Menü Überspringen
Suche
de
|
en
Kontakt
Not track
Datenpraxis
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Wissensressourcen
Vernetzung
Institut
Zurück
de
|
en
Kontakt
Suche
Startseite
>
Wissensressourcen
>
Open-Access-Repositorium
Trefferliste für Suchanfragen
Ihre Abfrage:
(Schlagwörter: "Einflussfaktor")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
291
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
The structure of conflict styles in adolescents. Psychometric properties of the Adapted Rahim […]
Filsecker, Michael; Abs, Hermann Josef; Roczen, Nina
Zeitschriftenbeitrag
| In: European Journal of Psychological Assessment | 2020
39653 Endnote
Autor*innen:
Filsecker, Michael; Abs, Hermann Josef; Roczen, Nina
Titel:
The structure of conflict styles in adolescents. Psychometric properties of the Adapted Rahim Organizational Conflict Style Inventory-II (ROCI-II)
In:
European Journal of Psychological Assessment, 36 (2020) 4, S. 526-536
DOI:
10.1027/1015-5759/a000527
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1015-5759/a000527
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Jugendlicher; Konflikt; Demokratische Erziehung; Konfliktlösung; Messverfahren; Modell; Messung; Unterschied; Einflussfaktor; Erhebungsinstrument; Psychometrie; Struktur; Evaluation; Faktorenanalyse
Abstract (english):
This study examines the latent structure of the Rahim Organizational Conflict Inventory - II (ROCI-II) in several samples of secondary school students. Findings from earlier studies conducted in adult populations suggested that the instrument has a four- or five-factor structure; however, the exploratory factor analysis (EFA) in this study yielded a three-factor (integrating, dominating, avoiding) solution, with most of the items associated with a fourth factor (Obliging) failing to load as predicted. A confirmatory factor analysis (CFA) replicated the three-factor solution satisfactorily. A multiple-group CFA indicated that the ROCI-II showed invariant measurement properties in male and female students and corroborated the concurrent validity of the three-factor solution. The integrating factor was related positively to a measure of perspective taking but negatively to a measure of reluctance to participate. The avoiding factor was associated with a measure of reluctance to participate. We discuss the implications of the results for understanding the latent structure of the ROCI-II in adolescents. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Do student ratings of classroom management tell us more about teachers or about classroom […]
Göllner, Richard; Fauth, Benjamin; Lenske, Gerlinde; Praetorius, Anna-Katharina; Wagner, Wolfgang
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft | 2020
40729 Endnote
Autor*innen:
Göllner, Richard; Fauth, Benjamin; Lenske, Gerlinde; Praetorius, Anna-Katharina; Wagner, Wolfgang
Titel:
Do student ratings of classroom management tell us more about teachers or about classroom composition?
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 66 (2020) , S. 156-172
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Einflussfaktor; Faktorenanalyse; Längsschnittuntersuchung; Deutschland; Klassenführung; Wahrnehmung; Schüler; Bewertung; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Lehrer; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Zusammensetzung; Mathematikunterricht; Leistungsdifferenzierung; Mathematische Kompetenz; Qualität; Unterrichtsklima; Unterrichtsstörung; Indikator
Abstract:
The present study investigated whether the varying referents (i.e., teacher or student referent) of student ratings of established classroom management measures differ in their associations with compositional classroom characteristics and students' math achievement. Re-analysis of a large-scale dataset (PISA 2003) showed that classrooms with a higher proportion of male students, as well as those with lower math performance, exhibited lower scores on classroom management factors referring more to students than the teacher. These were in turn related to lower pre-adjusted math achievement of students. There were no associations with a measure referring to the teacher. Our results indicate that varying referents tap into different aspects of the classroom management process. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Implementation digitaler Medien als Schulentwicklungsaufgabe
Gräsel, Cornelia; Schledjewski, Janine; Hartmann, Ulrike
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2020
40571 Endnote
Autor*innen:
Gräsel, Cornelia; Schledjewski, Janine; Hartmann, Ulrike
Titel:
Implementation digitaler Medien als Schulentwicklungsaufgabe
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 66 (2020) 2, S. 208-224
DOI:
10.3262/ZP2002208
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-236290
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-236290
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Curriculum; Deutschland; Digitale Medien; Digitalisierung; Effektivität; Einflussfaktor; Einstellung <Psy>; Forschungsstand; Herausforderung; Implementierung; Lehrer; Lerngemeinschaft; Lernumgebung; Medienausstattung; Medienkompetenz; Mediennutzung; Medienpädagogik; Modell; Rahmenplan; Schule; Schulentwicklung; Schulleitung; Schulprogramm; Umsetzung
Abstract:
Es lässt sich konstatieren, dass Deutschland einen deutlichen Be- darf in Hinblick auf die Digitalisierung von Schule und Unterricht hat, obwohl seit den 1990er Jahren zahlreiche Implementationsprojekte durchgeführt wurden. Zentraler In- halt des Beitrags ist es, die Entwicklung und den derzeitigen Stand der Implementation digitaler Medien in Deutschland anhand eines Modells der Schulentwicklung darzustellen, das sich an Input-, Prozess- und Outputmodellen der Schulentwicklungs- und Schul- effektivitätsforschung orientiert. Abschließend wird unter Berücksichtigung internationaler Implementationsprojekte und -erfahrungen ein Fazit gezogen, welche Hinweise sich für Projekte und Forschung ergeben, die sich mit der Verbreitung digitaler Medien als Schulentwicklungsaufgabe befassen.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Differential associations of school practices with achievement and sense of belonging of immigrant […]
He, Jia; Fischer, Jessica
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Applied Developmental Psychology | 2020
39615 Endnote
Autor*innen:
He, Jia; Fischer, Jessica
Titel:
Differential associations of school practices with achievement and sense of belonging of immigrant and non-immigrant students
In:
Journal of Applied Developmental Psychology, 67 (2020) , S. 101089
DOI:
10.1016/j.appdev.2019.101089
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0193397319301078?dgcid=aut10.1016/j.appdev.2019.101089hor
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Italien; Spanien; Schüler; Immigrant; Lernergebnis; Schulische Integration; Einflussfaktor; Homogene Gruppierung; Notengebung; Schulpraxis; Außerunterrichtliche Aktivität; Mehrebenenanalyse; Datenanalyse; PISA <Programme for International Student Assessment>
Abstract (english):
We are interested in identifying "malleable" school and classroom practices to enhance immigrant students' learning. Using PISA 2015 data from Germany, Italy, and Spain we test the differential associations of school-level practices with achievement and sense of belonging at school for students with and without an immigrant background. We found that (1) in-school ability grouping was invariably, negatively related to achievement of both student groups, and the effects were stronger for immigrant than nonimmigrant students; (3) grading based on "hard" factors was not related to achievement, but it showed differential associations with sense of belonging in Germany; (4) grading based on "soft" factors and provision of extracurricular activities also showed mixed associations with the outcomes across countries and did not fulfil the potential to enhance immigrant students' outcomes. We discuss these findings and implications. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Perceived teacher unfairness and student motivation in math and German. An application of the […]
Helm, Friederike; Arens, A. Katrin; Möller, Jens
Zeitschriftenbeitrag
| In: Learning and Individual Differences | 2020
40187 Endnote
Autor*innen:
Helm, Friederike; Arens, A. Katrin; Möller, Jens
Titel:
Perceived teacher unfairness and student motivation in math and German. An application of the generalized internal/external frame of reference model
In:
Learning and Individual Differences, 81 (2020) , S. 101891
DOI:
10.1016/j.lindif.2020.101891
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1041608020300716?via%3Dihub
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Schüler; Motivation; Selbstkonzept; Einflussfaktor; Wahrnehmung; Lehrerverhalten; Fairness; Ungerechtigkeit; Modell; Mathematikunterricht; Deutschunterricht; Schuljahr 06; Sekundarstufe I; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
The Generalized Internal/External Frame of Reference Model offers a framework according to which the perception of teacher characteristics might impact on students' motivation within and between subjects. In the present study, relations between perceived teacher unfairness and student motivation in math and German were examined. In a sample of N = 1685 German secondary school students, perceived teacher unfairness was found to be negatively related with student self-concept, interest, and importance of doing well on the task within the subjects of math and German, while being positively related with the three aspects of student motivation between subjects. Mediation analyses revealed partial mediation through academic self-concept within, and complete mediation between subjects. The results imply that students' motivation in one subject is not only related to perceived teacher characteristics in the corresponding subject, but also to the experiences that these students make with teachers in another subject. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Comparing apples and oranges. Curricular intensification reforms can change the meaning of […]
Hübner, Nicolas; Wagner, Wolfgang; Hochweber, Jan; Neumann, Marko; Nagengast, Benjamin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Psychology | 2020
39309 Endnote
Autor*innen:
Hübner, Nicolas; Wagner, Wolfgang; Hochweber, Jan; Neumann, Marko; Nagengast, Benjamin
Titel:
Comparing apples and oranges. Curricular intensification reforms can change the meaning of students' grades!
In:
Journal of Educational Psychology, 112 (2020) 1, S. 204-220
DOI:
10.18747/PHSG-coll3/id/378
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=18970
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Schulreform; Gymnasiale Oberstufe; Curriculumreform; Einflussfaktor; Leistungsbeurteilung; Schülerleistung; Schulnoten; Lehrerurteil; Leistungstest; Standard; Englischunterricht; Mathematikunterricht; Panel; Vergleich; Thüringen; Baden-Württemberg
Abstract (english):
Teacher-assigned grades provide important information that is used by universities and colleges to make admission decisions and by employers to make hiring decisions. Besides grades, the results of standardized achievement tests are frequently used for student selection and allocation. However, correlations between the two achievement measures are far from perfect, and researchers have argued that this discrepancy can be at least partially attributed to norm-referenced grading, which is based on the composition of performance in a class. In this study, we investigated the results of a curricular intensification reform, which introduced changes in the distribution of student performance by making enrollment in certain courses mandatory. We investigated whether the reform resulted in changes in the relationship between standardized achievement-test results and teacher-assigned grades. We analyzed cohort control design data from two large representative samples of students from two German states (Baden-Württemberg: N = 5,574; Thuringia: N = 2,202) before and after the reform. Results indicated that students who received a certain grade before the reform (e.g., a grade of A, B, C, or D) differed in their standardized test performance from students who received the same grade after the reform. Furthermore, in math, course-level-specific reform effects on the association between grades and standardized test performance were found to vary between groups of students receiving good and poor grades. Implications for educational policy and school reforms and suggestions for grading are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation; Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Zur Vorhersage der Schriftsprache durch vorschulische Kompetenzen. Sind die Prädiktionsmuster […]
Huschka, Sina Simone; Emde, Kim Raquel; Brandenburg, Janin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Frühe Bildung | 2020
40644 Endnote
Autor*innen:
Huschka, Sina Simone; Emde, Kim Raquel; Brandenburg, Janin
Titel:
Zur Vorhersage der Schriftsprache durch vorschulische Kompetenzen. Sind die Prädiktionsmuster zwischen ein- und mehrsprachigen Kindern vergleichbar?
In:
Frühe Bildung, 9 (2020) 4, S. 193-202
DOI:
10.1026/2191-9186/a000496
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026/2191-9186/a000496
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Kind; Vorschulalter; Schuljahr 01; Schulanfänger; Schriftsprache; Schreibenlernen; Schreibkompetenz; Einsprachigkeit; Mehrsprachigkeit; Vorschulerziehung; Vorwissen; Einflussfaktor; Rechtschreibung; Lesen; Selbstregulation; Phonologie; Informationsverarbeitung; Prognose; Lesegeschwindigkeit; Test; Vergleich; Strukturgleichungsmodell; Deutschland
Abstract:
In Deutschland wachsen viele Kinder mit mehr als nur einer Muttersprache auf - dies kann ein mögliches Risiko für den Schriftspracherwerb darstellen, wenn die Unterrichtssprache Deutsch nicht ausreichend beherrscht wird. Wichtige Grundlagen für den Schrift-spracherwerb werden bereits vor dem Schuleintritt gelegt. Daher beschäftigt sich die vorliegende Studie mit der Frage, ob die Vorhersage von Lese- und Rechtschreibleistungen durch vorschulische Kompetenzen für einsprachig deutsche Kinder und mehrsprachige Kinder vergleichbar ist. Bei 162 einsprachig und 143 mehrsprachig aufwachsenden Kindern wurden im letzten Kindergartenjahr die phonologische Bewusstheit, die Benenngeschwindigkeit, die phonologische Schleife und die behaviorale Selbstregulation erfasst. Am Ende der ersten Klasse erfolgte die Überprüfung von Lesegeschwindigkeit, Leseverständnis und Rechtschreiben. Die durchgeführten Strukturgleichungsmodelle zeigten zum Teil differenzielle Prädiktionsmuster für die Gruppen: Bei den mehrsprachigen Kindern war nur die Benenngeschwindigkeit prädiktiv für die Lese-geschwindigkeit, bei den einsprachigen Kindern zusätzlich die phonologische Schleife. Für das Leseverständnis und das Rechtschreiben setzte sich bei den mehrsprachigen Kindern einzig die phonologische Bewusstheit als Prädiktor durch, während bei den einsprachigen Kindern die Benenngeschwindigkeit ebenfalls prädiktiv war. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
In Germany, many children grow up speaking more than one language - which can be a potential risk for the acquisition of written language if the language of instruction German is not sufficiently mastered. Important foundations for the literacy acquisition are already laid before school entry. The present study addresses the question of whether the prediction of reading and spelling performance through pre-school skills is comparable for monolingual German children and multilingual children. In 162 monolingual and 143 multilingual children, pho-nological awareness, naming speed, phonological loop and behavioral self-regulation were assessed in the last year of kindergarten. At the end of the first grade, reading fluency, reading comprehension and spelling were assessed. Structural equation models showed partially differential prediction patterns for the groups: In the multilingual children only naming speed was predictive of reading fluency, in the monolingual children the phonological loop was an additional predictor. For reading comprehension and spelling, only phonological awareness was predictive in the multilingual children, while in the monolingual children naming speed was also predictive. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Effects of student composition in school on young adults' educational pathways
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Psychology | 2020
40922 Endnote
Autor*innen:
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Titel:
Effects of student composition in school on young adults' educational pathways
In:
Journal of Educational Psychology, 112 (2020) 6, S. 1261-1272
DOI:
10.1037/edu0000411
URL:
https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fedu0000411
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Schüler; Zusammensetzung; Sekundarbereich; Wirkung; Junger Erwachsener; Bildungsbiografie; Bildungserfolg; Einflussfaktor; Fähigkeit; Selbstkonzept; Schülerleistung; Sozioökonomische Lage; Schuljahr 12; Hochschulbildung; Hochschulabschluss; Befragung; Fragebogen; Leistungstest; Panel; Längsschnittuntersuchung; Strukturgleichungsmodell; Faktorenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english):
Which factors help young adults choose educational pathways leading to higher educational attainment? Academic self-concept (ASC), achievement, and socioeconomic background have all been found to be important predictors of postsecondary educational choices and success. Although research has shown that student composition in secondary school may affect some of these predictors, only a few studies (mostly from the United States) have investigated the effects of student composition on postsecondary educational outcomes. The results showed that students with similar individual achievement had lower postsecondary educational attainment if they graduated from secondary schools with higher mean achievement. It has been proposed that social comparison processes explain this negative context effect (big-fish-little-pond effect [BFLPE]). In contrast, students with the same individual socioeconomic status (SES) had higher postsecondary educational attainment if they graduated from secondary schools with a higher mean SES. In the present study, we investigated the effects of achievement-related and socioeconomic student composition on subsequent educational outcomes using data from a longitudinal study in Germany. Contrary to previous studies, our results showed that student composition had little relevance for later educational pathways. There was a small, long-lasting, indirect BFLPE of achievement-related composition in secondary school on postsecondary educational outcomes through students' ASC. Furthermore, individual SES was strongly related to postsecondary educational outcomes, whereas being in an academic-track school with a higher or lower mean SES was not relevant for postsecondary educational pathways.
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Quality of teaching in science education. More than three dimensions?
Kleickmann, Thilo; Steffensky, Mirjam; Praetorius, Anna-Katharina
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft | 2020
40725 Endnote
Autor*innen:
Kleickmann, Thilo; Steffensky, Mirjam; Praetorius, Anna-Katharina
Titel:
Quality of teaching in science education. More than three dimensions?
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 66 (2020) , S. 37-55
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Naturwissenschaftlicher Unterricht; Qualität; Empirische Forschung; Unterrichtsforschung; Modell; Kognitives Lernen; Aktives Lernen; Schüler; Wahrnehmung; Schuljahr 04; Schulform; Grundschule; Schuljahr 06; Einflussfaktor; Klassenführung; Motivation; Faktorenanalyse; Nordrhein-Westfalen; Deutschland
Abstract:
The three basic dimensions framework for assessing quality teaching distinguishes the dimensions of cognitive activation, student support, and classroom management. Research from various disciplines suggest, however, that cognitive support is not sufficiently represented in the framework as yet. In the present study, two-level factor analyses based on student ratings of teaching quality in science education (2,659 students, grades 4 and 6) suggest four dimensions of teaching quality, with cognitive support being a separate dimension. Moreover, cognitive support predicted student achievement. The results suggest that including cognitive support as a separate dimension contributes to a more comprehensive, yet parsimonious framework of teaching quality. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Multilevel models for evaluating the effectiveness of teaching. Conceptual and methodological […]
Köhler, Carmen; Kuger, Susanne; Naumann, Alexander; Hartig, Johannes
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft | 2020
39929 Endnote
Autor*innen:
Köhler, Carmen; Kuger, Susanne; Naumann, Alexander; Hartig, Johannes
Titel:
Multilevel models for evaluating the effectiveness of teaching. Conceptual and methodological considerations
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 66 (2020) , S. 197-209
DOI:
10.3262/ZPB2001197
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Lehrer; Verhalten; Einflussfaktor; Effektivität; Lernen; Unterricht; Modellierung; Methodologie; Unterrichtsforschung; Evaluation; Schülerzahl; Datenanalyse; Reliabilität; Mehrebenenanalyse; Modell
Abstract:
In der Unterrichtsforschung liegt ein Schwerpunkt auf der Identifizierung von Lehrpersonalverhalten, welches Lernende positiv beeinflusst. Ein angemessenes Studiendesign sowie die statistische Modellierung und die Ergebnisinterpretation bergen einige Herausforderungen. Beispielsweise erfordert die dem Forschungsbereich inhärente Mehrebenenstruktur mehrstufige Analysemodelle. Im folgenden Artikel wurde ein exemplarischer Datensatz verwendet, auf den verschiedene mehrstufige Modelle angewendet wurden, um zu veranschaulichen, wie diese Modelle die substantielle Interpretation der Forschungsfrage beeinflussen. Die Forschungsfrage in allen Settings bezog sich auf die Auswirkungen des Lehrpersonalverhaltens auf die Ergebnisse der Lernenden. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
In research on teaching, the primary focus lies in identifying teacher behavior that positively influences relevant student outcomes. To adequately design the study, statistically model and interpret the results poses challenges for researchers. For example, the inherent multilevel structure in studies on teaching requires the application of multilevel models. This research used one exemplary data set, to which varying multilevel models were applied, thus illustrating how these models variously affect the substantial interpretation of the research question. The research question in all settings concerned the effects of teacher behavior on student outcomes. The overall purpose of this paper is to give an overview of modeling and interpreting results regarding the effectiveness of teaching appropriately. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
10 frühere Inhalte
1
2
3
4
...
20
Die nächsten 10 Inhalte
>
Alle anzeigen
(291)