Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Publications

Search results in the DIPF database of publications


your request:

(Schlagwörter: ARBEITSGEDAECHTNIS )


results per page

 

1-125 of 125
 
Neubauer, Andreas B.:
How can we create optimal learning conditions?
Zürich : Jacobs Foundation (2019)
Neubauer, Andreas B.; Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Momentary working memory performance is coupled with different dimensions of affect for different children: A mixture model analysis of ambulatory assessment data.
In: Developmental Psychology, 55 (2019) 4 , 754-766
Ehm, Jan-Henning; Lonnemann, Jan; Brandenburg, Janin; Huschka, Sina Simone; Hasselhorn, Marcus; Lervåg, Arne:
Exploring factors underlying children's acquisition and retrieval of sound-symbol association skills
In: Journal of Experimental Child Psychology, 177 (2019) , 86-99
Nagler, Telse; Hasselhorn, Marcus:
Individuelle Voraussetzungen erfolgreichen Lernens
In: Lütje-Klose, Birgit; Riecke-Baulecke, Thomas; Werning, Rolf (Hrsg.): Basiswissen Lehrerbildung Seelze : Friedrich Verlag (2018) , 299-320
Brod, Garvin; Shing, Yee Lee:
Specifying the role of the ventromedial prefrontal cortex in memory formation
In: Neuropsychologia, 111 (2018) , 8-15
Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus:
Kognitive Entwicklung
In: Lohaus, Arnold (Hrsg.): Entwicklungspsychologie des Jugendalters Berlin : Springer (2018) , 51-73
Galeano Weber, Elena M.; Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Variability in the precision of children's spatial working memory
In: Journal of Intelligence, 6 (2018) 1 , 8
Neidhardt, Eva; Hasselhorn, Marcus:
Gedächtnistraining
In: Rost, Detlef H.; Sparfeldt, Jörn R.; Buch, Susanne R. (Hrsg.): Handwörterbuch Pädagogische Psychologie Weinheim : Beltz (2018) , 200-209
Klesczewski, Julia; Brandenburg, Janin; Fischbach, Anne; Schuchardt, Kirsten; Grube, Dietmar; Hasselhorn, Marcus; Büttner, Gerhard:
Development of working memory from grade 3 to 5
In: International Journal of Disability, Development and Education, 65 (2018) 5 , 509-525
Hertzog, Christopher; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman; Schmiedek, Florian:
Age differences in coupling of intraindividual variability in mnemonic strategies and practice-related associative recall improvements
In: Psychology and Aging, 32 (2017) 6 , 557-571
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf; Naumann, Johannes:
Reading digital text involves working memory updating based on task characteristics and reader behavior
In: Learning and Individual Differences, 59 (2017) , 149-157
Hasselhorn, Marcus:
Arbeitsgedächtnis und Sprachentwicklungsstörungen
In: Sprachförderung und Sprachtherapie in Schule und Praxis, 6 (2017) 3 , 175-180
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus:
Leseentwicklung im Grundschulalter
In: Lernen und Lernstörungen, 7 (2017) , online first
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Variability in children's working memory is coupled with perceived disturbance
In: Research in Human Development, 14 (2017) 3 , 200-218
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf; Schiepe-Tiska, Anja; Lüdtke, Oliver; Nagy, Gabriel:
Der Einfluss kognitiver Basisfertigkeiten auf die Änderung der in PISA gemessenen Lesekompetenz
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft, 33 (2017) , 205-228
Schmid, Johanna; Guderjahn, Lena; Gawrilow, Caterina:
Trainings zur Förderung der Selbstregulation von Kindern mit ADHS
In: Hartmann, Ulrike;Hasselhorn, Marcus;Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 385-402
Gawrilow, Caterina; Rauch, Wolfgang:
Selbstregulationsfähigkeiten und exekutive Funktionen im Entwicklungsverlauf bei Vorschul- und Schulkindern
In: Hartmann, Ulrike;Hasselhorn, Marcus;Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 158-174
Schmiedek, Florian:
Development of cognition and intelligence
In: Specht, Jule (Hrsg.): Personality development across the lifespan London : Elsevier (2017) , 309-323
Hasselhorn, Marcus:
Was sind aus psychologischer Perspektive die individuellen Voraussetzungen gelingender Lern- und Bildungsprozesse?
In: McElvany, Nele; Bos, Wilfried; Holtappels, Heinz Günter; Hasselhorn, Johannes; Ohle, Annika (Hrsg.): Bedingungen gelingender Lern- und Bildungsprozesse Münster : Waxmann (2017) , 11-29
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas:
Pädagogische Psychologie
Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 528
Ehm, Jan-Henning; Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus:
