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Momentary working memory performance is coupled with different dimensions of affect for different […]
Neubauer, Andreas B.; Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Developmental Psychology | 2019
38831 Endnote
Author(s):
Neubauer, Andreas B.; Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Title:
Momentary working memory performance is coupled with different dimensions of affect for different children: A mixture model analysis of ambulatory assessment data.
In:
Developmental Psychology, 55 (2019) 4, S. 754-766
DOI:
10.1037/dev0000668
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-181292
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-181292
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Grundschüler; Arbeitsgedächtnis; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Leistungsfähigkeit; Tagesablauf; Unterschied; Messung; Wohlbefinden; Affekt; Emotionaler Zustand; Wirkung; Kognitive Prozesse; Umwelteinfluss; Einflussfaktor; Faktorenanalyse
Abstract (english):
Elementary schoolchildren's working memory performance (WMP) fluctuates from moment to moment and day to day, yet the underlying mechanisms are not well understood. In the present study, affective states were investigated as predictors of these fluctuations. Interindividual differences in the intraindividual affect-WMP associations were expected, and their structure was explored. One hundred nine children (8-11 years) were investigated in an ambulatory assessment. Affective states (positive affect [PA], negative affect [NA], activation, deactivation) and WMP were assessed 3 times daily for up to 31 consecutive days. In the whole sample, WMP was lower at occasions with higher NA or deactivation, while there was no overall effect of PA or activation. Results of a mixture model analysis revealed meaningful heterogeneity in these effects: Approximately half of the children showed comparably weaker effects of affect on WMP, while the other three groups showed (1) comparably stronger negative effects of NA and deactivation; (2) a comparably stronger positive effect of activation; or (3) comparably stronger negative effects of NA and deactivation and stronger positive effects of PA and activation. Findings emphasize the importance of explicitly considering interindividual differences in intraindividual associations. They are discussed in the context of current frameworks of interindividual differences in environmental sensitivity. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Leseentwicklung im Grundschulalter. Kognitive Grundlagen und Risikofaktoren
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Lernen und Lernstörungen | 2018
37776 Endnote
Author(s):
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Title:
Leseentwicklung im Grundschulalter. Kognitive Grundlagen und Risikofaktoren
In:
Lernen und Lernstörungen, 7 (2018) 1, S. 33-44
DOI:
10.1024/2235-0977/a000185
URL:
http://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10.1024/2235-0977/a000185
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Einflussfaktor; Empirische Forschung; Genetik; Grundschulalter; Informationsverarbeitung; Kind; Kognitive Entwicklung; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Lesen; Lesenlernen; Lesestörung; Metaanalyse; Phonologie; Rechtschreibung; Risikokind; Sprachentwicklung; Umwelteinfluss
Abstract:
In dieser narrativen Übersichtsarbeit werden die zentralen Faktoren des Leseerwerbs beschrieben und empirische Forschungsergebnisse aus aktuellen Meta-Analysen, Reviews und Längsschnittstudien zusammengetragen. Dabei wird zunächst die frühe Leseentwicklung mit Bezug zum Phasenmodell von Frith (1985, 1986) fokussiert und der Leseprozess anhand des Dual-Route Modells von Coltheart (1978) erläutert. Des Weiteren wird auf die problematische Leseentwicklung eingegangen und Risikofaktoren auf genetischer sowie neurokognitiver Ebene beschrieben. Weiterhin werden Ergebnisse zu Risikofaktoren bezüglich der kognitiven Verarbeitung, der Sprachentwicklung sowie prä- und postnatale Umwelteinflüsse präsentiert. Abschließend werden kritische Anmerkungen und weiterführende Ausblicke diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
This narrative review addresses the complex operation of reading acquisition. Focusing on empirical research and meta-analytic insights, early reading development is depicted. Furthermore, the reading process is illustrated referring to the dual-route model and difficulties in reading acquisition are described and explained. Empirical data concerning reading relevant genetic and neurocognitive risk factors are presented. Risk factors regarding individual cognitive processing as well as developmental language disorders and pre- and postnatal complications are outlined. Shortcomings and perspectives are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Assessing and understanding the role of everyday emotion and affect in relation to stress and health
Smyth, Joshua M.; Neubauer, Andreas B.; Russell, Michael A.
Journal Article
| In: Emotion Researcher, ISRE's Sourcebook for Research on Emotion and Affect | 2018
38817 Endnote
Author(s):
Smyth, Joshua M.; Neubauer, Andreas B.; Russell, Michael A.
Title:
Assessing and understanding the role of everyday emotion and affect in relation to stress and health
In:
Emotion Researcher, ISRE's Sourcebook for Research on Emotion and Affect, (2018)
URL:
http://emotionresearcher.com/assessing-and-understanding-the-role-of-everyday-emotion-and-affect-in-relation-to-stress-and-health/
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Emotion; Emotionaler Zustand; Alltag; Umwelteinfluss; Stress; Gesundheit; Messung; Messverfahren; Einflussfaktor; Validität; Tagesablauf; Unterschied
Abstract:
EMA [Ecological Momentary Assessment] offers some notable features for the study of emotions in everyday life; we see these as advantages/strengths of EMA, although of course their relevance and utility depend upon the purpose of study. There are many comprehensive reviews and chapters that outline the potential benefits of EMA in general (e.g., see Shiffman, Stone, & Hufford, 2008; Smyth et al., 2017; Trull & Ebner-Priemer, 2013), so we will not duplicate those arguments here. Rather, we focus on a few features of EMA approaches, and the resultant data one obtains, that seem of particular importance and interest for researchers interested in emotional states, emotional processes, and health. Namely, the opportunity to study emotional processes as they unfold in natural settings in everyday life (i.e., ecological validity, broadly defined) and the capacity to collect repeated observations from the same individuals over time and across varying contexts and situations (i.e., the capacity to capture data on - and model appropriately - both between- and within-person parameters, including time/temporal processes). We then outline several important opportunities and challenges regarding the use of EMA for emotion-health research that we hope will help inspire future research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Neurobiologische Risiken
Fiebach, Christian J.; Gagl, Benjamin; Linkersdörfer, Janosch
Book Chapter
| Aus: Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern: Forschungsergebnisse des Frankfurter IDeA-Zentrums | Stuttgart: Kohlhammer | 2017
36807 Endnote
Author(s):
Fiebach, Christian J.; Gagl, Benjamin; Linkersdörfer, Janosch
Title:
Neurobiologische Risiken
In:
Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern: Forschungsergebnisse des Frankfurter IDeA-Zentrums, Stuttgart: Kohlhammer, 2017 , S. 80-96
Publication Type:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Neurobiologie; Risikokind; Genetik; Kognitive Entwicklung; Entwicklungsstörung; Legasthenie; Hirnforschung; Lernstörung; Einflussfaktor; Wahrnehmung; Umwelteinfluss; Testverfahren; Therapie
Abstract:
Dass kognitive Einschränkungen das Risiko der Entstehung von entwicklungsbedingten Lernstörungen erhöhen können, ist seit langem in der psychologischen Forschung akzeptiert. Aus einer neurowissenschaftlichen Perspektive müssen wir kognitive Risikofaktoren jedoch lediglich als vermittelnde Faktoren betrachten. Mit sehr hoher Wahrscheinlichkeit sind die eigentlichen Risikofaktoren für die Ausbildung entwicklungsbedingter Lernstörungen auf einer fundamentaleren Ebene zu suchen - in der neurobiologischen Entwicklung des Gehirns. Moderne bildgebende Verfahren ermöglichen die Untersuchung neuronaler Prozesse, die kognitiven Leistungen zu Grunde liegen; diese Methoden werden mehr und mehr auch dazu eingesetzt, neurobiologische Unterschiede zwischen normal und atypisch verlaufender kognitiver Entwicklung zu charakterisieren. Mit dem rapide wachsenden Verständnis des humanen Genoms hat sich zusätzlich die Möglichkeit eröffnet, genetische Grundlagen von Lernentwicklungsstörungen zu entschlüsseln. Durch eine Zusammenführung von genetischen, neurobiologischen und kognitiven Beobachtungsebenen kann ein Verständnis der komplexen Prozesse erlangt werden, die zur Herausbildung von Lernentwicklungsstörungen führen. Die vermutlich größte Herausforderung in diesem Forschungszweig liegt in der gerade erst im Entstehen begriffenen Untersuchung von Gen-Umwelt-Interaktionen, der besondere Relevanz zukommt, da genetische Faktoren ihre Wirkung selten in Isolation entfalten. Die Bedeutung des Verständnisses neurobiologischer Entwicklungsrisiken für die Vorhersage, Diagnose und Behandlung von Lernstörungen ist heute noch nicht vollständig absehbar. Es ist jedoch davon auszugehen, dass eine engere Integration genetischer, neurokognitiver und kognitiver Forschungsansätze eine entscheidende Voraussetzung für zukünftige Fortschritte in diesem Bereich darstellen wird. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Development of cognition and intelligence
