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Forschungsinstrumente im Kontext institutioneller (schrift-)sprachlicher Bildung
Mackowiak, Katja; Beckerle, Christine; Gentrup, Sarah; Titz, Cora (Hrsg.)
Sammelband
| Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2020
40628 Endnote
Herausgeber*innen:
Mackowiak, Katja; Beckerle, Christine; Gentrup, Sarah; Titz, Cora
Titel:
Forschungsinstrumente im Kontext institutioneller (schrift-)sprachlicher Bildung
Erscheinungsvermerk:
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2020
DOI:
doi.org/1035468/5801
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-201399
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=20139
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Aktivierung; Anwendung; Auswertung; Baden-Württemberg; Bayern; Beobachtung; Beobachtungsmethode; Berufliche Kompetenz; Bewertung; Bildungsforschung; Bildungspraxis; Datenerfassung; Deutschland; Deutschunterricht; Diagnostik; Dokumentation; Empirische Forschung; Erhebungsinstrument; Erzieher; Erzieherin; Fachdidaktik; Fachsprache; Fachunterricht; Fachwissen; Feed-back; Förderdiagnostik; Förderung; Forschung; Forschungsmethode; Fragebogen; Grundschule; Handlungskompetenz; Instrument; Interview; Kind; Kindergarten; Kindergartenalltag; Kindergartenpädagogik; Kindertagesstätte; Kompetenz; Kompetenzmessung; Korrektur; Längsschnittuntersuchung; Lehramtsstudent; Lehrer; Lehrer-Schüler-Interaktion; Leitfadeninterview; Leseförderung; Lesekompetenz; Mathematikunterricht; Messinstrument; Methode; Nordrhein-Westfalen; Pädagogische Fachkraft; Pädagogisches Handeln; Primarbereich; Profession; Professionalisierung; Protokoll; Psychometrie; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Reflexion <Phil>; Sachsen-Anhalt; Schriftsprache; Schule; Schüler; Schülermitarbeit; Sekundarstufe I; Software; Sprachbildung; Sprachdiagnostik; Spracherwerb; Sprachförderung; Sprachgebrauch; Sprachkompetenz; Sprachpraktische Übung; Sprachstandsforschung; Test; Testkonstruktion; Testvalidität; Testverfahren; Transfer; Unterricht; Videoanalyse; Videoaufzeichnung; Vignette <Methode>; Wissen; Wissenstest
Abstract:
Das Buch stellt sieben Verfahren vor, die unterschiedliche Facetten (schrift-)sprachlicher Bildung erfassen. Die Verfahren fokussieren unterschiedlcihe Aspekte der Sprachbildung sowie Sprach- und Leseförderung in Kindertageseinrichtungen und Schulen und adressieren unterschiedliche Zielgruppen (pädagogische Fachkräfte, Lehrkräfte, Kinder). Die Instrumente wurden im Rahmen der Initiative "Bildung durch Sprache und Schrift" (BiSS) entwickelt und primär für Forschungszwecke, jedoch auch in der Aus- und Weiterbildung von pädagogischen Fach- und Lehrkräften einsetzbar. Ein online-Anhang stellt die Instrumente sowie alle notwendigen Materialien zur Verfügung.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Still not there? Comparing traditional sequence-to-sequence models to encoder-decoder neural […]
Schnober, Carsten; Eger, Steffen; Do Dinh, Erik-Lân; Gurevych, Iryna
Sammelbandbeitrag
| Aus: The COLING 2016 Organizing Committee (Hrsg.): Proceedings of the 26th International Conference on Computational Linguistics (COLING) | Osaka: The COLING 2016 Organizing Committee | 2016
36984 Endnote
Autor*innen:
Schnober, Carsten; Eger, Steffen; Do Dinh, Erik-Lân; Gurevych, Iryna
Titel:
Still not there? Comparing traditional sequence-to-sequence models to encoder-decoder neural networks on monotone string translation tasks
Aus:
The COLING 2016 Organizing Committee (Hrsg.): Proceedings of the 26th International Conference on Computational Linguistics (COLING), Osaka: The COLING 2016 Organizing Committee, 2016 , S. 1703-1714
URL:
http://aclweb.org/anthology/C16-1160
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerlinguistik; Computerunterstütztes Verfahren; Korrektur; Rechtschreibung; Text
Abstract (english):
We analyze the performance of encoder-decoder neural models and compare them with well-known established methods. The latter represent different classes of traditional approaches that are applied to the monotone sequence-to-sequence tasks OCR post-correction, spelling correction, grapheme-to-phoneme conversion, and lemmatization. Such tasks are of practical relevance for various higher-level research fields including digital humanities, automatic text correction, and speech recognition. We investigate how well generic deep-learning approaches adapt to these tasks, and how they perform in comparison with established and more specialized methods, including our own adaptation of pruned CRFs. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Automatically classifying edit categories in wikipedia revisions
Daxenberger, Johannes; Gurevych, Iryna
Sammelbandbeitrag
| Aus: Yarowsky, David;Baldwin, Timothy;Korhonen, Anna;Livescu, Karen;Bethard, Steven (Hrsg.): Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing (EMNLP 2013) | Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics | 2013
34053 Endnote
Autor*innen:
Daxenberger, Johannes; Gurevych, Iryna
Titel:
Automatically classifying edit categories in wikipedia revisions
Aus:
Yarowsky, David;Baldwin, Timothy;Korhonen, Anna;Livescu, Karen;Bethard, Steven (Hrsg.): Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing (EMNLP 2013), Stroudsburg; PA: Association for Computational Linguistics, 2013 , S. 578-589
URL:
https://www.ukp.tu-darmstadt.de/fileadmin/user_upload/Group_UKP/publikationen/2013/EMNLP2013_DaxenbergerGurevych.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Automatisierung; Computerlinguistik; Computerunterstütztes Verfahren; Evaluation; Korrektur; Nachschlagewerk; Qualität; Taxonomie; Textanalyse; World wide web 2.0
Abstract:
In this paper, we analyze a novel set of features for the task of automatic edit category classification. Edit category classification assigns categories such as spelling error correction, paraphrase or vandalism to edits in a document. Our features are based on differences between two versions of a document including meta data, textual and language properties and markup. In a supervised machine learning experiment, we achieve a micro-averaged F1 score of .62 on a corpus of edits from the English Wikipedia. In this corpus, each edit has been multi-labeled according to a 21-category taxonomy. A model trained on the same data achieves state-of-the-art performance on the related task of fluency edit classification. We apply pattern mining to automatically labeled edits in the revision histories of different Wikipedia articles. Our results suggest that high-quality articles show a higher degree of homogeneity with respect to their collaboration patterns as compared to random articles.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
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