Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Open Access Repository
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Übersicht")
Advanced Search
Search term
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
24
items matching your search terms.
Show all details
Bildung im digitalen Wandel. Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen
Wilmers, Annika; Achenbach, Michaela; Keller, Carolin (Hrsg.)
Compilation Book
| Münster: Waxmann | 2021
42031 Endnote
Editor(s)
Wilmers, Annika; Achenbach, Michaela; Keller, Carolin
Title:
Bildung im digitalen Wandel. Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen
Published:
Münster: Waxmann, 2021 (Digitalisierung in der Bildung. Forschungsstand und -perspektiven, 20/3)
DOI:
10.25656/01:23602
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-236024
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=23602
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Ausbildung; Berufsbildung; Bildung; Bildungseinrichtung; Bildungsforschung; Bildungsorganisation; COVID-19; Digitale Medien; Digitalisierung; Erwachsenenbildung; Forschungsstand; Fortbildung; Fortbildungsstätte; Hochschule; Hochschulentwicklung; Infrastruktur; Kinder- und Jugendhilfe; Kompetenz; Kompetenzentwicklung; Lehrerausbildung; Lehrerfortbildung; Literaturauswertung; Literaturrecherche; Literaturübersicht; Mediendidaktik; Medieneinsatz; Methode; Organisationsentwicklung; Qualität; Schule; Schulentwicklung; Schulleitung; Soziale Einrichtung; Studie; Systematic Review; Technik; Technische Medien; Technologische Entwicklung; Weiterbildung; Wissenschaftliche Literatur
Abstract:
Für die Umsetzung von Konzepten zur digitalen Bildung spielt der Prozess der Organisationsentwicklung eine entscheidende Rolle. Organisationsentwicklung setzt in Bildungseinrichtungen an mehreren Ebenen an und zielt auf Veränderungen in den Bereichen technische Infrastruktur, strategische Planung, Management, Kompetenzförderung und Ausgestaltung neuer Lernumgebungen. Entsprechend stellt der Gesamtprozess der Organisationsentwicklung große Anforderungen an die Leitungen von Bildungseinrichtungen, die die Digitalisierung idealerweise als ihre Kernaufgabe betrachten, Strategieprozesse anstoßen, als Gemeinschaftsprojekt in der Einrichtung verankern und die Umsetzung einzelner Maßnahmen begleiten. Die verschiedenen Beiträge betrachten diese Veränderungsprozesse in den Sektoren Bildung in Kindheit, Jugend und Familie, allgemeinbildende Schule, Lehrkräfteausbildung, in der Berufsbildung sowie der Erwachsenen- und Weiterbildung und stellen - bei unterschiedlicher Schwerpunktsetzung - aktuelle Entwicklungen der Forschung in Form von Critical Reviews zusammen. Dieser Sammelband mit fünf Reviews zur Organisationsentwicklung und Digitalisierung sowie einer Darstellung und Diskussion der methodischen Vorgehensweise ist der zweite Teil einer mehrteiligen Reihe mit Reviews zur Digitalisierung in der Bildung, deren Anliegen es ist, aktuelles Forschungswissen zu synthetisieren und zu strukturieren. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Individual differences in perceptions of social presence. Exploring the role of personality in […]
Weidlich, Joshua; Kreijns, Karel; Bastiaens, Theo
Journal Article
| In: Open Education Studies | 2021
41371 Endnote
Author(s):
Weidlich, Joshua; Kreijns, Karel; Bastiaens, Theo
Title:
Individual differences in perceptions of social presence. Exploring the role of personality in online distance learning
In:
Open Education Studies, 3 (2021) , S. 188-201
DOI:
10.1515/edu-2020-0153
URL:
https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/edu-2020-0153/html
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Soziale Interaktion; Wahrnehmung; Fernunterricht; Online; Persönlichkeit; Typologie; Persönlichkeitsmerkmal; Literaturübersicht; Student; Studentin; Fernuniversität; Hagen; Befragung; Fragebogen; Likert-Skala; Deutschland
Abstract:
Social presence is a central concept relating to interpersonal aspects in online distance learning. However, the conditions and determinants of its emergence are not yet fully understood. As a construct rooted in social psychology, the potential of individual differences predicting perceptions of social presence has been largely neglected, thus, constituting a gap in our understanding. In a sample of 201 online distance education students, the merits of a trait-level view of social presence were investigated. To this end, personality was assessed using the Big Five personality inventory, exploring both a dimensional and a typological approach. Results suggest that specific personality typologies may be more prone to perceptions of social presence, thus calling for an extension of our theoretical modeling of the construct. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Reviews zur Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen. Zur Methodik und Diskussion von Bias […]
Wilmers, Annika; Keller, Carolin; Anda, Carolin
Book Chapter
| Aus: Wilmers, Annika; Achenbach, Michaela; Keller, Carolin (Hrsg.): Bildung im digitalen Wandel: Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen | Münster: Waxmann | 2021
42032 Endnote
Author(s):
Wilmers, Annika; Keller, Carolin; Anda, Carolin
Title:
Reviews zur Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen. Zur Methodik und Diskussion von Bias in Reviewverfahren der Bildungsforschung
In:
Wilmers, Annika; Achenbach, Michaela; Keller, Carolin (Hrsg.): Bildung im digitalen Wandel: Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen, Münster: Waxmann, 2021 (Digitalisierung in der Bildung. Forschungsstand und -perspektiven, 2), S. 7-32
DOI:
10.25656/01:23603
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-236037
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=23603
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Allgemein bildende Schule; Berufsbildung; Bildungseinrichtung; Bildungsorganisation; Bildungspolitik; COVID-19; Deutschland; Digitale Medien; Digitalisierung; Erwachsenenbildung; Forschungsstand; Infrastruktur; Lehrerbildung; Literaturauswertung; Literaturrecherche; Literaturübersicht; Organisationsentwicklung; Qualität; Suchstrategie; Systematic Review; Technik; Weiterbildung; Wissenschaftliche Literatur
Abstract:
Für die Umsetzung von Konzepten zur digitalen Bildung spielt der Prozess der Organisationsentwicklung eine entscheidende Rolle. Der folgende Beitrag führt unter Berücksichtigung aktueller Entwicklungen im Zuge der Covid-19-Pandemie in das Thema Digitalisierung und Organisationsentwicklung von Bildungsinstitutionen ein und stellt einige der bildungspolitischen Konzepte und Strategien in diesem Umfeld vor. Anschließend werden die Methodik und der Arbeitsprozess der Reviewerstellung erläutert, die diesem Band zu Grunde liegen. Um eine umfassende Menge an aktuellen Studien zu identifizieren, wurde eine systematische Literaturrecherche mit deutschen und englischen Suchwörtern für den Suchzeitraum 2010, bzw. 2016 bis 2020 durchgeführt. Für die verschiedenen Bildungssektoren wurden jeweils eigene Datenbanksuchen und erweiterte Suchstrategien angewandt. Abschließend wird in diesem Kapitel diskutiert, welche Formen von Bias in Reviewverfahren auftreten können. Dabei lässt sich aufzeigen, dass Bias zwar nie ganz ausgeschlossen werden kann, aber auch kürzer angelegte Reviewverfahren von bestimmten Arbeitsschritten im Reviewprozess wie Transparenz, Dokumentation und Data-Sharing profitieren können. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
An implementation of concepts for digital education crucially depends on an organisational development process. Drawing on current developments regarding the Covid-19 pandemic, the following contribution introduces the topic of digitising in the context of organisational development of educational institutions. Some educational political concepts and strategies in the area are explained. Subsequently, the method and processes underlying this volume's reviews are outlined. In order to identify an appropriate number of studies, a systematic search for literature was run with German and English search terms, for the period between 2010, respectively 2016 and 2020. Separate searches were carried out for the different educational sectors, subject to database queries and expanded search strategies. This chapter closes with a discussion of types of bias that might emerge in review processes. While it is never possible to exclude bias completely, the contribution shows that even shorter review processes can benefit from certain steps in the review process, e. g., transparency, documentation and data sharing. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Bildung im digitalen Wandel. Die Bedeutung für das pädagogische Personal und für die Aus- und […]
Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Rittberger, Marc (Hrsg.)
Compilation Book
| Münster: Waxmann | 2020
40603 Endnote
Editor(s)
Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Rittberger, Marc
Title:
Bildung im digitalen Wandel. Die Bedeutung für das pädagogische Personal und für die Aus- und Fortbildung
Published:
Münster: Waxmann, 2020 (Digitalisierung im Bildungsbereich, 1)
DOI:
10.31244/9783830991991
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-207627
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=20762
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Ausbildung; Berufsbildung; Deutschland; Digitale Medien; Digitalisierung; Einstellung <Psy>; Elementarbereich; Erwachsenenbildung; Forschungsstand; Fortbildung; Frühpädagogik; Kompetenz; Kompetenzentwicklung; Lehrerausbildung; Lehrerbildner; Lehrerfortbildung; Literaturauswertung; Literaturrecherche; Literaturübersicht; Medieneinsatz; Methode; Qualität; Schule; Studie; Technologische Entwicklung; Weiterbildung; Wissenschaftliche Literatur
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Special issue: Engaging with open science in learning and teaching
Heck, Tamara; Bossu, Carina
Journal Article
| In: Education for Information | 2020
40410 Endnote
Author(s):
Heck, Tamara; Bossu, Carina
Title:
Special issue: Engaging with open science in learning and teaching
In:
Education for Information, 36 (2020) 3, S. 211-225
DOI:
10.3233/EFI-200386
URL:
https://content.iospress.com/articles/education-for-information/efi200386
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Englisch
Keywords:
Open Science; Open Educational Resources; Integration; Lehren; Lernen; Wissenschaft; Offenes Lernen; Literaturdatenbank; Literaturrecherche; Informationssystem; Literaturübersicht
Abstract (english):
In this paper, we discuss some of the literature that attempts to bring together these two different, but also overlapping elements of openness: open science and open education. We investigated these two topics and how they intersected with each other by conducting a desktop research with relevant topical terms in diverse information services. The coverage of topics in this literature sample gives first hints on current topics covered in research and papers that we think are relevant for further investigating potentials of interrelating open science and open education. We present the result of the desktop research in the next section. We then present and examine each of the five papers included in the special issue and finally, we make some recommendations regarding how institutions, educators and students can take advantage of and further advance open science in learning and teaching.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Designing open informational ecosystems on the concept of open educational resources
Heck, Tamara; Kullmann, Sylvia; Hiebl, Johannes; Schröder, Nadine; Otto, Daniel; Sander, Pia
Journal Article
| In: Open Education Studies | 2020
40803 Endnote
Author(s):
Heck, Tamara; Kullmann, Sylvia; Hiebl, Johannes; Schröder, Nadine; Otto, Daniel; Sander, Pia
Title:
Designing open informational ecosystems on the concept of open educational resources
In:
Open Education Studies, 2 (2020) 1, S. 252-264
DOI:
10.1515/edu-2020-0130
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-236880
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-236880
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Open Educational Resources; Konzept; Infrastruktur; Informationssystem; Design; Funktion; Retrievalsystem; Nutzer; Bedarf; Verhalten; Literaturrecherche; Literaturübersicht
Abstract (english):
Open informational ecosystems play a crucial role in fostering open educational resources (OER) and allow new opportunities to share and collaborate in the learning and teaching environment. Such ecosystems containing interoperable infrastructures and open interfaces aim at fulfilling user needs and fostering practices related to the concept of OER and the five user rights (5 R's). To fully embrace this role, those ecosystems need to be designed carefully. In this paper, we discuss implications for open informational ecosystems to fully comprise the concept of OER and related user needs. We carried out literature reviews to analyse recent aspects of the 5 R's in relation to user behaviour and infrastructures. We will introduce the results from these reviews and illustrate upcoming questions and challenges for the design of an ecosystem respecting the 5 R's conceptual ideas. With our recommendations, we aim at contributing to a better understanding of the concept of OER to improve ecosystem development and implement useful and user-friendly functions.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Systematic reviews as object to study relevance assessment processes
Jäger-Dengler-Harles, Ingeborg; Heck, Tamara; Rittberger, Marc
Journal Article
| In: Information Research | 2020
40950 Endnote
Author(s):
Jäger-Dengler-Harles, Ingeborg; Heck, Tamara; Rittberger, Marc
Title:
Systematic reviews as object to study relevance assessment processes
In:
Information Research, 25 (2020) 4
DOI:
10.47989/irisic2024
URL:
http://informationr.net/ir/25-4/isic2020/isic2024.html
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Systematic Review; Forschungsmethode; Literaturübersicht; Informationsverhalten; Datenbank; Literaturrecherche; Relevanz; Bewertung; Entscheidung; Prozessanalyse; Erziehungswissenschaft
Abstract (english):
Introduction. Systematic reviews are a method to synthesise research results for evidence-based decision-making on a specific question. Processes of information seeking and behaviour play a crucial role and might intensively influence the outcomes of a review. This paper proposes an approach to understand the relevance assessment and decision-making of researchers that conduct systematic reviews. Method. A systematic review was conducted to build up a database for text-based qualitative analyses of researchers' decision-making in review processes. Analysis. The analysis focuses on the selection process of retrieved articles and introduces the method to investigate relevance assessment processes of researchers. Results. There are different methods to conduct reviews in research, and relevance assessment of documents within those processes is neither one-directional nor standardised. Research on information behaviour of researchers involved in those reviews has not looked at relevance assessment steps and their influence in a review's outcomes. Conclusions. A reason for the varieties and inconsistencies of review types might be that information seeking and relevance assessment are much more complex and researchers might not be able to draw upon their concrete decisions. This paper proposes a research study to investigate researcher behaviour while synthesising research results for evidence-based decision-making.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Reviews zur Bildung im digitalen Wandel. Eine Einführung in Kontext und Methodik
Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Kerres, Michael; Getto, Barbara
Book Chapter
| Aus: Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Rittberger, Marc (Hrsg.): Bildung im digitalen Wandel. Die Bedeutung für das pädagogische Personal und für die Aus- und Fortbildung | Münster: Waxmann | 2020
40604 Endnote
Author(s):
Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Kerres, Michael; Getto, Barbara
Title:
Reviews zur Bildung im digitalen Wandel. Eine Einführung in Kontext und Methodik
In:
Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Rittberger, Marc (Hrsg.): Bildung im digitalen Wandel. Die Bedeutung für das pädagogische Personal und für die Aus- und Fortbildung, Münster: Waxmann, 2020 (Digitalisierung im Bildungsbereich, 1), S. 8-29
DOI:
10.31244/9783830991991
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-207652
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=20765
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsforschung; Bildungspolitik; Deutschland; Digitale Medien; Digitalisierung; Einstellung <Psy>; Forschungsstand; Kompetenz; Lehrender; Literaturauswertung; Literaturdatenbank; Literaturrecherche; Literaturübersicht; Medieneinsatz; Medienpädagogik; Methode; Pädagoge; Qualität; Studie; Technologische Entwicklung; Wissenschaftliche Literatur
Abstract:
Das Kapitel bietet zunächst eine allgemeine Einführung in den bildungspolitischen und forschungsbezogenen Kontext des Themas. Danach werden die Strategie der systematischen Literatursuche und die Kodierung erläutert. Die Literatursuche erfolgte für den Zeitraum Januar 2010 bis Mai 2019 mit festgelegten deutschen und englischen Schlagwörtern in den Datenbanken des Fachportals Pädagogik (FIS Bildung Literaturdatenbank), ERIC, DNB und Google Scholar. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
This chapter presents a general introduction to the education policy and the research-oriented context of the topic. Thereafter, strategies of a systematic literature search and the coding process are explained. The literature retrieval was run in the databases Fachportal Pädagogik (Education Research Portal), ERIC, DNB (German National Library) and Google Scholar with pre-defined German and English search terms for the period January 2010 until May 2019. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
OER-Communitys
Fahrer, Sigrid
Working Papers
| 2020
40490 Endnote
Author(s):
Fahrer, Sigrid
Title:
OER-Communitys
Published:
Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und BIldungsinformation, 2020 (OERinfo)
URL:
https://open-educational-resources.de/materialien/oer-communitys/
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Open Educational Resources; Mitarbeit; Lehrmaterial; Arbeitsgruppe; Soziale Medien; Online-Angebot; Veranstaltung; Vernetzung; Übersicht; Deutschland
Abstract:
Wer sich gerne mit anderen Menschen zu OER vernetzen möchte, hat die Wahl zwischen ganz unterschiedlichen Gruppen, Diensten und Diskussionsforen. Die meisten laden zur aktiven Mitarbeit ein, um gemeinsam die Idee von Open Educational Resources weiterzutragen. Das eigene Engagement kann von konkreter politischer Arbeit bis hin zum Sammeln von Internetquellen reichen. Alle sind willkommen, insbesondere auch diejenigen, die gerade in das Thema freie Bildungsmaterialien einsteigen.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Psychosoziale Entwicklung und Fähigkeitseinschätzungen junger Erwachsener
von Keyserlingk, Luise; Becker, Michael; Maaz, Kai
Book Chapter
| Aus: Becker, Michael; Brose, Anette; Camehl, Georg; Graeber, Daniel; Huebener, Mathias; Keyserlingk, Luise von; Krekel, Christian; Maaz, Kai; Marcus, Jan; Margaryan, Shushanik; Möwisch, Dave; Paul, Annemarie; Peter, Frauke; Schmiedek, Florian; Schnitzlein, Daniel; Schupp, Jürgen; Siedler, Thomas; Spieß, C. Katharina (Hrsg.): Nicht-monetäre Erträge von Bildung in den Bereichen Gesundheit, nicht-kognitive Fähigkeiten sowie gesellschaftliche und politische Partizipation: Endbericht des gleichnamigen Forschungsprojektes gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung | Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung | 2019
39202 Endnote
Author(s):
von Keyserlingk, Luise; Becker, Michael; Maaz, Kai
Title:
Psychosoziale Entwicklung und Fähigkeitseinschätzungen junger Erwachsener
In:
Becker, Michael; Brose, Anette; Camehl, Georg; Graeber, Daniel; Huebener, Mathias; Keyserlingk, Luise von; Krekel, Christian; Maaz, Kai; Marcus, Jan; Margaryan, Shushanik; Möwisch, Dave; Paul, Annemarie; Peter, Frauke; Schmiedek, Florian; Schnitzlein, Daniel; Schupp, Jürgen; Siedler, Thomas; Spieß, C. Katharina (Hrsg.): Nicht-monetäre Erträge von Bildung in den Bereichen Gesundheit, nicht-kognitive Fähigkeiten sowie gesellschaftliche und politische Partizipation: Endbericht des gleichnamigen Forschungsprojektes gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung, Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, 2019 (DIW Berlin: Politikberatung kompakt, 137), S. 47-59
URL:
https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.623832.de/diwkompakt_2019-137.pdf#page=49
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Psychosoziale Entwicklung; Fähigkeit; Selbsteinschätzung; Bildung; Selbstkonzept; Bildungsertrag; Bildungsökonomie; Schulklasse; Zusammensetzung; Studie; Bildungsforschung; Literaturübersicht
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export
1
2
3
>
Show all
(24)