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Bedeutung und Berechnung der Prozentränge und T-Werte beim Erstellen von Testnormen. Anmerkungen […]
Woerner, Wolfgang; Müller, Christian; Hasselhorn, Marcus
Sammelbandbeitrag
| Aus: Trautwein, Ulrich; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Begabungen und Talente | Göttingen: Hogrefe | 2017
37063 Endnote
Autor*innen:
Woerner, Wolfgang; Müller, Christian; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Bedeutung und Berechnung der Prozentränge und T-Werte beim Erstellen von Testnormen. Anmerkungen und Empfehlungen
Aus:
Trautwein, Ulrich; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Begabungen und Talente, Göttingen: Hogrefe, 2017 (Test und Trends. N. F., 15), S. 245-263
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Pädagogische Diagnostik; Begabtenauslese; Leistungstest; Testkonstruktion; Testmethodik; Qualität; Testauswertung; SPSS; Stichprobe; Testverfahren; Testtheorie
Abstract:
Die Nützlichkeit und der wissenschaftliche Wert eines pädagogisch-psychologischen Diagnoseinstruments setzen neben dem Nachweis von angemessen erfüllten Gütekriterien und einer ausreichend detaillierten Dokumentation der verwendeten Methodik aus voraus, dass geeignete Normwerte vorliegen. Angesichts der zentralen Rolle des Normierungsprozesses überrascht - auch bei aktuell verwendeten (Schul-)Leistungstests - eine bedauerliche Heterogenität der methodisch-rechnerischen Bestimmung von Normwerten mit bisweilen erheblichen Konsequenzen für individualdiagnostische Entscheidungen. Einschlägige Lehrbücher beschreiben zwar verschiedene alternative Methoden, ohne jedoch konkrete Empfehlungen zu deren Verwendung anzusprechen. Um dies nachzuholen, wird in diesem Beitrag ausführlich auf die Bedeutung und Berechnung von Prozentrang-Werten und darauf aufbauenden Standardnorm-Äquivalenten eingegangen. Insbesondere wird der Unterschied zwischen kumulativen Prozentwerten und dem hier nachdrücklich empfohlenen Intervallmitten-Prozentrang (IM-PR) erläutert. Um künftigen Testentwicklern die Berechnung von IM-PR-Werten zu erleichtern, werden im Appendix entsprechende SPSS-Mustersyntaxen zur Verfügung gestellt - in der Hoffnung, dass sich dadurch in Zukunft eine einheitliche Berechnungsgrundlage der Normwerte von psychodiagnostischen Verfahren erzielen lässt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Funktionstüchtigkeit des phonologischen Arbeitsgedächtnisses bei blinden Kindern im Grundschulalter
Einecke, Björn; Woerner, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus
Sammelbandbeitrag
| Aus: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses | Göttingen: Hogrefe | 2012
32484 Endnote
Autor*innen:
Einecke, Björn; Woerner, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Funktionstüchtigkeit des phonologischen Arbeitsgedächtnisses bei blinden Kindern im Grundschulalter
Aus:
Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses, Göttingen: Hogrefe, 2012 (Test und Trends. N.F., 10), S. 133-143
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Akustische Wahrnehmung; Arbeitsgedächtnis; Blinder; Deutschland; Empirische Untersuchung; Funktion; Grundschüler; Hören; Informationsverarbeitung; Kind; Kognitive Entwicklung; Leistung; Phonetik
Abstract:
Studien mit blinden Personen berichten überdurchschnittlich gute Leistungen bei verbalen Gedächtnisanforderungen, was für spezifische kognitive Funktionsvorteile Blinder bei der klanglichsprachlichen Informationsverarbeitung spricht. Möglicherweise sind dafür spezifische Funktionsvorteile im phonologischen Arbeitsgedächtnis verantwortlich. In der vorliegenden Studie wird die Frage aufgeworfen, ob bei blinden Kindem generell die Funktionstüchtigkeit des Arbeitsgedächtnisses für die Verarbeitung sprachlicher Informationen im Vergleich zu sehenden Kindern besser ist, oder ob die überdurchschnittliche Funktionstüchtigkeit des phonologischen Arbeitsgedächtnisses durch die Überlegenheit spezifischer Teilfunktionen des phonologischen Arbeitsgedächtnisses zustande kommt. Dazu bearbeiteten 21 blinde Kinder fünf Subtests der Arbeitsgedächtnistestbatterie für Kinder von 5 bis 12 Jahren (AGTB 5-12, Hasselhorn et al., 2012). Die Ergebnisse zeigen in allen Subtests eine Überlegenheit der blinden Kinder gegenüber der Normstichprobe sehender Kinder, was eher die Annahme einer generell erhöhten Funktionstüchtigkeit des phonologischen Arbeitsgedächtnisses stützt.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Domain-specific rapid automatized naming deficits in children at risk for learning disabilities
Pauly, Hanno; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven; Woerner, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Neurolinguistics | 2011
31901 Endnote
Autor*innen:
Pauly, Hanno; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven; Woerner, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus; Lonnemann, Jan
