-
-
Autor*innen: Gawrilow, Caterina; Guderjahn, Lena; Gold, Andreas
Titel: Störungsfreier Unterricht trotz ADHS. Mit Schülern Selbstregulation trainieren - ein Lehrermanual
Erscheinungsvermerk: München: Reinhardt, 2013
Dokumenttyp: 1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Diagnostik; Lehrer; Programm; Ratgeber; Rechtsgrundlage; Schüler; Schulrecht; Selbstregulation; Therapie; Training; Unterrichtsstörung; Verhaltensänderung
Abstract: Dieser Ratgeber liefert eine praxiserprobte Hilfe für Kinder und Jugendliche mit ADHS im Schulalltag: Das wissenschaftlich fundierte und evaluierte Trainingsprogramm setzt genau dort an, wo SchülerInnen mit dieser Diagnose Unterstützung brauchen, bei der Selbstregulation. Mit einfachen Wenn-Dann-Plänen lernen SchülerInnen, ihre Handlungsimpulse im Unterricht besser zu steuern. Lehrkräfte erhalten konkrete Anleitungen, wie sie solche Pläne mit den SchülerInnen erarbeiten können. Zusätzlich informiert das kompakte Manual zu Entstehung, Diagnostik und Behandlung der ADHS sowie zum Umgang mit daraus folgenden Problemen in der Schule.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Autor*innen: Kolling, Thorsten; Haberstroh, Julia; Kaspar, Roman; Pantel, Johannes; Oswald, Frank; Knopf, Monika
Titel: Evidence and deployment-based research into care for the elderly using emotional robots. Psychological, methodological and cross-cultural facets
In: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 26 (2013) 2, S. 83-88
DOI: 10.1024/1662-9647/a000084
URL: https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/1662-9647/a000084
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Altenpflege; Altern; Emotion; Empirische Forschung; Forschungsstand; Gerontologie; Mensch-Maschine-Kommunikation; Roboter; Senior; Therapie
Abstract: Global aging, particularly in Japan and Europe, an associated shortage of qualified healthcare personnel, and a general preference for living at home, have all sparked an interest in the possibilities offered by robot therapy in improving quality of life. To date, however, both evidence-based research and psychological theory building on whether, and if so how and why, robots can influence the life of the elderly are rather sparse and scattered across many scientific disciplines and countries. The present paper argues in favor of a psychological, cross-cultural framework for evidence-based analyses of emotional robots. Against the background of this framework, we present building blocks for an evidence-based approach to the assessment of emotional robots and discuss interactions between evidence- and deployment-based research.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Autor*innen: Muth, Christiane; Beyer, Martin; Fortin, Martin; Rochon, Justine; Oswald, Frank; Valderas, Jose M.; Harder, sebastian; Glynn, Liam G.; Perera, Rafael; Freitag, Michael; Kaspar, Roman; Gensichen, Jochen; Van den Akker, Marjan
Titel: Multimorbidity's research challenges and priorities from a clinical perspective. The case of 'Mr Curran'
In: European Journal of General Practice, (2013)
DOI: 10.3109/13814788.2013.839651
URL: http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/13814788.2013.839651
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Altenpflege; Evaluation; Gerontologie; Intervention; Kranker; Krankheit; Medikament; Senior; Therapie; Wirkung
Abstract: Older patients, suffering from numerous diseases and taking multiple medications are the rule rather than the exception in primary care. A manifold of medical conditions are often associated with poor outcomes, and their multiple medications raise additional risks of polypharmacy. Such patients account for most healthcare expenditures. Effective approaches are needed to manage such complex patients in primary care. This paper describes the results of a scoping exercise, including a two-day workshop with 17 professionals from six countries, experienced in general practice and primary care research as well as epidemiology, clinical pharmacology, gerontology and methodology. This was followed by a consensus process investigating the challenges and core questions for multimorbidity research in primary care from a clinical perspective and presents examples of the best research practice. Current approaches in measuring and clustering multimorbidity inform policy-makers and researchers, but research is needed to provide support in clinical decision making. Multimorbidity presents a complexity of conditions leading to individual patient's needs and demanding complex processes in clinical decision making. The identification of patterns presupposes the development of strategies on how to manage multimorbidity and polypharmacy. Interventions have to be complex and multifaceted, and their evaluation poses numerous methodological challenges in study design, outcome measurement and analysis. Overall, it can be seen that complexity is a main underlying theme. Moreover, flexible study designs, outcome parameters and evaluation strategies are needed to account for this complexity.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Autor*innen: Salzer, Simone; Streek, Ulrich; Jaeger, Ulrich; Masuhr, Oliver; Warwas, Jasmin; Leichsenring, Falk; Leibing, Eric
Titel: Patterns of interpersonal problems in borderline personality disorder
In: Journal of Nervous and Mental Disease, 201 (2013) 2, S. 94-98
DOI: 10.1097/NMD.0b013e3182532b59
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Clusteranalyse; Klinische Psychologie; Krankheit; Persönlichkeit; Problem; Psychische Vorgänge; Psychoanalyse; Psychodiagnostik; Psychotherapie; Soziale Interaktion; Zwischenmenschliche Beziehung
Abstract (english): Borderline personality disorder (BPD) is characterized by a wide variety of interpersonal problems. We examined whether there are different characteristic interpersonal patterns in BPD and how these patterns are related to symptom distress and therapeutic alliance. In 228 inpatients with diagnoses of BPD, interpersonal subtypes based on the Inventory of Interpersonal Problems (Horowitz et al., Inventar zur Erfassung Interpersonaler Probleme, 2000) were examined through cluster analyses. The global symptom severity and therapeutic alliance were also assessed. We identified five characteristic interpersonal patterns, which we labeled as follows: Cluster 1, "Vindictive"; Cluster 2, "Moderate Submissive"; Cluster 3, '"Nonassertive"; Cluster 4, "Exploitable"; and Cluster 5, "Socially Avoidant". The clusters differed significantly in terms of interpersonal distress, interpersonal differentiation, and severity of global symptoms. The ratings of the therapeutic alliance by therapists during treatment significantly differed between the interpersonal subtypes, and the lowest ratings for patients were in the ''Socially Avoidant'' cluster. Our results stress the impact of interpersonal style on the appearance and treatment of BPD.
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Autor*innen: Sasse, Nadine; Gibbons, Henning; Wilson, Lindsay; Martinez-Olivera, Ramon; Schmidt, Holger; Hasselhorn, Marcus; Steinbüchel, Nicole von; Wild, Klaus von
Titel: Self-awareness and health-related quality of life after traumatic brain injury
In: Journal of Head Trauma Rehabilitation, 28 (2013) 6, S. 464-472
DOI: 10.1097/HTR.0b013e318263977d
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Angst; Befragung; Depression; Emotion; Gehirnschädigung; Kognitive Prozesse; Kranker; Lebensqualität; Messung; Regressionsanalyse; Rehabilitation; Selbsteinschätzung; Stimmung; Therapie; Trauma <Psy>; Wahrnehmung; Wohlbefinden
Abstract: Objective: To investigate the relations among self-awareness (SA), impaired SA, and health-related quality of life (HRQOL) after traumatic brain injury (TBI). Participants: One hundred forty-one adults hospitalized with TBI and their significant others from a cross-sectional multicenter study. Using Glasgow Coma Scale classification, 32 participants had severe injuries, 29 moderate, 44 mild, and 25 complicated mild TBI. Measures: Patient Competency Rating Scale for Neurorehabilitation; Short Form-36 Health Survey; Cognitive Quality of Life; Quality Of Life after Brain Injury; Hospital Anxiety and Depression Scale; Profile of Mood States; Glasgow Outcome Scale Extended. Method: Patient Competency Rating Scale for Neurorehabilitation ratings made by participants and their significant others were used to assess SA and discrepancies between the 2 ratings were used to define impaired SA. Results: Significant associations were identified between SA and HRQOL, anxiety, depression, and severity of injury. Participants with and without impaired SA differed in cognitive HRQOL and leisure activities. Using multiple regression, no direct predictors of SA were identified, although interaction effects were observed. Conclusion: After TBI, lower SA is associated with higher estimates of HRQOL, particularly in the cognitive domain. Although the associations are modest, the assessment of SA should play a role in the interpretation of reported HRQOL after TBI.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Gawrilow, Caterina
Titel: Lehrbuch ADHS. Modelle, Ursachen, Diagnose, Therapie
Erscheinungsvermerk: München: ERV, 2012
Dokumenttyp: 1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Arbeitsgedächtnis; Ätiologie; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Diagnose; Diagnostik; Einflussfaktor; Eltern; Entwicklungsstörung; Erwachsener; Förderung; Forschungsstand; Geschichte <Histor>; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Grundschulalter; Hyperaktivität; Impulsivität; Intervention; Jugendalter; Kind; Kleinkind; Lehrbuch; Lehrer; Leistung; Lernstörung; Modell; Psychosoziale Situation; Pubertät; Risikokind; Selbstregulation; Therapie; Training; Unaufmerksamkeit; Vorschulalter
Abstract: Die ADHS ist eine der häufigsten Störungen im Kindes- und Jugendalter. Etwa 5% der deutschen Kinder und Jugendlichen sind von ADHS betroffen. Nicht nur aufgrund dieser Häufigkeit, sondern auch, weil man mittlerweile weiß, dass sich die ADHS nicht "auswächst" sondern im Erwachsenenalter bestehen bleibt, wird dieses Störungsbild erforscht und diskutiert wie keine andere psychische Störung. Dabei finden auch kontroverse Diskussionen statt, die sich um die Behandlungsmethoden, den Umgang mit betroffenen Kindern im Schulalltag bis hin zur Frage ranken, ob es ADHS überhaupt gibt oder ob es "nur" eine Modediagnose ist. Dieses Lehrbuch hat das Ziel die vielfältigen Facetten der ADHS zu beschreiben und ist zu diesem Zweck in drei Abschnitte gegliedert. Im ersten Abschnitt wird die Geschichte des Störungsbildes ADHS berichtet. Dabei wird deutlich, dass es die ADHS-typischen Auffälligkeiten schon immer gegeben haben muss und ADHS somit keine Modeerscheinung unserer Zeit ist. Zudem wird ausführlich auf ADHS-Symptome eingegangen. Komorbide Störungen, von der ADHS abzugrenzende Störungen sowie die Prävalenz der ADHS und eine Beschreibung des Geschlechterunterschiedes im Auftreten der ADHS dienen zur weiteren Charakterisierung des Störungsbildes. Der zweite Abschnitt beschäftigt sich mit den Ursachen und der Entwicklung der ADHS: es werden unter anderem aktuelle Studien zur Untersuchung exekutiver Funktionen bei Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen mit ADHS vorgestellt. Zudem werden aktuelle Längsschnittstudien berichtet, die einen genaueren Aufschluss bezüglich der Entwicklung des Störungsbildes geben können. Der dritte Abschnitt handelt schließlich von Diagnostik-, Interventions- und Fördermethoden für Betroffene. Im Fokus dieses Abschnitts sind psychologische Interventionen, die auch im Schulalltag genutzt werden können sowie Interventionen für den Alltag von Kindern und Jugendlichen mit ADHS.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Coeln, Patrick
Titel: Kulturelle Bildung in Deutschland
Erscheinungsvermerk: Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL: http://www.bildungsserver.de/Kulturelle-Bildung-in-Deutschland-10242.html
Dokumenttyp: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Online Dossiers
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Ästhetische Erziehung; Behinderung; Elementarbereich; Förderung; Interkulturelle Bildung; Kreativität; Kulturelle Bildung; Kulturelle Erwachsenenbildung; Kunsterziehung; Museum; Musikdidaktik; Musiktherapie; Musische Erziehung; Qualifizierung; Rhythmische Erziehung; Schule; Sonderpädagogik; Tanz; Weiterbildung
Abstract: Dossier zu Kultureller Bildung in Deutschland für nationale und internationale Nutzer.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Autor*innen: Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
Titel: Learning disabilities. Debates on definitions, causes, subtypes, and responses
In: International Journal of Disability, Development and Education, 58 (2011) 1, S. 75-87
DOI: 10.1080/1034912X.2011.548476
URL: http://dx.doi.org/10.1080/1034912X.2011.548476
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Definition; Diagnostik; Dyskalkulie; Intervention; Klassifikation; Leistungsfähigkeit; Lernbehinderung; Rechtschreibschwäche; Therapie
Abstract (english): Students with difficulties in specific cognitive processes and academic achievement with otherwise normal levels of intellectual functioning are classified as having a learning disability (LD). In spite of extensive recent research in a number of disciplines, controversial debate continues with regard to several issues. To reconcile some of them we first address the issue of conceptualising LDs, including the aspect of which approaches have been developed and which criteria are used to classify and to demarcate different LDs. Second, we reconsider some non-trivial challenges regarding the identification of causes and consequences of the emergence of LDs. In the third part, we summarise the heterogeneity of associated phenomena and report on the related research targeting the identification of different LD subtypes. Finally, we address several issues regarding responses from the educational systems of modern societies, and make some comments on future perspectives of the field of LDs
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Gawrilow, Caterina; Gollwitzer, Peter M.; Oettingen, Gabriele
Titel: If-then plans benefit delay of gratification performance in children with and without ADHD
In: Cognitive Therapy and Research, 35 (2011) 5, S. 442-455
DOI: 10.1007/s10608-010-9309-z
URL: http://dx.doi.org/10.1007/s10608-010-9309-z
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Aufmerksamkeits-Defizit- Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Experimentelle Untersuchung; Kind; Planung; Selbstregulation; Therapie; Verhaltenstraining
Abstract (english): Children with impulse control deficits (i.e., children with ADHD) are known to have special problems with delaying gratifications. As making if-then plans (i.e., forming implementation intentions) has been found to benefit self-control even in individuals whose action control is chronically hampered (e.g., critical samples such as patients with frontal lobe damage, the elderly), we analyzed whether delay of gratification is facilitated in children with and without ADHD who have formed respective implementation intentions. In Study 1, forty-five inpatient children with ADHD (M age = 10.7 years) increased delay of gratification performance after having formed respective implementation intentions. Study 2 replicated this finding in an outpatient sample of children with ADHD (n = 47, M age = 10.3 years) and also in a comparison group of children without ADHD (n = 40, M age = 11.3 years). Results are discussed with respect to their implications for action control in children with ADHD as well as research on implementation intentions and delay of gratification.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Gawrilow, Caterina; Gollwitzer, Peter; Oettingen, Gabriele
Titel: If-then plans benefit executive functions in children with ADHD
In: Journal of Social and Clinical Psychology, 30 (2011) 6, S. 616-646
DOI: 10.1521/jscp.2011.30.6.616
URL: http://dx.doi.org/10.1521/jscp.2011.30.6.616
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Experimentelle Untersuchung; Kind; Therapie; Verhaltenstraining
Abstract (english): Children with ADHD encounter multiple academic and interpersonal problems presumably due to insufficient executive functions. In two studies we measured executive functions (i.e., shifting, resistance to distraction) and assessed whether children with ADHD can empower these functions by forming implementation intentions (i.e., if-then plans; Gollwitzer, 1999). Children with ADHD made fewer perseverative errors on a shifting task (Study 1) when instructed to make if-then plans. They also benefited from if-then plans in solving math problems that required both working memory and the inhibition of distractions (Study 2). Results concerning implications for research on if-then planning in children with ADHD are discussed.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung