Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Kulturdifferenz")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
18
items matching your search terms.
Show all details
Unterrichtsgestaltung und Unterrichtsqualität
Klieme, Eckhard; Schreyer, Patrick
Book Chapter
| Aus: Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick (Hrsg.): Mathematikunterricht im internationalen Vergleich: Ergebnisse aus der TALIS-Videostudie Deutschland | Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation | 2020
40794 Endnote
Author(s):
Klieme, Eckhard; Schreyer, Patrick
Title:
Unterrichtsgestaltung und Unterrichtsqualität
In:
Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick (Hrsg.): Mathematikunterricht im internationalen Vergleich: Ergebnisse aus der TALIS-Videostudie Deutschland, Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2020 , S. 13-24
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2020/21072/pdf/Gruenkorn_Klieme_Praetorius_Schreyer_2020_Mathematikunterricht_im_internationalen_Vergleich_TALIS-Videostudie_A.pdf#page=16
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Mathematikunterricht; Unterrichtsgestaltung; Sozialform; Unterrichtsmedien; Digitale Medien; Klassenführung; Kulturdifferenz; Unterstützung; Innere Differenzierung; Konstruktive Didaktik; Kognitives Lernen; Aktivierung; Schüler; Lehrer; Befragung; Unterrichtsbeobachtung; Videoanalyse; Unterrichtsforschung; Internationaler Vergleich; Deutschland; Chile; China; England; Japan; Kolumbien; Mexiko
Abstract:
Wie wurde der Unterricht gestaltet, d.h. welche Arbeitsformen und welche Medien wurden verwendet? Wie haben die geschulten Beobachter die Ausprägung der drei Qualitätsdimensionen beurteilt? Was lässt sich zusätzlich aus der Befragung der Lehrkräfte und ihrer Schüler*innen lernen? Dies wird im Folgenden differenziert für die Klassen der deutschen Stichprobe dargestellt. Beschreibungen, Zahlen und Graphiken beziehen sich in der Regel auf die 50 beteiligten Klassen in Deutschland. Jeder Abschnitt endet aber mit einem internationalen Vergleich, der die deutschen Befunde in das Spektrum aller sieben Länder einordnet. Besondere Aufmerksamkeit soll der Basisdimension Kognitive Aktivierung gewidmet werden. Hierzu werden vertieffende Analysen aus der Arbeit des deutschen Untersuchungsteams vorgestellt.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The impact of linguistic similarity on cross-cultural comparability of students' perceptions of […]
Fischer, Jessica; Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: Educational Assessment, Evaluation and Accountability | 2019
39120 Endnote
Author(s):
Fischer, Jessica; Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard
Title:
The impact of linguistic similarity on cross-cultural comparability of students' perceptions of teaching quality
In:
Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 31 (2019) 2, S. 201-220
DOI:
10.1007/s11092-019-09295-7
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-190654
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-190654
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Unterricht; Qualität; Messung; Schüler; Wahrnehmung; Daten; Interkultureller Vergleich; Klassenführung; Kognitives Lernen; Sprache; Einflussfaktor; Messverfahren; Kulturdifferenz; Sprachproblem; Frage; Antwort; Testauswertung; Validität; Reliabilität; Vergleichende Bildungsforschung; Macau; Schanghai; Taipei; England; Schottland; Irland; Frankreich; Belgien; Schweiz; Österreich; Deutschland; Mexiko; Kolumbien
Abstract (english):
Valid cross-country comparisons of student learning and pivotal factors contributing to it, such as teaching quality, offer the possibility to learn from outstandingly effective educational systems across the world and to improve learning in classrooms by providing policy relevant information. Yet, it often remains unclear whether the instruments used in international large-scale assessments work similarly across different cultural and linguistic groups, and thus can be used for comparing them. Using PISA 2012 data, we investigated data comparability of three teaching quality dimensions, namely student support, classroom management, and cognitive activation using a newly developed psychometric approach, namely alignment. Focusing on 15 countries, grouped into five linguistic clusters, we secondly assessed the impact of linguistic similarity on data comparability. Main findings include that (1) comparability of teaching quality measures is limited when comparing linguistically diverse countries; (2) the level of comparability varies across dimensions; (3) linguistic similarity considerably enhances the degree of comparability, except across the Chinese-speaking countries. Our study illustrates new and more flexible possibilities to test for data comparability and outlines the importance to consider cultural and linguistic differences when comparing teaching-related measures across groups. We discuss possible sources of lacking data comparability and implications for comparative educational research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Exploring cross-national changes in instructional practices. Evidence from four cycles of TIMSS
Rozman, Mojca; Klieme, Eckhard
Working Papers
| 2017
36986 Endnote
Author(s):
Rozman, Mojca; Klieme, Eckhard
Title:
Exploring cross-national changes in instructional practices. Evidence from four cycles of TIMSS
Published:
Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement, 2017
URL:
http://pub.iea.nl/fileadmin/user_upload/Policy_Briefs/IEA_Policy_Brief_Feb2017.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Stellungnahme/Positionspapier
Language:
Englisch
Keywords:
Datenanalyse; Evidenz; Fachdidaktik; Fachunterricht; Instruktion; Internationaler Vergleich; Kulturdifferenz; Mathematikunterricht; Praxis; TIMSS <Third International Mathematics and Science Study>; Unterricht; Unterrichtsmethode; Veränderung
Abstract:
The IEA's Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) can reveal a great deal about national teaching cultures and policies. Changes in instructional practices over more than a decade may be studied from a cross-cultural perspective. Using teacher and student reports on the frequency of seven distinct practices, as assessed by TIMSS in 1995, 1999, 2003 and 2007, it is possible to identify a number of significant changes between adjacent time points for individual countries. Teaching practices seem to be shaped by national educational cultures or policies. While this brief does not identify the causes or effects of these changes, there is mixed evidence for global "mega-trends" in education, as discussed by researchers and policymakers. Constructivist pedagogy (working in groups, applying mathematical content to daily life) was boosted on a large scale during the mid-2000s. However, there is only limited support for a rise in assessment-based instruction and a shift from computational practice to problem-solving in mathematics. TIMSS evidence suggests a quest for systematic development of teaching practices, classroom cultures, and teacher quality at the national level. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Die Erhebung von Lern- und Lehrkontexten, Hintergrundmerkmalen und nichtleistungsbezogenen […]
Jude, Nina; Klieme, Eckhard; Kuger, Susanne; Zehner, Fabian
Book Chapter
| Aus: Reiss, Kristina; Sälzer, Christine; Schiepe-Tiska, Anja; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf (Hrsg.): PISA 2015: Eine Studie zwischen Kontinuität und Innovation | Münster: Waxmann | 2016
36673 Endnote
Author(s):
Jude, Nina; Klieme, Eckhard; Kuger, Susanne; Zehner, Fabian
Title:
Die Erhebung von Lern- und Lehrkontexten, Hintergrundmerkmalen und nichtleistungsbezogenen Lernergebnissen in PISA 2015
In:
Reiss, Kristina; Sälzer, Christine; Schiepe-Tiska, Anja; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf (Hrsg.): PISA 2015: Eine Studie zwischen Kontinuität und Innovation, Münster: Waxmann, 2016 , S. 431-445
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2017/14020/pdf/PISA_2015_eine_Studie_zwischen_Kontinuitaet_und_Innovation.pdf#page=432
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungslebenslauf; Computerunterstütztes Verfahren; Datenschutz; Eltern; Entwicklung; Frage; Fragebogen; Fragebogenerhebung; Internationaler Vergleich; Konzeption; Kulturdifferenz; Lehrer; Migration; Migrationshintergrund; PISA <Programme for International Student Assessment>; Qualitätssicherung; Schüler; Schulleiter; Skalierung; Soziale Herkunft
Abstract:
Die sogenannten Hintergrund-Fragebögen haben in den PISA-Erhebungen wachsende Bedeutung. Die Auskünfte von Lernenden, Lehrkräften, Schulleitungen und Eltern werden benötigt, um den sozialen Hintergrund, die Zuwanderungsgeschichte und den Bildungsverlauf zu rekonstruieren sowie Lehr-Lernprozesse, schulische Rahmenbedingungen und die Steuerung des Schulsystems zu beschreiben. Neben diesen Kontextfaktoren werden auch wichtige Lernergebnisse wie Interessen und Lernmotivation erfasst. Das Kapitel skizziert die Rahmenkonzeption der international eingesetzten Fragebögen, für die erstmals ein Team aus Deutschland verantwortlich zeichnete. Abschließend diskutiert das Kapitel Fragen der Qualitätssicherung, die Vergleichbarkeit von Daten über Staaten hinweg, den Computereinsatz und den Datenschutz sowie Grenzen der Aussagekraft von Fragebögen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The motivation-achievement paradox in international educational achievement tests. Towards a better […]
He, Jia; Vijver, Fons J. R. van de
Book Chapter
| Aus: King, R. B.; Bernardo, A. B. I. (Hrsg.): The psychology of Asian learners | Singapur: Springer | 2016
35973 Endnote
Author(s):
He, Jia; Vijver, Fons J. R. van de
Title:
The motivation-achievement paradox in international educational achievement tests. Towards a better understanding
In:
King, R. B.; Bernardo, A. B. I. (Hrsg.): The psychology of Asian learners, Singapur: Springer, 2016 , S. 253-268
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildung; China; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Internationaler Vergleich; Kulturdifferenz; Kultureinfluss; Leistungsmessung; Lernmotivation; Mathematische Kompetenz; Motivation; OECD-Länder; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Vignette <Methode>; Wertschätzung
Abstract (english):
There is a recurrent paradox in the data of the Programme for International Student Assessment (PISA): within each participating country, there is a positive correlation between students' learning motivation and achievement; when aggregating the data at country level, this correlation becomes negative. Using PISA data across 64 countries, we investigate the association of motivation and achievement within and between countries and attempt to explain the paradox with three measures indicative of culturally preferred scale usage: cultural response style, overclaiming, and anchoring vignettes. We confirmed the paradox and found that the three measures, in particular anchoring vignettes, could partially explain the negative association between motivation and achievement at country level. Our study is intellectually indebted to the tradition, initiated by David Watkins, to go beyond a simple classification of Chinese learners as focusing on rote memory learning. We illustrate how core Chinese values impinge on educational motivation and achievement and can help to explain seemingly paradoxical cross-cultural differences. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
An introduction to the PISA 2015 questionnaire field trial. Study design and analysis procedures
Kuger, Susanne; Jude, Nina; Klieme, Eckhard; Kaplan, David
Book Chapter
| Aus: Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard, Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective | Cham: Springer | 2016
36412 Endnote
Author(s):
Kuger, Susanne; Jude, Nina; Klieme, Eckhard; Kaplan, David
Title:
An introduction to the PISA 2015 questionnaire field trial. Study design and analysis procedures
In:
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard, Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective, Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 75-113
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6_4
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Kulturdifferenz; PISA <Programme for International Student Assessment>; Fragebogen; Design; Zielgruppe; Schüler; Lehrer; Eltern; Schule; Feldstudien; Datenanalyse; Methodologie; Experiment; Entscheidung; Material; Auswahl; Strategie
