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Perceived teacher unfairness and student motivation in math and German. An application of the […]
Helm, Friederike; Arens, A. Katrin; Möller, Jens
Journal Article
| In: Learning and Individual Differences | 2020
40187 Endnote
Author(s):
Helm, Friederike; Arens, A. Katrin; Möller, Jens
Title:
Perceived teacher unfairness and student motivation in math and German. An application of the generalized internal/external frame of reference model
In:
Learning and Individual Differences, 81 (2020) , S. 101891
DOI:
10.1016/j.lindif.2020.101891
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-220413
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-220413
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schüler; Motivation; Selbstkonzept; Einflussfaktor; Wahrnehmung; Lehrerverhalten; Fairness; Ungerechtigkeit; Modell; Mathematikunterricht; Deutschunterricht; Schuljahr 06; Sekundarstufe I; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
The Generalized Internal/External Frame of Reference Model offers a framework according to which the perception of teacher characteristics might impact on students' motivation within and between subjects. In the present study, relations between perceived teacher unfairness and student motivation in math and German were examined. In a sample of N = 1685 German secondary school students, perceived teacher unfairness was found to be negatively related with student self-concept, interest, and importance of doing well on the task within the subjects of math and German, while being positively related with the three aspects of student motivation between subjects. Mediation analyses revealed partial mediation through academic self-concept within, and complete mediation between subjects. The results imply that students' motivation in one subject is not only related to perceived teacher characteristics in the corresponding subject, but also to the experiences that these students make with teachers in another subject. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Ein Blick ins Klassenzimmer. Kognitive Aktivierung im Unterricht anhand von zwei Fallbeispielen
Schreyer, Patrick
Book Chapter
| Aus: Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick (Hrsg.): Mathematikunterricht im internationalen Vergleich: Ergebnisse aus der TALIS-Videostudie Deutschland | Frankfurt am Main: DIPF | 2020
40795 Endnote
Author(s):
Schreyer, Patrick
Title:
Ein Blick ins Klassenzimmer. Kognitive Aktivierung im Unterricht anhand von zwei Fallbeispielen
In:
Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick (Hrsg.): Mathematikunterricht im internationalen Vergleich: Ergebnisse aus der TALIS-Videostudie Deutschland, Frankfurt am Main: DIPF, 2020 , S. 24-27
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2020/21072/pdf/Gruenkorn_Klieme_Praetorius_Schreyer_2020_Mathematikunterricht_im_internationalen_Vergleich_TALIS-Videostudie_A.pdf#page=27
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Mathematikunterricht; Quadratische Gleichung; Videoaufzeichnung; Unterrichtsbeobachtung; Videoanalyse; Kognitives Lernen; Aktivierung; Unterrichtsbeispiel; Fallbeispiel; Lehrerverhalten; Deutschland
Abstract:
Kognitiv aktivierende Impulse können im interaktiven Prozess des Unterrichts durchaus unterschiedlich genutzt und verarbeitet werden. Dies zeigen auch die beispielhaften Unterrichtssequenzen zweier Lehrkräfte aus der TALIS-Videostudie Deutschland, die mithilfe eines qualitativen Verfahrens (Bohnsack 2014; Asbrand & Martens 2018) ausgewertet und interpretiert wurden. Eine ausführliche Beschreibung des Vorhabens und der Interpretationen findet sich bei Schreyer et. al. (in Vorb.).
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
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