Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Forschung

Publikationendatenbank

Treffer anzeigen

Autor:
Kaplan, David; Kuger, Susanne:

Titel:
The methodology of PISA
Past, present, and future

Quelle:
In: Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning Cham : Springer (2016) , 53-73

Sprache:
Englisch

Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)

Schlagwörter:
PISA (Programme for International Student Assessment), Zielgruppe, Stichprobe, Erhebungsinstrument, Übersetzung, Anpassung, Leistungsbeurteilung, Forschungsdesign, Einflussfaktor, Fragebogen, Entwicklung, Skalierung, Validität, Methodologie, Zukunftsorientierung


Abstract(englisch):
International large-scale assessments (ILSAs) such as PISA, TIMSS and PIRLS represent the state-of-the art methodologies of sampling theory, survey research design, and psychometrics. The purpose of this chapter is to provide an accessible overview of the methodologies that underlie ILSAs generally, with a specific focus on PISA. We focus on the PISA sampling design, issues of translation and adaptability, the methodologies that are used for the development of cognitive tests, and finally the methodologies used to assess the material included in the context questionnaire. This chapter closes with a discussion of future methodological developments. (DIPF/Orig.)


DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation

Notizen:

zuletzt verändert: 11.11.2016