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(Schlagwörter: "Sozialwissenschaft")
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Zur zeithistorischen Nachnutzung sozialwissenschaftliche Datenbestände am Beispiel der Sächsischen […]
Zöller, Kathrin
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2021
42490 Endnote
Author(s):
Zöller, Kathrin
Title:
Zur zeithistorischen Nachnutzung sozialwissenschaftliche Datenbestände am Beispiel der Sächsischen Längsschnittstudie zu Jugendlichen in Ostdeutschland
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 67 (2021) 6, S. 881-898
DOI:
10.3262/ZP2106881
URL:
https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungswissenschaft/zeitschriften/zeitschrift_fuer_paedagogik/artikel/47779-zur-zeithistorischen-nachnutzung-sozialwissenschaftlicher-datenbestaende-am-beispiel-der-saechsischen-laengsschnittstudie-zu-jugendlichen-in-ostdeutschland.html
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Forschungsdaten; Sozialwissenschaften; Nutzung; Bildungsgeschichte; Zeitgeschichte; Bildungsforschung; Quelle; Kritik; Jugendforschung; Jugendlicher; Geschichte <Histor>; Erkenntnis; Relevanz; Datenerfassung; Datenanalyse; Methode; Erhebungsinstrument; Fragebogen; Längsschnittuntersuchung; Sachsen; Deutschland-DDR; Ostdeutschland
Abstract:
Am Beispiel der 1987 in der DDR begonnenen und bis heute durchgeführten Sächsischen Längsschnittstudie (SLS) wird danach gefragt, welche quellenkritischen und methodischen Voraussetzungen erfüllt sein müssen, damit sozialwissenschaftliche Daten für zeit- und bildungshistorische Forschungen nutzbar gemacht werden können. Für eine bildungshistorische Perspektive bietet die SLS inhaltliche Anknüpfungspunkte zur Erforschung von Schulerfahrungen in der Transformation. Der Aufsatz geht über eine wissensgeschichtliche Untersuchung der SLS hinaus, indem er aufzeigt, wie die Zweitauswertung operationalisiert werden kann. Ziel des Beitrages ist es aufzuzeigen, welche Elemente einer erweiterten Form der Quellenkritik notwendig sind, wenn sozialwissenschaftliche Daten nicht nur wissensgeschichtlich dekonstruiert werden, sondern auch als Quellen für neue Fragestellungen dienen sollen. Empirische Grundlage für den Aufsatz sind die bisher nicht ausgewerteten qualitativen Bestandteile der SLS-Fragebogen aus den Jahren 1987 bis 1995.
Abstract (english):
The Saxonian Longitudinal Study (SLS) started in 1987 in the GDR and is still carried out today. The essay asks for source-critical and methodological requirements when using social science data from a historical perspective. The study offers research in the fields of History of Education regarding research on Pupil's experiences during the transformation period. The essay offers a source critical perspective including the history of knowledge and shows examples for the reanalysis of social science data. The empirical basis for the article is the unevaluated qualitative components of the SLS questionnaires from the years 1987 to 1995, in which the test subjects were asked to describe their experiences with the upheaval of 1989/90. Questions about the evaluation of the GDR school system and memories of school days were also asked as part of the study.
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Computerbasiertes Assessment
Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf
Book Chapter
| Aus: Moosbrugger, Helfried; Kelava, Augustin (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion | Berlin: Springer | 2020
40530 Endnote
Author(s):
Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf
Title:
Computerbasiertes Assessment
In:
Moosbrugger, Helfried; Kelava, Augustin (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion, Berlin: Springer, 2020 , S. 119-141
DOI:
10.1007/978-3-662-61532-4_6
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-61532-4_6
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Datenanalyse; Technologiebasiertes Testen; Computerunterstütztes Verfahren; Testverfahren; Psychologische Forschung; Sozialwissenschaften; Definition; Beispiel; Konzeption; Antwort; Datenerfassung; Interaktion; Bewertung; Testkonstruktion; Evidenz; Software; Fragebogen; Messverfahren
Abstract:
Das Kapitel gibt einen Überblick, wie mit Hilfe von Computern im weiteren Sinne Tests und Fragebogen realisiert und dabei die Möglichkeiten von klassischen Papier-und-Bleistift-Verfahren erweitert bzw. deutlich überschritten werden können. Dies betrifft beispielsweise die Entwicklung computerbasierter Items mit innovativen Antwortformaten und multimedialen Stimuli sowie die automatische Bewertung des gezeigten Antwortverhaltens. Des Weiteren ermöglicht der Computer eine flexiblere Testzusammenstellung, d. h., Items können automatisch unter Berücksichtigung inhaltlicher und statistischer Kriterien sequenziert werden. Das Kapitel behandelt außerdem die Frage, wie durch Logfiledaten das Analysepotential gesteigert und durch die automatische und zeitnahe Rückmeldung von Testdaten beispielsweise das Lernen unterstützt werden kann. Das Kapitel schließt mit Hinweisen auf einschlägige und frei zugängliche Softwarelösungen für Assessmentzwecke. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Habilitationen und Promotionen in der Erziehungswissenschaft
Martini, Renate
Book Chapter
| Aus: Abs, Hermann Josef; Kuper, Harm; Martini, Renate (Hrsg.): Datenreport Erziehungswissenschaft 2020: Erstellt im Auftrag der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) | Opladen: Verlag Barbara Budrich | 2020
39923 Endnote
Author(s):
Martini, Renate
Title:
Habilitationen und Promotionen in der Erziehungswissenschaft
In:
Abs, Hermann Josef; Kuper, Harm; Martini, Renate (Hrsg.): Datenreport Erziehungswissenschaft 2020: Erstellt im Auftrag der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Opladen: Verlag Barbara Budrich, 2020 (Schriften der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)), S. 171-186
DOI:
10.3224/84742419
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-189939
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-189939
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Analyse; Erziehungswissenschaft; Erziehungswissenschaftler; Erziehungswissenschaftlerin; Habilitation; Politikwissenschaft; Promotion; Psychologie; Sozialwissenschaften; Studienfach; Vergleichende Analyse; Wirtschaftswissenschaft
Abstract:
Auf Basis der Hochschulstatistik des Statistischen Bundesamts wird die Entwicklung der Habilitationen und Promotionen im Fächervergleich über einen Zeitraum von 20 Jahren dargestellt. Die Meldungen von Promotionen und Habilitationen an die Zeitschrift für Pädagogik ermöglichen eine inhaltliche Analyse, die auf thematische Verschiebungen zugunsten der Lehrerbildung, der Sozialpädagogik, der frühkindlichen Bildung wie auch der Berufs- und Wirtschaftspädagogik hinweist. (Autor)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Geschrumpft und verängstigt? Die Lage der Mittelschicht in Deutschland
Lengfeld, Holger; Ordemann, Jessica
Working Papers
| 2020
39990 Endnote
Author(s):
Lengfeld, Holger; Ordemann, Jessica
Title:
Geschrumpft und verängstigt? Die Lage der Mittelschicht in Deutschland
Published:
München: Roman Herzog Institut, 2020 (Bewegte Mitte - bewegte Gesellschaft: Zwischen Stabilität und Flexibilität)
URL:
https://www.romanherzoginstitut.de/fileadmin/user_upload/Publikationen/PDFs-Publikationen/Mittelschicht_34/RHI_Diskussion_34_Kapitel_1_Lengfeld_Ordemann_online.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Sozialwissenschaft; Mittelschicht; Schichtzugehörigkeit; Sozialer Status; Sozialer Abstieg; Veränderung; Unsicherheit; Wirtschaftskrise; Deutschland
Abstract:
Das Wichtigste in Kürze: Seit Jahren wird in der Öffentlichkeit und der Forschung diskutiert, ob die Mittelschicht in Deutschland schrumpft und sich zunehmend vor dem sozialen Abstieg fürchtet. / Dieser Beitrag zeigt auf Basis empirischer Analysen, dass die Mittelschicht in den Jahren 2017/18 57,7 Prozent der erwachsenen deutschen Bevölkerung ausmachte. / Seit der Wiedervereinigung ist die Mitttelschicht geringfügig geschrumpft, und zwar um 2,8 Prozentpunkte. Diese Schrumpfung scheint auf vermehrte Aufstiege in die Oberschicht und nicht auf mehr Abstiege in die Unterschicht zurückzugehen. / Innerhalb der Mittelschicht kam es zu einem Anwachsen des oberen Segments der akademisch qualifizierten Angestellten und einem Schrumpfen des Segments der Industriefacharbeiter. / Zwischen 1991 und der Mitter der 2000er Jahre kam es in allen Schichten zu einem Anstieg der Sorge, den sozialen Status nicht halten zu können. Auch in der Mittelschicht nahm die Verunsicherung stark zu. / Seit dem Jahr 2016 ging die Verunsicherung deutlich zurück. Im Jahr 2018 war sie so niedrig wie seit Beginn der Untersuchungen nicht. Dieser Rückgang fand auch in der Mittelschicht statt. / Seit der Wiedervereinigung ist die Statusverunsicherung in Ostdeutschland stetig zurückgegangen und hat im Jahr 2018 den niedrigsten jemals gemessenen Wert erreicht. Doch fühlen sich in Ostdeutschland nach wie vor mehr Menschen verunsichert als in Westdeutschland. / Den Analysen liegt ein berufsklassenbezogenes Konzept von Schichtung zugrunde. Die empirischen Befunde basieren auf den Umfragedaten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) der Jahre 1991 bis 2018. / Infolge der durch die Corona-Pandemie erzeugten Wirtschaftskrise könnte ein Teil der mittleren Mitte - vor allem die kleinen Selbstständigen mit wenigen Beschäftigten - sozial absteigen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Establishing semantic research graphs in humanities' research practice
Hocker, Julian; Veja, Cornelia; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Book Chapter
| Aus: Draude, Claude; Lange, Martin; Sick, Bernhard (Hrsg.): INFORMATIK 2019 - 50 Jahre Gesellschaft für Informatik: Workshopbeiträge der 49. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, 23.-26.09.2019, Kassel, Deutschland | Bonn: Gesellschaft für Informatik | 2019
39445 Endnote
Author(s):
Hocker, Julian; Veja, Cornelia; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Title:
Establishing semantic research graphs in humanities' research practice
In:
Draude, Claude; Lange, Martin; Sick, Bernhard (Hrsg.): INFORMATIK 2019 - 50 Jahre Gesellschaft für Informatik: Workshopbeiträge der 49. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, 23.-26.09.2019, Kassel, Deutschland, Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2019 (Lecture Notes in Informatics, P-295), S. 169-174
DOI:
10.18420/inf2019_ws18
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-182375
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/18237/pdf/Establishing_semantic_research_graphs_in_humanities_A.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Deutsch
Keywords:
Software; Qualitative Forschung; Geisteswissenschaften; Sozialwissenschaften; Semantic Web; Wissenschaftler; Partizipation; Bedarf; Hermeneutik; Methode
Abstract:
This paper presents approaches and challenges to developing research software for qualitative humanities and social sciences research. While these methods so far lack a digital enhancement, we realized a range of research environments based on semantic graph technologies in research practice. In order to understand the researchers' needs and take the existing research practice seriously, a participatory and agile design approach was used by which several researchers were involved in realizing concrete research projects. A user-centered agile approach with fast prototyping was included. To materialize the needed interaction at an early stage of the research life cycle, this was accompanied by trainings, workshops, and joint paper publications in the different research communities. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
SMW based VRE for addressing multi-layered data analysis. The use case of classroom interaction […]
Veja, Cornelia-Flavia; Kminek, Helge; Sticht, Kendra; Schindler, Christoph
Book Chapter
| Aus: Association for Computing Machinery (Hrsg.): Proceedings of the 13th International Symposium on Open Collaboration: OpenSym '17, August 23 - 25, 2017, Galway, Ireland | New York; NY: Association for Computing Machinery | 2017
37647 Endnote
Author(s):
Veja, Cornelia-Flavia; Kminek, Helge; Sticht, Kendra; Schindler, Christoph
Title:
SMW based VRE for addressing multi-layered data analysis. The use case of classroom interaction interpretation
In:
Association for Computing Machinery (Hrsg.): Proceedings of the 13th International Symposium on Open Collaboration: OpenSym '17, August 23 - 25, 2017, Galway, Ireland, New York; NY: Association for Computing Machinery, 2017 , S. A10
URL:
