Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Institute

PD Dr. Christine Schmid

  Schmid Projektkoordination

Project co-ordination

School and instruction

Educational Quality and Evaluation

Schloßstraße 29
60486 Frankfurt am Main

+49 (0)69-24708-162

Q2hyaXN0aW5lLlNjaG1pZEBkaXBmLmRl

Curriculum Vitae

Current work and research priorities

Research priorities

Empirical educational research

  • School and Instructional Quality
  • Family resources – siblings, parents
  • Social inequalities in education
    (social class, gender, immigrant background)
  • Democratic competencies

Childhood and Youth Research/Socialisation

  • Political socialisation and value development
  • Family and peers
  • Socio-moral development

 

Teaching priorities

  • Educational research
  • School theory
  • Teaching and learning
  • School and gender
  • Socialisation theories
  • Value  education at school
  • Democracy education
  • John Dewey
  • Social science methods
  • Statistics
  • Research workshops

Publications

Publications (DIPF database of publications)

List of publications (pdf)

Selected publications

  • Schmid, Christine; Glaeser, Anna (im Druck) Geschwisterkonstellationseffekte auf Mathematikleistungen und Hausaufgabenhilfe in TIMSS 2011. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
  • Schmid, Christine; Paasch, Daniel; Katstaller, Michaela (2016) Kompositionseffekte bei der Notenvergabe in Mathematik auf der 4. Schulstufe der österreichischen Volksschule. Zeitschrift für Bildungsforschung, 6, S. 265-283, DOI 10.1007/s35834-016-0170-3
  • Schmid, Christine; Watermann, Rainer (2016) Demokratische Bildung. In: Tippelt, Rudolf; Schmidt, Bernhard (Hrsg.): Handbuch Bildungsforschung, (4. vollst. überarbeitete Auflage), Berlin, Heidelberg: Springer, DOI 10.1007/978-3-531-20002-6_50-1
  • Schmid, Christine (2015) Lernen von älteren oder Lernen durch jüngere Geschwister? Effekte der Geschwisterkonstellation auf die Lesekompetenz und Hausaufgabenhilfe in PISA 2000-E. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18, S. 591-615. doi 10.1007/s11618-015-0635-5. [Link zum Artikel:] http://link.springer.com/article/10.1007/s11618-015-0635-5
  • Schmid, Christine (2015) Fairness und Fairplay aus pädagogischer Sicht: von Regeln der Fairness zur Moral der Gerechtigkeit In: Dimitriou, Minas, Schweiger, Gottfried (Hrsg.): Fairness und Fairplay. Interdisziplinäre Perspektiven. Wiesbaden: Springer VS Forschung. S. 164-187.
last modified Nov 21, 2017