Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Personen: "Hahnel," und "Carolin")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
41
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Diagnostik des Leseverständnisses multipler Texte: MultiTex
Schoor, Cornelia; Zink, Theresa; Mahlow, Nina; Hahnel, Carolin; Deribo, Tobias; Kroehne, Ulf; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Richter, Tobias; Lenhard, Wolfgang (Hrsg.): Diagnostik und Förderung des Lesens im digitalen Kontext | Göttingen: Hogrefe | 2024
44622 Endnote
Autor*innen:
Schoor, Cornelia; Zink, Theresa; Mahlow, Nina; Hahnel, Carolin; Deribo, Tobias; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank; Naumann, Johannes; Artelt, Cordula
Titel:
Diagnostik des Leseverständnisses multipler Texte: MultiTex
Aus:
Richter, Tobias; Lenhard, Wolfgang (Hrsg.): Diagnostik und Förderung des Lesens im digitalen Kontext, Göttingen: Hogrefe, 2024 (Tests und Trends der pädagogisch-psychologischen Diagnostik, 20), S. 101-116
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Advancing educational assessment through log data analysis, natural language processing, and […]
Zehner, Fabian; Hahnel, Carolin (Hrsg.)
Sammelband
| Hoboken; NJ: Wiley | 2023
43811 Endnote
Herausgeber*innen:
Zehner, Fabian; Hahnel, Carolin
Titel:
Advancing educational assessment through log data analysis, natural language processing, and machine learning
Erscheinungsvermerk:
Hoboken; NJ: Wiley, 2023 (Journal of Computer Assisted Learning, Vol. 39, No. 3)
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/toc/13652729/2023/39/3
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Sprache:
Englisch
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Theory matters: An example of deriving process indicators from log data to assess decision-making […]
Hahnel, Carolin; Jung, Alexander J.; Goldhammer, Frank
Zeitschriftenbeitrag
| In: European Journal of Psychological Assessment | 2023
43713 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Jung, Alexander J.; Goldhammer, Frank
Titel:
Theory matters: An example of deriving process indicators from log data to assess decision-making processes in web search tasks
In:
European Journal of Psychological Assessment, 39 (2023) 4, S. 271-279
DOI:
10.1027/1015-5759/a000776
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1015-5759/a000776
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
Following an extended perspective of evidence-centered design, this study provides a methodological exemplar of the theory-based construction of process indicators from log data. We investigated decision-making processes in web search as the target construct, assuming that individuals follow a heuristic search (focusing on search results vs. websites as a primary information source) and stopping rule (following a satisficing vs. sampling strategy). Drawing on these assumptions, we describe our reasoning for identifying the empirical evidence needed and selecting an assessment to obtain this evidence to derive process indicators that represent groups differentiated by search and stopping rule combinations. To evaluate our approach, we reanalyzed the processing behavior of 150 university students who were requested in four tasks to select a specific website from a list of five search results. We determined the process indicators per item and conducted multiple cluster analyses to investigate group recovery. For each item, we found three clusters, two of which matched our assumptions. Additionally, we explored the consistency of students' cluster membership across items and investigated their relationship with students' skills in evaluating online information. Based on the results, we discuss the tradeoff between construct breadth and process elaboration for deriving meaningful process indicators. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Rule-based process indicators of information processing explain performance differences in PIAAC […]
Hahnel, Carolin; Kröhne, Ulf; Goldhammer, Frank
Zeitschriftenbeitrag
| In: Large-scale Assessments in Education | 2023
43714 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Kröhne, Ulf; Goldhammer, Frank
Titel:
Rule-based process indicators of information processing explain performance differences in PIAAC web search tasks
In:
Large-scale Assessments in Education, 11 (2023) , S. 16
DOI:
10.1186/s40536-023-00169-5
URL:
https://largescaleassessmentsineducation.springeropen.com/articles/10.1186/s40536-023-00169-5
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Abstract:
Background: A priori assumptions about specific behavior in test items can be used to process log data in a rule-based fashion to identify the behavior of interest. In this study, we demonstrate such a top-down approach and created a process indicator to represent what type of information processing (flimsy, breadth-first, satisficing, sampling, laborious) adults exhibit when searching online for information. We examined how often the predefined patterns occurred for a particular task, how consistently they occurred within individuals, and whether they explained task success beyond individual background variables (age, educational attainment, gender) and information processing skills (reading and evaluation skills). Methods: We analyzed the result and log file data of ten countries that participated in the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC). The information processing behaviors were derived for two items that simulated a web search environment. Their explanatory value for task success was investigated with generalized linear mixed models. Results: The results showed item-specific differences in how frequently specific information processing patterns occurred, with a tendency of individuals not to settle on a single behavior across items. The patterns explained task success beyond reading and evaluation skills, with differences across items as to which patterns were most effective for solving a task correctly. The patterns even partially explained age-related differences. Conclusions: Rule-based process indicators have their strengths and weaknesses. Although dependent on the clarity and precision of a predefined rule, they allow for a targeted examination of behaviors of interest and can potentially support educational intervention during a test session. Concerning adults' digital competencies, our study suggests that the effective use of online information is not inherently based on demographic factors but mediated by central skills of lifelong learning and information processing strategies. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Patterns of reading behaviour in digital hypertext environments
Hahnel, Carolin; Ramalingam, Dara; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Computer Assisted Learning | 2023
42864 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Ramalingam, Dara; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank
Titel:
Patterns of reading behaviour in digital hypertext environments
In:
Journal of Computer Assisted Learning, 39 (2023) 3, S. 737-750
DOI:
10.1111/jcal.12709
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcal.12709
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Abstract:
Background: Computer-based assessment allows for the monitoring of reader behaviour. The identification of patterns in this behaviour can provide insights that may be useful in informing educational interventions. Objectives: Our study aims to explore what different patterns of reading activity exist, and investigates their interpretation and consistency across different task sets (units), countries, and languages. Three patterns were expected: on-task, exploring and disengaged. Methods: Using log data from the PISA 2012 digital reading assessment (9226 students from seven countries), we conducted hierarchical cluster analyses with typical process indicators of digital reading assessments. We identified different patterns and explored whether they remained consistent across different units. To validate the interpretation of the identified patterns, we examined their relationship to performance and student characteristics (gender, socio-economic status, print reading skills). Results and Conclusions: The results indicate a small number of transnational clusters, with unit-specific differences. Cluster interpretation is supported by associations with student characteristics-for example, students with low print reading skills were more likely to show a disengaged pattern than proficient readers. Exploring behaviour tended to be exhibited only once across the three units: It occurred in the first unit for proficient readers and in later units for less skilled readers. Major Takeaways: Behavioural patterns can be identified in digital reading tasks that may prove useful for educational monitoring and intervention. Although task situations are designed to evoke certain behaviours, the interpretation of observed behavioural patterns requires validation based on task requirements, assessment context and relationships to other available information. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Entwicklung eines Fragebogens zur ökonomischen Erfassung technikbezogener Einstellungen und […]
Hahnel, Carolin; Stemmann, Jennifer
Zeitschriftenbeitrag
| In: Diagnostica | 2023
44168 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Stemmann, Jennifer