Schmiedek, Florian
Book Chapter
| Aus: Specht, Jule (Hrsg.): Personality development across the lifespan | London: Elsevier | 2017
37220 Endnote
Author(s):
Schmiedek, Florian
Title:
Development of cognition and intelligence
In:
Specht, Jule (Hrsg.): Personality development across the lifespan, London: Elsevier, 2017 , S. 309-323
DOI:
10.1016/B978-0-12-804674-6.00019-3
Publication Type:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Empirische Forschung; Persönlichkeitsentwicklung; Kognitive Entwicklung; Intelligenz; Veränderung; Lebensalter; Kognitive Kompetenz; Arbeitsgedächtnis; Kindheit; Alter; Vergleich; Lernvoraussetzungen; Lernbedingungen; Unterschied; Genetik; Umwelteinfluss
Abstract:
Lifespan cognitive development is shaped by biological processes of maturation and senescence and their interplay with experience-dependent processes of learning. The development of basic information-processing functions (i.e., the mechanics of cognition) is characterized by normative growth in childhood and adolescence and more or less pronounced declines in adulthood and old age, while knowledge and skill acquisition (i.e., the pragmatics of cognition) keep their potential for improvements across the adult lifespan. The large individual differences in cognitive functioning observable at any age are characterized, on the one hand, by impressive stability across the lifespan, corresponding to large heritability estimates in adulthood. On the other hand, environmental influences can strongly act on cognitive development, independently of, driven by, or interacting with genetic differences. These environmental influences range from effects of home environment, early education, and regular schooling to those of lifestyles during adulthood that characterized by intellectual stimulation, physical activity, and behavior supporting general health. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Capturing context-related change in emotional dynamics via fixed moderated time series analysis
Adolf, Janne K.; Voelkle, Manuel C.; Brose, Annette; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Multivariate Behavioral Research | 2017
37830 Endnote
Author(s):
Adolf, Janne K.; Voelkle, Manuel C.; Brose, Annette; Schmiedek, Florian
Title:
Capturing context-related change in emotional dynamics via fixed moderated time series analysis
In:
Multivariate Behavioral Research, 52 (2017) 4, S. 499-531
DOI:
10.1080/00273171.2017.1321978
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-192052
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19205/pdf/MBR_2017_4_Adolf_et_al_Capturing_context-related_change_A.pdf
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Einflussfaktor; Emotionaler Zustand; Heterogenität; Messung; Modell; Motivation; Selbstregulation; Stress; Strukturgleichungsmodell; Tagesablauf; Umwelteinfluss; Veränderung
Abstract:
Much of recent affect research relies on intensive longitudinal studies to assess daily emotional experiences. The resulting data are analyzed with dynamic models to capture regulatory processes involved in emotional functioning. Daily contexts, however, are commonly ignored. This may not only result in biased parameter estimates and wrong conclusions, but also ignores the opportunity to investigate contextual effects on emotional dynamics. With fixed moderated time series analysis, we present an approach that resolves this problem by estimating context-dependent change in dynamic parameters in single-subject time series models. The approach examines parameter changes of known shape and thus addresses the problem of observed intra-individual heterogeneity (e.g., changes in emotional dynamics due to observed changes in daily stress). In comparison to existing approaches to unobserved heterogeneity, model estimation is facilitated and different forms of change can readily be accommodated. We demonstrate the approach's viability given relatively short time series by means of a simulation study. In addition, we present an empirical application, targeting the joint dynamics of affect and stress and how these co-vary with daily events. We discuss potentials and limitations of the approach and close with an outlook on the broader implications for understanding emotional adaption and development.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Perceived social capital in self-defined urban neighborhoods as a resource for healthy aging
