-
-
Author(s): Brisson, Brigitte; Dohrmann, Julia; Heyl, Katrin
Title: Individuelle Förderung durch Peer Mentoring. Ergebnisse der StEG-Tandem-Studie zur Umsetzung und Wirkung von altersübergreifendem Peer Mentoring bei der Aufgabenbearbeitung
In: Schulmanagement, 51 (2020) 2, S. 16-19
Publication Type: 3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language: Deutsch
Keywords: Hausaufgabe; Motivation; Schülerleistung; Leistungssteigerung; Diagnostik; Ganztagsbetreuung; Empirische Forschung; Hessen; Deutschland; Individuelle Förderung; Peergroup; Mentor; Aufgabe; Problemlösen; Schüler; Lernvoraussetzungen; Wirkung; Lernerfolg; Unterrichtsmethode; Anpassung; Jahrgangsübergreifender Unterricht; Integrierte Gesamtschule; Partnerarbeit; Tandem-Methode; Unterstützung; Umsetzung
Abstract: Ob Mathecoach, Lernhelferin oder Huckepacker: Mentoring-Programme gehören an vielen Schulen bereit zum Alltag. Als Mentorinnen und Mentoren kommen häufig Schülerinnen und Schüler zum Einsatz, die gleichaltrigen oder jüngeren Peers fachliche Unterstützung anbieten. Ziel ist die fachliche und persönliche Förderung aller Beteiligten. Das Projekt StEG-Tandem hat fünf integrierte Gesamtschulen in Hessen bei der Entwicklung und Einführung eines altersübergreifenden Peer Mentorings begleitet und die Programme evaluiert. Ältere Schülerinnen und Schüler halfen jüngeren bei der Bearbeitung von Hausaufgaben oder Lernzeit-Aufgaben. Die Studienergebnisse zeigen: Der Lernerfolg ist nicht garantiert, auf die Qualität kommt es an. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Adl‑Amini, Katja; Decristan, Jasmin; Hondrich, Annika Lena; Hardy, Ilonca
Title: Umsetzung von peer-gestütztem Lernen durch Lehrkräfte im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der grundschule
In: Zeitschrift für Grundschulforschung, 7 (2014) 2, S. 74-87
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschüler; Grundschullehrer; Gruppenarbeit; Intelligenz; Intelligenztest; Kooperatives Lernen; Lehrerfortbildung; Lesetest; Leseverstehen; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Partnerarbeit; Sachunterricht; Transfer; Umsetzung; Unterrichtsbeobachtung; Unterrichtseinheit; Unterrichtsklima; Videoaufzeichnung
Abstract: Die vorliegende Studie untersucht die Umsetzung von peer-gestütztem Lernen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht durch entsprechend fortgebildete Grundschullehrkräfte. Die Ergebnisse zeigen, dass Kernelemente des peer-gestützten Lernens bei direkter Anwendung der Fortbildungsinhalte mithilfe eines Handbuchs in hohem Ausmaß umgesetzt wurden, während der selbstständige Transfer der Methode auf einen fachinhaltsnahen Bereich deutlich geringer war. Die Umsetzungsgenauigkeit hing mit kognitiven und sozialen Kontextmerkmalen der Klasse zusammen, nicht jedoch mit der Klassengröße. Implikationen für die Lehrerbildung werden diskutiert.
Abstract (english): The present study investigates the implementation fidelity of peer-assisted learning in primary school science education by trained teachers. When applying a manual, teachers showed higher implementation fidelity compared to a condition that required independent transfer to a closely related content. Implementation fidelity was linked to cognitive and social variables on class level, but not to class size. Conclusions for professional development are discussed.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Reh, Sabine; Berdelmann, Kathrin
Title: Aspects of time and space in open classroom education
In: Bergstedt, Bosse; Herbert, Anna; Kraus, Anja; Wulf, Christoph (Hrsg.): Tacit dimensions of pedagogy, Münster: Waxmann, 2012 (European studies on educational practices, 1), S. 97-110
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Beobachtung; Deutschland; Empirische Untersuchung; Ethnographie; Fallstudie; Grundschule; Interaktion; Interaktionsanalyse; Lernen; Offener Unterricht; Partnerarbeit; Raum; Schüler; Schuljahr 03; Selbstregulation; Soziale Beziehung; Videoaufzeichnung; Zeit
Abstract: In this paper we focus on the effects of implicit temporal and spatial dimensions in open classroom interaction of students. More precisely, we look at temporal aspects of interaction that evolve out of cooperative interaction and how dynamics of handling time by learning partners lead to privileged positions and power within a process that shall ultimately be cooperative. Assuming that those temporal practices are qualified by and bound to spatial and material dimensions, a central question is how the specific temporal and spatial configurations in open classroom learning contribute to increasing differences between students. Particular temporal and spatial structures are both experienced by students and generated by their interactional practices in open classroom education (Löw 2001, Berdelmann 2010). With respect to the classroom, open instruction and individualization seem to demand different and more flexible spatial arrangements (Reh/Kolbe 2009). With respect to temporal issues, an increase of flexibility and individual structuring is thought to be more adapted to the "subjective" time of learners (Drews 2008, Danner 2008) than the subjection to external time regimes (Geißler 1997). However, by analyzing video sequences, we identify forms of interaction that we assume to be implicit effects of the interplay between spatial and temporal elements and which can reverse the intended benefits of flexible time and space structures that are associated with open classroom settings.
DIPF-Departments: Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
-
-
Author(s): Rauers, Antje; Riediger, Michaela; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman
Title: With a little help from my spouse. Does spousal collaboration compensate for the effects of cognitive aging?
In: Gerontology, 57 (2011) 2, S. 161-166
DOI: 10.1159/000317335
URL: http://dx.doi.org/10.1159/000317335
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Alter Mensch; Empirische Forschung; Familienbeziehungen; Frau; Gedächtnis; Gedächtnishilfe; Kognition; Kognitive Kompetenz; Leistungstest; Mann; Partnerarbeit; Wirkung
Abstract (english): Background: Collaborating with another person may help people compensate for aging-related losses in memory performance. However, collaborating in itself is effortful and draws upon individual cognitive resources. One factor that can facilitate collaboration, and decrease its resource requirements, is familiarity between interaction partners. Such facilitation should be particularly important when cognitive-mechanic resources are low. Objective: The current study was conducted to empirically test this theoretical notion. We hypothesized that cognitive aging should amplify the advantage of collaborating with a familiar partner over collaborating with an unfamiliar person. Methods: We developed an interpersonal cueing task based on the game Taboo. The task modeled an everyday-life situation in which one person cues another person to retrieve a piece of information from memory. Seventy-six younger adults (20 33 years) and 80 older adults (63 79 years) worked on this task once with their spouse and once with an unfamiliar cross-sex partner from the same age group. Collaborative performance was operationalized as the number of cue words needed until the partner guessed the target, as determined by independent trained coders. Performance in the Digit Symbol Substitution Test was used as an indicator of cognitive aging. Results: Multilevel-modeling analyses revealed that collaborating spouses outperformed collaborators who had not known each other before. This effect was comparable for both age groups but larger in persons with lower Digit Symbol scores. While participants with lower Digit Symbol scores generally performed worse in the collaborative task, they partly made up for this difference when working with the spouse. Conclusion: We conclude that spousal collaboration may offer a compensatory strategy to cope with individual aging-related losses. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung