Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Forschung

Publikationendatenbank

Treffer anzeigen

Autor:
Göbel, Kerstin; Vieluf, Svenja:

Titel:
The effects of language transfer as a resource in instruction

Quelle:
In: Grommes, Patrick; Hu, Adelheid (Hrsg.): Plurilingual education Amsterdam : John Benjamins Publishing Company (2014) , 181-195

Serie:
Hamburg Studies on Linguistic Diversity, 3

Sprache:
Englisch

Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)

Schlagwörter:
Ausländischer Schüler, Befragung, DESI (Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International), Deutschland, Deutschlehrer, Deutschunterricht, Einflussfaktor, Einsprachigkeit, Empirische Untersuchung, Englischlehrer, Englischunterricht, Fremdsprache, Jugendlicher, Leistungssteigerung, Lernerfahrung, Mehrsprachigkeit, Migrationshintergrund, Muttersprache, Regressionsanalyse, Spracherwerb, Sprachförderung, Sprachkompetenz, Transfer, Wirkung, Zweitsprache


Abstract(englisch):
The support of multilingualism within the European Union is one of the central concerns of the Commission of the European Communities. The contextually-bound and flexible use of several languages is regarded as a key qualification, both for individual and social purposes. Within the framework of education in early infancy, the countries involved (in the CotEC) are supposed to promote initiatives that support multilingualism in European societies (European Commission 2005). So, how can the raising of awareness for interlingual phenomena, be encouraged systematically in the context of language instruction and how do students with different language learning experiences benefit from this instructional support? The following contribution addresses this question in the context of English as a second language and German language instruction. It is a shortened and complemented version of an article written by Göbel, Vieluf, and Hesse (2010), previously published in German language. (DIPF/Orig.)


Notizen:

zuletzt verändert: 11.11.2016