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IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 […]
McElvany, Nele; Lorenz, Ramona; Goldhammer, Frank; Schilcher, Anita; Stubbe, Tobias C. (Hrsg.)
Sammelband
| Münster: Waxmann | 2023
43956 Endnote
Herausgeber*innen:
McElvany, Nele; Lorenz, Ramona; Goldhammer, Frank; Schilcher, Anita; Stubbe, Tobias C.
Titel:
IGLU 2021. Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre
Erscheinungsvermerk:
Münster: Waxmann, 2023
URL:
https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&buchnr=4700
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bundesland; Curriculum; Deutschland; Differenzierung; Digitale Medien; Empirische Untersuchung; Erhebungsinstrument; Grundschule; Grundschüler; IGLU <Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung>; Internationaler Vergleich; Junge; Klassenführung; Kognitive Aktivierung; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Lesetest; Leseunterricht; Leseverhalten; Leseverstehen; Mädchen; Migrationshintergrund; Motivation; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Schuljahr 04; Soziale Herkunft; Testdurchführung; Testkonstruktion; Validität; Wohlbefinden
Abstract:
Lesekompetenz ist die zentrale Grundlage für das gesamte schulische sowie außerschulische Lernen, gesellschaftliche Teilhabe und den weiteren Lebensweg der Schülerinnen und Schüler. Sie ermöglicht es, Informationen aus schriftlichem Material zu entnehmen, Inhalte zu verknüpfen, Schlussfolgerungen zu ziehen und Inhalte, Quellen sowie Intentionen kritisch zu reflektieren. Seit nun 20 Jahren ermöglicht die Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (IGLU) die Beschreibung des Stands und der Bedingungsfaktoren der Schlüsselkompetenz Lesen am Ende der vierten Klassenstufe im internationalen Vergleich. Die Erhebung 2021 fand im Kontext besonderer Bedingungen statt: Es wurden Grundschulkinder in den Blick genommen, die etwas mehr als ein Jahr lang unter den Bedingungen der COVID-19-Pandemie-Schutzmaßnahmen beschult wurden. Erstmals können durch die kontinuierliche Studienteilnahme Deutschlands seit 2001 neben der wichtigen Kernfrage der internationalen Verortung der mittleren Lesekompetenz von Viertklässlerinnen und Viertklässlern in Deutschland Informationen zum Trend dieser Befunde für die Zeit von 20 Jahren dargestellt werden. Damit erlauben die Befunde von IGLU 2021 auch eine Antwort auf die drängende Frage, inwieweit es in Deutschland gelungen ist, die nach dem PISA-Schock 2000 durch die Kultusministerkonferenz formulierten Ziele für die Weiterentwicklung der Bildung in Deutschland zu erreichen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Digitales Lesen und papierbasiertes Lesen im nationalen Vergleich
Goldhammer, Frank; Hahnel, Carolin; Kröhne, Ulf; Frey, Andreas; Ludewig, Ulrich
Sammelbandbeitrag
| Aus: McElvany, Nele; Lorenz, Ramona; Frey, Andreas; Goldhammer, Frank; Schilcher, Anita; Stubbe, Andreas C. (Hrsg.): IGLU 2021: Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre | Münster: Waxmann | 2023
43958 Endnote
Autor*innen:
Goldhammer, Frank; Hahnel, Carolin; Kröhne, Ulf; Frey, Andreas; Ludewig, Ulrich
Titel:
Digitales Lesen und papierbasiertes Lesen im nationalen Vergleich
Aus:
McElvany, Nele; Lorenz, Ramona; Frey, Andreas; Goldhammer, Frank; Schilcher, Anita; Stubbe, Andreas C. (Hrsg.): IGLU 2021: Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre, Münster: Waxmann, 2023 , S. 89-109
URL:
https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&buchnr=4700
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bundesland; Deutschland; Digitale Medien; Grundschüler; Hypertext; IGLU <Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung>; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Leseverstehen; Printmedien; Schülerleistung; Schuljahr 04; Schwierigkeit; Testaufgabe; Testkonstruktion; Text; Veränderung; Vergleich; Wirkung
Abstract:
Das vorliegende Kapitel untersucht für Deutschland anhand verschiedener Kriterien, ob die Aufgaben, die gleichermaßen in digitalPIRLS und paperPIRLS vorgegeben wurden, das Leseverständnis vergleichbar messen. An einem Teil der PIRLS-Schulen bearbeitete dazu neben der vierten Klasse mit digitalPIRLS-Testheften eine weitere vierte Klasse entsprechende PIRLS-Aufgaben in gedruckten Testheften. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Controlling speed in component skills of reading improves the explanation of reading comprehension
Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Hahnel, Carolin; De Boeck, Paul
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Psychology | 2021
41462 Endnote
Autor*innen:
Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Hahnel, Carolin; De Boeck, Paul
Titel:
Controlling speed in component skills of reading improves the explanation of reading comprehension
In:
Journal of Educational Psychology, 113 (2021) 5, S. 861-878
DOI:
10.1037/edu0000655
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-237977
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-237977
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Lesekompetenz; Fertigkeit; Kognitive Prozesse; Leistung; Antwort; Zeit; Wort; Semantik; Text; Leseverstehen; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schüler; Messverfahren; Test; Experimentelle Untersuchung; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
Efficiency in reading component skills is crucial for reading comprehension, as efficient subprocesses do not extensively consume limited cognitive resources, making them available for comprehension processes. Cognitive efficiency is typically measured with speeded tests of relatively easy items. Observed responses and response times indicate the latent variables of ability and speed. Interpreting only ability or speed as efficiency may be misleading because there is a within-person dependency between both variables (speed-ability tradeoff [SAT]). Therefore, the present study measures efficiency as ability conditional on speed by controlling speed experimentally with item-level time limits. The proposed timed ability measures of reading component skills are expected to have a clearer interpretation in terms of efficiency and to be better predictors for reading comprehension. To support this claim, this study investigates two component skills, visual word recognition and sentence-level semantic integration (sentence reading), to understand how differences in ability in a timed condition are related to differences in ability and speed in a traditional untimed condition. Moreover, untimed and timed reading component skill measures were used to explain reading comprehension. A German subsample from Programme for International Student Assessment (PISA) 2012 completed the reading component skills tasks with and without item-level time limits and PISA reading tasks. The results showed that timed ability is only moderately related to untimed ability. Furthermore, timed ability measures proved to be stronger predictors of sentence-level and text-level reading comprehension than the corresponding untimed ability and speed measures, although using untimed ability and speed jointly as predictors increased the amount of explained variance.
Abstract (english):
Efficiency in reading component skills is crucial for reading comprehension, as efficient subprocesses do not extensively consume limited cognitive resources, making them available for comprehension processes. Cognitive efficiency is typically measured with speeded tests of relatively easy items. Observed responses and response times indicate the latent variables of ability and speed. Interpreting only ability or speed as efficiency may be misleading because there is a within-person dependency between both variables (speed-ability tradeoff [SAT]). Therefore, the present study measures efficiency as ability conditional on speed by controlling speed experimentally with item-level time limits. The proposed timed ability measures of reading component skills are expected to have a clearer interpretation in terms of efficiency and to be better predictors for reading comprehension. To support this claim, this study investigates two component skills, visual word recognition and sentence-level semantic integration (sentence reading), to understand how differences in ability in a timed condition are related to differences in ability and speed in a traditional untimed condition. Moreover, untimed and timed reading component skill measures were used to explain reading comprehension. A German subsample from Programme for International Student Assessment (PISA) 2012 completed the reading component skills tasks with and without item-level time limits and PISA reading tasks. The results showed that timed ability is only moderately related to untimed ability. Furthermore, timed ability measures proved to be stronger predictors of sentence-level and text-level reading comprehension than the corresponding untimed ability and speed measures, although using untimed ability and speed jointly as predictors increased the amount of explained variance.
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Automated and controlled processes in comprehending multiple documents
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Schoor, Cornelia
Zeitschriftenbeitrag
| In: Studies in Higher Education | 2021
41420 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Schoor, Cornelia
Titel:
Automated and controlled processes in comprehending multiple documents
In:
Studies in Higher Education, 46 (2021) 10, S. 2074-2086
DOI:
10.1080/03075079.2021.1953333
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-243880
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-243880
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Student; Lesen; Dokument; Vielfalt; Informationsverarbeitung; Verhalten; Lesegeschwindigkeit; Kognitive Prozesse; Arbeitsgedächtnis; Leseverstehen; Kognitive Kompetenz; Test; Computerunterstütztes Verfahren; Datenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
The study investigates automated and controlled cognitive processes that occur when university students read multiple documents (MDs). We examined data of 401 students dealing with two MD sets in a digital environment. Performance was assessed through several comprehension questions. Recorded log data gave indications about students' time allocation, corroboration, and sourcing. Independent measures were used for reading speed to tap the effects of automatic processing and for working memory and single-text reading comprehension to tap effects of controlled processing, with working memory considered the mental capacity for performing controlled processing. We found that faster readers completed the MD tasks faster and showed more corroboration behavior. At the same time, students skilled in comprehension allocated more time to processing MD tasks and were more likely to show MD-specific behaviors of corroboration and sourcing. Students' success in MD tasks was predicted by reading speed and working memory, with the effect of working memory being mediated by single-text comprehension. Behavioral indicators contributed independently in predicting students' MD comprehension. Results suggest that reading MDs resembles a problem-solving situation where students need to engage in controlled, non-routine processing to build up a comprehensive representation of MDs and benefit from highly automated, lower-level reading processes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Examining the contribution of RAN components to reading fluency, reading comprehension, and […]
Huschka, Sina Simone; Georgiou, George K.; Brandenburg, Janin; Ehm, Jan-Henning; Hasselhorn, Marcus
Zeitschriftenbeitrag
| In: Reading and Writing | 2021
41177 Endnote
Autor*innen:
Huschka, Sina Simone; Georgiou, George K.; Brandenburg, Janin; Ehm, Jan-Henning; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Examining the contribution of RAN components to reading fluency, reading comprehension, and spelling in German
In:
Reading and Writing, 34 (2021) 9, S. 2317-2336
DOI:
10.1007/s11145-021-10145-6
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11145-021-10145-6
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Benennung; Geschwindigkeit; Lesefertigkeit; Leseverstehen; Rechtschreibung; Fonologische Bewusstheit; Buchstabe; Wissen; Fonologie; Kurzzeitgedächtnis; Kindergartenkind; Grundschule; Schüler; Schuljahr 01; Regressionsanalyse; Frankfurt <Main>; Deutschland
Abstract (english):
We examined the contribution of rapid automatized naming (RAN) components (articulation time, pause time, and pause time consistency) to reading fluency, reading comprehension, and spelling in a sample of 257 German children (139 boys, 118 girls; Mage = 5.60 years, SD = 0.31) followed from kindergarten to Grade 1. In kindergarten, children were assessed on measures of RAN (colors and objects), phonological awareness, letter-sound knowledge, phonological short-term memory, and paired-associate learning. Reading fluency, reading comprehension, and spelling were assessed at the end of Grade 1. Hierarchical regression analyses revealed that pause time and pause time consistency continued to predict reading fluency, but not reading comprehension or spelling, after controlling for the effects of the other cognitive skills assessed in kindergarten. Articulation time did not add to the prediction of any literacy skills. These findings support previous research suggesting that, during the early phases of learning to read, pause time holds the key in the relation between RAN and reading fluency. (DIPF/Orig,)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Improving reading rates and comprehension? Benefits and limitations of the reading acceleration […]
Korinth, Sebastian; Nagler, Telse
Zeitschriftenbeitrag
| In: Language and Linguistics Compass | 2021
41072 Endnote
Autor*innen:
Korinth, Sebastian; Nagler, Telse
Titel:
Improving reading rates and comprehension? Benefits and limitations of the reading acceleration approach
In:
Language and Linguistics Compass, 15 (2021) 3, S. e12408
DOI:
10.1111/lnc3.12408
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/lnc3.12408
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Empirische Forschung; Lesen; Leseverstehen; Lesegeschwindigkeit; Leistungssteigerung; Lesekompetenz; Schulanfänger; Unterrichtsmethode; Wirkung; Validität; Messverfahren; Aufmerksamkeit; Arbeitsgedächtnis; Einflussfaktor; Grundschüler; Sprache; Forschungsstand
Abstract (english):
The reading acceleration phenomenon refers to the effect that experimentally induced time constraints can generate instantaneous improvements of reading rate, accuracy and comprehension among typical and reading impaired readers of different age groups. An overview of studies applying the fading manipulation (i.e., letters are erased in reading direction), which induces the time constraints causing the acceleration phenomenon, is provided in the first part of this review. The second part summarises the outcomes of studies using a training approach called the reading acceleration program (RAP) that integrated core principles of the acceleration phenomenon to generate persistent reading performance improvements. Our review shows ample evidence for the validity of the acceleration phenomenon, since it has been replicated across various languages and populations. However, although there are several explanatory approaches for underlying mechanisms, none of them is well substantiated by empirical evidence so far. Similarly, although generally positive effects of RAP training were reported for several languages and groups of readers, the exact mechanisms causing improved reading rates and comprehension are not well understood. Our critical discussion points out several limitations of RAP that call for further research. However, we also highlight several benefits regarding RAP's potential as an intervention approach for enhancements in reading performance. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Segregierte Schulmilieus, variierende Unterrichtsbedingungen und Lernleistungen der Schülerinnen […]
Kraus, Thorben; Weishaupt, Horst; Hosenfeld, Ingmar
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Grundschulforschung | 2021
40945 Endnote
Autor*innen:
Kraus, Thorben; Weishaupt, Horst; Hosenfeld, Ingmar
Titel:
Segregierte Schulmilieus, variierende Unterrichtsbedingungen und Lernleistungen der Schülerinnen und Schüler. Eine Analyse mit Daten der Grundschulen in Rheinland-Pfalz 2015/16
In:
Zeitschrift für Grundschulforschung, 14 (2021) 1, S. 129-148
DOI:
10.1007/s42278-020-00102-7
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs42278-020-00102-7
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bedingung; Deutschland; Grundschule; Korrelation; Lernen; Lernstandserhebung; Leseverstehen; Mathematische Kompetenz; Migrationshintergrund; Milieu; Modellbildung; Papier-Bleistift-Test; Personal; Rheinland-Pfalz; Schule; Schüler; Schülerleistung; Schulorganisation; Schulstatistik; Segregation; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Soziale Benachteiligung; Sprache; Unterricht
Abstract:
Auf der Grundlage der VERA3-Daten der Grundschulen in Rheinland-Pfalz wird der Zusammenhang zwischen der sozialen Zusammensetzung der Schülerinnen und Schüler der einzelnen Schulen und den durchschnittlichen Leistungen im Leseverstehen und in Mathematik analysiert. Besonders interessiert der vermittelnde Einfluss der schulstatistisch erfassten schul- und unterrichtsorganisatorischen Bedingungen, weil sie - im Gegensatz zu der familiären Situation der Schülerinnen und Schüler - schulpolitisch beeinflusst werden können. Neben deskriptiven Befunden wird ein Pfadmodell berechnet, in das die schulorganisatorischen Variablen als vermittelnde Prozessvariablen des Zusammenhangs zwischen Merkmalen der Schülerschaft und den gemessenen durchschnittlichen Leistungen enthalten sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Drawing on data from the VERA3 study of primary schools in Rhineland-Palatinate, the authors analyze the correlation between social compositions of students in individual schools and average reading and mathematics achievement. Particular attention is paid to the mediating influence of school statistically relevant conditions of school and instructional organization, which - other than the family background - can be influenced by educational policy-making. Alongside presenting descriptive findings, the authors calculate a path model which contains the school organizational variables as mediating process variables of the correlation between student population variables and measured average achievement. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Reading-impaired children improve through text-fading training. Analyses of comprehension, […]
Nagler, Telse; Zarić, Jelena; Kachisi, Fenke; Lindberg, Sven; Ehm, Jan-Henning
Zeitschriftenbeitrag
| In: Annals of Dyslexia | 2021
41227 Endnote
Autor*innen:
Nagler, Telse; Zarić, Jelena; Kachisi, Fenke; Lindberg, Sven; Ehm, Jan-Henning
Titel:
Reading-impaired children improve through text-fading training. Analyses of comprehension, orthographic knowledge, and RAN
In:
Annals of Dyslexia, 71 (2021) 3, S. 458-482
DOI:
10.1007/s11881-021-00229-x
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11881-021-00229-x
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Leseschwäche; Leseschwaches Kind; Leseprozess; Intervention; Text; Manipulation; Leseverstehen; Rechtschreibung; Wissen; Prädiktor; Grundschüler; Schuljahr 03; Leseübung; Training; Test; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english):
Early intervention for children with reading impairments is crucial in order to achieve reading improvements and avoid school failure. One line of reading intervention research focuses on the experimental manipulation of reading rate through a text-fading training approach. Considering relevant reading-related predictors (i.e., orthographic knowledge and rapid automatized naming; RAN), we aim at evaluating the text-fading training's efficiency for a sample of German reading-impaired third graders (n = 120). The purpose of the present study was to examine (1) the predictive value of orthographic knowledge and RAN and their contribution of explained variance in comprehension performance during training, (2) text-fading training effects on reading rate and comprehension in a pre-post comparison, and (3) (lasting) text-fading training effects at word and sentence level in a pre-post-follow-up design. Results of structural models indicated RAN to be significantly related to comprehension performance for the experimental group, whereas no sufficient regression weight was found for orthographic knowledge. A reverse pattern was found for the self-paced group. No significant improvements regarding reading rate and comprehension were revealed for the experimental group after training. However, significant positive effects on word and sentence level at post-test time point indicate stronger reading improvements for the experimental compared to the control group. The retention of training gains was indicated at sentence-level reading 6 months after the training. Possible explanations for the presented positive training effects as well as the mixed results for reading rate, comprehension, and follow-up preservation are discussed.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Lernleistungen an Grundschulen in Rheinland-Pfalz - Teil 1. IQB-Bildungstrend und […]
Kraus, Thorben; Weishaupt, Horst; Hosenfeld, Ingmar
Zeitschriftenbeitrag
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz | 2021
41247 Endnote
Autor*innen:
Kraus, Thorben; Weishaupt, Horst; Hosenfeld, Ingmar
Titel:
Lernleistungen an Grundschulen in Rheinland-Pfalz - Teil 1. IQB-Bildungstrend und VERA-Vergleichsarbeiten
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 26 (2021) 7/8, S. 225-228
DOI:
10.25656/01:24307
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-243075
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-243075
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Grundschule; Schülerleistung; Kompetenz; Lernstandserhebung; Bildungsmonitoring; Mathematikunterricht; Deutschunterricht; Leseverstehen; Soziale Herkunft; Migrationshintergrund; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Empirische Untersuchung; Rheinland-Pfalz; Deutschland
Abstract:
Die landesweiten Ergebnisse der VERA-Vergleichsarbeiten 2016 werden mit den Ergebnissen des IQB-Bildungstrends für Rheinland-Pfalz verglichen und hinsichtlich ihrer Bedeutung für ein regelmäßiges Monitoring der Leistungen der Schülerinnen und Schüler diskutiert. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Lernleistungen an Grundschulen in Rheinland-Pfalz - Teil 2. Unterschiede in den Leistungen der […]
Kraus, Thorben; Weishaupt, Horst; Hosenfeld, Ingmar
Zeitschriftenbeitrag
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz | 2021
41623 Endnote
Autor*innen:
Kraus, Thorben; Weishaupt, Horst; Hosenfeld, Ingmar
Titel:
Lernleistungen an Grundschulen in Rheinland-Pfalz - Teil 2. Unterschiede in den Leistungen der Schülerinnen und Schüler zwischen einzelnen und Gruppen von Schulen
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 26 (2021) 9, S. 238-241
DOI:
10.25656/01:24312
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-243129
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-243129
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Grundschule; Schülerleistung; Unterschied; Lernstandserhebung; Mathematikunterricht; Deutschunterricht; Leseverstehen; Sozioökonomische Lage; Migrationshintergrund; Soziale Ungleichheit; Schulstandort; Schüler; Zusammensetzung; Empirische Untersuchung; Vergleich; Rheinland-Pfalz; Nordrhein-Westfalen; Deutschland
Abstract:
Dargestellt werden die Leistungsunterschiede in Deutsch und Mathematik nach sozialer Zusammensetzung der Schülerinnen und Schüler der einzelnen Schulen (Sozialindex). Die Leistungsverteilung zwischen den beiden Randgruppen der sozialen Verteilung der Schulen werden mit den vergleichbar aufbereiteten Ergebnissen der VERA-Erhebungen in Nordrhein-Westfalen verglichen. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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