Abstract (english):
Theoretical considerations (see Chaps. 5 to 19 of this volume) led to the development of a great amount of questionnaire material, which was localized to fit the contexts of more than 70 countries and economies, implemented in a study with about 120,000 students across these countries, and analyzed to yield indicators on how well questions functioned across and within countries. Such a study, and its results, depends on design and methodological considerations and on decisions made during preparation and implementation. This chapter summarizes decisions regarding the design and analysis procedures of the PISA 2015 field trial, and the resulting data that were used to develop the PISA 2015 main survey's context assessment. Furthermore, this chapter provides strategies and reasoning related to the choice of questionnaire material that was deemed to be suitable to assess learning contexts in different countries equally well. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The history and current status of testing across cultures and countries
Poortinga, Ype H.; Klieme, Eckhard
Book Chapter
| Aus: Leong, Frederick T. L.;Bartram, Dave;Cheung, Fanny M.;Geisinger, Kurt F.;Iliescu, Dragos (Hrsg.): The ITC international handbook of testing and assessment | New York; NY: Oxford University Press | 2016
36618 Endnote
Author(s):
Poortinga, Ype H.; Klieme, Eckhard
Title:
The history and current status of testing across cultures and countries
In:
Leong, Frederick T. L.;Bartram, Dave;Cheung, Fanny M.;Geisinger, Kurt F.;Iliescu, Dragos (Hrsg.): The ITC international handbook of testing and assessment, New York; NY: Oxford University Press, 2016 , S. 14-28
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsforschung; Empirische Forschung; Geschichte <Histor>; Internationaler Vergleich; Konzeption; Kulturdifferenz; Leistungsmessung; Leistungstest; Psychometrie; Qualität; Schülerleistung; Testkonstruktion; Testverfahren; Vergleichende Bildungsforschung
Abstract:
There are a few hundred countries and many more culturally distinct groups identified by cultural anthropologists (Human Relations Area Files; Murdock et al., 2008). In many of these groups, psychometric instruments have been applied for at least half a century. There are hundreds of psychological tests and scales, of which dozens are widely used. The permutation of peoples, tests and historical time defines the global success of the testing enterprise. It also defines the scope of this chapter, making clear that our treatment of the topic can only be scant. We will focus on a few general themes, leaving aside, for the most part, specific countries or cultures and specific tests. In the first section we look at the early use of tests cross-culturally and the growing awareness that test scores are not likely to have the same meaning across cultures. In the second section we address the resulting issues of inequivalence or imcomparability and the methods of analysis that were devised to deal with these issues. The third section covers more recent history, in our view characterized by concern about inequivalence, but also by a pragmatic approach to the use of tests with test takers who differ in the language they speak and in cultural background. The chapter ends with a section in which we address some inherent difficulties in international test use and point to important achievements over the period of almost a century. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Selbstkontrolle bei Vorschulkindern unterschiedlicher kultureller Herkunft
Neubauer, Anna; Gawrilow, Caterina; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Frühe Bildung | 2014
35378 Endnote
Author(s):
Neubauer, Anna; Gawrilow, Caterina; Hasselhorn, Marcus
Title:
Selbstkontrolle bei Vorschulkindern unterschiedlicher kultureller Herkunft
In:
Frühe Bildung, 3 (2014) 3, S. 146-154
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-123421
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-123421
