Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Open Access Repository
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Leistungstest")
Advanced Search
Search term
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
197
items matching your search terms.
Show all details
Methodological challenges of international student assessment
Frey, Andreas; Hartig, Johannes
Book Chapter
| Aus: Harju-Luukkainen, Heidi; McElvany, Nele; Stang, Justine (Hrsg.): Monitoring student achievement in the 21st century: European policy perspectives and assessment strategies | Cham: Springer | 2020
40524 Endnote
Author(s):
Frey, Andreas; Hartig, Johannes
Title:
Methodological challenges of international student assessment
In:
Harju-Luukkainen, Heidi; McElvany, Nele; Stang, Justine (Hrsg.): Monitoring student achievement in the 21st century: European policy perspectives and assessment strategies, Cham: Springer, 2020 , S. 39-49
DOI:
10.1007/978-3-030-38969-7_4
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-38969-7_4
Publication Type:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schülerleistungstest; Leistungsmessung; Internationaler Vergleich; Methodologie; Herausforderung; Veränderung; Schülerleistung; Heterogenität; Adaptives Testen; Befragung; Daten; Open Science; Validität
Abstract (english):
International large-scale assessments are very successful. One key factor of this success is their rigorous methodological and psychometric basis. Because education systems worldwide are subject to rapid changes, international large-scale assessments need to evolve as well. We describe five current methodological challenges that should be addressed so that large-scale assessments can continue to provide highly useful information on educational outcomes in the future. First, new or changed constructs should be adopted, and constructs with declining importance should be dropped from the assessments. Second, the heterogeneity of student performance within and between countries should be better accounted for. This can be achieved by completing the introduction of computerized adaptive testing into international large-scale assessments and making full use of computers to optimise the testing and scaling process. Third, more analytical effort should be invested in the measurement and modelling of context variables, mainly by applying latent variable.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Assessment im Kontext von Mehrsprachigkeit
Köhler, Carmen; Hartig, Johannes
Book Chapter
| Aus: Gogolin, Ingrid; Hansen, Antje; McMonagle, Sarah; Rauch, Dominique (Hrsg.): Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung | Heidelberg: Springer | 2020
40645 Endnote
Author(s):
Köhler, Carmen; Hartig, Johannes
Title:
Assessment im Kontext von Mehrsprachigkeit
In:
Gogolin, Ingrid; Hansen, Antje; McMonagle, Sarah; Rauch, Dominique (Hrsg.): Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung, Heidelberg: Springer, 2020 , S. 303-308
DOI:
10.1007/978-3-658-20285-9_44
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-20285-9_44
Publication Type:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Chancengleichheit; Mehrsprachigkeit; Wirkung; Leistungstest; Testaufgabe; Problemlösen; Individuelle Förderung; Schüler; Benachteiligung; Testkonstruktion; Qualität; Unterstützung
Abstract:
In diesem Kapitel sollen die Auswirkungen von Mehrsprachigkeit bei standardisiert durchgeführten Leistungserfassungen mithilfe von Testaufgaben betrachtet werden, wie sie beispielsweise in der Individualdiagnostik, z. B. zur Klärung eines individuellen Förderbedarfs, oder bei Bildungsstudien wie PISA (Programme for International Student Assessment) zum Einsatz kommen. Im Folgenden nicht behandelt werden Tests zur Diagnose von Sprachentwicklungsstörungen, bei denen die Mehrsprachigkeit von Kindern auch eine spezielle Berücksichtigung findet (Wagner 2015). (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Soziale Herkunftseffekte in der Wahl der Hochschulform
Bachsleitner, Anna
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2020
40310 Endnote
Author(s):
Bachsleitner, Anna
Title:
Soziale Herkunftseffekte in der Wahl der Hochschulform
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23 (2020) 2, S. 394-425
DOI:
10.1007/s11618-020-00941-1
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-233093
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-233093
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Hochschule; Universität; Fachhochschule; Berufsakademie; Übergang; Soziale Herkunft; Schülerleistung; Leistungstest; Schulabschluss; Studienwahl; Motiv <Psy>; Soziale Ungleichheit; Wirtschaftswissenschaft; Längsschnittuntersuchung; Multivariate Analyse; Regressionsanalyse; Empirische Untersuchung; Nordrhein-Westfalen; Berlin; Mecklenburg-Vorpommern; Sachsen-Anhalt; Deutschland
Abstract:
Die vorliegende Studie untersucht, basierend auf der Längsschnittstudie BIJU, die in den Bundesländern Nordrhein-Westfalen, Berlin, Mecklenburg-Vorpommern und Sachsen-Anhalt durchgeführt wurde, soziale Herkunftseffekte bei der Wahl der Hochschulform zu Studienbeginn. Dabei liegt der Fokus auf den dahinter liegenden Mechanismen sozial ungleicher Übertritte an Universitäten, Fachhochschulen und Berufsakademien. Diese werden über primäre Effekte (herkunftsspezifische Unterschiede in Schulabschlussnoten und standardisierten Testleistungen), sekundäre Effekte in Form von Motiven der Ausbildungswahl und Aspekte des Ausbildungsweges modelliert. Die Ergebnisse zeigen, dass Studierende aus akademischem Elternhaus überdurchschnittlich häufig eine Universität und unterdurchschnittlich häufig eine Fachhochschule besuchen. Bei multivariater Betrachtung können Unterschiede in der Art der Studienberechtigung, einer Berufsausbildung, der Englischleistung sowie den Ausbildungswahlmotiven Herkunftseffekte zum Teil vermitteln. Die Befunde bleiben auch bei ausschließlicher Betrachtung einer Studiengruppe, die an allen Hochschulformen umfangreich vertreten ist, den Wirtschaftswissenschaften, stabil. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Soziale Ungleichheit bei den Übergängen ins Studium und in die Promotion. Eine kumulative […]
Bachsleitner, Anna; Neumann, Marko; Becker, Michael; Maaz, Kai
Journal Article
| In: Soziale Welt | 2020
40648 Endnote
Author(s):
Bachsleitner, Anna; Neumann, Marko; Becker, Michael; Maaz, Kai
Title:
Soziale Ungleichheit bei den Übergängen ins Studium und in die Promotion. Eine kumulative Betrachtung von sozialen Herkunftseffekten im nachschulischen Bildungsverlauf
In:
Soziale Welt, 71 (2020) 3, S. 308-340
DOI:
10.5771/0038-6073-2020-3-308
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-237600
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-237600
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Hochschulzulassung; Studienanfänger; Befragung; Regressionsanalyse; Längsschnittuntersuchung; Sachsen-Anhalt; Berlin; Mecklenburg-Vorpommern; Nordrhein-Westfalen; Soziale Herkunft; Soziale Ungleichheit; Wirkung; Übergang; Studium; Promotionsstudium; Forschungsstand; Hochschulabsolvent; Promotion; Eltern; Bildungsniveau; Einflussfaktor; Bildungsbiografie; Schuljahr 07; Gymnasiale Oberstufe; Schülerleistung; Leistungstest
Abstract:
Übergänge im Bildungssystem sind zentral für die Entstehung von sozialer Ungleichheit. Die bestehende Befundlage verweist dabei auf abnehmende Herkunftseffekte vom Übergang ins Gymnasium zum Übergang ins Studium sowie auf eine abnehmende Bedeutung primärer Herkunftseffekte (leistungsbezogener Herkunftseffekte) an den beiden Übergangsschwellen. Die vorliegende Studie untersucht daher auf Grundlage der Längsschnittstudie BIJU, wie sich soziale Herkunftseffekte im nachschulischen Bildungsverlauf vom Übergang ins Studium zum Übergang in die Promotion entwickeln und welchen Anteil primäre Herkunftseffekte an den Übergangsschwellen ins Studium und in die Promotion ausmachen. Mit Hilfe einer Effektdekomposition wird der Erklärungsanteil herkunftsspezifischer Leistungsunterschiede (Schul- und Studienabschlussnoten sowie Testleistungen) ermittelt. Um die kumulierten Herkunftseffekte im nachschulischen Bildungsverlauf zu betrachten, werden die Analysen zum Promotionsübergang neben der selektiven Stichprobe der Hochschulabsolventinnen und -absolventen auch auf die Ausgangsstichprobe der Hochschulzugangsberechtigen bezogen. Die Ergebnisse zeigen, dass an beiden Übergängen Effekte der Bildungsherkunft bestehen und diese vom Übergang ins Studium zum Übergang in die Promotion abnehmen, wobei der Ungleichheitseffekt insgesamt sich kumuliert. Die Bedeutung von herkunftsspezifischen Leistungsunterschieden nimmt relativ gesehen über beide Übergänge zu, absolut gesehen jedoch ab. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Transitions in the educational system are highly important for the emergence of social inequality. Research points at a decrease in social background effects from the transition to secondary education to the transition to tertiary studies as well as to a decrease in the relevance of primary effects (performance-based social background effects) across the two transitions. Based on the longitudinal study BIJU, this study examines the development of the effect of educational background over post-school educational pathways focusing on the transition to tertiary as well as to doctoral studies and investigates which proportion of the social background effect can be traced back to primary effects. By conducting an effect decomposition, the proportion of the social background effect traceable to performance differences is calculated. To analyse the cumulative effect of social background in higher education, the analysis for the transition to doctoral studies was performed using the whole sample of persons with a higher education entrance qualification next to only using the selective sample of graduates with a tertiary degree. The results indicate that an effect of educational background exists at both transition points. This effect is decreasing across the two transitions, however, the inequality is cumulative overall. The relevance of performance differences increases in a relative perspective, however, decreases in an absolute perspective. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Foreign language learning in older age does not improve memory or intelligence. Evidence from a […]
Berggren, Rasmus; Nilsson, Jonna; Brehmer, Yvonne; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin
Journal Article
| In: Psychology and Aging | 2020
39899 Endnote
Author(s):
Berggren, Rasmus; Nilsson, Jonna; Brehmer, Yvonne; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin
Title:
Foreign language learning in older age does not improve memory or intelligence. Evidence from a randomized controlled study
In:
Psychology and Aging, 35 (2020) 2, S. 212-219
DOI:
10.1037/pag0000439
URL:
https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fpag0000439
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Alter Mensch; Fremdsprache; Lernen; Wirkung; Kognitive Kompetenz; Intelligenz; Arbeitsgedächtnis; Wortschatz; Assoziation; Leistungstest; Testkonstruktion; Strukturgleichungsmodell:Schweden
Abstract:
Foreign language learning in older age has been proposed as a promising avenue for combatting age-related cognitive decline. We tested this hypothesis in a randomized controlled study in a sample of 160 healthy older participants (aged 65-75 years) who were randomized to 11 weeks of either language learning or relaxation training. Participants in the language learning condition obtained some basic knowledge in the new language (Italian), but between-groups differences in improvements on latent factors of verbal intelligence, spatial intelligence, working memory, item memory, or associative memory were negligible. We argue that this is not due to either poor measurement, low course intensity, or low statistical power, but that basic studies in foreign languages in older age are likely to have no or trivially small effects on cognitive abilities. We place this in the context of the cognitive training and engagement literature and conclude that while foreign language learning may expand the behavioral repertoire, it does little to improve cognitive processing abilities.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Teacher perceptions of learning motivation and classroom behavior. The role of student […]
Brandmiller, Cornelius; Dumont, Hanna; Becker, Michael
Journal Article
| In: Contemporary Educational Psychology | 2020
40747 Endnote
Author(s):
Brandmiller, Cornelius; Dumont, Hanna; Becker, Michael
Title:
Teacher perceptions of learning motivation and classroom behavior. The role of student characteristics
In:
Contemporary Educational Psychology, 63 (2020) , S. 101893
DOI:
10.1016/j.cedpsych.2020.101893
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0361476X20300588?via%3Dihub
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Lehrer; Wahrnehmung; Erwartung; Schüler; Kognitive Kompetenz; Lernmotivation; Verhalten; Sozioökonomische Lage; Soziale Herkunft; Migrationshintergrund; Gender; Einflussfaktor; Ungleichheit; Schuljahr 04; Leistungstest; Eltern; Lehrer; Befragung; Statistische Methode; Strukturgleichungsmodell; Deutschland
Abstract (english):
The present study investigates whether teacher perceptions of students' cognitive skills, their learning motivation, and their classroom behavior differ according to students' socioeconomic status, immigrant background, and gender. Data from N = 4746 German fourth graders and data from their parents and teachers were analyzed using structural equation modeling. Controlling for student achievement as measured in a standardized achievement test and student motivation as measured by student and parent reports, we found that teachers overestimated the cognitive skills of high-SES students and girls in comparison to those of low-SES students and boys. Similarly, teachers perceived high-SES students, students who are not from an immigrant background, and girls as having a higher learning motivation and as having more cognitive skills. Finally, we found that teachers' perceptions of students' learning motivation and classroom behavior mediated the relationship between student characteristics and cognitive skills as perceived by the teacher. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Comparing apples and oranges. Curricular intensification reforms can change the meaning of […]
Hübner, Nicolas; Wagner, Wolfgang; Hochweber, Jan; Neumann, Marko; Nagengast, Benjamin
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology | 2020
39309 Endnote
Author(s):
Hübner, Nicolas; Wagner, Wolfgang; Hochweber, Jan; Neumann, Marko; Nagengast, Benjamin
Title:
Comparing apples and oranges. Curricular intensification reforms can change the meaning of students' grades!
In:
Journal of Educational Psychology, 112 (2020) 1, S. 204-220
DOI:
10.18747/PHSG-coll3/id/378
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=18970
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Schulreform; Gymnasiale Oberstufe; Curriculumreform; Einflussfaktor; Leistungsbeurteilung; Schülerleistung; Schulnoten; Lehrerurteil; Leistungstest; Standard; Englischunterricht; Mathematikunterricht; Panel; Vergleich; Thüringen; Baden-Württemberg
Abstract (english):
Teacher-assigned grades provide important information that is used by universities and colleges to make admission decisions and by employers to make hiring decisions. Besides grades, the results of standardized achievement tests are frequently used for student selection and allocation. However, correlations between the two achievement measures are far from perfect, and researchers have argued that this discrepancy can be at least partially attributed to norm-referenced grading, which is based on the composition of performance in a class. In this study, we investigated the results of a curricular intensification reform, which introduced changes in the distribution of student performance by making enrollment in certain courses mandatory. We investigated whether the reform resulted in changes in the relationship between standardized achievement-test results and teacher-assigned grades. We analyzed cohort control design data from two large representative samples of students from two German states (Baden-Württemberg: N = 5,574; Thuringia: N = 2,202) before and after the reform. Results indicated that students who received a certain grade before the reform (e.g., a grade of A, B, C, or D) differed in their standardized test performance from students who received the same grade after the reform. Furthermore, in math, course-level-specific reform effects on the association between grades and standardized test performance were found to vary between groups of students receiving good and poor grades. Implications for educational policy and school reforms and suggestions for grading are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation; Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Effects of student composition in school on young adults' educational pathways
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology | 2020
40922 Endnote
Author(s):
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Title:
Effects of student composition in school on young adults' educational pathways
In:
Journal of Educational Psychology, 112 (2020) 6, S. 1261-1272
DOI:
10.1037/edu0000411
URL:
https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fedu0000411
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Schüler; Zusammensetzung; Sekundarbereich; Wirkung; Junger Erwachsener; Bildungsbiografie; Bildungserfolg; Einflussfaktor; Fähigkeit; Selbstkonzept; Schülerleistung; Sozioökonomische Lage; Schuljahr 12; Hochschulbildung; Hochschulabschluss; Befragung; Fragebogen; Leistungstest; Panel; Längsschnittuntersuchung; Strukturgleichungsmodell; Faktorenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english):
Which factors help young adults choose educational pathways leading to higher educational attainment? Academic self-concept (ASC), achievement, and socioeconomic background have all been found to be important predictors of postsecondary educational choices and success. Although research has shown that student composition in secondary school may affect some of these predictors, only a few studies (mostly from the United States) have investigated the effects of student composition on postsecondary educational outcomes. The results showed that students with similar individual achievement had lower postsecondary educational attainment if they graduated from secondary schools with higher mean achievement. It has been proposed that social comparison processes explain this negative context effect (big-fish-little-pond effect [BFLPE]). In contrast, students with the same individual socioeconomic status (SES) had higher postsecondary educational attainment if they graduated from secondary schools with a higher mean SES. In the present study, we investigated the effects of achievement-related and socioeconomic student composition on subsequent educational outcomes using data from a longitudinal study in Germany. Contrary to previous studies, our results showed that student composition had little relevance for later educational pathways. There was a small, long-lasting, indirect BFLPE of achievement-related composition in secondary school on postsecondary educational outcomes through students' ASC. Furthermore, individual SES was strongly related to postsecondary educational outcomes, whereas being in an academic-track school with a higher or lower mean SES was not relevant for postsecondary educational pathways.
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Leaving the pond - choosing an ocean. Effects of student composition on STEM major choices at […]
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology | 2020
39369 Endnote
Author(s):
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Title:
Leaving the pond - choosing an ocean. Effects of student composition on STEM major choices at university
In:
Journal of Educational Psychology, 112 (2020) 4, S. 751-764
DOI:
10.1037/edu0000378
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Schüler; Mathematik; Selbstkonzept; Interesse; Schülerleistung; Zusammensetzung; Wirkung; Schuljahr 12; Universität; Studienwahl; Studienfach; Naturwissenschaften; Ingenieurwissenschaft; Fragebogen; Leistungstest; Datenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Längsschnittuntersuchung; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
Self-concept in mathematics (MSC) and interest in mathematics are important predictors of whether a student will choose to major in a science, technology, engineering, or mathematics (STEM) field at university. Research on the big-fish-little-pond effect (BFLPE) has shown that both predictors are affected by the achievement composition of students in schools. That is, given the same individual ability, students in higher achieving schools exhibit lower MSC and interest in mathematics than students in lower achieving schools due to social comparison processes. The BFLPE has been replicated in high school settings many times, but less is known about the long-term effects of this context effect. In the present study, we investigated the long-term effects of the BFLPE on the aspiration to major in and the actual decision to major in a STEM field at university. We used data from a German longitudinal study. The results showed no direct BFLPE on the aspiration to enroll in a STEM major at the end of high school or on actual enrollment in a STEM major 2 years after graduating from high school. However, small negative indirect effects of the BFLPE via MSC and interest in mathematics on the aspiration to and enrollment in a STEM major occurred. In sum, the longitudinal BFLPE on STEM major choice was small. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Primäre und sekundäre Herkunftseffekte über den Verlauf der Sekundarstufe. Eine Dekomposition an […]
Scharf, Jan; Becker, Michael; Stallasch, Sophie E.; Neumann, Marko; Maaz, Kai
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2020
40709 Endnote
Author(s):
Scharf, Jan; Becker, Michael; Stallasch, Sophie E.; Neumann, Marko; Maaz, Kai
Title:
Primäre und sekundäre Herkunftseffekte über den Verlauf der Sekundarstufe. Eine Dekomposition an drei Bildungsübergängen
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23 (2020) 6, S. 1251-1282
DOI:
10.1007/s11618-020-00981-7
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-233084
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-233084
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsaspiration; Bildungsbiografie; Bildungsniveau; Deutschland; Einflussfaktor; Familie; Fragebogenerhebung; Grundschule; Gymnasiale Oberstufe; Hamburg; Hochschulbildung; Längsschnittuntersuchung; Leistungstest; Modellierung; Regressionsanalyse; Schüler; Schülerleistung; Schulnoten; Sekundarbereich; Sekundarstufe I; Soziale Herkunft; Soziale Ungleichheit; Sozioökonomische Lage; Tertiärer Bereich; Übergang
Abstract:
Die Sekundarstufe ist gekennzeichnet durch eine Sequenz von Übergängen, an denen Ungleichheiten durch Leistungsdisparitäten (primäre Effekte) und Bildungsentscheidungen (sekundäre Effekte) nach sozialer Herkunft relevant werden. Diese Herkunftseffekte werden mit dem vorliegenden Beitrag erstmals anhand von Daten einer vollständigen Schülerkohorte (Hamburger KESS-Studie) über den gesamten Verlauf der Sekundarstufe vom Übergang ins Gymnasium bis zur Studienintention analysiert. Eine Dekomposition und Quantifizierung primärer und sekundärer Effekte mit der KHB-Methode erfolgt dabei erstmals auch für den Eintritt in die Oberstufe. Abnehmende absolute Herkunftseffekte über den Bildungsverlauf, auf die bisherige Befunde verschiedener Stichproben verweisen, können mit dieser Studie zum Teil bestätigt werden. Zum vermuteten relativen Bedeutungszuwachs sekundärer Effekte zeigen die Ergebnisse kein eindeutiges Muster: Beim Wechsel ins Gymnasium überwiegen primäre Effekte leicht, wenn Noten als Leistungsindikator verwendet werden. Beim Eintritt in die Oberstufe bleibt die Relation nahezu unverändert. Erst bei der Studienintention fällt die relative Bedeutung sekundärer Effekte größer aus.
Abstract (english):
Secondary education is characterised by a sequence of transitions that are linked to educational inequality. Regarding social background effects, inequalities relate to disparities in educational achievement (primary effects) and educational decisions (secondary effects). In the present study, both primary and secondary effects are analysed based on an entire student cohort in the Hamburg school system (KESS study) across the course of secondary education, i.e. from entering secondary school to aiming for higher education. The KHB method is applied in order to decompose the effects, including transitions to upper secondary education. In line with previous research, total social background effects decrease across educational trajectories. No clear pattern emerges concerning an assumed increase in the relative importance of secondary effects. Primary effects operationalised by school grades are slightly predominant in the transition to lower secondary education, and nearly the same ratio is found for the transition to upper secondary education. However, regarding the aim to enter higher education, the relative importance of secondary effects is more clearly discernible.
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
...
20
>
Show all
(197)