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Toward an understanding of when prior knowledge helps or hinders learning
Brod, Garvin
Zeitschriftenbeitrag
| In: npj Science of Learning | 2021
42308 Endnote
Autor*innen:
Brod, Garvin
Titel:
Toward an understanding of when prior knowledge helps or hinders learning
In:
npj Science of Learning, 6 (2021) , S. 24
DOI:
10.1038/s41539-021-00103-w
URL:
https://www.nature.com/articles/s41539-021-00103-w
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Einflussfaktor; Gedächtnis; Kognition; Lernen; Lernerfolg; Lernprozess; Lerntheorie; Vorwissen
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Tackling scientific misconceptions. The element of surprise
Theobald, Maria; Brod, Garvin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Child Development | 2021
41286 Endnote
Autor*innen:
Theobald, Maria; Brod, Garvin
Titel:
Tackling scientific misconceptions. The element of surprise
In:
Child Development, 92 (2021) 5, S. 2128-2141
DOI:
10.1111/cdev.13582
URL:
https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdev.13582
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Missverständnis; Kind; Grundschulalter; Stichprobe; Lernprozess; Lernforschung; Pupillenreflex; Kognition; Revision; Überraschung; Überzeugung; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Naturwissenschaftliches Denken; Widerspruch; Lernverhalten; Einflussfaktor; Kognitive Lerntheorie
Abstract:
Misconceptions about scientific concepts often prevail even if learners are confronted with conflicting evidence. This study tested the facilitative role of surprise in children's revision of misconceptions regarding water displacement in a sample of German children (N = 94, aged 6-9 years, 46% female). Surprise was measured via the pupil dilation response. It was induced by letting children generate predictions before presenting them with outcomes that conflicted with their misconception. Compared to a control condition, generating predictions boosted children's surprise and led to a greater revision of misconceptions (d = 0.56). Surprise further predicted successful belief revision during the learning phase. These results suggest that surprise increases the salience of a cognitive conflict, thereby facilitating the revision of misconceptions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Lernen
Gold, Andreas; Brod, Garvin
Sammelbandbeitrag
| Aus: Preiser, Siegfried (Hrsg.): Pädagogische Psychologie: Psychologische Grundlagen von Erziehung und Unterricht | Weinheim: Beltz Juventa | 2021
41385 Endnote
Autor*innen:
Gold, Andreas; Brod, Garvin
Titel:
Lernen
Aus:
Preiser, Siegfried (Hrsg.): Pädagogische Psychologie: Psychologische Grundlagen von Erziehung und Unterricht, Weinheim: Beltz Juventa, 2021 , S. 79-101
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Lernen; Wissenserwerb; Kognitive Prozesse; Informationsverarbeitung; Kognitionspsychologie; Lerntheorie; Konstruktivismus; Kooperatives Lernen; Problemlösen; Transfer; Verhalten; Gewohnheit; Gedächtnis; Konditionierung; Wissen; Selbstgesteuertes Lernen
Abstract:
[...] Zu Beginn des 5. Kapitels wird Lernen als Aufbau von Wissen und Können definiert. Dieser Sichtweise folgend wird die kognitionspsychologische Theorie der Informationsverarbeitung in ihrer "konstruktivistischen" Ausgestaltung ausführlicher vorgestellt (5.1). Eine ganz andere Gruppe von Lerntheorien begreift Lernen als (sichtbare) Veränderung von Verhalten und von Gewohnheiten (5.2). In dieser Tradition stehen insbesondere die Konditionierungstheorien. Mit der Darstellung der sozial-kognitiven Lerntheorie wird abschließend wieder ein Bogen von den verhaltens- zu den kognitionspsychologischen Ansätzen geschlagen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
The means to a blend. A practical model for the redesign of face-to-face education to blended […]
Scheffel, Maren; van Limbeek, Evelien; Joppe, Didi; van Hooijdonk, Judith; Kockelkoren, Chris; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Scheffel, Maren; Broisin, Julien; Pammer-Schindler, Viktoria; Ioannou, Andri; Schneider, Jan (Hrsg.): Transforming Learning with Meaningful Technologies: 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2019, Proceedings | Cham: Springer | 2019
39569 Endnote
Autor*innen:
Scheffel, Maren; van Limbeek, Evelien; Joppe, Didi; van Hooijdonk, Judith; Kockelkoren, Chris; Schmitz, Marcel; Ebus, Peter; Sloep, Peter; Drachsler, Hendrik
Titel:
The means to a blend. A practical model for the redesign of face-to-face education to blended learning
Aus:
Scheffel, Maren; Broisin, Julien; Pammer-Schindler, Viktoria; Ioannou, Andri; Schneider, Jan (Hrsg.): Transforming Learning with Meaningful Technologies: 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2019, Proceedings, Cham: Springer, 2019 (Lecture Notes in Computer Science, 11722), S. 701-704
DOI:
10.1007/978-3-030-29736-7_70
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-29736-7_70
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Blended Learning; E-Learning; Bildungsangebot; Lerntheorie; Lernplattform; Design; Modell; Tools
Abstract:
Learning design models provide guidelines and guidance for educators and course designers in the production and delivery of educational products. It is seen as beneficial to base learning designs on general learning theories, but these must be operationalised into concrete learning design solutions. We therefore present one such educational design model: the Design Cycle for Education (DC4E). The model has primarily been created to support the shift from traditional face-to-face education to blended learning scenarios. The cycle describes eight steps that can be used iteratively in the (re)design of educational products and provides educators and course designers with a flexible but clearly structured design model that enables them to reinvent traditional course content for blended learning with appropriate learning design tools. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
From signals to knowledge. A conceptual model for multimodal learning analytics
Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Computer Assisted Learning | 2018
38545 Endnote
Autor*innen:
Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Titel:
From signals to knowledge. A conceptual model for multimodal learning analytics
In:
Journal of Computer Assisted Learning, 34 (2018) 4, S. 338-349
DOI:
10.1111/jcal.12288
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcal.12288
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerunterstütztes Lernen; Datenanalyse; Lernprozess; Lernverhalten; Lerntheorie; Methode; Klassifikation; Modell; Empirische Forschung; Experimentelle Untersuchung; Übersicht
Abstract (english):
Multimodality in learning analytics and learning science is under the spotlight. The landscape of sensors and wearable trackers that can be used for learning support is evolving rapidly, as well as data collection and analysis methods. Multimodal data can now be collected and processed in real time at an unprecedented scale. With sensors, it is possible to capture observable events of the learning process such as learner's behaviour and the learning context. The learning process, however, consists also of latent attributes, such as the learner's cognitions or emotions. These attributes are unobservable to sensors and need to be elicited by human‐driven interpretations. We conducted a literature survey of experiments using multimodal data to frame the young research field of multimodal learning analytics. The survey explored the multimodal data used in related studies (the input space) and the learning theories selected (the hypothesis space). The survey led to the formulation of the Multimodal Learning Analytics Model whose main objectives are of (O1) mapping the use of multimodal data to enhance the feedback in a learning context; (O2) showing how to combine machine learning with multimodal data; and (O3) aligning the terminology used in the field of machine learning and learning science. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
License to evaluate. Preparing learning analytics dashboards for educational practice
Jivet, Ioana; Scheffel, Maren; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Sammelbandbeitrag
| Aus: Association for Computing Machinery (Hrsg.): Proceedings of the 8th International Conference on Learning Analytics and Knowledge, Sydney, NSW, Australia, March 7-9, 2018 (LAK '18) | New York; NY: Association for Computing Machinery | 2018
38945 Endnote
Autor*innen:
Jivet, Ioana; Scheffel, Maren; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Titel:
License to evaluate. Preparing learning analytics dashboards for educational practice
Aus:
Association for Computing Machinery (Hrsg.): Proceedings of the 8th International Conference on Learning Analytics and Knowledge, Sydney, NSW, Australia, March 7-9, 2018 (LAK '18), New York; NY: Association for Computing Machinery, 2018 , S. 31-40
DOI:
10.1145/3170358.3170421
URL:
https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3170421
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Lernforschung; E-Learning; Datenanalyse; Systematic Review; Lerntheorie; Wettbewerb; Vergleich; Lernprozess; Intervention; Tools; Evaluation
Abstract:
Learning analytics can bridge the gap between learning sciences and data analytics, leveraging the expertise of both fields in exploring the vast amount of data generated in online learning environments. A typical learning analytics intervention is the learning dashboard, a visualisation tool built with the purpose of empowering teachers and learners to make informed decisions about the learning process. Related work has investigated learning dashboards, yet none have explored the theoretical foundation that should inform the design and evaluation of such interventions. In this systematic literature review, we analyse the extent to which theories and models from learning sciences have been integrated into the development of learning dashboards aimed at learners. Our analysis revealed that very few dashboard evaluations take into account the educational concepts that were used as a theoretical foundation for their design. Furthermore, we report findings suggesting that comparison with peers, a common reference frame for contextualising information on learning analytics dashboards, was not perceived positively by all learners. We summarise the insights gathered through our literature review in a set of recommendations for the design and evaluation of learning analytics dashboards for learners. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
The nature of learning - die Natur des Lernens. Forschungsergebnisse für die Praxis
Dumont, Hanna; Istance, David; Benavides, Francisco (Hrsg.)
Sammelband
| Weinheim: Beltz | 2015
35929 Endnote
Herausgeber*innen:
Dumont, Hanna; Istance, David; Benavides, Francisco
Titel:
The nature of learning - die Natur des Lernens. Forschungsergebnisse für die Praxis
Erscheinungsvermerk:
Weinheim: Beltz, 2015
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bildung; Computerunterstütztes Lernen; Didaktik; Einflussfaktor; Emotion; Evaluation; Familie; Feedback; Gemeinschaftserziehung; Gruppenarbeit; Informelles Lernen; Jugendlicher; Kind; Kognitives Lernen; Kooperatives Lernen; Leistungsmessung; Lernen; Lernerfahrung; Lernforschung; Lernmotivation; Lerntheorie; Lernumgebung; Neurobiologie; Organisationstheorie; Sozialisation; Unterrichtsgestaltung; Vignette <Methode>; Wirkung
Abstract:
Bei dem Buch handelt es sich um die Übersetzung eines OECD-Forschungsberichts aus dem Jahr 2010, der inzwischen zur Standardliteratur an deutschen Hochschulen gehört. Der Band versammelt die wichtigsten Autoren und aktuellen Erkenntnisse zum Thema Lernen. In die deutsche Ausgabe wurde zudem ein neuer Beitrag von Michael Schratz und Tanja Westfall-Greiter aufgenommen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Entwicklungspsychologie der Kindheit
Hasselhorn, Marcus; Kunde, Wilfried; Schneider, Silvia (Hrsg.)
Sammelband
| Stuttgart: Kohlhammer | 2015
36043 Endnote
Herausgeber*innen:
Hasselhorn, Marcus; Kunde, Wilfried; Schneider, Silvia
Titel:
Entwicklungspsychologie der Kindheit
Erscheinungsvermerk:
Stuttgart: Kohlhammer, 2015 (Standards Psychologie)
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bindung; Emotionale Entwicklung; Entwicklungspsychologie; Gedächtnis; Gehirn; Genetik; Grundschulalter; Kind; Kindheit; Kleinkind; Kognitive Entwicklung; Körperliche Entwicklung; Lerntheorie; Metakognition; Methode; Motorik; Säugling; Soziale Entwicklung; Sprachentwicklung; Spracherwerb; Theorie; Umwelteinfluss; Vorschulalter; Wahrnehmung
Abstract:
Die Entwicklung in der Kindheit ist geprägt durch eine Fülle faszinierender Veränderungen. Wie Kinder die Welt wahrnehmen und mit ihr interagieren, wie sie über sie denken und welche Informationen sie sich merken können, befindet sich in ständigem Fluss. Das Verstehen von Sprache und der eigene Spracherwerb eröffnen Kindern darüber hinaus einen ganz neuen Blick auf die Welt. Sie können sich dadurch Wissen schneller aneignen, ihren Vorstellungsraum erweitern und lernen, mit anderen effizienter zu kommunizieren. Gerade durch die Kommunikation und Interaktion mit der Umwelt erfahren sie sich als soziales Wesen und gewinnen Erkenntnisse über sich selbst. Das Buch erläutert die typischen Veränderungen in der Kindheit aus einer grundlagenorientierten Forschungsperspektive. Jedes Kapitel schlägt eine Brücke zu untypischen Entwicklungsverläufen und diskutiert, wie Wissen aus der Grundlagenforschung praktisch genutzt werden kann. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lernen und Lehren
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas
Monographie
| Stuttgart: Kohlhammer | 2013
33478 Endnote
Autor*innen:
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas
Titel:
Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lernen und Lehren
Erscheinungsvermerk:
Stuttgart: Kohlhammer, 2013 (Standards Psychologie)
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Kooperatives Lernen; Lehren; Lehr-Lern-Forschung; Lernbedingungen; Lernen; Lernerfolg; Lernmotivation; Lernpsychologie; Lerntheorie; Selbstgesteuertes Lernen; Unterricht; Unterrichtsmethode
Abstract:
Wie lernen Menschen und wie kann man ihnen dabei helfen? In diesem Lehrbuch werden Theorien und sie stützende empirische Befunde dargestellt, auf deren Grundlage erfolgreiches Lernen und Lehren möglich ist. Dabei geht es um die allgemeinen und individuellen Voraussetzungen erfolgreichen Lernens und Lehrens sowie um die besonderen Herausforderungen, die aus der Unterschiedlichkeit der Lernenden resultieren.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lernen und Lehren
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas
Monographie
| Stuttgart: Kohlhammer | 2009
7884 Endnote
Autor*innen:
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas
Titel:
Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lernen und Lehren
Erscheinungsvermerk:
Stuttgart: Kohlhammer, 2009 (Kohlhammer Standards Psychologie)
Dokumenttyp:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Pädagogische Psychologie; Lernen; Lerntheorie; Lernpsychologie; Informationsverarbeitung; Aufmerksamkeit; Arbeitsgedächtnis; Lernmotivation; Entwicklungspsychologie; Lernvoraussetzung; Lernstörung; Lernschwierigkeit; Hochbegabung; Lehren; Instruktionspsychologie; Unterricht; Schule; Schülerleistung; Leistungsbeurteilung; Schulklasse; Unterrichtsmedien; Kognitive Fähigkeit; Training; Koedukation; Beratung; Lehrbuch
Abstract:
Wie lernen Menschen und wie kann man ihnen dabei helfen? In diesem Lehrbuch geht es um Theorien und empirische Befunde, auf deren Grundlage erfolgreiches Lernen und Lehren möglich ist. Dargestellt werden die allgemeinen und individuellen Voraussetzungen erfolgreichen Lernens und Lehrens sowie die aus der Unterschiedlichkeit der Lernenden resultierenden Bedonderheiten. Auch Maßnahmen der pädagogisch-psyhologischen Beratung und Intervention, wenn der Erfolg des Lernens und/oder Lehrens ausbleibt, werden behandelt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
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