Titel:
Domain-specific rapid automatized naming deficits in children at risk for learning disabilities
In:
Journal of Neurolinguistics, 24 (2011) 5, S. 602-610
DOI:
10.1016/j.jneuroling.2011.02.002
URL:
http://dx.doi.org/10.1016/j.jneuroling.2011.02.002
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Fertigkeit; Frankfurt a.M.; Gefährdung; Kind; Kindergarten; Kognitive Prozesse; Leistung; Lernbehinderung; Lesen; Rechnen; Test; Vorschulalter
Abstract (english):
Performance in Rapid Automatized Naming (RAN) tasks with different materials (dice, digits, letters, objects) and key precursor skills of reading and arithmetic were assessed in kindergarten children (n = 541) in their last year before entering elementary school. Based on their precursor skills, three groups of children were identified, i.e. children at risk for reading problems (n = 31), children at risk for arithmetic problems (n = 39), and children at risk for problems in both domains (n = 34). These at-risk children were compared to a control group (n = 343) regarding their performance in the different RAN tasks. Results revealed domain-specific deficits in both groups of children with a single risk: While children at risk for problems in reading exhibited deficits in the RAN of letters and objects, children at risk for problems in arithmetic showed deficits in the RAN of dice and digits. The group of children at risk for problems in both domains displayed additive, domain-general deficits. Findings are discussed in the context of behavioral and neurocognitive research on reading and mathematical disabilities.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Normative data and psychometric properties of the Thai version of the Strengths and Difficulties […]
Woerner, Wolfgang; Nuanmanee, Supavadee; Becker, Andreas; Wongpiromsarn, Yongyud; Mongkol, Apichai
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Mental Health of Thailand | 2011
31728 Endnote
Autor*innen:
Woerner, Wolfgang; Nuanmanee, Supavadee; Becker, Andreas; Wongpiromsarn, Yongyud; Mongkol, Apichai
Titel:
Normative data and psychometric properties of the Thai version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
In:
Journal of Mental Health of Thailand, 19 (2011) 1, S. 42-57
URL:
http://thailand.digitaljournals.org/index.php/JMHT/article/view/4811
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Clusteranalyse; Diagnostischer Test; Eltern; Erhebungsinstrument; Faktorenanalyse; Fragebogen; Jugendlicher; Kind; Lehrer; Psychometrie; Psychopathologie; Screening-Verfahren; Statistische Methode; Thailand; Validität; Verhaltensauffälligkeit
Abstract (english):
Objective: To study normative data and psychometric properties of the Thai Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ; parent-, teacher-, and self-rated forms), which addresses positive and negative aspects of children's and adolescents' behaviour and generates clinically relevant scale scores. Materials and Methods: Using multistage random cluster sampling method, data were collected in 13 provinces from parents, teachers, and as self-reports of 9,491 children aged between 5 and 16 years. Evaluation methods included scale reliability analyses (Cronbach s alpha), correlations with age and among scales, testing for gender effects, and comparing urban and rural regions. A factor analysis examines the specific scale structure of the Thai parent-rated SDQ. Bandings are recommended to identify normal, borderline, and abnormal score ranges. Results: Problem scores were higher than those observed in Western countries, stressing the necessity to establish national norms. Thai SDQ norms identify probable behaviour problems if the total difficulties score is 19-40 in the parent-rated form,17-40 in the teacher form, and/or 19-40 in the self-report. Internal reliabilities were satisfactory for all but one subscale. Age and gender effects on SDQ scores as well as correlations between subscales were well in line with the English original and its many other translated versions. Conclusion: The Thai SDQ was shown to possess sufficiently favourable psychometric properties. Thus, this instrument promises to be a useful assessment and screening tool, as in other parts of the world. Ongoing validation studies and cross-cultural comparisons will provide further culture-specific findings.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Phonological short-term memory and central executive processing in attention-deficit/hyperactivity […]
Tiffin-Richards, Margaret C.; Hasselhorn, Marcus; Woerner, Wolfgang; Rothenberger, Aribert; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Neural Transmission | 2008
7521 Endnote
Autor*innen:
Tiffin-Richards, Margaret C.; Hasselhorn, Marcus; Woerner, Wolfgang; Rothenberger, Aribert; Banaschewski, Tobias
Titel:
Phonological short-term memory and central executive processing in attention-deficit/hyperactivity disorder with/without dyslexia. Evidence of cognitive overlap
In:
Journal of Neural Transmission, 115 (2008) 2, S. 227-234
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Kind; Hyperaktivität; Aufmerksamkeit; Legasthenie; Sprache; Gedächtnis; Leistungstest; Empirische Untersuchung
Abstract (english):
Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) with/without dyslexia was investigated using a double dissociation design. Neuropsychological performance representing the core deficits of the two disorders was measured in order totest the common deficit hypothesis. Phonological short-term memory, morpho-syntactical language, and central executive processing (manipulating and switching) tasks were administered to four groups of 10-14 year old children (ADHD-only n = 20, dyslexia-only n = 20, ADHD+ dyslexia n = 20, and controls n = 19). Comparisons of performance on these tasks were carried out using 2 (ADHD yes/no) × 2 (dyslexia yes/no) factorial analyses of variance and covariance. Significant main effects were found for dyslexia (language processing functions) and for ADHD (EF switching). In the case of the EF manipulating a main effect for both dyslexia and ADHD was revealed. Effect sizes of mean performance indicated that all three impaired groups shared a common deficit in working memory which could reflect a cognitive overlap partly explaining the high rate of co-occurring dyslexia and ADHD. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Validation of the parent and teacher SDQ in a clinical sample
Becker, Andreas; Woerner, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus; Banaschewski, Tobias; Rothenberger, Aribert
Zeitschriftenbeitrag
| In: European Child & Adolescent Psychiatry. Suppl. | 2004
41978 Endnote
Autor*innen:
Becker, Andreas; Woerner, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus; Banaschewski, Tobias; Rothenberger, Aribert
Titel:
Validation of the parent and teacher SDQ in a clinical sample
In:
European Child & Adolescent Psychiatry. Suppl., 13 (2004) 2, S. ii11-ii16
DOI:
10.1007/s00787-004-2003-5
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s00787-004-2003-5
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
Objectives: This study examines whether the German translation of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) is a reliable and valid screening instrument and whether it is as effective a tool for clinical diagnostics and scientific applications as the CBCL/TRF. Methods: We examined 543 children and adolescents (147 girls and 396 boys) with ages ranging from 5 to 17 years and correlated the results of the parent and teacher SDQ as well as the CBCL/TRF with clinical diagnoses. Furthermore, the adequacy of the scale structure of the SDQ was tested using confirmatory and exploratory factor analyses. Results: It was demonstrated that the scales of the parent and teacher versions were sufficiently homogeneous (0.72-0.83). Correlations between SDQ scales and corresponding CBCL/TRF scales showed a high degree of congruence, while an exact replication of the original SDQ scale structure could also be achieved. Parent and teacher versions of both questionnaires presented with good validity, not only with regard to the discrimination between child psychiatric patients and a representative community sample, but also in the identification of different categories of disorders within the clinical sample. Conclusion: The parent and teacher SDQs proved to be valid and helpful questionnaires for use in the framework of a multi-dimensional behavioural assessment, and appear to be well suited for screening purposes, longitudinal monitoring of therapeutic effects, and scientific research purposes.
Spielt der phonetische Speicher des Arbeitsgedächtnisses eine bedeutsame Rolle für die […]
Hasselhorn, Marcus; Tiffin-Richards, Margret C.; Woerner, Wolfgang; Banaschewski, Tobias; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang; Marx, Harald (Hrsg.): Diagnostik von Lese-Rechtschreibschwierigkeiten | Göttingen: Hogrefe | 2000
41841 Endnote
Autor*innen:
Hasselhorn, Marcus; Tiffin-Richards, Margret C.; Woerner, Wolfgang; Banaschewski, Tobias; Rothenberger, Aribert
Titel:
Spielt der phonetische Speicher des Arbeitsgedächtnisses eine bedeutsame Rolle für die Differentialdiagnose von Lese-Rechtschreib-Schwierigkeiten? Analysen zum "Kunstwürter-Nachsprechen"
Aus:
Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang; Marx, Harald (Hrsg.): Diagnostik von Lese-Rechtschreibschwierigkeiten, Göttingen: Hogrefe, 2000 (Tests und Trends. N.F., 1), S. 149-165
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
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