Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Nationalismus")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
2
items matching your search terms.
Show all details
State - nation - education. An essay to discussing an unsolved educational issue in the European […]
Mitter, Wolfgang
Journal Article
| In: Hungarian Educational Research Journal | 2014
34665 Endnote
Author(s):
Mitter, Wolfgang
Title:
State - nation - education. An essay to discussing an unsolved educational issue in the European context
In:
Hungarian Educational Research Journal, 4 (2014) 1, S. 7-19
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-99136
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-99136
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsauftrag; Einsprachigkeit; Ethnische Minderheit; Geschichte <Histor>; Interkulturelle Erziehung; Interkulturelle Kommunikation; Mehrsprachigkeit; Migration; Minderheitensprache; Nationalismus; Nationalstaat; Staat; Zukunft
Abstract:
Der Essay basiert auf einem kritischen Ansatz zur Konzeption eines Nationalstaates, der auf der ausschließlichen Herrschaft einer ethnischen Gruppe und einer "Nationalsprache" errichtet worden ist. Diese Konzeption führt auf die Entstehung des "Nationalstaates" im 18. Jahrhundert zurück und wird durch einige historische Beispiele beleuchtet. Sie zeigen, dass diese Konzeption in den meisten Fällen nicht auf Tatsachen beruht, sondern vielmehr auf dem ideologischen Konzept eines engen Nationalismus. Folglich endet die Analyse mit dem Plädoyer für einen Staat als eine Gemeinschaft, die auf der Anerkennung multipler Identitäten und eines Multilingualismus beruht.
Abstract (english):
This essay is focused on a critical approach to the concept of a nation state which has been built on the exclusive domination of one ethnic group and on one "national language". This concept which traces back to the emergence of the 'nation state 'in the 18th century and is illustrated by a few historical examples has proved, in most cases, not to be based on real facts ,but rather on the ideological concept of a narrow nationalism. Consequently, the analysis ends up with the plea for the state as a community to be built on the acknowledgement of multiple identities and multilingualism.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Educational issues in a globalising society. Learning between progress and risk
Mitter, Wolfgang
Journal Article
| In: World Studies in Education | 2005
6965 Endnote
Author(s):
Mitter, Wolfgang
Title:
Educational issues in a globalising society. Learning between progress and risk
In:
World Studies in Education, 6 (2005) 1, S. 3-22
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildung; Kultur; Globalisierung; Pluralismus; Nationalismus; Lebenslanges Lernen; Identität; Werterziehung
Abstract:
In dem Beitrag werden die Prozesse in Bildung und Kultur im Kontext der Globalisierung zwischen Fortschritt und Risiko untersucht. Er analysiert die Spannung zwischen Akzeptanz und Ablehnung globaler Pädagogik unter den Aspekten von kulturellem Pluralismus und Nationalismus, lebenslangem Lernen, Identitätsbildung und Werteerzziehung. Die Gobalisierungsdebatte wird vor dem Hintergrund des technologischen Determinismus und dem Paradigma einer "Weltrisikogesellschaft" bewertet.
Abstract (english):
The article examines education in the global culture and learning between progress and risk. It analyses the tension between acceptance and rejection of global pedagogy, pertaining to cultural pluralism and nationalism, lifelong learning, identity-building, and values education. The globalism debate is evaluated against the background of technological determinism and the paradigm of the "world risk society".
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unselect matches
Select all matches
Export