Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Institute

Dr. Susanne Kuger

  Kuger Habilitand/-in

Post-doc researcher

Teaching and Schooling

Educational Quality and Evaluation

Schloßstraße 29
60486 Frankfurt am Main

+49 (0)69-24708-246

a3VnZXJAZGlwZi5kZQ==

Projects

Curriculum Vitae

Current work and research priorities

  • Co-ordination of the development of context assessment questionnaires for PISA 2015
  • Development and evaluation of measurement procedures for assessing learning environments
  • Structure and conditions of home and institutional stimulation conditions
  • (Differential) effects of learning opportunities

Lectures/seminars

  • Summmer semester (SS) 2013 Supporting highly gifted children in mainstream kindergartens – Analysis of existing approaches and creation of stimulating situations
  • Winter semester 2012/13 (WS) - Compensation of social disparities in early childhood pedagogy.
  • SS 2011 - Approaches in elementary and family pedagogy: Giftedness and Support of giftedness in kindergarten
  • WS 2009/10 - Empirical project work in elementary and family pedagogy
  • SS 2006 /2007 2008 - Quality of stimulation for individual children: Rating and observation procedures for assessing individual children’s daily life in kindergarten
  • WS 2005/06 06/07 07/08 08/09 09/10 10/11 – Home environment stimulation in parent-child situations: semi-standardised observation procedure for assessing the quality of interaction.

Publications

Selected Publications

  • Huebener, M., Kuger, S. & Marcus, J. (2017). Increased instruction hours and the widening gap in student performance. Labour Economics, online first. doi:10.1016/j.labeco.2017.04.007
  • Kuger, S., Klieme, E., Jude, N., & Kaplan, D. (Hrsg.). (2016). Assessing contexts of learning. An international perspective. Dordrecht: Springer.
  • Kuger, S., Klieme, E., Lüdtke, O., Schiepe-Tiska, A. & Reiss, K. (in Druck). Mathematikunterricht und Schülerleistung in der Sekundarstufe: Zur Validität von Schülerbefragungen in Schulleistungsstudien. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
  • Kuger, S., Kluczniok, K., Kaplan, D. & Roßbach, H. (2016). Stability and patterns of classroom quality in German early childhood education and care. School Effectiveness and School Improvement, 27(3), 418−440. doi: 10.1080/09243453.2015.1112815.
  • Marksteiner, T. & Kuger, S. (2016). Sense of belonging to school in 15-year old students. The role of parental education and students’ attitudes toward school. European Journal of Psychological Assessment, 32, 68−74. doi: 10.1027/1015-5759/a000333

Presentations

List of Presentations (pdf)

Selected Presentations

  • Kuger, S. Die Weiterentwicklung der deutschen Lehrerbildung im Spiegel internationaler Vergleichsstudien. Vortrag auf der Fachtagung Lehrerbildung Baden-Württemberg. (auf Einladung)
  • Kuger, S. & Peter, F. Zur (Un-)Möglichkeit der Approximation objektiver Beobachtungsdaten pädagogischer Qualität. Vortrag auf der Expertentagung Evidenzbasierte Überprüfung von Sprachförderkonzepten bei ein- und mehrsprachigen Kindern im Vorschulalter. (auf Einladung)
  • Kuger, S. Allocation, realization and use of learning time–an internationally comparative reconstruction of provision and loss. Vortrag auf der Public Scholarship to Educate Diverse Democracies, Washington, Vereinigte Staaten von Amerika (USA)
  • Kuger, S., Marcus, J. & Spieß, K. Quality of early childhood education and care and the home learning environment. Vortrag auf dem 4. Kongress der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF): Erwartungswidriger Bildungserfolg über die Lebensspanne, Berlin.
  • Kuger, S. Profile von Unterrichtsbeschreibungen in 11 Ländern. Vortrag auf dem 4. Kongress der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF): Erwartungswidriger Bildungserfolg über die Lebensspanne. Berlin.

Functions held in boards and for journals

Memberships

  • European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
  • EARLI special interest group 5 „Learning and development in early childhood“
  • EARLI special interest group 18 „School effectiveness“
  • Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
  • Kommission Pädagogik der frühen Kindheit (PdfK) der DGfE
  • Deutschen Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF)

Ad-hoc Expert Review

  • Early Childhood Research Quarterly
  • European Journal of Psychological Assessment
  • European Journal of Psychology of Education
  • Frühe Bildung
  • International Journal of Early Childhood
  • Learning and Individual Differences
  • Learning and Instruction
  • Psychologie in Erziehung und Unterricht
  • Teaching and Teacher Education
  • Unterrichtsforschung
  • Zeitschrift für Empirische Sonderpädagogik
  • Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
  • Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
last modified Dec 15, 2017