-
-
Autor*innen: Bender-Szymanski, Dorothea
Titel: Learning through cultural conflict? A longitudinal analysis of German teachers' strategies for coping with cultural diversity at school
In: European Journal of Teacher Education, 23 (2000) 2/3, S. 231-252
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Kulturdifferenz; Kulturkonflikt; Schulklasse; Lehrer; Junglehrer
Abstract: Ein Ziel der qualitativen Längsschnittuntersuchung ist die Rekonstruktion unterschiedlicher Akkulturationsverläufe bei deutschen Studienreferendaren, die durch einen kontinuierlichen Kontakt mit Schülerinnen und Schülern anderer kultureller Herkunft während des Referendariats in Gang gesetzt werden. Die Ansprüche der Referendare an den eigenen Umgang mit kultureller Differenz vor Beginn des Referendariats repräsentieren einen homogenen, moralisch begründeten, 'synergieorientierten' Handlungstypus. Nach Beendigung des Referendariats lassen sich zwei Verarbeitungstypen von erlebten kulturbezogenen schulischen Konflikten rekonstruieren. Der ' synergieorientierte' Typus handelt konsensisch mit den eigenen Erwartungen und wertet die kulturbezogenen Erfahrungen als persönlichen Entwicklungsfortschritt. Der 'ethnoorientierte' Typus rechtfertigt seine erwartungsdiskrepanten Anpassungsforderungen an das eigen kulturelle Normen- und Regelsystem und äußert angesichts sinkender Selbstwirksamkeitserwartung das Bedürfnis nach Weiterbildungsmaßnahmen.
Abstract (english): The purpose of this study is to identify individual changes in German novice teachers (Referendare) that occur in the process of interaction with pupils from foreign cultures during their two-year probation (Referendariat). After finishing their studies at university, these teachers conform to a homogeneous, morall y-founded, 'synergy-oriented' mode for coping with cultural diversity in the schools to which they will be assigned. At the end of their two-year probation, two types of strategy were found in the teachers' coping with cultural conflict which they experienced. Those teachers who evaluated their experiences with pupils from cultural backgrounds different from their own as personal developmental progress behaved according to their own expectations and they remained in a ' synergy-oriented' mode. Those teachers who later maintained that it is necessary for foreign pupils to assimilate the norms and rules of the dominant culture, contrary to their own previous expectations, were classified in an 'ethno-oriented' mode of coping with cultural diversity. Self-evaluation of their culture-bound experience indicated decreasing self- efficacy and resignation. Most of this second group of teachers were convinced that they need more in-service training on this topic.
DIPF-Abteilung: Bildung und Kultur