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Ankara; Belohnungsaufschub; Deutscher; Deutschland; Frankfurt a.M.; Kulturdifferenz; Kultureinfluss; Migrationshintergrund; Selbstbeherrschung; Türke; Türkei; Vergleichsuntersuchung; Vorschulkind
Abstract:
In einer empirischen Studie werden kulturbezogene und migrationsspezifische Faktoren der Selbstkontrolle bei Kindergartenkindern analysiert. Im Rahmen der Untersuchung wurde die Selbstkontrollfähigkeit von 55 deutschen Kindern, 31 Kindern mit einem türkischen Migrationshintergrund und 37 Kindern mit einem anderen Migrationshintergrund in Deutschland sowie von 62 türkischen Kindern in der Türkei verglichen. Zur Messung der Selbstkontrollfähigkeit wurden Regelverstöße bei der Sanduhraufgabe mit Belohnungsaufschub erhoben. Während sich für die in Deutschland untersuchten Gruppen keine Unterschiede ergaben, wurde für die in der Türkei untersuchten türkischen Kinder eine geringere Selbstkontrolle nachgewiesen als für die deutschen Kinder ohne Migrationshintergrund. Die Ergebnisse werden hinsichtlich ihrer Aussagekraft über mögliche migrations- und kulturspezifische Einflussfaktoren auf die Selbstkontrolle diskutiert. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Für Herausforderungen qualifizieren
Weishaupt, Horst
Journal Article
| In: Erziehung und Wissenschaft | 2014
35073 Endnote
Author(s):
Weishaupt, Horst
Title:
Für Herausforderungen qualifizieren
In:
Erziehung und Wissenschaft, 66 (2014) 12, S. 25-25
URL:
http://www.gew.de/Binaries/Binary117388/EW_12_2014_web.pdf
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Journale - Verbandsmitteilungen - Bulletins - Interviews
Language:
Deutsch
Keywords:
Arbeitgeber; Demografie; Deutschland; Heterogenität; Kulturdifferenz; Lehrer; Lehrerausbildung; Lehrerfortbildung; Öffentlicher Dienst; Qualifizierung; Schule; Schülerzahl; Transformation <Soz>; Wettbewerb
Abstract:
Die Anforderungen an Lehrberufe steigen mit dem demografischen Wandel. Bildungsforscher Prof. Horst Weishaupt spricht im Dialog-Interview von "einer qualitativen Herausforderung" für die pädagogische Ausbildung. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Lebensentwürfe von Jugendlichen. Globalisierte Biographien in Deutschland und Frankreich
Bittner, Martin
Book Chapter
| Aus: Löw, Martina (Hrsg.): Vielfalt und Zusammenhalt: Verhandlungen des 36. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bochum und Dortmund 2012. Teil 1 | Frankfurt am Main: Campus | 2014
35055 Endnote
Author(s):
Bittner, Martin
Title:
Lebensentwürfe von Jugendlichen. Globalisierte Biographien in Deutschland und Frankreich
In:
Löw, Martina (Hrsg.): Vielfalt und Zusammenhalt: Verhandlungen des 36. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bochum und Dortmund 2012. Teil 1, Frankfurt am Main: Campus, 2014 , S. auf CD-ROM
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Deutsch
Keywords:
Biografie; Deutsch-Französisches Jugendwerk; Deutschland; Doktorand; Erkenntnis; Erziehungswissenschaft; Fallbeispiel; Forschungsprojekt; Forschungsprozess; Frankreich; Hochschulunterricht; Interpretation; Interview; Jugendlicher; Kulturdifferenz; Lebensgestaltung; Lebensplanung; Master-Studiengang; Methode; Migrationshintergrund; Qualitative Forschung; Soziologie; Student; Übersetzung; Verständigung
Abstract:
"Dieser Beitrag berichtet aus einem ausbildungsorientierten Forschungsprojekt des Deutsch-Französischen Jugendwerks, dass sich an Studierende in der Studienabschlussphase des Masters sowie an DoktorandInnen der Erziehungswissenschaft und Soziologie richtet und die Bereiche qualitative Forschung, Migration und Kultur thematisiert. Im Rahmen des Projekts ging es darum, Einblicke in die Lebensentwürfe von Jugendlichen mit Migrationshintergrund zu bekommen, die in Deutschland oder Frankreich aufgewachsen sind und einer nicht-privilegierten Einwanderungsgruppe angehören." (Origianltext) Es wird danach gefragt, wie verschiedene Übersetzungen vorgenommen wurden und abschließend eine Diskussion zum Kulturvergleich angestoßen, um Übersetzungsprozesse als Erkenntnisinstrument darzulegen. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Unselect matches
Select all matches
Export
1
2
>
Show all
(18)