-
-
Autor*innen: Maaz, Kai; Baumert, Jürgen; Daniel, Annabell
Titel: Schulstrukturen und Schulstrukturreformen. Effekte von schulstrukturellen Veränderungen am Beispiel der Berliner Schulstrukturreform
Aus: Steffens, Ulrich; Ditton, Hartmut (Hrsg.): Makroorganisatorische Vorstrukturierungen der Schulgestaltung, Bielefeld: wbv Media, 2022 (Grundlagen der Qualität von Schule, 5), S. 105-125
Dokumenttyp: Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Schulsystem; Sekundarbereich; Struktur; Reform; Wirkung; Schulform; Schulangebot; Sekundarstufe I; Gymnasiale Oberstufe; Übergang; Schüler; Zusammensetzung; Schulstandort; Schülerleistung; Gruppe; Vergleich; Begleituntersuchung; Empirische Untersuchung; Berlin; Deutschland
Abstract: Das deutsche Schulsystem war über Jahrzehnte durch die Dreigliedrigkeit der Sekundarstufe, bei der die Haupt- und Realschule sowie das Gymnasium in gestufter Schulzeitdauer zu entsprechenden Abschlüssen führten, gekennzeichnet. Die Frage nach einer zukunftssichereren Struktur des Sekundarschulsystems hat die bildungspolitische Öffentlichkeit bewegt wie kaum ein anderes Thema. Denn auch wenn Strukturen nicht hinreichend sind, um die Herausforderungen an das Bildungssystem zu lösen und gelingende Bildungsprozesse zu ermöglichen, so sind sie doch Rahmenbedingungen, die das Bildungsangebot und die Bedingungen, unter denen Kinder und Jugendliche lernen, entscheidend mitbestimmen.
Der vorliegende Beitrag möchte am Beispiel Berlin eine größere Schulstrukturreform beschreiben, ausgewählte Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung dieser Reform (BERLIN-Studie) zusammenfassen und in den größeren Kontext der Debatten um Schulstrukturreformen einbetten. Dafür werden in einem ersten Schritt strukturelle Entwicklungen im Sekundarschulwesen beleuchtet (Kap. 1), bevor die Berliner Schulstrukturreform mit ihren unterschiedlichen Elementen beschrieben wird (Kap. 2). Anschließend wird die BERLIN-Studie vorgestellt (Kap. 3). Im Kapitel 4 werden ausgewählte Ergebnisse dieser Studie berichtet. Der Beitrag schließt mit einer zusammenfassenden Diskussion. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Weishaupt, Horst
Titel: Strukturelle Ursachen von Bildungsbenachteiligung
Aus: Steffens, Ulrich; Ditton, Hartmut (Hrsg.): Makroorganisatorische Vorstrukturierungen der Schulgestaltung, Bielefeld: wbv Media, 2022 (Grundlagen der Qualität von Schule, 5), S. 147-164
Dokumenttyp: Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Bildung; Benachteiligung; Schulsystem; Organisation; Struktur; Bedingung; Schüler; Migrationshintergrund; Bildungsangebot; Zugang; Schule; Unterricht; Lehrer; Forschungsstand
Abstract: Als Ursachen struktureller Benachteiligungen im Schulsystem werden Forschungsergebnisse zu den Inhalten und Organisationsformen des Schulwesens, den lokalen und situativen Bedingungen der einzelnen Schule und des Unterrichts und den Einstellungen und pädagogischen Vorstellungen der Lehrkräfte berichtet und bewertet. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Becker, Michael; Kocaj, Aleksander; Jansen, Malte; Dumont, Hanna; Lüdtke, Oliver
Titel: Class-average achievement and individual achievement development. Testing achievement composition and peer spillover effects using five German longitudinal studies
In: Journal of Educational Psychology, 114 (2022) 1, S. 177-197
DOI: 10.1037/edu0000519
URL: https://psycnet.apa.org/record/2022-03037-001
Dokumenttyp: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Datenanalyse; Deutschland; Empirische Untersuchung; Entwicklung; Gegliedertes Schulsystem; Längsschnittuntersuchung; Leistung; Mehrebenenanalyse; Schüler; Schülerleistung; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Schuljahr 07; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Schulklasse; Strukturgleichungsmodell; Wirkung; Zusammensetzung
Abstract: In recent studies, the existence and relevance of achievement composition effects on students' individual achievement have been called into question because of the methodological challenges arising in multilevel analyses. Our study examined how class-average achievement is related to students' achievement development across one school year. We used data from Germany, which has a secondary school system with large achievement differences between schools and classrooms due to rigid, explicit between-school tracking practices. We accounted for two methodological challenges, controlling for both selection bias and measurement error. Adopting an approach based on integrative data analysis (IDA), we systematically (re)analyzed five German longitudinal large-scale data sets. This IDA approach allowed us to quantify the extent to which results vary across (a) different longitudinal data sets and (b) different analytical strategies (i.e., ways of accounting for confounding variables and measurement reliability). Overall, we found both general achievement composition effects and narrower peer spillover effects (i.e., effects of student composition above and beyond the effects of tracking) in the German setting, even after controlling for measurement error and selection bias. Our results counter recent suggestions that composition effects on achievement development may be mere phantom effects due to methodological misspecifications. However, estimates of composition effects varied substantially based on the analytical approach. We conclude with considerations regarding how to interpret composition effects in multilevel modeling and which effects are of interest for educational research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Autor*innen: Blanke, Elisabeth S.; Neubauer, Andreas B.; Houben, Marlies; Erbas, Yasemine; Brose, Annette
Titel: Why do my thoughts feel so bad? Getting at the reciprocal effects of rumination and negative affect using dynamic structural equation modeling
In: Emotion, 22 (2022) 8, S. 1773-1786
DOI: 10.1037/emo0000946
URL: https://doi.apa.org/record/2021-21139-001
Dokumenttyp: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Belgien; Datenanalyse; Datenerfassung; Dauer; Denken; Depression; Deutschland; Einstellung <Psy>; Emotion; Emotionaler Zustand; Fragebogenerhebung; Kognitive Prozesse; Messung; Messverfahren; Psychische Vorgänge; Stimmung; Stress; Strukturgleichungsmodell; Student; Tagesablauf; Wirkung
Abstract: Rumination means to perseveratively think about one's negative feelings and problems. It is a response to affective distress that is often referred to as maladaptive emotion regulation. According to the response styles theory and control theory, rumination may further prolong and exacerbate affective distress. This means that rumination can be viewed as both an antecedent and an outcome of negative affect (NA), and vice versa. However, at the level of short-term dynamics, state rumination and NA have previously mainly been examined as two separate outcomes. To model the reciprocal within-person effects and hence, to match theoretical assumptions, we combined the two interrelated time series in one model using dynamic structural equation modeling (DSEM). Both effects (NA on subsequent rumination and rumination on subsequent NA) were modeled simultaneously while acknowledging the autoregressive nature of both states (inert properties). We used data from two experience sampling studies (NStudy 1 = 200 Belgian university students; NStudy 2 = 70 German university students). Participants were paged on smartphones several times a day (Study 1: 10; Study 2: 6) for several days (Study 1: 7; Study 2: 9-12). In both studies, we found evidence for reciprocal effects of NA and rumination, and both processes showed autoregressive relationships. Aside from central findings, higher levels of rumination were also associated with higher rumination inertia, pointing toward more habitual rumination also being associated with prolonged rumination. Together, using DSEM, we found reciprocal associations between rumination and NA, while providing new insights into the dynamics between the two processes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Brose, Annette; Neubauer, Andreas B.; Schmiedek, Florian
Titel: Integrating state dynamics and trait change. A tutorial using the example of stress reactivity and change in well-being
In: European Journal of Personality, 36 (2022) 2, S. 180-199
DOI: 10.1177/08902070211014055
URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/08902070211014055
Dokumenttyp: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Mehrebenenanalyse; Stress; Reaktion; Wirkung; Wohlbefinden; Emotionaler Zustand; Veränderung; Persönlichkeitsmerkmal; Messverfahren; Methode; Modellierung; Simulation; Strukturgleichungsmodell; Regressionsanalyse
Abstract: Recent theoretical accounts on the causes of trait change emphasize the potential relevance of states. In the same vein, reactions to daily stress have been shown to prospectively predict change in well-being, speaking for the proposition that state dynamics can be a precursor to long-term change in more stable individual-differences characteristics. A common analysis approach towards linking state dynamics such as stress reactivity and change in some more stable individual differences characteristic has been a two-step approach, modeling state dynamics and trait change separately. In this paper, we elaborate on one-step procedures to simultaneously model state dynamics and trait change, realized in the multilevel structural equation modeling framework. We highlight three distinct advantages over the two-step approach which pre-exists in the methodological literature, and we disseminate these advantages to a larger audience. We target a readership of substantive researchers interested in the relationships between state dynamics and traits or trait change, and we provide them with a tutorial style paper on state-of-the-art methods on these topics. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Kramer, Andrea C.; Neubauer, Andreas B.; Scott, Stacey B.; Schmiedek, Florian; Sliwinski, Martin J.; Smyth, Joshua M.
Titel: Stressor anticipation and subsequent affective well-being. A link potentially explained by perseverative cognitions
In: Emotion, 22 (2022) 8, S. 1787-1800
DOI: 10.1037/emo0000954
URL: https://doi.apa.org/record/2021-21141-001
Dokumenttyp: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Erwartung; Stress; Strukturgleichungsmodell; Wahrnehmung; Wohlbefinden
Abstract (english): Anticipatory stress can prospectively and negatively influence diverse outcomes, including cognitive performance and emotional well-being. It has been suggested that perseverative cognitions (e.g., worry, rumination) during the anticipation period constitute a key mechanism driving these effects. The present study investigated the temporal dynamics among stressor anticipation, perseverative cognitions and affective well-being. To accurately test the suggested mechanism, we focused on how these dynamics unfold within individuals over time. To that end, we analyzed data from an ecological momentary assessment study in an ethnically diverse sample (N = 243, 25-65 year olds, 68.7% Hispanic or non-Hispanic Black; 14 days, 5 measurement occasions per day) using dynamic structural equation modeling. Anticipating an upcoming stressor was linked to higher levels of perseverative cognitions approximately three hours later. At times when individuals reported higher levels of recent perseverative cognitions than typical for them, they also reported higher levels of negative affect and lower levels of positive affect. Mediational modeling indicated that perseverative cognitions accounted for the persistent effects of previous stressor anticipation on negative as well as positive affect several hours later. These findings suggest that perseverative cognitions may play an important role in explaining the detrimental effects of stress anticipation on subsequent emotional well-being.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Mayer, Benjamin; Jornitz, Sieglinde
Titel: Das schulische Üben mit digitalen Medien - und was das für den Unterricht bedeutet
In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung, 11 (2022) , S. 49-65
DOI: 10.3224/zisu.v11i1.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-298555
URL: https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=29855
Dokumenttyp: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Analyse; Aufgabe; Deutschland; Digitale Medien; Feedback; Lernsoftware; Mathematikunterricht; Qualitative Forschung; Rekonstruktion; Schuljahr 06; Struktur; Tandem-Methode; Transkription; Übung; Unterricht; Unterrichtsentwicklung; Unterrichtsgestaltung; Videoaufzeichnung
Abstract: Unterrichtsentwicklung ist ein bedeutsamer Teil von Schulentwicklung und findet aktuell in großem Maße durch die zunehmende Digitalisierung von Schulen statt. Dabei wird einerseits systematisch eine Infrastruktur aufgebaut, aber andererseits die konkrete Umsetzung den einzelnen Schulen mehr oder weniger überlassen. Bisher gibt es wenige Arbeiten, die sich mit den sich verändernden Unterrichtsstrukturen beim Einsatz digitaler Medien selbst auseinandersetzen. Der Beitrag geht dieser Frage mit dem Fokus auf das Üben im Unterricht nach: Wie gestaltet sich das Üben, wenn es über digitale Medien erfolgt? Anhand von Unterrichtsprotokollen aus einem Mathematikunterricht der 6. Klasse wird rekonstruktionslogisch analysiert, inwieweit die Feedbacksysteme den Schüler*innen bei der Bearbeitung der Aufgaben helfen bzw. wie sie mit den automatisierten Antworten umgehen. Es wird abschließend diskutiert, inwieweit diese Prozesse Auswirkungen auf die Theorie von Unterrichten haben könnten.
Abstract (english): Classroom development is a significant part of school development and is currently taking place through digitization. In Germany, an infrastructure is being systematically built up, but the concrete implementation is left to the individual schools. There have been just a few studies that deal with the changing teaching structures when using digital media. This paper focus on how teaching is structured when it takes place via learning software. On the basis of lesson protocols from a 6th grade mathematics class in Germany, an analysis is performed using structural hermeneutics methods to to investigate to what extent the feedback systems help the students process the tasks and how they deal with the automated answers. Finally, we discuss to what extent these processes could have an impact on the theory of teaching.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Neubauer, Andreas B.; Kramer, Andrea C.; Schmiedek, Florian
Titel: Assessing domain-general need fulfillment in children and adults. Introducing the general need satisfaction and frustration scale
In: Psychological Assessment, 34 (2022) 11, S. 1022-1035
DOI: 10.1037/pas0001169
URL: https://psycnet.apa.org/record/2022-97312-001
Dokumenttyp: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Bedürfnis; Selbstbestimmung; Strukturgleichungsmodell; Wohlbefinden
Abstract: Fulfillment of basic psychological needs has been postulated to be essential for mental health across the human life span. So far, validated domain-general instruments using the same items to assess these constructs in different age groups are lacking. To close this gap, we introduce the General Need Satisfaction and Frustration scale, a multidimensional instrument to capture fulfillment of the basic psychological needs for autonomy, competence, and relatedness in children and adults. The factor structure and correlates of this new instrument are examined in two cross-sectional studies with children (N = 185, age range = 7-14) and adults (N = 380, age range = 18-77), and one ambulatory assessment study with children (N = 84, age range = 8-10). Confirmatory factor analyses suggest adequate fit of the postulated six-dimensional measurement model (three needs, each split into satisfaction and frustration). Need satisfaction was linked to higher well-being, and need frustration was linked to higher ill-being in both children and adults. Findings suggest that the instrument introduced in this work is suitable to capture between-person differences as well as day-to-day fluctuations in the fulfillment of the basic needs for autonomy, competence, and relatedness in children and adults. The measurement instrument therefore is a useful tool to capture core ingredients for mental health in samples across a broad range of the human life span. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Alcani, Antonio; Corda, Daniela; Guerder, Sylvie; Konrad, Kai; Kunter, Mareike; Lalo, Arnaud; Maga, Giovanni; Meyer-Hermann, Michael; Priesemann, Viola; Protzer, Ulrike; Ramiro, Diego; Tonzer, Lena
Titel: COVID-19 and lessons learned - preparing for future pandemics
Erscheinungsvermerk: Brüssel: Leibniz-Association Europe Office, 2021
URL: https://www.cnr.it/en/news/attachment/2361
Dokumenttyp: Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; Stellungnahme/Positionspapier
Sprache: Englisch
Schlagwörter: COVID-19; Pandemie; Erfahrung; Infektionsschutz; Intervention; Maßnahme; Internationale Zusammenarbeit; Epidemiologie; Infektionskrankheit; Fachwissen; Grundwissen; Open Science; Forschung; Interdisziplinarität; Datenerhebung; Überwachung; Daten; Infrastruktur; Schutzmaßnahme; Prävention; Krisenbewältigung; Bevölkerung; Wirtschaft; Bildung
Abstract: This paper has been drafted by a group of 12 mandated scientists from six large multidisciplinary Research Performing Organisations located in Europe, the Consiglio Nazionale delle Ricerche, the Centre Nationale de la Recherche Scientifique, the Consejo Superior de Investigaciones Cientificas, the Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren, the Leibniz-Gemeinschaft and the Max-Planck-Gesellschaft. Written under the impression of the current SARS-CoV-2 pandemic, it focuses on future pandemics similar in magnitude, the risk of spreading, and impact from a scientific perspective. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
-
-
Autor*innen: Cortés, Diego; Liaw, Yuan-Ling; Rožman, Mojca; Strietholt, Rolf
Titel: Public and private secondary school. International variation in social composition, resources and student literacy from two international comparative studies
Erscheinungsvermerk: Paris: UNESCO, 2021
URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380083
Dokumenttyp: Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; weitere Arbeits- und Diskussionspapiere
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Öffentliche Schule; Privatschule; Sekundarbereich; Schüler; Alphabetisierung; Soziale Zusammensetzung; Bildungssystem; Ressource; Sozioökonomische Struktur; Kognition; Internationaler Vergleich
Abstract: Data from the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) and the International Computer and Information Literacy Study (ICILS) is used to investigate differences between public and private schools around the world. We explore the social composition and describe the characteristics of public and private schools within each participating educational system. In addition, we investigate whether the availability of resources is equally distributed between these two types of schools by comparing the data collected from principals and teachers within each participating educational system. Finally, we explore whether the difference in cognitive and non-cognitive outcomes can be explained by the socioeconomic composition of schools and the distribution of resources. The results show large variation between the share of private schools across educational systems. Consistent with other research, students from private schools have a higher socioeconomic background as their peers in public schools. The resources distribution is mixed, in some educational systems more resources are available in public schools and in some private schools. Furthermore, we find that in many educational systems, computer and information literacy and civic knowledge are higher in private schools, but the difference to some extent can be explained by the socioeconomic background of students. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung: Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen