-
-
Author(s): Ehm, Jan-Henning; Lonnemann, Jan; Brandenburg, Janin; Huschka, Sina Simone; Hasselhorn, Marcus; Lervåg, Arne
Title: Exploring factors underlying children's acquisition and retrieval of sound-symbol association skills
In: Journal of Experimental Child Psychology, 177 (2019) , S. 86-99
DOI: 10.1016/j.jecp.2018.07.006
URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022096518300389
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Kind; Kindergarten; Lesenlernen; Lautbildung; Assoziation; Symbol; Phonologie; Rechtschreibung; Feedback; Arbeitsgedächtnis; Test; Einsprachigkeit; Bilingualismus; Visuelle Wahrnehmung; Auditive Wahrnehmung; Einflussfaktor; Strukturgleichungsmodell; Regressionsanalyse
Abstract (english): Letter knowledge is considered an important cognitive foundation for learning to read. The underlying mechanisms of the association between letter knowledge and reading skills are, however, not fully understood. Acquiring letter knowledge depends on the ability to learn and retrieve sound-symbol pairings. In the current study, this process was explored by setting preschool children's (N = 242, mean age = 5.57 years) performance in the acquisition and retrieval of a paired associate learning (PAL) task in relation to their letter knowledge as well as to their performance in tasks assessing precursors of reading skills (i.e., phonological awareness, rapid automatized naming, phonological short-term memory, backward recall, and response inhibition). Multiple regression analyses revealed that performance in the acquisition of the PAL task was significantly associated with phonological awareness and backward recall, whereas performance in the retrieval of the PAL task was significantly associated with rapid automatized nam- ing, phonological awareness, and backward recall. Moreover, PAL proved to be mediating the relation between reading precursors and letter knowledge. Together, these findings indicate that the acquisition of letter knowledge may depend on a visual-verbal associative learning mechanism and that different factors contribute to the acquisition and retrieval of such visual-verbal associations. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Kabaum, Marcel
Title: Schulische Artefakte zwischen 1950 und 1970. Die Gestaltung und Herstellung westdeutscher Schülerzeitungen
In: Stiller, Jurik; Laschke, Christin (Hrsg.): Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2017: Herausforderungen, Befunde und Perspektiven interdisziplinärer Bildungsforschung, Frankfurt am Main: Lang, 2017 , S. 35-73
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Schülerzeitung; Gestaltung; Material; Produktion; Finanzierung; Symbol; Gymnasium; Schulkultur; Jugendkultur; Kulturgeschichte; 20. Jahrhundert; Forschungsprojekt; Deutschland-BRD
Abstract: Schülerzeitungen sind jugendkulturelle Ausdrucksformen innerhalb der Möglichkeiten und Begrenzungen einer innerschulischen Aktivität. Nach dem Zweiten Weltkrieg erobern sie die höheren Schulen der Bundesrepublik im Sturm und gestalten die jeweilige Schulkultur mit. Dieser kulturhistorische Beitrag stellt die gestalterischen und materiellen Veränderungen des Artefakts Schülerzeitung zwischen 1950 und 1970 dar. Dazu wird in einer interdisziplinär angelegten Artefaktanalyse der Chronologie der Materialität von Schülerzeitungen nachgegangen - ihrer Charakteristika und ihrer technisch-ökonomischen sowie institutionellen Rahmenbedingungen. Anschließend werden in einer qualitativen Stichprobenanalyse Titelblätter als Träger symbolischer Kommunikation untersucht. Im Beitrag wird nachvollzogen, wie der schulische Kontext und konventionelle Praktiken der Gestaltung einen schwindenden Einfluss auf die Bedingungen der Herstellung der Schülerzeitungen haben. Bundesweit zeigt sich dabei eine ungewöhnlich einheitliche Entwicklung zu einem 'jugendeigenen' Erscheinungsbild. In der Perspektiventriangulierung von Rahmenbedingungen, Herstellung und Gestaltungspraxen sowie in der Analyse der Symbolik von Titelblättern wird die Veränderung der Verhältnisse zwischen Schule und Schülerschaft, der Schulkultur und dem Selbstverständnis der Akteure voneinander zusammengeführt. Darin zeigen sich eine schrittweise vollzogene Distanzierung der jugendlichen Redakteure zur Schule und die Etablierung der Schülerzeitungen als 'peer culture' innerhalb der Schulkultur. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
-
-
Editor(s) Gebhard, Ulrich; Hummrich, Merle; Rabenstein, Kerstin; Reh, Sabine
Title: Dinge, Wissen, Fachkulturen. Die Materialitäten in Unterricht und Schule
Published: Opladen: Budrich, 2015 (Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung Jg. 4)
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Language: Deutsch
Keywords: Benutzung; Bildungstheorie; Erziehungswissenschaft; Fachunterricht; Forschungsstand; Material; Objekt; Schule; Schulpädagogik; Schulraum; Soziale Distanz; Soziale Interaktion; Symbol; Unterricht; Wissenserwerb
Abstract: Unterricht wurde lange ausschließlich als Diskurs untersucht, aber jeder Unterricht erfordert auch einen fachbezogenen und didaktischen Umgang mit materiellen Dingen. In dem neuen ZISU-Band fragen AutorInnen aus der Perspektive erziehungswissenschaftlicher und fachdidaktischer Unterrichtsforschung, wie Dinge im Unterricht genutzt werden, wie sie zu Dingen des Unterrichts werden und sich im Unterricht verändern und welche Bedeutung Dingen bei der Konstituterung von Lernsitationen zukommt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