http://opensym.lero.ie/wp-content/uploads/2017/08/a10-veja.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Datenanalyse; Dialog; Forschung; Geisteswissenschaften; Hermeneutik; Interaktion; Interaktionsanalyse; Qualitative Forschung; Semantic Web; Soziale Software; Sozialwissenschaften; Virtuelle Realität; Wiki
Abstract (english):
The paper focuses on developments of virtual research environments (VREs) to enhance scholarly research practices with the specific goal to address classroom interaction analysis, using semantic technologies. Semantic Technologies give opportunity to address the recent move in Social Science towards multi-method approaches offering multi-layered research environments. VREs based on Semantic MediaWiki (SMW) provide researchers with more effective means of collaborative knowledge creation. The main challenge is capturing the multi-layered and iterative research process by participatory and evolutionary design using an agile framework development. The paper presents a heuristic research approach of Objective Hermeneutic method for qualitative data analysis in Social Sciences and Humanities. We developed a novel extension by adopting the researcher's theoretical model of Objective Hermeneutic in our VRE. This extension allows researchers to structure and interpret their data. We combine this extension with other extensions such as semantic forms to provide a user-friendly, wiki-like interface for domain experts with no prior technical expertise to easily carry out their research. As use case, the paper presents the VRE for classroom interaction which is based on two ontological models, the Objective Hermeneutic core ontology and the classroom interaction ontology, as result of authors work. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Data citation policies of data providers within the scope of longitudinal studies in life course […]
Reinhold, Anke; Rittberger, Marc; Mahrholz, Nadine
Book Chapter
| Aus: Ràfols, Ismael; Molas-Gallart, Jordi; Castro-Martínez, Elena; Woolley, Richard (Hrsg.): Proceedings of the 21st International Conference on Science and Technology Indicators, València, September 14-16, 2016: Peripheries, frontiers and beyond | Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València | 2016
36667 Endnote
Author(s):
Reinhold, Anke; Rittberger, Marc; Mahrholz, Nadine
Title:
Data citation policies of data providers within the scope of longitudinal studies in life course research
In:
Ràfols, Ismael; Molas-Gallart, Jordi; Castro-Martínez, Elena; Woolley, Richard (Hrsg.): Proceedings of the 21st International Conference on Science and Technology Indicators, València, September 14-16, 2016: Peripheries, frontiers and beyond, Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València, 2016 , S. 115-121
DOI:
10.4995/STI2016.2016.4543
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-184855
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/18485/pdf/Data_citation_policies_of_data_providers_A.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Biografieforschung; Daten; Fallstudie; Forschung; Längsschnittuntersuchung; Richtlinie; Sozialwissenschaften; Zitat
Abstract (english):
In this article, a small-scale case study analyzing the nature of data citation policies within the scope of longitudinal studies in life course research is presented. The sample consists of eight data providers from Europe, North-America and Australia and was evaluated with regard to eight criteria which potentially affect data citation behavior of researchers in the field, for example the wording of data citation obligations or sanctions for not citing research data in accordance to given requirements. The study demonstrates that research data providers follow a wide range of approaches to data citation, especially in terms of data citation location within a publication as well as disposal obligations for data-related publications. However, this diversity might lead to inconsistency in data citation behaviour and also to a general lack of comparability of data citation quantity and quality as relevant factors in research evaluation. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Bias assessment and prevention in noncognitive outcome measures in context assessments
Vijer, Fons J. R. van de; He, Jia
Book Chapter
| Aus: Kuger, Susanne;Klieme, Eckhard;Jude, Nina;Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective | Cham: Springer | 2016
37058 Endnote
Author(s):
Vijer, Fons J. R. van de; He, Jia
Title:
Bias assessment and prevention in noncognitive outcome measures in context assessments
In:
Kuger, Susanne;Klieme, Eckhard;Jude, Nina;Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective, Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 229-253
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6_9
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Erhebungsinstrument; PISA <Programme for International Student Assessment>; Methodologie; Gleichheit; Äquivalenz; Befragung; Fragebogen; Internationaler Vergleich; Sozialwissenschaften; Strategie
Abstract:
Assessing students' personal characteristics, as well as the structures and processes of teaching and learning, is an integral part of the Programme for International Student Assessment (PISA). Providing input for solid evidence-based educational policies, one of the main aims of PISA, creates huge methodological challenges: Various biases in self-reported data across cultures pose a persistent challenge in unpacking the black box of student learning; these biases jeopardize PISA's scope for evidence-based policy making. This chapter focuses on challenges in the design and analysis of PISA background questionnaires, especially in noncognitive outcome measures. Our conceptual background however is not primarily PISA-related but is comparative work in the social and behavioral sciences more broadly. We first review sources of bias at construct, method, and item levels, as well as levels of equivalence (construct, metric, and scalar invariance), using examples from educational surveys. We then illustrate the strategies used in the PISA project to deal with different types of bias. Specifically, qualitative, non-statistical strategies such as instrument development (adaptation), standardization of assessment procedures, and statistical strategies to mitigate bias are outlined. State-of-the-art psychometric procedures to examine the comparability of these noncognitive outcome data, including partial invariance and approximate invariance, are also discussed. We conclude by suggesting future research topics. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Forschungsdatenmanagement in den Sozial-, Verhaltens- und Wirtschaftswissenschaften. […]
Liebig, Stefan; Castiglioni, Laura; Gebel, Tobias; Jungbauer-Gans, Monika; Kuhl, Poldi; […]
Working Papers
| 2016
36387 Endnote
Author(s):
Liebig, Stefan; Castiglioni, Laura; Gebel, Tobias; Jungbauer-Gans, Monika; Kuhl, Poldi; Meyermann, Alexia; Netscher, Sebastian; Rosenbohm, Sophie; Schmidt, Thomas; Strübing, Jörg; Weichselgartner, Erich
Title:
Forschungsdatenmanagement in den Sozial-, Verhaltens- und Wirtschaftswissenschaften. Orientierungshilfen für die Beantragung und Begutachtung datengenerierender und datennutzender Forschungsprojekte
Published:
Berlin: RatSWD, 2016
URL:
http://www.ratswd.de/dl/RatSWD_Output3_Forschungsdatenmanagement.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Handreichung für die Praxis
Language:
Deutsch
Keywords:
Daten; Datenerfassung; Datenschutz; Dokumentation; Forschung; Sozialwissenschaften; Wirtschaftswissenschaft
Abstract:
Der RatSWD möchte mit dieser Empfehlung Antragstellenden und Gutachtenden eine Orientierungshilfe zu den grundlegenden Fragen eines modernen Forschungsdatenmanagements in den Sozial-, Verhaltens- und Wirtschaftswissenschaften geben. (DIPF/Verlag)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Guidelines for transfer of the EERQI prototype framework to other social and economic sciences and […]
Vorndran, Angela
Book Chapter
| Aus: Gogolin, Ingrid; Åström, Fredrik; Hansen, Antje (Hrsg.): Assessing quality in European Educational Research: Indicators and approaches | Wiesbaden: Springer VS | 2014
34537 Endnote
Author(s):
Vorndran, Angela
Title:
Guidelines for transfer of the EERQI prototype framework to other social and economic sciences and humanities
In:
Gogolin, Ingrid; Åström, Fredrik; Hansen, Antje (Hrsg.): Assessing quality in European Educational Research: Indicators and approaches, Wiesbaden: Springer VS, 2014 , S. 165-183
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsforschung; Gewohnheit; Internet; Online-Publikation; Politikwissenschaft; Projekt; Publikation; Publizieren; Sozialwissenschaften; Transfer; Wissenschaftliche Literatur; Wissenschaftsdisziplin
Abstract:
The tools constituting the EERQI framework were developed within the research field of educational science: A peer review exercise was applied involving educational scientists and document evaluation procedures for educational research texts. To enable adaptation of the framework to different disciplinary contexts, a transferability exercise was part of the work. This chapter examines the possibilities of transferring the EERQI framework to the research field of political science taking into consideration the similarities and differences in publication cultures of both fields and developing guidelines for the transfer.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
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