Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Kleinkinderziehung")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
3
items matching your search terms.
Show all details
Early childhood learning experiences
Anders, Yvonne; Roßbach, Hans-Günther; Kuger, Susanne
Book Chapter
| Aus: Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard, Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective | Cham: Springer | 2016
36413 Endnote
Author(s):
Anders, Yvonne; Roßbach, Hans-Günther; Kuger, Susanne
Title:
Early childhood learning experiences
In:
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard, Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective, Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 179-208
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6_7
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Frühpädagogik; Kleinkinderziehung; Kindertagesbetreuung; Bildungsindikator; Curriculum; Qualität; Konzeption; Vorschulerziehung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Wirkung; Schülerleistung; Bildungspolitik; Bildungsforschung; Internationaler Vergleich
Abstract (english):
Early childhood education and care (ECEC) services are receiving increased attention in many countries, and research has provided evidence that ECEC experiences influence children's later development in school. It seems valuable therefore to collect information on ECEC experiences also in international school achievement studies. In this chapter a broad outline of the theoretical grounding for such an assessment framework as well as the reasoning for the choice of ECEC indicators in the Programme for International Student Assessment (PISA) 2015 field trial is provided. Definitions of key concepts in ECEC are introduced: quantitative indicators of ECEC experience, curriculum, pedagogy, pedagogical approaches and concepts of quality. The practical relevance of these concepts and their relations to other aspects of school effectiveness and educational policy research and practice are highlighted. Finally, those constructs are described that seem to be the most relevant for international school achievement studies. At the same time, mainly due to the retrospective nature, there are strong limitations to the assessing of ECEC experiences in the context of school achievement studies. These limitations are discussed, to help the reader understand the measurement framework. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Wie der Kindergarten nach England kam
Reimers, Bettina Irina
Book Chapter
| Aus: Brogiato, Heinz Peter;Kiedel, Klaus-Peter (Hrsg.): Forschen, reisen, entdecken: Lebenswelten in den Archiven der Leibniz-Gemeinschaft | Halle a.d.S.: Mitteldeutscher Verlag | 2011
31845 Endnote
Author(s):
Reimers, Bettina Irina
Title:
Wie der Kindergarten nach England kam
In:
Brogiato, Heinz Peter;Kiedel, Klaus-Peter (Hrsg.): Forschen, reisen, entdecken: Lebenswelten in den Archiven der Leibniz-Gemeinschaft, Halle a.d.S.: Mitteldeutscher Verlag, 2011 , S. 68-69
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsgeschichte; England; Erzieher; Fröbel; Friedrich; Frühpädagogik; Kind; Kindergarten; Kleinkinderziehung; Vorschulalter
Abstract:
Anhand der Archivalien im Archiv der BBF wird augenfällig dargestellt, dass das von Friedrich Fröbel entwickelte und von seinen Schülerinnen verbreitete Konzept einer Erziehung im vorschulischen Alter auch außerhalb Deutschlands Anhänger und Verbreitung fand. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Linktipps zum Thema "Frühpädagogik"
Elloumi-Link, Brigitte; Sonnet, Yvonne; Kühnlenz, Axel (Red.)
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2010
30039 Endnote
Author(s):
Elloumi-Link, Brigitte; Sonnet, Yvonne; Kühnlenz, Axel (Red.)
Title:
Linktipps zum Thema "Frühpädagogik"
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 56 (2010) 2, S. 223-228
URL:
http://www.bildungsserver.de/zeigen.html?seite=8226
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsplan; Deutschland; Erzieher; Frühkindheit; Kindergarten; Kindertagesstätte; Kleinkind; Kleinkinderziehung; Professionalisierung; Qualitätsentwicklung; Quellensammlung
Abstract:
Mit Blick auf aktuelle Prozesse dokumentiert die Zusammenstellung im Internet verfügbare Informationsquellen zu: 1) Daten und Fakten zur Kindertagesbetreuung in Deutschland, 2) Rahmenbedingungen der Qualitätsentwicklung, 3) zu Bildungsplänen im Bereich der Früherziehung, 4) zur pädagogischen Qualitätsdiskussion sowie 5) zur Professionalisierung bzw. zur Akademisierung der Fachkräfteausbildung. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unselect matches
Select all matches
Export