Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Soziale Software")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
40
items matching your search terms.
Show all details
Social media usage in education related web search. An analysis of the information behavior of […]
Löwe Kiedrowski, Kim von; Mahrholz, Nadine; Griesbaum, Joachim; Rittberger, Marc
Book Chapter
| Aus: Pehar, Franjo;Schlögl, Christian;Wolff, Christian (Hrsg.): Re:inventing Information Science in the networked society: Proceedings of the 14th International Symposium on Information Science (ISI 2015) | Glückstadt: Hülsbusch | 2015
35456 Endnote
Author(s):
Löwe Kiedrowski, Kim von; Mahrholz, Nadine; Griesbaum, Joachim; Rittberger, Marc
Title:
Social media usage in education related web search. An analysis of the information behavior of students of education related study paths in Germany
In:
Pehar, Franjo;Schlögl, Christian;Wolff, Christian (Hrsg.): Re:inventing Information Science in the networked society: Proceedings of the 14th International Symposium on Information Science (ISI 2015), Glückstadt: Hülsbusch, 2015 (Schriften zu Informationswissenschaft, 66), S. 264-277
DOI:
10.5281/zenodo.17946
URL:
https://zenodo.org/record/17946?ln=en
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Befragung; Deutschland; Empirische Untersuchung; Evaluation; Fachportal; Information; Information Retrieval; Informationsverhalten; Kommunikation; Lehramtsstudent; Mediennutzung; Pädagogik; Qualität; Soziales Netzwerk; Soziale Software; Student; Wiki; Wissensmanagement; World wide web 2.0
Abstract:
This paper discusses social media usage and quality evaluation for education related information seeking. To address this, we conducted a focus group study and an online survey with students enrolled in education related study paths. Altogether, results show that social media and classic or standard information resources do not compete but rather complement each other. Social media are primarily consulted in early phases of the information seeking process and for communication and knowledge management purposes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Erschließung schulischer Unterrichtsmaterialien in den Informationssystemen Elixier und Edutags. […]
Höhler, Matthias
Monograph
| Potsdam: Fachhochschule | 2014
34973 Endnote
Author(s):
Höhler, Matthias
Title:
Erschließung schulischer Unterrichtsmaterialien in den Informationssystemen Elixier und Edutags. Abbildung einer Folksonomy auf eine Fachsystematik als Beitrag zur Rechercheoptimierung (Am Beispiel des Englischunterrichts)
Published:
Potsdam: Fachhochschule, 2014
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Internet; Social Tagging; Soziale Software; Suchmaschine; Unterrichtsmedien; World wide web 2.0
Abstract:
Die Arbeit untersucht im Hinblick auf Fragen der Inhaltserschließung das Tagging-Verhalten der Nutzer des Social Bookmarking Dienstes Edutags am Beispiel der Onlineressourcen für das Fach Englisch. Zentrale Fragestellung ist, wie bei 'Edutags' der Recall beim Retrieval von fachspezifischen Ressourcen erhöht werden kann. Dazu wurden unzureichend indexierte Ressourcen ermittelt und auf ihre Relevanz für den Englischunterricht hin überprüft. Der intellektuell gesichtete Tag-Bestand zum Schulfach Englisch im Informationssystem Edutags wird untersucht und auf die Fachsystematik von der Suchmaschine für Unterrichtsmedien Elixier abgebildet. Im Anschluss werden auch die unzureichend indexierten Ressourcen systematisiert. Zum Schluss wird überlegt, welche Maßnahmen zur Verbesserung des Retrievals im Informationssystem Edutags ergriffen werden können. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Edutags. Social Tagging im Schulalltag und in der Lehrerbildung
Heinen, Richard; Scharnberg, Giann; Blees, Ingo
Journal Article
| In: Computer + Unterricht | 2014
34442 Endnote
Author(s):
Heinen, Richard; Scharnberg, Giann; Blees, Ingo
Title:
Edutags. Social Tagging im Schulalltag und in der Lehrerbildung
In:
Computer + Unterricht, 24 (2014) 93, S. 47-49
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-123692
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-123692
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Digitale Medien; Dokumentation; Kooperation; Lehrer; Lehrerausbildung; Lernmittel; Metadaten; Open Education; Schulalltag; Soziale Software; Struktur
Abstract:
Edutags ist ein Social Bookmarking-Dienst für Lehrkräfte, die damit Internetquellen sammeln, strukturieren und teilen, die für das Lehren und Lernen mit digitalen Medien geeignet sind. Dieser Artikel erläutert, wie die Idee des Social Tagging für die Strukturierung von Wissen sowohl von Einzelnen als auch in der Gruppe genutzt werden kann. Aus diesen grundsätzlichen Überlegungen heraus werden Einsatzszenarien für einen Social Bookmarking-Dienst in Seminaren und Lehrveranstaltungen in der Lehrerausbildung an der Hochschule oder im Studienseminar vorgeschlagen.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Methoden bei kollaborativen Wörterbüchern
Meyer, Christian M.; Gurevych, Iryna
Journal Article
| In: Lexicographica - Internationales Jahrbuch für Lexikographie | 2014
34987 Endnote
Author(s):
Meyer, Christian M.; Gurevych, Iryna
Title:
Methoden bei kollaborativen Wörterbüchern
In:
Lexicographica - Internationales Jahrbuch für Lexikographie, 30 (2014) 1, S. 187-212
URL:
http://www.degruyter.com/view/j/lexi.2014.30.issue-1/lexi-2014-0007/lexi-2014-0007.xml
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Benutzer; Forschungsstand; Konzeption; Kooperation; Lexikographie; Methode; Online; Partizipation; Planung; Qualitätssicherung; Quelle; Soziale Software; Wörterbuch
Abstract:
In this article, we study lexicographical methods of collaborative dictionaries. We are particularly interested in the question to what extent they differ from the methods of expert lexicographers and how editorial dictionaries can leverage the user-generated data. We find that the preparation phase is equally important in expertbuilt and collaborative works and will fundamentally shape the final dictionary. For collaborative dictionaries, it is, however, essential to encourage discussion, define transparent decision workflows, and continually motivate the authors. The large user communities provide a high coverage of language varieties, translations, neologisms, as well as personal and spoken language, which often lack corpus evidence. Instead, their descriptions of general language terms are largely based on expert-built dictionaries. This is why we see great potential in the cooperation between expert lexicographers and collaborative user communities. Besides joint work on editing the dictionary articles, we consider quality assurance methods based on user feedback as a clear enrichment for dictionary making. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
UKPDIPF. A lexical semantic approach to sentiment polarity prediction in Twitter data
Flekova, Lucie; Ferschke, Oliver; Gurevych, Iryna
Book Chapter
| Aus: Nakov, Preslav; Zesch, Torsten (Hrsg.): Proceedings of the 8th International Workshop on Semantic Evaluation (SemEval 2014) | Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics | 2014
34724 Endnote
Author(s):
Flekova, Lucie; Ferschke, Oliver; Gurevych, Iryna
Title:
UKPDIPF. A lexical semantic approach to sentiment polarity prediction in Twitter data
In:
Nakov, Preslav; Zesch, Torsten (Hrsg.): Proceedings of the 8th International Workshop on Semantic Evaluation (SemEval 2014), Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics, 2014 , S. 704-710
URL:
http://alt.qcri.org/semeval2014/cdrom/pdf/SemEval2014126.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Ausdruck <Psy>; Computerlinguistik; Emotion; Klassifikation; Schriftsprache; Semantik; Soziale Software; Textanalyse
Abstract:
We present a sentiment classification system that participated in the SemEval 2014 shared task on sentiment analysis in Twitter. Our system expands tokens in a tweet with semantically similar expressions using a large novel distributional thesaurus and calculates the semantic relatedness of the expanded tweets to word lists repre- senting positive and negative sentiment. This approach helps to assess the polarity of tweets that do not directly contain polarity cues. Moreover, we incorporate syntactic, lexical and surface sentiment features. On the message level, our system achieved the 8th place in terms of macroaveraged F-score among 50 systems, with particularly good performance on the Life-Journal corpus (F1=71.92) and the Twitter sarcasm (F1=54.59) dataset. On the expression level, our system ranked 14 out of 27 systems, based on macro-averaged F-score. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Automatically detecting corresponding edit-turn-pairs in Wikipedia
Daxenberger, Johannes; Gurevych, Iryna
Book Chapter
| Aus: Association for Computational Linguistics (Hrsg.): Proceedings of the 52nd Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics. Short Papers | Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics | 2014
34577 Endnote
Author(s):
Daxenberger, Johannes; Gurevych, Iryna
Title:
Automatically detecting corresponding edit-turn-pairs in Wikipedia
In:
Association for Computational Linguistics (Hrsg.): Proceedings of the 52nd Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics. Short Papers, Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics, 2014 , S. 187-192
URL:
http://anthology.aclweb.org//P/P14/P14-2031.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Automatisierung; Computerunterstütztes Verfahren; Information; Nachschlagewerk; Online; Soziale Software; Textanalyse; Wissen; World wide web 2.0
Abstract:
In this study, we analyze links between edits in Wikipedia articles and turns from their discussion page. Our motivation is to better understand implicit details about the writing process and knowledge flow in collaboratively created resources. Based on properties of the involved edit and turn, we have defined constraints for corresponding edit-turn-pairs. We manually annotated a corpus of 636 corresponding and non-corresponding edit-turn-pairs. Furthermore, we show how our data can be used to automatically identify corresponding edit-turn-pairs. With the help of supervised machine learning, we achieve an accuracy of .87 for this task.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Information behavior in the Social Web. An overview of the German Educational Domain
Griesbaum, Joachim; Mahrholz, Nadine; Bertram, Jens; Pietras, Nadine; Rittberger, Marc
Book Chapter
| Aus: iSchools (Hrsg.): iConference 2014 Proceedings | Chicago; IL: iSchools | 2014
34336 Endnote
Author(s):
Griesbaum, Joachim; Mahrholz, Nadine; Bertram, Jens; Pietras, Nadine; Rittberger, Marc
Title:
Information behavior in the Social Web. An overview of the German Educational Domain
In:
iSchools (Hrsg.): iConference 2014 Proceedings, Chicago; IL: iSchools, 2014 , S. 356-371
DOI:
10.9776/14113
URL:
http://hdl.handle.net/2142/47297
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Analyse; Bildung; Bildungsangebot; Deutschland; Empirische Forschung; Gemeinschaft; Information; Informationsverhalten; Kommunikation; Medienangebot; Nutzerverhalten; Nutzung; Online; Qualität; Soziales Netzwerk; Soziale Software; Web log; World wide web 2.0
Abstract:
This paper explores participative Social Information Behavior in the educational domain. The goal is to capture a picture of current information practices in the Social Web. The focus is on the "places" and the scale of the Social Web in the domain, the communication dynamics and structure of communities and the specificities, quality, pragmatics and success of communication processes. The paper describes the concept and current implementation status of an online analysis approach and system that tries to answer these questions. Furthermore, first empirical results are presented. Data indicates that participative Social Information Behavior is of relevance in the domain: The volume of openly accessible user-generated content is impressive. The basic characteristics of analyzed forums suggest that such websites resemble sustainable knowledge building communities. Pre-tests regarding the analysis of communication processes denote that generated content can often be seen as a valuable information resource.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Social Media als Informationsquelle in der Unterrichtsvorbereitung. Das Beispiel einer […]
Vorndran, Angela; Keutz, Silvana; Olenik, Daniela; Raimbekova, Aida; Rittberger, Marc
Book Chapter
| Aus: Ockenfeld, Marlies (Hrsg.): Informationsqualität und Wissensgenerierung: 3. DGI-Konferenz. 66. Jahrestag des DGI. Frankfurt am Main. 8. bis 9. Mai 2014. Proceedings | Frankfurt am Main: Deutsche Gesellschaft für Informationswissenschaft und Informationspraxis | 2014
34532 Endnote
Author(s):
Vorndran, Angela; Keutz, Silvana; Olenik, Daniela; Raimbekova, Aida; Rittberger, Marc
Title:
Social Media als Informationsquelle in der Unterrichtsvorbereitung. Das Beispiel einer berufsbezogenen Online-Community
In:
Ockenfeld, Marlies (Hrsg.): Informationsqualität und Wissensgenerierung: 3. DGI-Konferenz. 66. Jahrestag des DGI. Frankfurt am Main. 8. bis 9. Mai 2014. Proceedings, Frankfurt am Main: Deutsche Gesellschaft für Informationswissenschaft und Informationspraxis, 2014 (Tagungen der Deutschen Gesellschaft für Informationswissenschaft und Informationspraxis (DGI-Tagungen), 17), S. 85-99
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Deutsch
Keywords:
Biologieunterricht; Deutschland; Diskussion; Geschichtsunterricht; Information; Informationsbedarf; Informationsverhalten; Inhaltsanalyse; Interaktion; Internetportal; Kommentar; Kommunikation; Lehrer; Medieneinsatz; Mediennutzung; Soziale Software; Unterrichtsentwurf; Unterrichtsvorbereitung
Abstract:
Kollaborative Wissensgenerierung und Informationsaustausch werden durch zahlreiche im Internet angebotene Plattformen unterstützt. Auch im beruflichen Arbeitsfeld können diese Formen des Wissensaustauschs relevant sein und für viele verschiedene Informationsbedarfe eine Informationsquelle mit expertengeneriertem Wissen und praxisrelevanter Information darstellen z.B. in Form einer berufsspezifischen Online-Community. Webbasierte Portale dienen auch in traditionell stärker individuell geprägten Arbeitsbereichen wie der Unterrichtsvorbereitung von Lehrerinnen und Lehrern als geeignete Informationsquellen, die von der in dieser Suchumgebung einzigartigen Mischung aus handlungsrelevanter Information, fachkundig erteilten Empfehlungen und Erfahrungswissen profitieren. In dieser Studie werden bereitgestellte Unterrichtsentwürfe, Unterrichtsmaterialien und Diskussionsforen in den Fächern Biologie und Geschichte in einem von Lehrpersonen selbst organisierten Onlineportal inhaltlich analysiert. Auch wird untersucht, für welche berufsbezogenen Informationsbedarfe und Nutzungsweisen diese Art eines kollaborativ organisierten webbasierten Informationsangebotes geeignet ist.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
The people's web meets NLP. Collaboratively Constructed Language Resources
Gurevych, Iryna; Kim, Jungi (Hrsg.)
Compilation Book
| Dordrecht: Springer | 2013
32811 Endnote
Editor(s)
Gurevych, Iryna; Kim, Jungi
Title:
The people's web meets NLP. Collaboratively Constructed Language Resources
Published:
Dordrecht: Springer, 2013 (Theory and applications of natural language processing)
DOI:
10.1007/978-3-642-35085-6
URL:
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-642-35085-6
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Automatisierung; Computerlinguistik; Computerspiel; Data Mining; Forschung; Gemeinschaft; Indexierung; Kooperation; Mehrsprachigkeit; Methodologie; Nachschlagewerk; Ontologie; Schreiben; Semantic Web; Soziale Software; Sprachanalyse; Sprache; Textanalyse; Textverarbeitung; Wissen; World wide web 2.0
Abstract (english):
The application of collective intelligence in the domain of language yielded collaboratively constructed language resources (CCLR) that can be used in a variety of ways. For example, Wikipedia, Wiktionary, and other language resources constructed through crowdsourcing such as Games with a Purpose and Mechanical Turk have been used in many ways in NLP. Researchers started using such resources to substitute for or supplement conventional lexical semantic resources such as WordNet or linguistically annotated corpora in different NLP tasks. Another research direction is to utilize NLP techniques to enhance the collaboration process and its outcome. Overall the emergence of CCLRs has generated new challenges to the research field that are to be addressed in the present book. As the research field of CCLRs matures, it has become necessary to summarize a set of results to advance and focus the further research effort.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Edutags als Referatory und "Suchmaschine" für Open Educational Resources
Blees, Ingo; Heinen, Richard
Journal Article
| In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung | 2013
34076 Endnote
Author(s):
Blees, Ingo; Heinen, Richard
Title:
Edutags als Referatory und "Suchmaschine" für Open Educational Resources
In:
Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 8 (2013) 4, S. 26-36
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-86329
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2014/8632/pdf/Blees_Heinen_Edutags_als_Referatory_und_Suchmaschine_zfhe.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Arbeitsmaterial; Information Retrieval; Metadaten; Modell; Open Access; Schulsystem; Soziale Software; Suchmaschine; Unterrichtsmittel; World wide web 2.0
Abstract:
Der Social-Bookmarking-/Social-Tagging-Dienst Edutags vom Learning Lab der Universität Duisburg-Essen und dem Deutschen Bildungsserver wird anhand von drei Modellen, in denen Optionen für das Aggregieren und Auffinden von Open Educational Resources (OER) skizziert werden, auf sein Potenzial als Discovery Tool für OER untersucht. Der in diesem Werkstattbericht vorgestellte Ansatz basiert im Kern auf Crowdsourcing sowie der Nachnutzung von maschinenlesbaren Lizenzen und weiteren Metadaten.
Abstract (english):
This article discusses the social bookmarking / social tagging service Edutags, which was developed by Learning Lab of University Duisburg - Essen and German Eduserver, in terms of its potential as a discovery tool for Open Educational Resources (OER). Three models are used that briefly outline options for the aggregation and retrievability of OER. The approach described here is essentially based on crowdsourcing, as well as machine-readable licenses and additional metadata.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
4
>
Show all
(40)