-
-
Author(s): Gebhard, Ulrich; Hummrich, Merle; Rabenstein, Kerstin; Reh, Sabine
Title: Räume, Dinge und schulisches Wissen. Eine Einführung
In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung (ZISU), 4 (2015) , S. 3-14
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language: Deutsch
Keywords: Benutzung; Bildungstheorie; Erziehungswissenschaft; Fachunterricht; Forschungsstand; Material; Objekt; Schule; Schulpädagogik; Schulraum; Soziale Distanz; Soziale Interaktion; Symbol; Unterricht; Wissenserwerb
Abstract: Der in den Thementeil des Heftes "Dinge, Wissen, Fachkulturen. Materialität in Unterricht und Schule" einführende Beitrag gibt einen Überblick über den Forschungsstand zur Materialität in der Erziehungsswissenschaft und führt in die einzelnen Beiträge ein. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
-
-
Author(s): Pinheiro-Chagas, Pedro; Wood, Guilherme; Knops, André; Krinzinger, Helga; Lonnemann, Jan; Starling-Alves, Isabella; Willmes, Klaus; Haase, Vitor Geraldi
Title: In how many ways is the approximate number system associated with exact calculation?
In: PLoSOne, 9 (2014) 11, S. e111155
DOI: 10.1371/journal.pone.0111155
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Arithmetik; Brasilien; Empirische Untersuchung; Forschungsstand; Grundrechenart; Grundschule; Leistungsmessung; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Rechnen; Schüler; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Symbol; Vergleich; Zahlbegriff; Zahlensystem
Abstract: The approximate number system (ANS) has been consistently found to be associated with math achievement. However, little is known about the interactions between the different instantiations of the ANS and in how many ways they are related to exact calculation. In a cross-sectional design, we investigated the relationship between three measures of ANS acuity (non-symbolic comparison, non-symbolic estimation and non-symbolic addition), their cross-sectional trajectories and specific contributions to exact calculation. Children with mathematical difficulties (MD) and typically achieving (TA) controls attending the first six years of formal schooling participated in the study. The MD group exhibited impairments in multiple instantiations of the ANS compared to their TA peers. The ANS acuity measured by all three tasks positively correlated with age in TA children, while no correlation was found between non-symbolic comparison and age in the MD group. The measures of ANS acuity significantly correlated with each other, reflecting at least in part a common numerosity code. Crucially, we found that non-symbolic estimation partially and non-symbolic addition fully mediated the effects of non-symbolic comparison in exact calculation.(DIPF/Org.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Title: Developmental changes in the association between approximate number representations and addition skills in elementary school children
In: Frontiers in Psychology, 4 (2013) , S. 783
DOI: 10.3389/fpsyg.2013.00783
URL: http://www.frontiersin.org/Developmental_Psychology/10.3389/fpsyg.2013.00783/abstract
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language: Englisch
Keywords: Arithmetik; Größe; Grundrechenart; Grundschüler; Kognitive Entwicklung; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Rechnen; Schulanfänger; Schuljahr 01; Schuljahr 02; Symbol; Test; Urteilsfähigkeit; Zahlensystem
Abstract: The approximate number system (ANS) is assumingly related to mathematical learning but evidence supporting this assumption is mixed. The inconsistent findings might be attributed to the fact that different measures have been used to assess the ANS and mathematical skills. Moreover, associations between the performance on a measure of the ANS and mathematical skills may be discontinuous, i.e., stronger for children with lower math scores than for children with higher math scores, and may change with age. The aim of the present study was to examine the development of the ANS and arithmetic skills in elementary school children and to investigate how the relationship between the ANS and arithmetic skills develops. Individual markers of children's ANS (internal Weber fractions and mean reaction times in a non-symbolic numerical comparison task) and addition skills were assessed in their first year of school and 1 year later. Children showed improvements in addition performance and in the internal Weber fractions, whereas mean reaction times in the non-symbolic numerical comparison task did not change significantly. While children's addition performance was associated with the internal Weber fractions in the first year, it was associated with mean reaction times in the non-symbolic numerical comparison task in the second year. These associations were not found to be discontinuous and could not be explained by individual differences in reasoning, processing speed, or inhibitory control. The present study extends previous findings by demonstrating that addition performance is associated with different markers of the ANS in the course of development.
