Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Soziometrie")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
2
items matching your search terms.
Show all details
Evaluating sociometer theory in children's everyday lives. Inclusion, but not exclusion by peers at […]
Schmidt, Andrea; Dirk, Judith; Neubauer, A. B.; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: European Journal of Personality | 2021
40786 Endnote
Author(s):
Schmidt, Andrea; Dirk, Judith; Neubauer, A. B.; Schmiedek, Florian
Title:
Evaluating sociometer theory in children's everyday lives. Inclusion, but not exclusion by peers at school is related to within-day change in self-esteem
In:
European Journal of Personality, 35 (2021) 5, S. 736-753
DOI:
10.1177/0890207020962328
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-236877
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2022/23687/pdf/EJP_2021_5_Schmidt_et_al_Evaluating_sociometer_theory_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Selbstwertgefühl; Soziale Anerkennung; Soziale Integration; Soziale Ausgrenzung; Einflussfaktor; Schule; Peer Group; Selbstbeurteilung; Soziometrie; Theorie; Längsschnittstudie; Deutschland
Abstract:
Sociometer theory proposes that a person's self-esteem is a permanent monitor of perceived social inclusion and exclusion in a given situation. Despite this within-person perspective, respective research in children's everyday lives is lacking. In three intensive longitudinal studies, we examined whether children's self-esteem was associated with social inclusion and exclusion by peers at school. Based on sociometer theory, we expected social inclusion to positively predict self-esteem and social exclusion to negatively predict self-esteem on within- and between-person levels. Children aged 9-12 years reported state self-esteem twice per day (morning and evening) and social inclusion and exclusion once per day for two (Study 1) and four weeks (Studies 2-3). Consistently across studies, we found that social inclusion positively predicted evening self-esteem on within- and between-person levels. By contrast, social exclusion was not associated with evening self-esteem on the within-person level. On the between-person level, social exclusion was negatively linked to evening self-esteem only in Study 1. Multilevel latent change score models revealed that children's self-esteem changed from mornings (before school) to evenings (after school) depending on their perceived daily social inclusion, but not exclusion. The findings are discussed in light of sociometer theory and the bad-is-stronger-than-good phenomenon.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Will you be my friend? A multilevel network analysis of friendships of students with and without […]
Henke, Thorsten; Bogda, Katja; Lambrecht, Jennifer; Bosse, Stefanie; Koch, Helvi; Maaz, Kai; […]
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2017
37852 Endnote
Author(s):
Henke, Thorsten; Bogda, Katja; Lambrecht, Jennifer; Bosse, Stefanie; Koch, Helvi; Maaz, Kai; Spörer, Nadine
Title:
Will you be my friend? A multilevel network analysis of friendships of students with and without special educational needs backgrounds in inclusive classrooms
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20 (2017) 3, S. 449-474
DOI:
10.1007/s11618-017-0767-x
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-216668
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-216668
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schuljahr 02; Schuljahr 03; Soziometrie; Datenanalyse; Netzwerk; Mehrebenenanalyse; Empirische Untersuchung; Forschungsprojekt; Brandenburg; Deutschland; Schulklasse; Inklusion; Schüler; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Schüler-Schüler-Beziehung; Freundschaft; Einflussfaktor; Wahrscheinlichkeit; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Soziales Verhalten; Lernverhalten; Schüler-Lehrer-Beziehung; Grundschule
Abstract:
Das Ziel der vorliegenden Studie war es, den Zusammenhang zu untersuchen zwischen einem diagnostizierten sonderpädagogischen Förderbedarf (SPF) und der Wahrscheinlichkeit, Freundschaften in einer inklusiven Schulklasse zu schließen. Es wurde angenommen, dass eine Kombination aus individuellen, dyadischen und kontextuellen Variablen einen möglichen Zusammenhang zwischen einer SPF-Diagnose und der Wahrscheinlichkeit einer Freundschaft vorhersagt. Die Querschnittsanalysen basieren auf einer Stichprobe von N=1241 Grundschulkindern der zweiten und dritten Klasse. Die vorliegende Studie hebt sich von bisherigen Forschungsarbeiten in zwei Punkten ab: Erstens wurden soziometrische Daten mit dem p2-Modell analysiert, einem spezialisierten Mehrebenen-Netzwerk-Modell. Zweitens untersuchte die Studie ausschließlich Freundschaften im inklusiven Unterricht und geht dabei insbesondere auf die Besonderheiten des Konzeptes Freundschaft ein. Insgesamt zeigte sich, dass Schulkinder mit einem SPF eine geringere Wahrscheinlichkeit hatten, mit ihren Klassenkameraden befreundet zu sein. Selbst unter Kontrolle individueller, dyadischer und kontextueller Variablen blieb dieser Zusammenhang zwischen der SPF-Diagnose und der Wahrscheinlichkeit einer Freundschaft zu den Klassenkameraden bestehen. Die Ergebnisse werden hinsichtlich ihrer Implikationen für die Theoriebildung und das inklusive Unterrichten diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The objective of this study was to determine the relationship between having a special educational needs background (SEN) and the likelihood of having friends in inclusive classes. We assumed that a combination of individual, dyadic and contextual variables can sufficiently explain the relation between a SEN diagnosis and the likelihood of friendship. Data analysis was based on a cross-sectional sample of students (N = 1241) in second and third grade primary-school classes. To address the different levels adequately, the present study improves upon previous research in two ways: First, the sociometric data were analyzed with the p2 model, a specialized multilevel network model. Second, the study focused solely on friendships and emphasized the concept's unique features with respect to inclusive education. Data analysis indicated that students with SEN had a decreased probability of becoming friends with their classmates compared to students without SEN. Even when individual, dyadic, and contextual variables were included into the model, the association between a SEN diagnosis and the likelihood of friendship persisted. The implications of the results are discussed with respect to their implications for inclusive teaching practice. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export