-
-
Autor*innen: Kopp, Botho von
Titel: Entwicklungslinien der Bildungs- und Erziehungssysteme in Japan und Deutschland
Aus: Bosse, Frederike; Köllner, Patrick (Hrsg.): Reformen in Japan, Hamburg: Institut für Asienkunde, 2001 (Mitteilungen des Instituts für Asienkunde, 337), S. 241-264
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Bildungsreform; Schulreform; Internationaler Vergleich; Deutschland; Japan
Abstract: Die laufende, umfassende Bildungsreform in Japan wird - in Anspielung auf die meiji-Reform sowie die Reform nach dem II Weltkrieg - als "dritte" bezeichnet. Allerdings ist der Wandel langsam und die Reform greift Dinge auf, die schon seit Jahren problematisiert werden. Die generelle Tendenz der vielen Einzelmaßnahmen liegt in einer zunehmenden Individualisierung des Unterrichts und Deregulierung des Schulwesens. Deutschland verzeichnet keinerlei vergleichbare umfassende Reformdiskussion. Viele Reformvorhaben wurden eingestellt. Dennoch hat sich, innerhalb der kaum veränderten Strukturen, großer Wandel vollzogen. In ihren Problematisierungen und ihrer Reformrhethorik sind beide Länder stark von ihren Rahmenbedingungen geprägt, während sie gleichzeitig auch auf generelle Trends reagieren. Der Artikel thematisiert die Notwendigkeit, identifizierte Entwicklungstendenzen unter Bezug auf Vergleichsmodellierungen stärker zu systematisieren.
Abstract (english): The ongoing Japanese educational reform - embracing all levels and types of schools - is ambitious and sometimes it is called "the third" one (in reference to the Meiji-reform and the transformation after WWII as the first and the second great reforms). On the other hand, despite sometimes radical rhetorics, many topics of the reform are not new at all and changes are proceeding slowly. There is, however, a general tendency of change towards more "individualization" and "deregulation". In Germany, in contrast, one cannot speak of a similar ambitious and embracing reform during the last two decades. Initiatives to replace the traditional sectored system of different school types in favor of a comprehensive schooling have stopped after years of protracted discussions and compromising. Even unification of West and East Germany did not provoke any new ideas or initiatives. The East simply had to take over the Western system. Though, one cannot say that no changes at all have taken place. But these changes (like for instance the tendency of the former elite Gymnasium to become a de-facto comprehensive school) started and moved on not because of great reform initiatives, but in spite of their lack. In some respects, tendencies seem to take different, sometimes opposing, directions in Germany and Japan respectively. The article, in additon of describing reform tendencies and relating them to their respective highly complex cultural and political contexts, discusses the possibilities of a more systematic context of comparing education change by refering to two respective models discussing their contribution to an comparative analysis of educational change.
DIPF-Abteilung: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens