-
-
Author(s): Jošić, Smiljana; Japelj Pavešić, Barbara; Gutvajn, Nikoleta; Rožman, Mojca
Title: Scaffolding the learning in rural and urban schools. Similarities and differences
In: Japelj Pavešić, Barbara; Koršňáková, Paulína; Meinck, Sabine (Hrsg.): Dinaric perspectives on TIMSS 2019: Teaching and learning mathematics and science in South-Eastern Europe, Cham: Springer, 2022 (IEA Research for Education, 13), S. 213-239
DOI: 10.1007/978-3-030-85802-5_10
URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-85802-5_10
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Montenegro; Nordmazedonien; Serbien; Schulleiter; Schuljahr 04; Mathematische Kompetenz; Naturwissenschaften; TIMSS <Third International Mathematics and Science Study>; Fragebogenerhebung; Sekundäranalyse; Regressionsanalyse; Internationaler Vergleich; Albanien; Bosnien-Herzegowina; Kroatien; Kosovo; Schulstandort; Ländlicher Raum; Stadt; Lernen; Lernprozess; Bildungssystem; Bildungspolitik; Schülerleistung; Einflussfaktor; Schule; Größe; Ausstattung; Technische Ausrüstung; Laborraum; Bibliothek; Schulkultur; Lehrmethode; Schüler; Soziale Herkunft; Eltern; Unterstützung
Abstract (english): Education systems can be conceptualized as the scaffolding that supports the construction and development of student competences. Among other things, the size, location, and learning resources of schools can affect how efficient that system is at delivering the required support. Data from international large-scale assessments have indicated that the resources of rural schools may differ from those of urban schools; students in schools in urban and more economically developed environments often demonstrate higher achievement. Data from IEA's Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2019 from across the Dinaric region provides information on variations in the size of schools and allocation, student achievement, and the different kinds of scaffolding/support for learning in urban and rural schools. Secondary analyses of the TIMSS 2019 data for the Dinaric region, taking into account home and school factors, show that the types of support available for student learning differed between urban and rural schools. The findings suggest that policymakers should focus on improving the learning resources available to rural schools across the region, particularly in response to their lack of technological resources for developing students' digital competencies. Concomitant investment is required for the development of teachers' competencies for the effective use of such educational resources. Educators need to compensate for lack of family support for some students; in such situations, schools need to enhance the scaffolding for learning available to children. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
-
-
Author(s): Besser, Michael; Leiss, Dominik; Harks, Birgit; Rakoczy, Katrin; Klieme, Eckhard; Blum, Werner
Title: Kompetenzorientiertes Feedback im Mathematikunterricht. Entwicklung und empirische Erprobung prozessbezogener, aufgabenbasierter Rückmeldesituationen
In: Empirische Pädagogik, 24 (2010) 4, S. 404-432
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Aufgabe; Deutschland; Empirische Untersuchung; Feedback; Laborraum; Leistungsmessung; Lernprozess; Mathematikunterricht; Mathematische Kompetenz; Motivation; Qualitätsentwicklung; Schule; Schülerleistung; Standard
Abstract: Das interdisziplinäre Forschungsprojekt Co²CA (Conditions and Consequences of Classroom Assessment) untersucht, wie Leistungsmessung und Leistungsrückmeldung im Mathematikunterricht umgesetzt werden können, um Leistungsdiagnostik möglichst erfolgreich gestalten zu können. Innerhalb einer im Labor realisierten Teilstudie wurden verschiedene, nach mathematischen Kompetenzen differenzierende Rückmeldungen erprobt. Dabei zeigt sich in quantitativen Analysen: Prozessbezogene, aufgabenbasierte Rückmeldesituationen scheinen einen positiven Einfluss auf die mathematische Leistungsentwicklung von Schülern aufzuweisen. Detaillierte Betrachtungen der Bearbeitungsqualität von Mathematikaufgaben stützen diese Ergebnisse, machen jedoch auch deutlich, dass vor allem eine starke, durch Laborsituationen bedingte Standardisierung dem Einfluss von schriftlichem Feedback Grenzen setzt und Schülern eine Verbesserung mathematischer Leistungen erschwert.
Abstract (english): The interdisciplinary research project Co²CA (Conditions and Consequences of Classroom Assessment) tries to find out how assessing and reporting students' performances in mathematics could be arranged at school in a way that teachers are able to analyse students outcomes in an appropriate way. In this context several kinds of feedback (separated for different mathematical competencies) have been investigated in a laboratory study. Quantitative analysis hint at positive effects of feedback if it is task-based and refers directly to students solution processes. Detailed examinations on students responses to mathematical test-items confirm these results. But it can also be shown that a strict standardisation of written feedback in laboratory sometimes causes problems and therefore makes it difficult for students to improve their performances as a result of the feedback.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Editor(s) Lemmermöhle, Doris; Rothgangel, Martin; Bögeholz, Susanne; Hasselhorn, Marcus; Watermann, Rainer
Title: Professionell lehren, erfolgreich lernen
Published: Münster: Waxmann, 2007
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Lehrerfortbildung; Lehrerausbildung; Professionalisierung; Mathematikunterricht; Physikunterricht; Biologieunterricht; Neue Medien; Evaluation; Lernprozeß; Analyse; Universität; Kognitive Prozesse; Unterricht; Management; Schüler; Laborraum; Individualisierender Unterricht; Mathematisch-Naturwissenschaftlicher Unterricht; Kompetenz; Standard; Lehren; Effizienz; Unterrichtsforschung; Empirische Untersuchung; Methode; Deutschland; Vereinigte Staaten
Abstract: Dieser Band beinhaltet Beiträge aus dem Themenkreis "Professionell lehren - erfolgreich lernen". Im Fokus stehen empirische Arbeiten aus schulpädagogischer, fachdidaktischer und pädagogisch-psychologischer Perspektive, die auf einer Fachtagung des Zentrums für empirische Unterrichts- und Schulforschung (ZeUS), des Stifterverbandes für die Deutsche Wissenschaft und der Stiftung Mercator in Göttingen präsentiert wurden. Vorgestellt werden Themen zum Mathematik-, Physik- und Biologieunterricht, zu Neuen Medien und deren Bedeutung für das Lehren und Lernen, Themen rund um die Vermittlung von Kompetenzen in der Lehrerbildung und die Orientierung an Standards, und es geht um die Evaluation von Lehr- und Lernprozessen. Beiträge ... mit Impulsen zur Reform der Lehrerbildung arrondieren diesen Band. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung