Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Open Access Repository
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Persönlichkeitsentwicklung")
Advanced Search
Search term
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
22
items matching your search terms.
Show all details
Nutzung. Individuelle Zugänge zu und Beteiligung an kultureller Bildung
Belet, Margot; Stelter, Yannick; Kühne, Stefan
Book Chapter
| Aus: Kühne, Stefan; Maaz, Kai (Hrsg.): Indikatorenentwicklung im Feld der kulturellen Bildung (InKuBi): Konzeptionelle Grundlagen und erste Befunde | Bielefeld: wbv Media | 2023
43834 Endnote
Author(s):
Belet, Margot; Stelter, Yannick; Kühne, Stefan
Title:
Nutzung. Individuelle Zugänge zu und Beteiligung an kultureller Bildung
In:
Kühne, Stefan; Maaz, Kai (Hrsg.): Indikatorenentwicklung im Feld der kulturellen Bildung (InKuBi): Konzeptionelle Grundlagen und erste Befunde, Bielefeld: wbv Media, 2023 , S. 51-68
URL:
https://www.wbv.de/shop/Indikatorenentwicklung-im-Feld-der-kulturellen-Bildung-InKuBi-6004954w
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Außerschulischer Lernort; Ausstattung; Bildungsangebot; Bildungsbericht; Bildungsbeteiligung; Bildungseinrichtung; Bildungsmonitoring; Daten; Datenanalyse; Deutschland; Formale Bildung; Indikator; Information; Informelle Bildung; Kompetenzentwicklung; Kulturelle Bildung; Kulturelles Leben; Kunst; Literatur; Musik; Non-formale Bildung; Nutzung; Partizipation; Personal; Persönlichkeitsentwicklung; Politisches Bewusstsein; Schule; Sekundäranalyse; Soziale Partizipation; Soziodemografie; Unterrichtszeit; Verfügbarkeit; Wirkung; Zeitbudget; Zugang
Abstract:
Der nachfolgende Teil dieses Berichts soll zunächst einen Überblick darüber geben, wie Jugendliche sich in unterschiedlichen Lernkontexten an kultureller Bildung beteiligen (C1). […] Anschließend werden zentrale Ergebnisse über die besser erfassten kulturellen Freizeitaktivitäten von Kindern und Jugendlichen aufgezeigt (C2). […] Wie Individuen überhaupt mit kulturellen Bildungsoptionen in Berührung kommen (können), wird in einem eigenständigen Indikator thematisiert (C3). C4 zeigt am Beispiel des Musizierens in der Freizeit, wie die in C1-C3 beschriebenen Aktivitäten anhand von drei soziodemographischen Merkmalen - Sozialstatus, Geschlecht und Migrationshintergrund - vertieft werden können. Diese Analyseperspektive sollte zukünftig breiter erfolgen als hier im Bericht, der sich nur auf eine Aktivität (Musizieren) aus einer künstlerischen Sparte (Musik) in einem Lernkontext (Freizeit) bezieht. […] Als zweite querliegende Analyseperspektive neben den sozialen Disparitäten gilt es […] auch aus spartenspezifischer Perspektive zu konkretisieren und zu vertiefen. Dies erfolgt in C5 am Beispiel der verhältnismäßig gut erfassten Sparte Musik. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
School attitude and perceived teacher acceptance. Developmental trajectories, temporal relations, […]
Arens, A. Katrin; Niepel, Christoph
Journal Article
| In: British Journal of Educational Psychology | 2019
38725 Endnote
Author(s):
Arens, A. Katrin; Niepel, Christoph
Title:
School attitude and perceived teacher acceptance. Developmental trajectories, temporal relations, and gender differences
In:
British Journal of Educational Psychology, 89 (2019) 4, S. 689-706
DOI:
10.1111/bjep.12252
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-188733
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2021/18873/pdf/Arens_Niepel_2019_School_attitude_and_perceived_teacher_acceptance_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Geschlechtsspezifischer Unterschied; Befragung; Längsschnittuntersuchung; Latente Wachstumskurvenmodelle; Hessen; Bayern; Deutschland; Grundschule; Einstellung <Psy>; Grundschüler; Lehrer; Akzeptanz; Wahrnehmung; Schüler-Schüler-Beziehung; Schüler-Lehrer-Beziehung; Einflussfaktor; Lernverhalten; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Persönlichkeitsentwicklung; Lernbedingungen; Veränderung
Abstract:
Background: Positive school attitudes defined as students' school liking and school attachment are positively related to many desirable outcomes. Student-teacher relations have often been considered to be an important determinant of school attitudes. Aims: Students' perceived teacher acceptance was used as an indicator for student-teacher relations. Using a longitudinal data set, we examined the developmental trajectories of school attitudes and perceived teacher acceptance. In addition, we studied the temporal relations between both constructs.. We also examined gender differences in the mean levels, mean level development, and relations of school attitudes and teacher acceptance. Sample: The sample consisted of 2,376 German elementary school students. Methods: The students rated their school attitudes and perceived teacher acceptance three times across grade levels 3-4. Latent growth curve models were used to examine the developmental trajectories of both constructs. Cross‐lagged panel models were used to examine the temporal relations between both constructs. Results: Positive school attitudes and perceived teacher acceptance declined across time. School attitudes and perceived teacher acceptance were positively and reciprocally related across the three waves. Boys and girls did not differ in their temporal relations between school attitudes and perceived teacher acceptance and in the developmental trajectories of both constructs. Girls were found to display higher mean levels of school attitudes and perceived teacher acceptance. Conclusions: Research and practice should seek for effective means to counteract the decline of students' positive school attitudes and perceived teacher acceptance. Interventions to foster students' school attitudes might benefit from enhancing student-teacher relations, and vice versa. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Long-term effects of an extensive cognitive training on personality development
Sander, Julia; Schmiedek, Florian; Brose, Annette; Wagner, Gert G.; Specht, Jule
Journal Article
| In: Journal of Personality | 2017
36804 Endnote
Author(s):
Sander, Julia; Schmiedek, Florian; Brose, Annette; Wagner, Gert G.; Specht, Jule
Title:
Long-term effects of an extensive cognitive training on personality development
In:
Journal of Personality, 85 (2017) 4, S. 454-463
DOI:
10.1111/jopy.12252
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-176691
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2019/17669/pdf/Schmiedek_2017_long-term_JoP_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Gedächtnis; Training; Kognitive Entwicklung; Wirkung; Persönlichkeitsentwicklung; Persönlichkeitsmerkmal; Veränderung; Junger Erwachsener; Alter Mensch; Aufmerksamkeit; Reaktion; Dauer; Erkenntnis; Arbeitsgedächtnis; Leistungsfähigkeit; Leistungstest; Altersgruppe; Vergleich; Strukturgleichungsmodell; Längsschnittuntersuchung
Abstract:
Previous research found that cognitive training increases the Big Five personality trait openness to experience during and some weeks after the intervention. The present study investigated whether long-term changes happen in openness to experience and other personality traits after an extensive cognitive training of memory and perceptual speed. Method: Intervention group consisted of 204 adults (20-31 years and 65-80 years, 50% female), who received daily one-hour cognitive training sessions for about 100 days. The control group consisted of 86 adults (21-29 years and 65-82 years, 51% female), who received no cognitive training. All participants answered the NEO Five-Factor Inventory before and two years after the cognitive training. Latent change models were applied that controlled for age group (young vs. old) and gender. In the long-run the cognitive training did not affect changes in any facet of openness to experience. This was true for young and old participants as well as for men and women. Instead, the cognitive training lowered the general increase of conscientiousness. Conclusion: Even an extensive cognitive training on memory and perceptual speed does not serve as a sufficient intervention for enduring changes in openness to experiences or one of its facets. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Developmental problems in adolescence. A person-centered analysis across time and domains
Tetzner, Julia; Kliegl, Reinhold; Krahé, Barbara; Busching, Robert; Esser, Günter
Journal Article
| In: Journal of Applied Developmental Psychology | 2017
37916 Endnote
Author(s):
Tetzner, Julia; Kliegl, Reinhold; Krahé, Barbara; Busching, Robert; Esser, Günter
Title:
Developmental problems in adolescence. A person-centered analysis across time and domains
In:
Journal of Applied Developmental Psychology, 53 (2017) , S. 40-53
DOI:
10.1016/j.appdev.2017.08.003
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-171950
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2019/17195/pdf/Tetzner_2017_Developmental_problems_in_adolescence_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Jugendlicher; Adoleszenz; Persönlichkeitsentwicklung; Entwicklungsstörung; Typologie; Aggression; Depression; Schulerfolg; Wohlbefinden; Selbstwertgefühl; Einflussfaktor; Verhalten; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Sozioökonomische Lage; Kognitive Entwicklung; Längsschnittuntersuchung; Deutschland
Abstract (english):
This longitudinal study investigated patterns of developmental problems across depression, aggression, and academic achievement during adolescence, using two measurement points two years apart (N=1,665; age T1: M = 13.14; female = 49.6 percent). Latent Profile Analyses and Latent Transition Analyses yielded four main findings: A three-type solution provided the best fit to the data: an asymptomatic type (i.e., low problem scores in all three domains), a depressed type (i.e., high scores in depression), an aggressive type (i.e., high scores in aggression). Profile types were invariant over the two data waves but differed between girls and boys, revealing gender-specific patterns of comorbidity. Stabilities over time were high for the asymptomatic type and for types that represented problems in one domain, but moderate for comorbid types. Differences in demographic variables (i.e., age, socio-economic status) and individual characteristics (i.e., self-esteem, dysfunctional cognitions, cognitive capabilities) predicted profile type memberships and longitudinal transitions between types. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Development of cognition and intelligence
Schmiedek, Florian
Book Chapter
| Aus: Specht, Jule (Hrsg.): Personality development across the lifespan | London: Elsevier | 2017
37220 Endnote
Author(s):
Schmiedek, Florian
Title:
Development of cognition and intelligence
In:
Specht, Jule (Hrsg.): Personality development across the lifespan, London: Elsevier, 2017 , S. 309-323
DOI:
10.1016/B978-0-12-804674-6.00019-3
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Empirische Forschung; Persönlichkeitsentwicklung; Kognitive Entwicklung; Intelligenz; Veränderung; Lebensalter; Kognitive Kompetenz; Arbeitsgedächtnis; Kindheit; Alter; Vergleich; Lernvoraussetzungen; Lernbedingungen; Unterschied; Genetik; Umwelteinfluss
Abstract:
Lifespan cognitive development is shaped by biological processes of maturation and senescence and their interplay with experience-dependent processes of learning. The development of basic information-processing functions (i.e., the mechanics of cognition) is characterized by normative growth in childhood and adolescence and more or less pronounced declines in adulthood and old age, while knowledge and skill acquisition (i.e., the pragmatics of cognition) keep their potential for improvements across the adult lifespan. The large individual differences in cognitive functioning observable at any age are characterized, on the one hand, by impressive stability across the lifespan, corresponding to large heritability estimates in adulthood. On the other hand, environmental influences can strongly act on cognitive development, independently of, driven by, or interacting with genetic differences. These environmental influences range from effects of home environment, early education, and regular schooling to those of lifestyles during adulthood that characterized by intellectual stimulation, physical activity, and behavior supporting general health. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Ganztagsangebote unterstützen die Persönlichkeitsentwicklung. Neue Erkenntnisse der Studie zur […]
Klieme, Eckhard; Decristan, Jasmin; Holtappels, Heinz Günter; Stecher, Ludwig; Rauschenbach, Thomas
Journal Article
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz | 2016
36407 Endnote
Author(s):
Klieme, Eckhard; Decristan, Jasmin; Holtappels, Heinz Günter; Stecher, Ludwig; Rauschenbach, Thomas
Title:
Ganztagsangebote unterstützen die Persönlichkeitsentwicklung. Neue Erkenntnisse der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG)
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 21 (2016) 7/8, S. 200-202
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsangebot; Deutschland; Ganztagsschule; Individuelle Förderung; Motivation; Partizipation; Persönlichkeitsentwicklung; Qualität; Schüler; Schülerleistung; Soziales Verhalten; Wirkung
Abstract:
Die Teilnahme am Ganztag kann die Motivation, das Sozialverhalten und ein positives Selbstbild von Schülerinnen und Schülern fördern, es konnte in den Studien aber keine Wirkung auf die Entwicklung ihrer fachlichen Kompetenzen nachgewiesen werden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Ganztagsangebote unterstützen die Persönlichkeitsentwicklung. Neue Erkenntnisse der Studie zur […]
Klieme, Eckhard; Decristan, Jasmin; Holtappels, Heinz Günter; Stecher, Ludwig; Rauschenbach, Thomas
Journal Article
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Bayern | 2016
36406 Endnote
Author(s):
Klieme, Eckhard; Decristan, Jasmin; Holtappels, Heinz Günter; Stecher, Ludwig; Rauschenbach, Thomas
Title:
Ganztagsangebote unterstützen die Persönlichkeitsentwicklung. Neue Erkenntnisse der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG)
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Bayern, 39 (2016) 7/8, S. 196-198
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsangebot; Deutschland; Ganztagsschule; Individuelle Förderung; Motivation; Partizipation; Persönlichkeitsentwicklung; Qualität; Schüler; Schülerleistung; Soziales Verhalten; Wirkung
Abstract:
Die Teilnahme am Ganztag kann die Motivation, das Sozialverhalten und ein positives Selbstbild von Schülerinnen und Schülern fördern, es konnte in den Studien aber keine Wirkung auf die Entwicklung ihrer fachlichen Kompetenzen nachgewiesen werden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The first partnership experience and personality development. A propensity score matching study in […]
Wagner, Jenny; Becker, Michael; Lüdtke, Oliver; Trautwein, Ulrich
Journal Article
| In: Social Psychological and Personality Science | 2015
35313 Endnote
Author(s):
Wagner, Jenny; Becker, Michael; Lüdtke, Oliver; Trautwein, Ulrich
Title:
The first partnership experience and personality development. A propensity score matching study in young adulthood
In:
Social Psychological and Personality Science, 6 (2015) 4, S. 455-463
DOI:
10.1177/1948550614566092
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-125469
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-125469
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Befragung; Bewusstsein; Depression; Einflussfaktor; Junger Erwachsener; Lebenserfahrung; Partnerschaft; Persönlichkeit; Persönlichkeitsentwicklung; Persönlichkeitsforschung; Regressionsanalyse; Selbstwertgefühl; Soziale Beziehung; Vergleich; Wirkung; Zufriedenheit
Abstract:
Personality development in young adulthood has been associated with the experience of a number of new social roles. However, the causal interpretation of these findings is complicated by the fact that it is not possible to randomize young adults by their life experiences. To address this problem in the context of the first partnership experience, we applied propensity score matching to a sample of initially inexperienced singles and followed them across 4 years. Using matched samples, results indicated that the first partnership experience relatively robust increased life satisfaction. The first partnership experience between the ages of 23 and 25 (but not in other ages) was also related to higher self-esteem, extraversion, and conscientiousness and to lower neuroticism. The discussion highlights the effect of the first partnership on the development of a mature personality and the potential for propensity score matching to make useful contributions to social and personality research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Was Eltern für ihre begabten Kinder tun können
Kuger, Susanne; Roßbach, Hans‑Günther
Book Chapter
| Aus: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg.): Begabte Kinder finden und fördern: Ein Wegweiser für Eltern, Erzieherinnen und Erzieher, Lehrerinnen und Lehrer | Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung | 2015
35953 Endnote
Author(s):
Kuger, Susanne; Roßbach, Hans‑Günther
Title:
Was Eltern für ihre begabten Kinder tun können
In:
Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg.): Begabte Kinder finden und fördern: Ein Wegweiser für Eltern, Erzieherinnen und Erzieher, Lehrerinnen und Lehrer, Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung, 2015 , S. 54-69
URL:
https://www.bmbf.de/pub/Begabte_Kinder_finden_und_foerdern.pdf#page=56
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Begabung; Beratung; Diagnose; Digitale Medien; Eltern; Emotionale Entwicklung; Förderung; Frühe Kindheit; Hochbegabung; Kind; Kindergarten; Lesenlernen; Mädchen; Persönlichkeitsentwicklung; Schule
Abstract:
Auch im Fall hochbegabter Kinder kommt Eltern eine zentrale Rolle in der Erziehung und Bildung zu. Der Beitrag weist auf einige Punkte hin, die Eltern den Alltag mit ihren hochbegabten Kindern erleichtern können und hebt besonders wichtige Aspekte in der Begleitung dieser Kinder hervor. Dazu gehört auch das Aufklären mancher Mythen, wir z.B. dass alle Hochbegabten besondere Persönlichkeitseigenschaften besäßen. Eltern werden in ihrer Rolle als Ansprechperson und aufmerksame Begleiter für das Kind gestärkt und konkrete Hinweise helfen z.B. in der Kommunikation nach außen, etwa mit Freunden und Lehrern, in Fragen der Medienerziehung und bei der Abwägung der Bedeutung besonderer Fördermaßnahmen, wie einer vorzeitigen Einschulung oder dem Klassenüberspringen. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Vorlesestudie 2015. Vorlesen stärkt gesellschaftlichen Zusammenhalt
Schuster, Christine
Working Papers
| 2015
35968 Endnote
Author(s):
Schuster, Christine
Title:
Vorlesestudie 2015. Vorlesen stärkt gesellschaftlichen Zusammenhalt
Published:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2015
URL:
http://www.lesen-in-deutschland.de/html/content.php?object=journal&lid=1350
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Eltern; Emotionale Kompetenz; Kind; Lesen; Persönlichkeitsentwicklung; Soziale Kompetenz; Vorlesen
Abstract:
Seit 2007 untersuchen die Vorlesestudien der Stiftung Lesen jährlich, empirisch, aufeinander aufbauend und aus unterschiedlichen Blickwinkeln die Situation des Vorlesens in Deutschland und seine Bedeutung für die Entwicklung von Kindern. Im Mittelpunkt der Vorlesestudie 2015 stand die Frage, ob das Vorlesen eine nachhaltige Bedeutung für die Entwicklung sozialer Kompetenzen hat. Anknüpfungspunkte für den Fokus der Studie ergaben sich aus den Ergebnissen der Vorlesestudien der Jahre 2011 und 2014, die zeigten, dass das Vorlesen eine nachhaltige Bedeutung für das spätere eigene Lesen, den Schulerfolg und die Interessen älterer Kinder und Jugendlicher hat und das sich das Vorlesen verstärkend auf die Kommunikation und die Bindung zwischen Eltern und Kindern auswirkt. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unselect matches
Select all matches
Export
1
2
3
>
Show all
(22)