Titel:
Entwicklung eines Fragebogens zur ökonomischen Erfassung technikbezogener Einstellungen und Selbstwahrnehmungen
In:
Diagnostica, (2023) , S. online first
DOI:
10.1026/0012-1924/a000323
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026/0012-1924/a000323
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Der Beitrag präsentiert die Entwicklung einer Kurzskala zur Erfassung technikbezogener Einstellungen sowie Selbstwahrnehmungen im Kontext der Nutzung von Alltagstechnik. Zur Validierung der Interpretation der resultierenden Testwerte wurden die interne Struktur der Skala, Beziehungen zu Drittvariablen sowie die Annahme geprüft, dass diese Facetten die Performanz im Umgang mit alltagstechnischen Geräten erklären. Zur Untersuchung wurden Daten von 296 Studierenden (71 % weiblich, M = 23.1 Jahre) ausgewertet. CFA-Analysen unterstützen die angenommene fünffaktorielle Struktur (d. h. eine Facette der allgemeinen Einstellung gegenüber Technik, zwei Facetten der kognitiven und zwei Facetten der affektiven Selbstwahrnehmung). Kognitive Selbstwahrnehmungen und positive Affekte gegenüber technischen Geräten hingen positiv mit allgemeinen Selbstwirksamkeitserwartungen, Intelligenz und einer höheren Performanz im Umgang mit Alltagstechnik zusammen. Negative Affekte gegenüber Technik waren wahrscheinlicher bei Personen mit niedrigeren allgemeinen Selbstwirksamkeitserwartungen, ausgeprägteren externen Kontrollüberzeugungen, geringerer Intelligenz und geringeren Fähigkeiten im Umgang mit Alltagsgeräten. Die Ergebnisse stützen die intendierten Testwertinterpretationen teilweise und zeigen konkrete Weiterentwicklungsbedarfe des Instruments auf. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
We developed a short scale to assess attitudes and self-perceptions related to the use of everyday appliances and home automation. To validate the interpretation of the resulting test scores, we examined the internal structure of the scale and its relationships to relevant variables. The study used data of 296 students (71 % female, M = 23.1 years). CFA analyses supported the assumed five-factor structure - one facet of general attitudes toward technology, two cognitive self-perception facets (experience of competence and self-efficacy related to the use of appliances), and two motivational-affective self-perception aspects (positive and negative affect toward appliances and home automation). The cognitive self-perceptions and a positive affect toward appliances were positively related to general self-efficacy expectations, intelligence, and a higher level of directed control when using appliances. Male participants showed higher scores than female participants on these facets, with measurement invariance analyses signaling that differences may be due to scale properties. A negative affect toward appliances was more likely in persons with lower general self-efficacy expectations, more pronounced external locus of control beliefs, lower intelligence, and lower skill in the directed control of appliances. The results partially support the intended test score interpretations and indicate specific requirements for further development. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Artificial intelligence on the advance to enhance educational assessment. Scientific clickbait or […]
Zehner, Fabian; Hahnel, Carolin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Computer Assisted Learning | 2023
44215 Endnote
Autor*innen:
Zehner, Fabian; Hahnel, Carolin
Titel:
Artificial intelligence on the advance to enhance educational assessment. Scientific clickbait or genuine gamechanger?
In:
Journal of Computer Assisted Learning, 39 (2023) 3, S. 695-702
DOI:
10.1111/jcal.12810
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcal.12810
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Abstract (english):
Contributions in the Special Issue: The special issue assembles papers centring around log data analysis, natural language processing, and machine learning used to advance educational assessment. They demonstrate how semi- and unstructured data such as log and text data can, despite their challenging nature, be handled appropriately to benefit educational assessment. In this editorial, we contextualize the special issue's contributions within the diverse field of modern technology-based assessments. Reflection on Terminology: Moreover, we raise concerns about nowadays' use of the term artificial intelligence (AI) in scientific communication. While the contribution of AI to scientific progress is indisputable, the mere use of methods that have evolved within AI research does not necessarily render tools or studies AI-related. We argue that academics have the social responsibility to adopt accurate terminology, given it is integral to scientific rigour and proper scientific communication. Implications: In view of the inflationary use of the term AI in science, we propose a scheme to locate one's research in the field by focusing on (1) the type of data, (2) the processing involved, and (3) the output of a study and the actions derived from it, which are situated within the (4) scope of a study. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Fostering multiple document comprehension. Motivational factors and its relationship with the use […]
Zink, Theresa; Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf; Deribo, Tobias; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2023
44004 Endnote
Autor*innen:
Zink, Theresa; Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf; Deribo, Tobias; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Goldhammer, Frank; Naumann, Johannes; Schoor, Cornelia
Titel:
Fostering multiple document comprehension. Motivational factors and its relationship with the use of self-study materials
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26 (2023) 3, S. 727-750
DOI:
10.1007/s11618-023-01163-x
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-023-01163-x
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Dokument; Empirische Untersuchung; Feedback; Fertigkeit; Fragebogen; Kompetenz; Korrelationsanalyse; Logdatei; Material; Motivation; Regressionsanalyse; Selbsteinschätzung; Selbststudium; Student; Test; Text; Universität; Verbesserung; Verstehen
Abstract:
Multiple Document Comprehension (MDC) ist eine wichtige Kompetenz für Studierende, weshalb ihre Verbesserung vorteilhaft ist. Wir nehmen an, dass der wahrgenommene Wert der MDC-Kompetenz wichtig bei der Förderung von MDC ist, da er ein Prädiktor für Verhaltensentscheidungen sein kann, wie z. B. die Bearbeitung von Selbstlernmaterialien. Die Bearbeitung von Selbstlernmaterialien ist typisch für das Lernen an Universitäten, erfordert aber die Motivation, sich in einer Kompetenz wie MDC zu verbessern. Wir definieren die Motivation, sich in MDC zu verbessern, als die Erwartung, den Wert und die damit verbundenen Kosten, sich in MDC zu verbessern. Wir nehmen an, dass die Motivation, sich in MDC zu verbessern, sowohl die Bearbeitung der Selbstlernmaterialien beeinflusst als auch von dem wahrgenommenen Wert der MDC-Kompetenz abhängt. Deshalb wurde in dieser Studie untersucht, ob der wahrgenommene Wert der MDC-Kompetenz die Motivation, sich in MDC zu verbessern, vorhersagt und letztere die Bearbeitung von Selbstlernmaterialien begünstigt. Insgesamt nahmen N = 278 Studierende dreier deutscher Universitäten an einem MDC-Test teil und hatten danach die Möglichkeit, ihre MDC-Kompetenz mit Selbstlernmaterialien zu trainieren. Das Engagement bei der Bearbeitung der Selbstlernmaterialien wurde über die Bearbeitungszeit und die Anzahl der Seitenwechsel gemessen. Die Ergebnisse zeigten, dass der wahrgenommene Wert der MDC-Kompetenz die Motivation, sich in MDC zu verbessern, teilweise vorhersagte. Die weiteren Analysen zeigten im Wesentlichen keine signifikanten Effekte des wahrgenommenen Werts der MDC-Kompetenz und der Motivation, sich zu verbessern, auf das Engagement bei der Bearbeitung der Selbstlernmaterialien. Allerdings deuteten die ausgewerteten Log-Daten darauf hin, dass das Selbstlernmaterial nicht in dem erwarteten Umfang bearbeitet wurde. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Multiple document comprehension (MDC) is an essential skill for university students, making it beneficial to improve it. We assume that the value assigned to MDC is important to foster MDC since it can be a predictor for behavioral choices, such as working with self-study material. Using self-study material is typical for university learning, but it requires the motivation to improve a skill such as MDC. We define motivation to improve MDC in terms of expectancy, value, and cost to improve MDC. We expect that it is a driving force for working with self-study material on MDC, while it might also depend on the perceived value of MDC. Therefore, this study examined whether the perceived value of MDC predicts the motivation to improve MDC, which is also expected to predict the use of self-study material. A total of 278 students of different majors participated in a MDC assessment and received the opportunity to train their MDC skill with self-study material. The engagement in using the self-study material was measured by the total time and the number of page transitions on the self-study material. The results indicated that the perceived value of MDC partially predicted motivation to improve MDC. However, further analysis revealed mainly no significant effects of the perceived value of MDC and the motivation to improve MDC on the engagement in using the self-study material. However, the log data indicated that the engagement in using the self-study material was not as high as expected. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Detecting the disengaged reader. Using scrolling data to predict disengagement during reading
Biedermann, Daniel; Schneider, Jan; Ciordas-Hertel, George-Petru; Eichmann, Beate; Hahnel, Carolin; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Hilliger, Isabel, Khosravi, Hassan; Rienties, Bart; Dawson, Shane (Hrsg.): LAK23 Conference Proceedings: The Thirteenth International Conference on Learning Analytics & Knowledge, March 13-17, 2023, Hybrid, Arlington, Texas, USA | New York; NY: Association for Computing Machinery | 2023
43666 Endnote
Autor*innen:
Biedermann, Daniel; Schneider, Jan; Ciordas-Hertel, George-Petru; Eichmann, Beate; Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Drachsler, Hendrik
Titel:
Detecting the disengaged reader. Using scrolling data to predict disengagement during reading
Aus:
Hilliger, Isabel, Khosravi, Hassan; Rienties, Bart; Dawson, Shane (Hrsg.): LAK23 Conference Proceedings: The Thirteenth International Conference on Learning Analytics & Knowledge, March 13-17, 2023, Hybrid, Arlington, Texas, USA, New York; NY: Association for Computing Machinery, 2023 , S. 585-591
DOI:
10.1145/3576050.3576078
URL:
https://dl.acm.org/doi/10.1145/3576050.3576078
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Beiträge in Proceedings mit Peer-Review-System
Sprache:
Englisch
Abstract:
When reading long and complex texts, students may disengage and miss out on relevant content. In order to prevent disengaged behavior or to counteract it by means of an intervention, it is ideally detected an early stage. In this paper, we present a method for early disengagement detection that relies only on the classification of scrolling data. The presented method transforms scrolling data into a time series representation, where each point of the series represents the vertical position of the viewport in the text document. This time series representation is then classified using time series classification algorithms. We evaluated the method on a dataset of 565 university students reading eight different texts. We compared the algorithm performance with different time series lengths, data sampling strategies, the texts that make up the training data, and classification algorithms. The method can classify disengagement early with up to 70% accuracy. However, we also observe differences in the performance depending on which of the texts are included in the training dataset. We discuss our results and propose several possible improvements to enhance the method. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung; Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Digitales Lesen und papierbasiertes Lesen im nationalen Vergleich
Goldhammer, Frank; Hahnel, Carolin; Kröhne, Ulf; Frey, Andreas; Ludewig, Ulrich
Sammelbandbeitrag
| Aus: McElvany, Nele; Lorenz, Ramona; Frey, Andreas; Goldhammer, Frank; Schilcher, Anita; Stubbe, Andreas C. (Hrsg.): IGLU 2021: Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre | Münster: Waxmann | 2023
43958 Endnote
Autor*innen:
Goldhammer, Frank; Hahnel, Carolin; Kröhne, Ulf; Frey, Andreas; Ludewig, Ulrich
Titel:
Digitales Lesen und papierbasiertes Lesen im nationalen Vergleich
Aus:
McElvany, Nele; Lorenz, Ramona; Frey, Andreas; Goldhammer, Frank; Schilcher, Anita; Stubbe, Andreas C. (Hrsg.): IGLU 2021: Lesekompetenz von Grundschulkindern im internationalen Vergleich und im Trend über 20 Jahre, Münster: Waxmann, 2023 , S. 89-109
URL:
https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&buchnr=4700
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bundesland; Deutschland; Digitale Medien; Grundschüler; Hypertext; IGLU <Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung>; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Leseverstehen; Printmedien; Schülerleistung; Schuljahr 04; Schwierigkeit; Testaufgabe; Testkonstruktion; Text; Veränderung; Vergleich; Wirkung
Abstract:
Das vorliegende Kapitel untersucht für Deutschland anhand verschiedener Kriterien, ob die Aufgaben, die gleichermaßen in digitalPIRLS und paperPIRLS vorgegeben wurden, das Leseverständnis vergleichbar messen. An einem Teil der PIRLS-Schulen bearbeitete dazu neben der vierten Klasse mit digitalPIRLS-Testheften eine weitere vierte Klasse entsprechende PIRLS-Aufgaben in gedruckten Testheften. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
1
(aktuell)
2
3
4
>
Alle anzeigen
(41)