Kaspar, Roman; Oswald, Frank; Hebsaker, Jakob
Book Chapter
| Aus: Nyqvist, Fredrica; Forsman, Anna K. (Hrsg.): Social capital as a health resource in later life: The relevance of context | New York; NY: Springer | 2015
34898 Endnote
Author(s):
Kaspar, Roman; Oswald, Frank; Hebsaker, Jakob
Title:
Perceived social capital in self-defined urban neighborhoods as a resource for healthy aging
In:
Nyqvist, Fredrica; Forsman, Anna K. (Hrsg.): Social capital as a health resource in later life: The relevance of context, New York; NY: Springer, 2015 (International Perspectives on Aging, 11), S. 109-126
Publication Type:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Alter Mensch; Altern; Befragung; Deutschland; Frankfurt a.M.; Gerontologie; Gesundheit; Nachbarschaft; Raum; Sozialkapital; Stadt; Umwelteinfluss; Wohlbefinden
Abstract:
Environmental gerontology has adopted a social cohesion perspective on social capital, defining social capital as a neighborhood-level characteristic rather than a property of the individual. This chapter will discuss the macro-micro relationship between social capital and healthy ageing by focusing on the role of mediating concepts indicating both the relevance of the perceived socio-physical environment for the person (e.g., urban-related identity) and processes of engagement in the community (e.g., social participation). We consider individuals' subjective definitions of neighborhood boundaries in geographical space in our attempt to assure a valid mapping of person-environment references. Based on both a phenomenological approach and a comprehensive survey with 595 community-dwelling urban citizens (Frankfurt/Main, Germany) stratified by age (70-79 vs. 80-89 years) and household composition (living alone vs. with partner), a variety of constituents of perceived neighborhood in old age are identified that clearly challenge some of the common (census tract-oriented) notions of what defines a neighborhood and point to potential mechanisms of neighboring that have been neglected in most current studies of social capital. On a descriptive level, disparities with respect to aspects of healthy ageing and social participation are described across shared perceived neighborhoods using a multi-level approach. Finally, we test the hypothesis that neighborhood-level social capital moderates the effects of social participation on healthy ageing. The consequences of perceived social capital in the neighborhood for agency and belonging components of ageing in place (i.e., place identity, social participation), and, ultimately, for healthy ageing in urban neighborhoods are revisited. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Intelligence. Central conceptions and psychometric models
Schmiedek, Florian; Li, Shu-Chen
Book Chapter
| Aus: Wright, James D. (Hrsg.): International encyclopedia of the social and behavioral sciences | Oxford: Elsevier | 2015
35366 Endnote
Author(s):
Schmiedek, Florian; Li, Shu-Chen
Title:
Intelligence. Central conceptions and psychometric models
In:
Wright, James D. (Hrsg.): International encyclopedia of the social and behavioral sciences, Oxford: Elsevier, 2015 , S. 290-296
DOI:
10.1016/B978-0-08-097086-8.25014-9
Publication Type:
Beiträge in Sammelbänden; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Forschung; Genetik; Informationsverarbeitung; Intelligenz; Intelligenzmessung; Intelligenztest; Kognitive Entwicklung; Kognitive Prozesse; Konzeption; Lebensalter; Modell; Psychometrie; Theorie; Umwelteinfluss
Abstract:
Scientific inquiries into the nature of intelligence have journeyed for more than a century and have yielded a broad collection of theoretical conceptions and measurements. This article seeks to provide an overview of research on intelligence. Central theoretical conceptions and related measurement issues are reviewed along three orientations (i.e., the product-process, the human-ecology, the lifespan developmental) as well as their relative emphases on interactions between these dimensions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Entwicklungspsychologie der Kindheit
Hasselhorn, Marcus; Kunde, Wilfried; Schneider, Silvia (Hrsg.)
Compilation Book
| Stuttgart: Kohlhammer | 2015
36043 Endnote
Editor(s)
Hasselhorn, Marcus; Kunde, Wilfried; Schneider, Silvia
Title:
Entwicklungspsychologie der Kindheit
Published:
Stuttgart: Kohlhammer, 2015 (Standards Psychologie)
Publication Type:
Sammelbände; Werkeditionen (Herausgeberschaft); Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bindung; Emotionale Entwicklung; Entwicklungspsychologie; Gedächtnis; Gehirn; Genetik; Grundschulalter; Kind; Kindheit; Kleinkind; Kognitive Entwicklung; Körperliche Entwicklung; Lerntheorie; Metakognition; Methode; Motorik; Säugling; Soziale Entwicklung; Sprachentwicklung; Spracherwerb; Theorie; Umwelteinfluss; Vorschulalter; Wahrnehmung
Abstract:
Die Entwicklung in der Kindheit ist geprägt durch eine Fülle faszinierender Veränderungen. Wie Kinder die Welt wahrnehmen und mit ihr interagieren, wie sie über sie denken und welche Informationen sie sich merken können, befindet sich in ständigem Fluss. Das Verstehen von Sprache und der eigene Spracherwerb eröffnen Kindern darüber hinaus einen ganz neuen Blick auf die Welt. Sie können sich dadurch Wissen schneller aneignen, ihren Vorstellungsraum erweitern und lernen, mit anderen effizienter zu kommunizieren. Gerade durch die Kommunikation und Interaktion mit der Umwelt erfahren sie sich als soziales Wesen und gewinnen Erkenntnisse über sich selbst. Das Buch erläutert die typischen Veränderungen in der Kindheit aus einer grundlagenorientierten Forschungsperspektive. Jedes Kapitel schlägt eine Brücke zu untypischen Entwicklungsverläufen und diskutiert, wie Wissen aus der Grundlagenforschung praktisch genutzt werden kann. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Lernumwelten von Kindergartenkindern mit besonderen Begabungen
Kuger, Susanne
Monograph
| Münster: Waxmann | 2013
33221 Endnote
Author(s):
Kuger, Susanne
Title:
Lernumwelten von Kindergartenkindern mit besonderen Begabungen
Published:
Münster: Waxmann, 2013 (Empirische Erziehungswissenschaft, 41)
Publication Type:
Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Begabtenauslese; Begabtenförderung; Begabung; Deutschland; Empfehlung; Empirische Forschung; Erzieher; Familie; Forschungsstand; Frühe Kindheit; Kind; Kindergarten; Lernbedingungen; Methode; Modell; Psychometrie; Qualität; Theorie; Umwelteinfluss
Abstract:
Bereits zu Beginn der Grundschulzeit unterscheiden sich Kinder deutlich in ihren individuellen Eingangsvoraussetzungen. Ein Teil der Kinder bringt bei der Einschulung derart gute Voraussetzungen mit, dass man ihnen schon früh beste Chancen einräumt, das Schulsystem erfolgreich zu durchlaufen. Unter allen diskutierten Faktoren, die zu solch einem Vorsprung gegenüber Altersgenossen führen können, konzentriert sich die Arbeit auf die frühen Lernbedingungen dieser Kinder im Vergleich zu ihren Alterskameraden. Sie widmet sich der Frage, aus welchen Familien diese Kinder kommen, in welche Kindergärten sie gehen und welche Anregungen sie während der Jahre vor der Einschulung erfahren. Neben manch erwartbarem Ergebnis zeigt die Analyse der Kombination dieser beiden Lernumwelten klare, wenn auch komplexe Muster von Bedingungsfaktoren, von denen manche Kindergartenkinder unter bestimmten Voraussetzungen profitieren können, während dies anderen nicht möglich ist.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
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