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Oliveira Ferreira, Fernanda de; Wood, Guilherme; Pinheiro-Chagas, Pedro; Lonnemann, Jan; Krinzinger, Helga; Willmes, Klaus; Haase, Vitor Geraldi
Title: Explaining school mathematics performance from symbolic and nonsymbolic magnitude processing: similarities and differences between typical and low-achieving children
In: Psychology & Neuroscience, 5 (2012) 1, S. 37-46
DOI: 10.3922/j.psns.2012.1.06
URL: http://dx.doi.org/10.3922/j.psns.2012.1.06
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Brasilien; Experimentelle Untersuchung; Grundschulalter; Kind; Kognitive Prozesse; Lernschwierigkeit; Mathematikunterricht; Rechenschwäche; Rechentest; Schülerleistung; Symbol; Unterdurchschnittliche Leistung; Zahlensystem
Abstract (english): Magnitude processing is one of the most central cognitive mechanisms that underlie persistent mathematics difficulties. No consensus has yet been reached about whether these difficulties can be predominantly attributed to deficits in symbolic or nonsymbolic magnitude processing. To investigate this issue, we assessed symbolic and nonsymbolic magnitude representations in children with low or typical achievement in school mathematics. Response latencies and the distance effect were comparable between groups in both symbolic and nonsymbolic tasks. The results indicated that both typical and low achievers were able to access magnitude representation via symbolic and nonsymbolic processing. However, low achievers presented higher error rates than typical achievers, especially in the nonsymbolic task. Furthermore, measures of nonsymbolic magnitude explained individual differences in school mathematics better than measures of symbolic magnitude when considering all of the children together. When examining the groups separately, symbolic magnitude representation explained differences in school mathematics in low achievers but not in typical achievers. These results suggest that symbolic magnitude is more relevant to solving arithmetic problems when mathematics achievement is particularly low. In contrast, individual differences in nonsymbolic processing appear to be related to mathematics achievement in a more general manner.
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Avenarius, Hermann; Füssel, Hans-Peter; Richter, Ingo
Title: Dropouts in Germany
In: Groof, Jan de; Füssel, Hans-Peter; Lauwers, Gracienne (Hrsg.): Inequality in education, Nijmegen: Wolf Legal Publ., 2008 , S. 1-11
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Schulabbrecher; Statistik; Diskrimination; Bildungspolitik; Grundgesetz; Sonderschule; Lehrerin; Symbol (Zeichen); Islam; Deutschland
Abstract: In diesem Beitrag für die Konferenz "Equality in Educational Opportunities: Can Government Guarantee Equity in Educational Provision? The Problem of Drop-Out's, Inclusiveness of Education Programs and the Law" (Potsdam, Mai 2007) werden die statistischen Rahmendaten zu Schulabbrechern berichtet und unter Hinweis auf den allgemeinen Gleichheitssatz des deutschen Grundgesetzes dargestellt, wie in Deutschland bei verschiedenen Formen von Diskriminierung im Bildungswesen gerichtlich entschieden wurde. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens