-
-
Author(s): Huang, Manxia; Schmiedek, Florian; Habermas, Tilmann
Title: Only some attempts at meaning-making are successful. The role of change-relatedness and positive implications for the self
In: Journal of Personality, 89 (2021) 2, S. 175-187
DOI: 10.1111/jopy.12573
URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jopy.12573
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Erwachsener; Eltern; Verlust; Trauer; Depression; Psychisches Trauma; Bewältigung; Biografie; Wandel; Akzeptanz; Bildungsbeteiligung; Dauer; Bildungsniveau; Einflussfaktor; Befragung; Fragebogen; China
Abstract: Objective: Although meaning making and specifically autobiographical reasoning are expected to relate to well-being, findings tend to be mixed. Attempts at meaning making do not always lead to meaning made. We aimed to disentangle these complex relationships and also explore the role of level of education.
Method: Ninety participants (mean age 36.73 years, SD = 7.27; 74.4% women, 25.6% men) who had experienced the loss of a parent through death, going missing, or Alzheimer's disease narrated this loss, a sad, a turning point, and a self-defining memory, and completed questionnaires assessing depression, trauma symptoms, and protracted grief. Three aspects of autobiographical reasoning (quantity, valence, and change-relatedness of self-event connections) were related to meaning made (sophistication of meaning making) and symptom level.
Results: Years of education correlated both with positive implications of autobiographical reasoning and with meaning made. The quantity, positivity, and change-relatedness of attempts at meaning making (self-event connections) predicted accomplished meaning made, and positivity alone predicted less prolonged grief.
Conclusions: Adapting the life story after a loss such that change of the self is acknowledged and positive change can be constructed helps finding meaning and lowering protracted grief. These changes in narrative identity are supported by more years of education. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Bell, Courtney A.; Klieme, Eckhard; Praetorius, Anna-Katharina
Title: Conceptualising teaching quality into six domains for the study
In: OECD (Hrsg.): Global teaching insights technical report, Paris: OECD Publishing, 2021 , S. 1-24
URL: https://www.oecd.org/education/school/GTI-TechReport-Chapter2.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Unterricht; Qualität; Definition; Konzeptualisierung; Systematic Review; Internationaler Vergleich; Interkultureller Vergleich; Chile; China; Deutschland; Großbritannien; Japan; Kolumbien; Madrid; Mexiko; Schanghai; Spanien
Abstract: Der Beitrag beschreibt die theoretischen Grundlagen der Erfassung von Unterrichtsqualität in der TALIS-Videostudie. (DIPF/Autor)
Abstract (english): The chapter describes the theoretical foundations of measuring teaching quality in the TALIS Video Study. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
-
-
Author(s): Klieme, Eckhard
Title: Curriculum mapping
In: OECD (Hrsg.): Global teaching insights technical report, Paris: OECD Publishing, 2021 , S. 1-11
URL: https://www.oecd.org/education/school/GTI-TechReport-Chapter3.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Mathematikunterricht; Quadratische Gleichung; Curriculum; Analyse; Curriculumvergleich; Vergleich; Interkultureller Vergleich; Chile; China; Deutschland; Großbritannien; Japan; Kolumbien; Madrid; Mexiko; Schanghai; Spanien
Abstract: Der Beitrag beschreibt die international vergleichende Curriculumanalyse, die zur Festlegung der Unterrichtseinheit "Quadratische Gleichungen" als Fokus der TALIS Video Studie geführt hat. (DIPF/Autor)
Abstract (english): The chapter describes the cross-national curriculum analysis which lead to the definition of "Quadratic Equations" as the focal unit covered in the TALIS Video Study. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
-
-
Author(s): Klieme, Eckhard
Title: Teacher log characteristics
In: OECD (Hrsg.): Global teaching insights technical report, Paris: OECD Publishing, 2021 , S. 1-10
URL: https://www.oecd.org/education/school/GTI-TechReport-Chapter22.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Unterrichtsforschung; Mathematikunterricht; Quadratische Gleichung; Lehrer; Logdatei; Unterrichtsstunde; Internationaler Vergleich; Chile; China; Deutschland; Großbritannien; Japan; Kolumbien; Mexiko; Spanien
Abstract: Das Kapitel stellt die Indikatoren für lerngelegenheiten (Opportunity to learn) dar, die im Rahmen der TALIS Videostudie aus den Stundenprotokollen der Lehrkräfte gewonnen wurden. (DIPF/Autor)
Abstract (english): The chapter documents the Opportunity-to-learn indicators based on teacher log data in the TALIS Video Study. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
-
-
Author(s): Bell, Courtney A.; Castellano, Katherine E.; Klieme, Eckhard
Title: Classroom management
In: OECD (Hrsg.): Global teaching InSights: A video study of teaching, Paris: OECD Publishing, 2020 , S. 48-80
DOI: 10.1787/20d6f36b-en
URL: https://www.oecd-ilibrary.org/education/global-teaching-insights_69dc3efb-en
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Internationaler Vergleich; Japan; Mexiko; Kolumbien; Chile; Deutschland; Spanien; Madrid; China; Schanghai; England; OECD-Staaten; Klassenmanagement; Qualität; Unterrichtsbeobachtung; Mathematikunterricht; Unterrichtszeit; Ablenkung; Unterrichtsstörung; Konfliktmanagement; Routine; Überwachung; Frontalunterricht; Unterrichtsform; Lehrer; Schüler; Wahrnehmung; Befragung
Abstract: Strong classroom management allows teachers and students to be focused on learning and use time efficiently. This chapter describes the quality of observed classroom management practices as well as how classroom activities were structured and where in the lesson instructional time was lost. It also describes teachers' and students' perceptions of classroom management practices.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Bell, Courtney A.; Klieme, Eckhard; Castellano, Katherine E.
Title: Social-emotional support
In: OECD (Hrsg.): Global teaching InSights: A video study of teaching, Paris: OECD Publishing, 2020 , S. 81-113
DOI: 10.1787/20d6f36b-en
URL: https://www.oecd-ilibrary.org/education/global-teaching-insights_afaecf38-en
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Deutschland; Japan; Spanien; Mexiko; China; Schanghai; Unterrichtsklima; Soziales Klima; Sozio-emotionaler Faktor; Schüler; Lehrer; Unterstützung; Qualität; Kognitive Leistung; Lernerfolg; Soziale Interaktion; Respekt; Schüler-Lehrer-Beziehung; Wahrnehmung; Internationaler Vergleich; Chile; Kolumbien; England
Abstract: Teaching practices that provide social-emotional support create classroom environments in which students can learn and develop. This chapter describes the quality of social-emotional support practices observed in lessons as well as teachers' and students' perceptions of that support.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Bell, Courtney A.; Schweig, Jonathan; Castellano, Katherine E.; Klieme, Eckhard; Stecher, Brian M.
Title: Instruction
In: OECD (Hrsg.): Global teaching InSights: A video study of teaching, Paris: OECD Publishing, 2020 , S. 114-245
DOI: 10.1787/20d6f36b-en
URL: https://www.oecd-ilibrary.org/education/global-teaching-insights_c6d9c218-en
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Internationaler Vergleich; Chile; Kolumbien; England; Deutschland; Japan; Spanien; Mexiko; China; Mathematikunterricht; Instruktion; Unterrichtspraxis; Qualität; Unterrichtsmaterial; Kognitives Lernen; Unterrichtsgespräch; Leistungsanspruch; Problemlösen; Bewertung; Feed-back; Unterrichtsbeteiligung; Unterrichtsbeobachtung; Schüler; Lehrer; Befragung; Fragebogen
Abstract: What does teaching look like? What practices are most impactful? By directly observing teaching in the classroom, this study trialled new research methods to shed light on these key questions for raising student outcomes around the world. This report provides a detailed account of classroom management, social and emotional support, and instructional practices in the classrooms of eight countries and economies, drawing upon the observation of lesson videos and instructional materials, the analysis of teacher and student questionnaires, and the measurement of students' cognitive and non-cognitive outcomes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Klieme, Eckhard; Reiss, Kristina
Title: Im Fokus: Die Unterrichtseinheit Quadratische Gleichungen
In: Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick (Hrsg.): Mathematikunterricht im internationalen Vergleich: Ergebnisse aus der TALIS-Videostudie Deutschland, Frankfurt am Main: DIPF, 2020 , S. 8-12
URL: https://www.pedocs.de/volltexte/2020/21156/pdf/Gruenkorn_Klieme_Praetorius_Schreyer_2020_Mathematikunterricht_im_internationalen_Vergleich_TALIS-Videostudie_aktualisiert.pdf#page=11
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Mathematikunterricht; Unterrichtseinheit; Quadratische Gleichung; Lösung <Math>; Unterrichtsmaterial; Lehrplan; Unterrichtsbeobachtung; Videoanalyse; Unterrichtsforschung; Internationaler Vergleich; Deutschland; Chile; China; Japan; Mexiko
Abstract: Alle an der TALIS-Videostudie beteiligten Lehrkräfte unterrichteten das gleiche Thema: quadratische Gleichungen. Einige Stunden aus dieser Unterrichtseinheit wurden videografiert. Vor sowie nach der Unterrichtseinheit fanden Befragungen und Tests statt, die passgenau auf das Thema abgestimmt waren. So konnte die Studie einen direkten Zusammenhang zwischen Merkmalen des Unterrichts einerseits und Lernprozessen wie auch Lernergebnissen der Schüler*innen andererseits herstellen. Auch die Kodierungen, mit denen geschulte Beobachter*innen alle Videos und Unterrichtsmaterialien auswerteten, nahmen Bezug auf das festgelegte Thema. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Klieme, Eckhard; Schreyer, Patrick
Title: Unterrichtsgestaltung und Unterrichtsqualität
In: Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick (Hrsg.): Mathematikunterricht im internationalen Vergleich: Ergebnisse aus der TALIS-Videostudie Deutschland, Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2020 , S. 13-24
URL: https://www.pedocs.de/volltexte/2020/21072/pdf/Gruenkorn_Klieme_Praetorius_Schreyer_2020_Mathematikunterricht_im_internationalen_Vergleich_TALIS-Videostudie_A.pdf#page=16
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Mathematikunterricht; Unterrichtsgestaltung; Sozialform; Unterrichtsmedien; Digitale Medien; Klassenführung; Kulturdifferenz; Unterstützung; Innere Differenzierung; Konstruktive Didaktik; Kognitives Lernen; Aktivierung; Schüler; Lehrer; Befragung; Unterrichtsbeobachtung; Videoanalyse; Unterrichtsforschung; Internationaler Vergleich; Deutschland; Chile; China; England; Japan; Kolumbien; Mexiko
Abstract: Wie wurde der Unterricht gestaltet, d.h. welche Arbeitsformen und welche Medien wurden verwendet? Wie haben die geschulten Beobachter die Ausprägung der drei Qualitätsdimensionen beurteilt? Was lässt sich zusätzlich aus der Befragung der Lehrkräfte und ihrer Schüler*innen lernen? Dies wird im Folgenden differenziert für die Klassen der deutschen Stichprobe dargestellt. Beschreibungen, Zahlen und Graphiken beziehen sich in der Regel auf die 50 beteiligten Klassen in Deutschland. Jeder Abschnitt endet aber mit einem internationalen Vergleich, der die deutschen Befunde in das Spektrum aller sieben Länder einordnet. Besondere Aufmerksamkeit soll der Basisdimension Kognitive Aktivierung gewidmet werden. Hierzu werden vertieffende Analysen aus der Arbeit des deutschen Untersuchungsteams vorgestellt.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Klieme, Eckhard; Schweig, Jonathan
Title: Opportunities to learn
In: OECD (Hrsg.): Global teaching InSights: A video study of teaching, Paris: OECD Publishing, 2020 , S. 246-265
DOI: 10.1787/20d6f36b-en
URL: https://www.oecd-ilibrary.org/education/global-teaching-insights_d901af62-en
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Deutschland; Japan; Spanien; Mexiko; China; Schanghai; Mathematikunterricht; Quadratische Gleichung; Curriculum; Bildungsziel; Mathematische Bildung; Unterrichtszeit; Aufgabenlösung; Methode; Lehrer; Lernangebot; Lehrmethode; Schüler; Wahrnehmung; Qualität; Internationaler Vergleich; Chile; Kolumbien; England
Abstract: This chapter documents what the Study defined to be a "quadratic equations unit" and the degree to which that unit was implemented in similar ways across countries/economies. Variations in intended length and content are highlighted and, using teaching materials and teacher and student reports, variations in approaches to teaching the focal unit are described. Together, they shed light on what and how different types of opportunities to learn manifested in classrooms.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation