-
-
Author(s): Wilmers, Annika
Title: Feminist pacifism
In: Daniel, Ute; Gatrell, Peter; Janz, Oliver; Jones, Heather; Keene, Jennifer; Kramer, Alan; Nasson, Bill (Hrsg.): 1914-1918-online, Berlin: Freie Universität, Friedrich-Meinecke-Institut, 2015 , S. -
URL: http://encyclopedia.1914-1918-online.net/contributors/Annika_Wilmers
Publication Type: Beiträge in Sammelbänden; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language: Englisch
Keywords: Feminismus; Frau; Frieden; Internationale Zusammenarbeit; Konferenz; Politische Betätigung; Vernetzung; Weltkrieg I
Abstract: A minority section of the women's movements opposed World War I and organized the International Congress of Women at The Hague in April 1915. Its participants demanded women's rights and more democracy in politics as a precondition for peace. Congress members founded the International Committee of Women for Permanent Peace, which became the Women's International League for Peace and Freedom in 1919. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Hirschmann, Doris
Title: Linkempfehlungen zur Rubrik Online: Führung lernen
In: Weiterbildung, 26 (2015) 1, S. 46-46
URL: http://www.bildungsserver.de/Zeitschrift-Weiterbildung-1-2015-Linkempfehlungen-zum-Schwerpunkt-Fuehrung-lernen--11348.html
Publication Type: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriften-Kurzbeiträge
Language: Deutsch
Keywords: Frau; Führung; Führungskraft; Internet; Management; Quellensammlung; Weiterbildung
Abstract: In den Linkempfehlungen werden Studien vorgestellt, die sich mit Führungskräfteentwicklung befassen, es wird auf Statements und Initiativen zu den Themen Frauenquote und Frauen in Führungspositionen hingewiesen. Zudem wurden Portale zusammengestellt, die zum Stellenmarkt für Führungskräfte informieren und es wird auf Blogs und Internetcommunities aufmerksam gemacht, die zum direkten Austausch einladen.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Petersen, Juliana J.; Paulitsch, Michael A.; Hartig, Johannes; Mergenthal, Karola; Gerlach, Ferdinand M.; Gensichen, Jochen
Title: Factor structure and measurement invariance of the Patient Health Questionnaire-9 for female and male primary care patients with major depression in Germany
In: Journal of Affective Disorders, 170 (2014) , S. 138-142
DOI: 10.1016/j.jad.2014.08.053
URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032714005424
Publication Type: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language: Englisch
Keywords: Befragung; Depression; Deutschland; Einflussfaktor; Evaluation; Faktorenanalyse; Fragebogen; Frau; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Kranker; Mann; Messverfahren; Modell
Abstract (english): Background: Depression is characterized by gender-specific distinctions, with women being affected more often than men. The Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) is frequently used to assess depression in primary healthcare. Previous research has yielded heterogeneous findings on the factor structure, and little is known of its measurement invariance across gender. The aim of this study was 1) to evaluate the fit of four previously hypothesized models of PHQ-9 factor structure in patients with major depression in German family practices, and 2) to test the measurement invariance of the bestfitting model across gender. Methods: We used the baseline data from a cluster-randomized controlled trial. The diagnosis of major depression was based on the PHQ-9 and confirmed by the family physician. We calculated Confirmatory Factor Analyses (CFA) to assess which of the previously hypothesized factor structures (a one- and three different two-factor solutions) would best fit our data.We also calculated Complex Survey Analyses (CSA) and Multi Sample Analyses (MSA). Results: We included 626 participants (75.4% women and 24.6% men). A two-factor model with five 'somatic' labeled items and four 'non-somatic' labeled items presented the best fit indices. The model measurement was invariant across gender. Limitations: The inclusion criteria used in the main trial mean the study sample was not representative of all patients with major depression in German family practices. Conclusions: The measurement invariance across gender revealed by this study is a precondition for the use of the PHQ-9 without gender-specific adaptation in patients with major depression in German family practices. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Wilmers, Annika
Title: Französische Studien zum Feminismus in Deutschland bis 1933 [Renzension zum Buch Le premier féminisme allemand 1848-1933, herausgegeben von P. Fargas & A.M. Saint-Gille
In: Ariadne, (2014) 65, S. 72-73
Publication Type: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language: Deutsch
Keywords: Deutschland; Feminismus; Frankreich; Frauenbewegung; Geschichte <Histor>; Rezension; Studien
Abstract: Rezension
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Martini, Renate; Dees, Werner
Title: Qualifizierungsschriften in der Bildungsforschung 1998-2007
In: Weishaupt, Horst; Rittberger, Marc (Hrsg.): Bildungsforschung in Deutschland: eine Situationsanalyse, Berlin: DIPF, 2013 (Bildungsforschung, 37), S. 43-64
URN: urn:nbn:de:0111-opus-82064
URL: http://www.pedocs.de/volltexte/2013/8206/
Publication Type: Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Bildungsforschung; Deutschland; Elektronisches Publizieren; Frau; Habilitation; Hochschule; Inhaltsanalyse; Mann; Promotion; Statistik; wissenschaftlicher Nachwuchs; Zeitreihenanalyse
Abstract: Es werden Promotions- und Habilitationsschriften über einen Zeitraum von 10 Jahren (1998 bis 2007) quantitativ und qualitativ in den Blick genommen. Dazu werden mit der FIS Bildung Literaturdatenbank, der entsprechenden Fachsystematik in der Hochschulschriften-Reihe der Deutschen Nationalbibliothek und der jährlich in der Zeitschrift für Pädagogik publizierten Meldungen von Qualifizierungsschriften aus Universitäten des deutschen Sprachraums die umfassendsten Informationsquellen zusammengeführt und ihre unterschiedlichen Informationsinhalte homogenisiert. Analyseergebnisse werden zu Standorten, bearbeiteten Themenfeldern, zum digitalen Publizieren und zu genderspezifischen Aspekten präsentiert. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Hirschmann, Doris
Title: Linkempfehlungen zur Rubrik Online - Schwerpunkt "Weiterbildung und Geschlechterrollen"
In: Weiterbildung, 24 (2013) 2, S. 45-46
URL: http://www.bildungsserver.de/Linkempfehlungen-zu-Zeitschrift-Weiterbildung-Heft-2-2013-10675.html
Publication Type: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriften-Kurzbeiträge
Language: Deutsch
Keywords: Erwachsenenbildung; Frau; Gender; Gleichstellung; Mann; Migrantin; Online; Quellensammlung; Weiterbildung
Abstract: In dieser Ausgabe werden Berichte und Analysen vorgestellt über die Bedeutung des Geschlechterverhältnisses in der Bildung, die Unterschiede in der Bildungsbeteiligung von Frauen und Männern und auch darüber wie verschieden der Zugang von Männern und Frauen zum Lernen ist. Zudem werden Verbände und Initiativen zur Karriereförderung für Frauen vorgestellt.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung