Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Selbstwirksamkeit")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
40
items matching your search terms.
Show all details
Science-related outcomes. Attitudes, motivation, value beliefs, strategies
Schiepe-Tiska, Anja; Roczen, Nina; Müller, Katharina; Prenzel, Manfred; Osborne, Jonathan
Book Chapter
| Aus: Kuger, Susanne;Klieme, Eckhard;Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective | Cham: Springer | 2016
36707 Endnote
Author(s):
Schiepe-Tiska, Anja; Roczen, Nina; Müller, Katharina; Prenzel, Manfred; Osborne, Jonathan
Title:
Science-related outcomes. Attitudes, motivation, value beliefs, strategies
In:
Kuger, Susanne;Klieme, Eckhard;Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective, Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 301-329
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6_12
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Naturwissenschaften; Schüler; Einstellung <Psy>; Lebenslanges Lernen; Relevanz; Emotion; Motivation; Selbstkonzept; Selbstwirksamkeit; Selbstregulation; Wertbewusstsein; Eltern; Peergroup; Meinung; Technologie; Umwelt; Wissenschaft; Sozialer Wert; Berufslaufbahn; PISA <Programme for International Student Assessment>
Abstract:
Besides fostering science achievement, developing positive science-related attitudes is also an important educational goal. Students need to learn to value science, develop an interest in science, and establish positive science-related self-views. Achieving these multidimensional goals enables students to participate in a society based on scientific reasoning, and influences their educational and professional career choices. This is of high significance because the shortage of skilled workers in specific technical and science professions such as engineering and physical science-especially among females-has become a concern in recent years, and is expected to worsen in the future. This chapter provides an overview of important science-related outcomes (e.g., interest in science, enjoyment of science, instrumental motivation, self-concept, self-efficacy, perceived value of science, self-regulation strategies, epistemological beliefs, technology- and environment-related attitudes, career aspirations) and their research backgrounds. However, for international large-scale assessment (ILSA) studies such as the Programme for International Student Assessment (PISA), there are limitations; and selection criteria arise from study characteristic features. These criteria and limitations are discussed, and this chapter describes how ILSAs have covered the topic of science-related attitudes. On the basis of the above considerations, the selected constructs for the PISA 2015 field trial are presented. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Die Wirkung von Interesse und Selbstwirksamkeit auf den Aufbau fachdidaktischen Wissens von […]
Besser, Michael; Leiss, Dominik; Rakoczy, Katrin; Schütze, Birgit
Journal Article
| In: Journal für LehrerInnenbildung | 2015
35857 Endnote
Author(s):
Besser, Michael; Leiss, Dominik; Rakoczy, Katrin; Schütze, Birgit
Title:
Die Wirkung von Interesse und Selbstwirksamkeit auf den Aufbau fachdidaktischen Wissens von Mathematiklehrkräften im Rahmen von Lehrerfortbildungen
In:
Journal für LehrerInnenbildung, 15 (2015) 4, S. 39-47
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Fachdidaktik; Interesse; Lehrerfortbildung; Mathematiklehrer; Mathematikunterricht; Modellierung; Selbstwirksamkeit; Test; Wirkung; Wissen
Abstract:
Die Expertise von Lehrkräften als entscheidender Faktor erfolgreicher Lehr-Lern-Prozesse angesehen. Insbesondere Fachwissen, fachdidaktisches Wissen sowie allgemein-pädagogisches Wissen werden dabei als zentrale Facetten von Lehrerexpertise unterschieden. Weitgehend unklar ist jedoch, wie sich Expertise von Lehrkräften (weiter)entwickelt bzw. inwieweit diese im Kontext von Lehrerfortbildungen gezielt aufgebaut werden kann. Im Rahmen des Forschungsprojekts Co2CA sind Lehrerfortbildungen zu ausgewählten pädagogischen und didaktischen Themenschwerpunkten wissenschaftlich begleitet und mittels fortbildungssensitiver Expertisetests evaluiert worden. Innerhalb zweier Untersuchungsbedingungen, zu denen sich Lehrkräfte freiwillig anmelden konnten, haben 30 Lehrkräfte an Fortbildungen zu formativem Assessment im kompetenzorientierten Mathematikunterricht und 37 Lehrkräfte an Fortbildungen zu allgemein-didaktischen Fragen eines kompetenzorientierten Mathematikunterrichts teilgenommen. Quantitative Auswertungen ergeben, dass Lehrkräfte, die an der Fortbildung zum Thema formatives Assessment teilnehmen, über ein höheres Interesse und eine geringere Selbstwirksamkeit in Bezug auf formatives Assessment verfügen, während Lehrkräfte, die an der Fortbildung zum allgemein-didaktischen Fragen teilnehmen, ein umgekehrtes Profil aufweisen. Die Lehrkräfte profitieren in Bezug auf ihr fachdidaktisch Wissen über formatives Assessment von der Fortbildung zu diesem Thema. D.h. Lehrkräfte, die an der Fortbildung zu allgemein-didaktischen Fragen teilnehmen und zu Beginn eine hohe Selbstwirksamkeit in Bezug auf formatives Assessment aufweisen, verfügen nach der Fortbildung trotzdem über ein geringeres fachdidaktisches Wissen über formatives Assessment. Im Beitrag werden die Zusammenhänge zwischen Interesse, Selbstwirksamkeit und fachdidaktischem Wissen differenziert diskutiert. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Effects of a general response style on cross-cultural comparisons. Evidence from the teaching and […]
He, Jia; Vijver, Fons J. R. van de
Journal Article
| In: Public Opinion Quarterly | 2015
35969 Endnote
Author(s):
He, Jia; Vijver, Fons J. R. van de
Title:
Effects of a general response style on cross-cultural comparisons. Evidence from the teaching and learning international survey
In:
Public Opinion Quarterly, 79 (2015) S1, S. 267-290
DOI:
10.1093/poq/nfv006
URL:
http://poq.oxfordjournals.org/content/79/S1/267.abstract
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Antwort; Arbeitsbedingungen; Faktorenanalyse; Fragebogen; Fragebogenerhebung; Interkultureller Vergleich; Internationaler Vergleich; Kooperation; Lehrer; Lehrerfortbildung; OECD-Länder; Partizipation; Selbstwirksamkeit; Wirkung; Zufriedenheit
Abstract:
This paper investigates the integration of response styles (extreme and midpoint responding and socially desirable responding) and their effects on self-reports among 76,887 teachers from 18 countries in the Teaching and Learning International Survey (TALIS). Socially desirable responding (with a positive and a negative impression management factor) and 17 core constructs related to the teaching profession were measured with Likert scales; extreme and midpoint response styles were derived from these measures. Using factor analysis, a general response style was extracted with socially desirable and extreme response styles as positive indicators and midpoint response style as a negative indicator. This general response style was more strongly correlated with constructs of personal involvement, such as teacher efficacy and job satisfaction, than constructs with less personal involvement, at both the individual and country level; however, statistical correction for response styles had negligible effects on the size of cross-cultural differences and country rankings in any construct. We conclude that the general response style can be interpreted as response amplification versus moderation, and that there is no indication that correcting for the general response style increases the validity of cross-cultural comparisons of TALIS teacher data. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Students' self-concept and self-efficacy in the sciences. Differential relations to antecedents and […]
Jansen, Malte; Scherer, Ronny; Schroeders, Ulrich
Journal Article
| In: Contemporary Educational Psychology | 2015
35334 Endnote
Author(s):
Jansen, Malte; Scherer, Ronny; Schroeders, Ulrich
Title:
Students' self-concept and self-efficacy in the sciences. Differential relations to antecedents and educational outcomes
In:
Contemporary Educational Psychology, 41 (2015) , S. 13-24
DOI:
10.1016/j.cedpsych.2014.11.002
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Entdeckendes Lernen; Gymnasium; Kompetenz; Leistungsmessung; Motivation; Naturwissenschaftliche Bildung; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Schüler; Schülerleistung; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Selbstkonzept; Selbstwirksamkeit; Strukturgleichungsmodell; Überzeugung; Wirkung
Abstract:
Self-concept and self-efficacy are two of the most important motivational predictors of educational outcomes. As most research has studied these constructs separately, little is known about their differential relations to peer ability, opportunities-to-learn in classrooms, and educational outcomes. We investigated these relations by applying (multilevel) structural equation modeling to the German PISA 2006 data set. We found a correlation of ρ = .57 between self-concept and self-efficacy in science, advocating distinguishable constructs. Furthermore, science self-concept was better predicted by the average peer achievement (Big-Fish-Little-Pond Effect), whereas science self-efficacy was more strongly affected by inquiry-based learning opportunities. There were also differences in the predictive potential for educational outcomes: Self-concept was a better predictor of future-oriented motivation to aspire a career in the sciences, whereas self-efficacy was a better predictor of current ability. The study at hand provides strong evidence for the related but distinct nature of the two constructs and extends existing research on students' competence beliefs toward social comparisons and opportunities-to-learn. Further implications for the relevance of inquiry-based classroom activities and for the assessment of competence beliefs are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Motivation. A predictor of PISA's mathematical competence beyond intelligence and prior test […]
Kriegbaum, Katharina; Jansen, Malte; Spinath, Birgit
Journal Article
| In: Learning and Individual Differences | 2015
35950 Endnote
Author(s):
Kriegbaum, Katharina; Jansen, Malte; Spinath, Birgit
Title:
Motivation. A predictor of PISA's mathematical competence beyond intelligence and prior test achievement
In:
Learning and Individual Differences, 43 (2015) , S. 140-148
DOI:
10.1016/j.lindif.2015.08.026
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Freude; Intelligenz; Interesse; Leistungstest; Mathematische Kompetenz; Motivation; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schüler; Schülerleistung; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Schulnoten; Selbstkonzept; Selbstwirksamkeit; Strukturgleichungsmodell; Vergleich
Abstract (english):
This study examined the relative importance of different motivational constructs for the prediction of mathematical competence in adolescents and their incremental power beyond intelligence and prior achievement. We employed both a cross-sectional and a one-year longitudinal approach using data from PISA 2003 and 2004, a nation-wide representative dataset. The sample consisted of 6020 fifteen-year-old German students who provided self-reports on their math-specific self-concept, self-efficacy, interest, and goal orientations in addition to the core PISA standardized achievement tests. Data were analyzed with structural equation models. Cross-sectionally, all motivational constructs incrementally contributed to the prediction of mathematical competence beyond intelligence (explained variance: 1%-29%). After controlling longitudinally for intelligence and prior achievement, self-efficacy, self-concept, interest, and learning goals significantly predicted subsequent mathematical competence one year later. Relative weights analyses compared the predictive power of all variables simultaneously and showed that intelligence (cross-sectional) and prior achievement (longitudinal) explained the largest portion of variance in mathematical competence, followed by task-specific self-efficacy as the strongest motivational predictor. These results confirm that motivation plays an important role in predicting academic achievement. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Dimensional comparison theory. Paradoxical relations between self-beliefs and achievements in […]
Marsh, Herbert; Lüdtke, Oliver; Nagengast, Benjamin; Trautwein, Ulrich; Abduljabbar, Adel Salah; […]
Journal Article
| In: Learning and Instruction | 2015
35333 Endnote
Author(s):
Marsh, Herbert; Lüdtke, Oliver; Nagengast, Benjamin; Trautwein, Ulrich; Abduljabbar, Adel Salah; Abdelfattah, Faisal; Jansen, Malte
Title:
Dimensional comparison theory. Paradoxical relations between self-beliefs and achievements in multiple domains
In:
Learning and Instruction, 35 (2015) , S. 16-32
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2014.08.005
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959475214000668
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Assimilation; Deutschland; Gegensatz; Leistung; Mehrebenenanalyse; Methodologie; Mündliche Leistung; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Prognose; Schüler; Schülerleistung; Selbstkonzept; Selbstwirksamkeit; Strukturgleichungsmodell; Theorie; Vergleich; Wirkung
Abstract:
The internal/external frame of reference (I/E) model posits paradoxical relations between achievement and self-concept in mathematics and verbal domains, in which achievement in each domain has a positive effect on self-concept in the matching domain (e.g., mathematics achievement on mathematics self-concept) but a negative (contrastive) effect on self-concept in the non-matching domain (e.g., mathematics achievement on verbal self-concept). Extending the I/E model, Dimensional Comparison Theory (DCT) posits that self-evaluations are based on dimensional comparisons (e.g., how my accomplishments in one domain compare with my accomplishments in another domain) as well as the more traditional social and temporal comparisons, and on other sources of information about one's accomplishments. Extending the traditional tests of the I/E model, DCT predicts strong contrast effects only for contrasting domains that are at the opposite ends of the theoretical continuum of academic self-concept (far comparisons: e.g., the negative effect of math achievement on verbal self-concept), but much weaker negative contrast or even positive assimilation effects for complementary domains that are close to each other (near domains: e.g., positive effects of math achievement on physics self-concept; positive effects of native language on foreign language self-concept). Here we illustrate new predictions, theoretical insights, and methodology associated with DCT based on multiple academic domains (native language, foreign language, history, biology, physics and math), showing significant contrast effects for far comparisons and significantly less contrast or assimilation effects for near domains. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Indirekte und moderierte Effekte von schriftlicher Rückmeldung auf Leistung und Motivation
Harks, Birgit; Rakoczy, Katrin; Klieme, Eckhard; Hattie, John; Besser, Michael
Book Chapter
| Aus: Müller, Andreas; Ditton, Hartmut (Hrsg.): Feedback und Rückmeldungen: Theoretische Grundlagen, empirische Befunde, praktische Anwendungsfelder | Münster: Waxmann | 2014
33468 Endnote
Author(s):
Harks, Birgit; Rakoczy, Katrin; Klieme, Eckhard; Hattie, John; Besser, Michael
Title:
Indirekte und moderierte Effekte von schriftlicher Rückmeldung auf Leistung und Motivation
In:
Müller, Andreas; Ditton, Hartmut (Hrsg.): Feedback und Rückmeldungen: Theoretische Grundlagen, empirische Befunde, praktische Anwendungsfelder, Münster: Waxmann, 2014 , S. 163-194
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Experiment; Feedback; Hessen; Information; Interesse; Leistung; Lernprozess; Mathematikunterricht; Motivation; Pfadanalyse; Regressionsanalyse; Schuljahr 09; Schulnoten; Sekundarstufe I; Selbstwirksamkeit; Test; Vermittlung; Wirkung
Abstract:
Der Beitrag im Rahmen der Feedbackforschung ist ein Beispiel für eine Experimentalstudie im Schulkontext. Auf der Basis pfad- und regressionsanalytischer Untersuchungen wird hier der Frage nachgegangen, welche Wirkungen kompetenz- und lösungsprozessbezogene Rückmeldungen im Vergleich zu Noten entfalten und welche direkten und indirekten sowie Moderatoreneffekte bei der Verarbeitung eines solchen Feedbacks vorliegen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Teacher self-efficacy in cross-national perspective
Vieluf, Svenja; Kunter, Mareike; J. R. van de Vijver, Fons
Journal Article
| In: Teaching and Teacher Education | 2013
33613 Endnote
Author(s):
Vieluf, Svenja; Kunter, Mareike; J. R. van de Vijver, Fons
Title:
Teacher self-efficacy in cross-national perspective
In:
Teaching and Teacher Education, 35 (2013) , S. 92-103
DOI:
10.1016/j.tate.2013.05.006
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Empirische Untersuchung; Faktorenanalyse; Internationaler Vergleich; Korrelation; Kultur; Lehrer; Sekundäranalyse; Selbstwirksamkeit; Struktur; Strukturgleichungsmodell
Abstract (english):
In the present study, teacher self-efficacy was examined in a cross-national setting. The cross-national generalizability of the scale and the meaning of cross-national variation in mean scores were investigated. Using data from TALIS involving 73,100 teachers in 23 countries, teacher self-efficacy was shown to have a similar unifactorial structure and equivalent positive correlations with teaching practices and job satisfaction across countries. At the country level, significant correlations were only found for job satisfaction; in addition, teacher self-efficacy was related to collectivism, modesty, and extremity scoring. Thus, mean score differences between countries mainly reflect cultural value orientations and response styles.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Emotionaler Umgang von Lehrkräften und Schüler/-innen mit dem Zentralabitur. Unsicherheit, […]
Oerke, Britta
Book Chapter
| Aus: Maag Merki, Katharina (Hrsg.): Zentralabitur: Die längsschnittliche Analyse der Prozesse und Wirkungen der Einführung zentraler Abiturprüfungen in zwei Bundesländern | Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften | 2012
31978 Endnote
Author(s):
Oerke, Britta
Title:
Emotionaler Umgang von Lehrkräften und Schüler/-innen mit dem Zentralabitur. Unsicherheit, Leistungsdruck und Leistungsattributionen
In:
Maag Merki, Katharina (Hrsg.): Zentralabitur: Die längsschnittliche Analyse der Prozesse und Wirkungen der Einführung zentraler Abiturprüfungen in zwei Bundesländern, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2012 , S. 115-149
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Anreiz; Attribution; Befragung; Belastung; Bremen; Deutschland; Emotionaler Zustand; Empirische Untersuchung; Fragebogenerhebung; Hessen; Kooperation; Lehrer; Lehrerrolle; Leistungsdruck; Leistungssteigerung; Prüfungsangst; Schüler; Selbstreflexion; Selbstwirksamkeit; Unterricht; Veränderung; Zentralabitur
Abstract:
Änderungen im Bildungssystem haben oft zur Folge, dass der Leistungsdruck auf Schüler/-innen und Lehrkräfte zunimmt. Schüler/-innen müssen ihre Lerngewohnheiten umstellen und Lehrpersonen ihre Rolle und ihren Unterricht überdenken und anpassen. In diesem Beitrag wird die emotionale Reaktion von Lehrkräften und Schüler/-innen aus 37 Schulen in Bremen und Hessen auf die Einführung des Zentralabiturs im Rahmen einer dreijährigen Längsschnittstudie untersucht. Dabei stehen einerseits die Unsicherheit gegenüber den Anforderungen der zentralen Prüfungen und andererseits der Leistungsdruck und die Entlastung bei den Lehrpersonen im Fokus. Zudem werden die Leistungsattributionen der Schüler/-innen untersucht. Diese liefern Hinweise, wie die Reform von den Schüler/-innen bewältigt wird. Die Untersuchungen zeigen u.a., dass bei den Lehrpersonen nach der Einführung zentraler Prüfungen die Unsicherheit gegenüber deren Anforderungen nicht sehr hoch ist und in den Folgejahren zudem weiter abnimmt. Der Leistungsdruck ist deutlich geringer und die Entlastung höher, wenn die Reform zweischrittig, wie in Bremen, implementiert wird, als wenn dies in einem Schritt, wie in Hessen, geschieht. Verschiedene Unterstützungsfaktoren für die Lehrpersonen, wie z.B. Kooperation, werden diskutiert. Die Schüler/-innen sind bei Einführung des Zentralabiturs unsicherer als im dezentralen Abitur, wobei sich im Folgejahr nach der Einführung des Zentralabiturs bereits abzeichnet, dass die Unsicherheit rasch wieder abnimmt. In geringem Umfang haben die Lehrpersonen die Möglichkeit, ihre Schüler/-innen zu unterstützen und deren Unsicherheit günstig zu beeinflussen, z.B. durch eine gute Vorbereitung auf die Abiturthemen im Unterricht. Eine Zunahme der Attribution auf unkontrollierbare Einflüsse, wie z.B. Glück, tritt bei Einführung zentraler Prüfungen nicht auf.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Metacognition and self-regulated learning
Labuhn, Andju; Hasselhorn, Marcus
Book Chapter
| Aus: Brown, B. Bradford; Prinstein, Michell (Hrsg.): Encyclopedia of adolescence | London: Academic Press | 2011
32380 Endnote
Author(s):
Labuhn, Andju; Hasselhorn, Marcus
Title:
Metacognition and self-regulated learning
In:
Brown, B. Bradford; Prinstein, Michell (Hrsg.): Encyclopedia of adolescence, London: Academic Press, 2011 (Normative processes in development, 1), S. 223-230
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Englisch
Keywords:
Entwicklungsphase; Fähigkeit; Individuum; Kompetenzerwerb; Leistungsmotivation; Metakognition; Selbstreflexion; Selbstregulation; Selbstständiges Lernen; Selbstwirksamkeit; Unterschied
Abstract (english):
Much of the individual differences among adolescents with regard to the quality and effectiveness of their academic and social behavior can be explained by their competencies of self-control and self regulation. Research on metacognition and self-regulated learning provides deeper insight into the processes and mechanisms underlying those competencies. The present chapter provides an overview of the theoretical background and the empirical usefulness of metacognition as well as of self-regulated learning. In particular, the relevance of both concepts for academic achievement and skill acquisition in different areas of daily life is stressed and the most important developmental changes and individual differences (among them gender differences) are outlined. Especially individual differences in self-regulated learning that are responsible for the quality and effectiveness of a number of cognitive and social activities in adolescence are sketched. In addition, successful social-cognitive approaches to promote skill development by training self-regulated learning are described in greater detail. To complement the predominant social-cognitive perspective of self-regulation as a state-dependent characteristic a more trait-like view of the component competencies of self-regulation in adolescence is provided where a distinction is made between metacognitive and motivational as well as volitional competencies. This view is especially helpful since these different competencies are not only important for becoming successful in academic learning, but also in social adjustment.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
4
>
Show all
(40)