DIPF database of publications

Detailansicht Treffer

DIPF database of publications

Show results

Author
Abs, Hermann Josef:

Title:
Curriculum work and instructional design as different perspectives on teaching.

Source:
In: Seel, N. M.; Dijkstra, S. (Ed.): Curriculum, Plans and Processes of Instructional Design. Mahwah, N.J. : Erlbaum (2004) , pp. 211-226

Language:
Englisch

Document type
Monographieauszug; Sammelwerk/Sonstiges

Schlagwörter:
Lehrplan, Lehrplangestaltung, Evaluation, Unterrichtsprozess


Abstract:
Das Buchkapitel untersucht die unterschiedliche Bedeutung professionellen Lehrens im Kontext von Lehrplanarbeit und Instruktionsdesign. Dazu wird zunächst erläutert, von welcher Art Lehrplan ausgegangen wird, um dann den politischen Kontext von Lehrplanarbeit am Beispiel einer Lehrplanevaluation aufzuzeigen. Ergebnisse dieses Evaluationsprojekts werden berichtet und Unterschiede zwischen Lehrplanarbeit und Instruktionsdesign werden auf dieser Basis analysiert. Schließlich werden Konsequenzen für die künftige Gestaltung von Lehrplänen gezogen.

Abstract(englisch):
This chapter raises the question what instructional design and curriculum as different guidelines for teachers mean to professional teaching. First, one type of curriculum is explained. Starting from this the political context of a recent curriculum evaluation is described. Results of this evaluation project are reported. On this basis some basic differences between curriculum work and the approach of instructional design to teaching and learning are analysed. As a last step, some consequences for curriculum development are suggested.


DIPF-Departments:
Educational Quality and Evaluation

Notes: