs for autonomy, competence, and social relatednessmight help to reduce these declines. However, little is known about the relationship between perceived fulfilment of needs, mastery goals, and academic achievement. Aims. We investigate the relationship between indicators of students' perceivedfulfilment of needs and their graded performance to determine whether the connection isindirect via mastery goals. Sample.We surveyed 2,105 students during the first year in middle school. Methods: We assessed the amount of the students'perceived autonomy, recognition of competence and support from the teacher(as indicators of competence and social relatedness) in class, their mastery goals, and their grades. Multilevel models were calculated. Results: Perceived fulfilment of needs correlated significantly with mastery goals andgraded performance. Mastery goals predicted graded performance; however, when perceived fulfilment of needs and mastery goals were analysed simultaneously, the correlation between mastery goals and graded performance was no longer significant.There was no indirect relation between perceived fulfilment of needs and gradedperformance via mastery goals. Conclusions: Results indicate that creating the learning environment according to thestudents' basic needs is positively related to their mastery goals and graded performanceduring the first year at middle school. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Das reziproke Zusammenspiel von Stresserleben, sozialen Beziehungen mit Peers und Lehrkräften und […]
Grützmacher, Luisa; Raufelder, Diana
Journal Article
| In: Psychologie in Erziehung und Unterricht | 2019
39114 Endnote
Author(s):
Grützmacher, Luisa; Raufelder, Diana
Title:
Das reziproke Zusammenspiel von Stresserleben, sozialen Beziehungen mit Peers und Lehrkräften und schulischer Leistung im Verlauf von früher zu mittlerer Adoleszenz
In:
Psychologie in Erziehung und Unterricht, 66 (2019) 2, S. 118-130
DOI:
10.2378/peu2019.art11d
URL:
https://reinhardt-journals.de/index.php/peu/article/view/151390
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Jugendlicher; Adoleszenz; Stress; Wahrnehmung; Soziale Beziehung; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schüler-Schüler-Beziehung; Peergroup; Schülerleistung; Wirkung; Modell; Korrelation; Hypothese; Gymnasium; Oberschule; Schuljahr 08; Schuljahr 09; Befragung; Strukturgleichungsmodell; Empirische Untersuchung; Brandenburg; Deutschland
Abstract:
Da bisherige Forschungsbefunde nahelegten, dass sich die sozialen und motivationalen Beziehungen mit Lehrkräften und Peers, die schulische Leistung und das Stresserleben gegenseitig bedingen, zielte diese Untersuchung darauf ab, ein detailliertes Verständnis über dieses reziproke Zusammenspiel im Verlauf von früher zur mittleren Adoleszenz zu gewinnen. Aufgrund der Komplexität der sozialen Beziehungen wurden die sozio-emotionale und die sozio-motivationale Beziehungsebene berücksichtigt. Anhand einer umfangreichen Stichprobe von Lernenden, die zum ersten Messzeitpunkt in der 8. Klasse (N=1088; Mage=13.70; SD=0.53; 54% Mädchen) und zum zweiten Messzeitpunkt in der 9. Klasse waren (N=845; Mage=15.32; SD=0.49; 55% Mädchen), konnte mittels Cross-Lagged-Panel-Designs festgestellt werden, dass sich das Stresserleben auf die sozio-motivationale Beziehungsebene der Lehrkraft-Schulkind-Beziehung und die schulische Leistung der Adoleszenten auswirkten. Darüber hinaus hatte die schulische Leistung einen Effekt auf die Lehrkraft-Schulkind-Beziehung. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Construct equivalence of PISA reading comprehension measured with paper‐based and computer‐based […]
Kroehne, Ulf; Buerger, Sarah; Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank
Journal Article
| In: Educational Measurement | 2019
39814 Endnote
Author(s):
Kroehne, Ulf; Buerger, Sarah; Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank
Title:
Construct equivalence of PISA reading comprehension measured with paper‐based and computer‐based assessments
In:
Educational Measurement, 38 (2019) 3, S. 97-111
DOI:
10.1111/emip.12280
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/emip.12280
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Einflussfaktor; Schülerleistung; Frage; Antwort; Interaktion; Unterschied; Vergleich; Item-Response-Theory; Deutschland; PISA <Programme for International Student Assessment>; Leseverstehen; Messverfahren; Testkonstruktion; Korrelation; Äquivalenz; Papier-Bleistift-Test; Computerunterstütztes Verfahren; Technologiebasiertes Testen; Leistungsmessung; Testverfahren; Testdurchführung
Abstract:
For many years, reading comprehension in the Programme for International Student Assessment (PISA) was measured via paper‐based assessment (PBA). In the 2015 cycle, computer‐based assessment (CBA) was introduced, raising the question of whether central equivalence criteria required for a valid interpretation of the results are fulfilled. As an extension of the PISA 2012 main study in Germany, a random subsample of two intact PISA reading clusters, either computerized or paper‐based, was assessed using a random group design with an additional within‐subject variation. The results are in line with the hypothesis of construct equivalence. That is, the latent cross‐mode correlation of PISA reading comprehension was not significantly different from the expected correlation between the two clusters. Significant mode effects on item difficulties were observed for a small number of items only. Interindividual differences found in mode effects were negatively correlated with reading comprehension, but were not predicted by basic computer skills or gender. Further differences between modes were found with respect to the number of missing values.
Abstract (english):
For many years, reading comprehension in the Programme for International Student Assessment (PISA) was measured via paper‐based assessment (PBA). In the 2015 cycle, computer‐based assessment (CBA) was introduced, raising the question of whether central equivalence criteria required for a valid interpretation of the results are fulfilled. As an extension of the PISA 2012 main study in Germany, a random subsample of two intact PISA reading clusters, either computerized or paper‐based, was assessed using a random group design with an additional within‐subject variation. The results are in line with the hypothesis of construct equivalence. That is, the latent cross‐mode correlation of PISA reading comprehension was not significantly different from the expected correlation between the two clusters. Significant mode effects on item difficulties were observed for a small number of items only. Interindividual differences found in mode effects were negatively correlated with reading comprehension, but were not predicted by basic computer skills or gender. Further differences between modes were found with respect to the number of missing values.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unselect matches
Select all matches
Export
1
2
3
>
Show all
(25)