Wie Kinder zwischen vier und acht Jahren lernen
Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 180
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Tägliche Schwankungen kognitiver Leistungsfähigkeit
In: Hartmann, Ulrike;Hasselhorn, Marcus;Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 175-189
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas:
Bildungsrelevante Prozesse individueller Entwicklung
In: Hartmann, Ulrike;Hasselhorn, Marcus;Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 115-124
Hasselhorn, Marcus; Büttner, Gerhard:
Lernstörungen
In: Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 65-79
Hartmann, Ulrike (Hrsg.); Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Gold, Andreas (Hrsg.):
Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern
Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 513
Sander, Julia; Schmiedek, Florian; Brose, Annette; Wagner, Gert G.; Specht, Jule:
Long-term effects of an extensive cognitive training on personality development
In: Journal of Personality, 85 (2017) 4 , 454-463
Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven:
Lesen und Rechnen lernen
In: Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 227-239
Büttner, Gerhard; Brandenburg, Janin; Fischbach, Anne; Klesczewski, Julia; Poloczek, Sebastian; Hasselhorn, Marcus:
Arbeitsgedächtnis
In: Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus;Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 141-157
Schuchardt, Kirsten; Brandenburg, Janin; Fischbach, Anne; Mähler, Claudia:
Kognitive Profile bei lese-rechtschreibschwachen Kindern mit und ohne Aufmerksamkeitsprobleme
In: Lernen und Lernstörungen, 6 (2017) 4 , 169-181
Bar-Kochva, Irit; Gilor, Orit; Breznitz, Zvia:
An examination of the process of acquiring visual word representations in dyslexic children
In: Journal for Educational Research Online, 8 (2016) 1 , 7-25
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Fluctuations in elementary school children's working memory performance in the school context
In: Journal of Educational Psychology, 108 (2016) 5 , 722-739
Buschmann, Anke; Multhauf, Bettina; Hasselhorn, Marcus; Pietz, Joachim:
Long-term effects of a parent- based language intervention on language outcomes and working memory for late-talking toddlers
In: Journal of Early Intervention, 37 (2015) 3 , 175-189
Nevo, Einat; Bar-Kochva, Irit:
The relations between early working memory abilities and later developing reading skills
In: Mind, Brain and Education, 9 (2015) 3 , 154-163
Klesczewski, Julia; Brandenburg, Janin; Fischbach, Anne; Grube, Dietmar; Hasselhorn, Marcus; Büttner, Gerhard:
Working memory functioning in children with poor mathematical skills
In: Zeitschrift für Psychologie, 223 (2015) 2 , 83-92
Hasselhorn, Marcus:
Wie Kinder lernen
In: Roth, Gerhard (Hrsg.): Zukunft des Lernens Paderborn : Schöningh (2015) , 49-57
Schmiedek, Florian; Li, Shu-Chen:
Intelligence
In: Wright, James D. (Hrsg.): International encyclopedia of the social and behavioral sciences Oxford : Elsevier (2015) , 290-296
Bellander, Martin; Bäckman, Lars; Liu, Tian; M.Schjeide, Brit-Maren; Bertram, Lars; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman; Lövdén, Martin:
Lower baseline performance but greater plasticity of working memory for carriers of the val allele of the COMT Val158Met polymorphism
In: Neuropsychology, 29 (2015) 2 , 247-254
Wolgast, Anett; Neuf, Hartmut:
Das Arbeitsgedächtnis nach zu langem Schlaf
In: Prävention und Gesundheitsförderung, 10 (2015) 2 , 147-152
Loesche, Patrick; Wiley, Jennifer; Hasselhorn, Marcus:
How knowing the rules affects solving the Raven Advanced Progressive Matrices Test
In: Intelligence, 48 (2015) , 58-75
Könen, Tanja; Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Cognitive benefits of last night's sleep
In: Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56 (2015) 2 , 171-182
Brandenburg, Janin; Klesczewski, Julia; Fischbach, Anne; Schuchardt, Kirsten; Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus:
Working memory in children with learning disabilities in reading versus spelling
In: Journal of Learning Disabilities, 48 (2015) 6 , 622-634
Schmid, Johanna; Hasselhorn, Marcus:
'Children at Risk' of poor educational outcomes
In: Child Indicators Research, 7 (2014) 4 , 735-749
Noack, Hannes; Lövdén, Martin; Schmiedek, Florian:
On the validity and generality of transfer effects in cognitive training research
In: Psychological Research, 78 (2014) 6 , 773-789
Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Younger adults show long-term effects of cognitive training on broad cognitive abilities over 2 years
In: Developmental Psychology, 50 (2014) 9 , 2304-2310
Ehm, Jan-Henning; Hasselhorn, Marcus:
Intellektuelle Kompetenz
In: Lohaus, Arnold; Glüer, Michael (Hrsg.): Entwicklungsförderung im Kindesalter Göttingen : Hogrefe (2014) , 83-98
Suchodoletz, Antje von; Gawrilow, Caterina; Gunzenhauser, Catherine; Merkt, Julia; Hasselhorn, Marcus; Wanless, Shannon; McClelland, Megan:
Erfassung der Selbstregulation vor dem Schuleintritt
In: Psychologie in Erziehung und Unterricht, 61 (2014) 3 , 165-174
Titz, Cora; Karbach, Julia:
Working memory and executive functions
In: Psychological Research, 78 (2014) 6 , 852-868
Werkle-Bergner, Markus; Grandy, Thomas H.; Chicherio, Christian; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Coordinated within-trial dynamics of low-frequency neural rhythms controls evidence accumulation
In: Journal of Neuroscience, 34 (2014) 25 , 8519-8528
Riediger, Michaela; Wrzus, Cornelia; Klipker, Kathrin; Müller, Viktor; Schmiedek, Florian; Wagner, Gert:
Outside of the laboratory
In: Psychology and Aging, 29 (2014) 1 , 103-114
Brose, Annette; Lövdén, Martin; Schmiedek, Florian:
Daily fluctuations in positive affect positively co-vary with working memory performance
In: Emotion, 14 (2014) 1 , 1-6
Steinbrink, Claudia; Zimmer, Karin; Lachmann, Thomas; Dirichs, Martin; Kammer, Thomas:
Development of rapid temporal processing and its impact on literacy skills in primary school children
In: Child Development, 85 (2014) 4 , 1711-1726
Ellermeier, Wolfgang; Zimmer, Karin:
The psychoacoustics of the irrelevant sound effect
In: Acoustical Science and Technology, 35 (2014) 1 , 10-16
Preßler, Anna-Lena; Könen, Tanja; Hasselhorn, Marcus; Krajewski, Kristin:
Cognitive preconditions of early reading and spelling: A latent-variable approach with longitudinal data
In: Reading and Writing, 27 (2014) 2 , 383-406
Fischbach, Anne; Könen, Tanja; Rietz, Chantal S.; Hasselhorn, Marcus:
What is not working in working memory of children with literacy disorders?
In: Reading and Writing, 27 (2014) 2 , 267-286
Duzy, Dagmar; Ehm, Jan-Henning; Souvignier, Elmar; Schneider, Wolfgang; Gold, Andreas:
Prädiktoren der Lesekompetenz bei Kindern mit Deutsch als Zweitsprache
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45 (2013) 4 , 173-190
Moura, Ricardo; Wood, Guilherme; Pinheiro-Chagas, Pedro; Lonnemann, Jan; Krinzinger, Helga; Willmes, Klaus; Geraldi Haase, Vitor:
Transcoding abilities in typical and atypical mathematics achievers
In: Journal of Experimental Child Psychology, 116 (2013) 3 , 707-727
Brandenburg, Janin; Klesczewski, Julia; Fischbach, Anne; Büttner, Gerhard; Grube, Dietmar; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus:
Arbeitsgedächtnisfunktionen von Kindern mit Minderleistungen in der Schriftsprache
In: Lernen und Lernstörungen, 2 (2013) 3 , 147-159
Kühn, Simone; Schmiedek, Florian; Noack, Hannes; Wenger, Elisabeth; Bodammer, Nils C.; Lindenberger, Ulman; Lövden, Martin:
The dynamics of change in striatal activity following updating training
In: Human Brain Mapping, 34 (2013) 7 , 1530-1541
Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Keeping it steady
In: Psychological Science, 24 (2013) 9 , 1747-1754
Dorbath, Lara; Hasselhorn, Marcus; Titz, Cora:
Effects of education on executive functioning and its trainability
In: Educational Gerontology, 39 (2013) 5 , 314-325
Gölitz, Dietmar; Roick, Thorsten; Hasselhorn, Marcus:
Kettenrechner für dritte und vierte Klassen (KR 3-4)
In: Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich (Hrsg.): Diagnostik mathematischer Kompetenzen Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2013) , 149-164
Lövdén, Martin; Schmiedek, Florian; Kennedy, Kristen M.; Rodrigue, Karen M.; Lindenberger, Ulman; Raz, Naftali:
Does variability in cognitive performance correlate with frontal brain volume?
In: NeuroImage, 22 (2013) 64 , 209-215
Michalczyk, Kurt; Malstädt, Nadine; Worgt, Maria; Könen, Tanja; Hasselhorn, Marcus:
Age differences and measurement
In: European Journal of Psychological Assessment, 29 (2013) 3 , 220-229
Preßler, Anna-Lena; Krajewski, Kristin; Hasselhorn, Marcus:
Working memory capacity in preschool children contributes to the acquisition of school relevant precursor skills
In: Learning and Individual Differences, 23 (2013) 1 , 138-144
Malstädt, Nadine; Hasselhorn, Marcus; Lehmann, Martin:
Free recall behaviour in children with and without spelling impairment
In: Dyslexia, 4 (2012) 18 , 187-198
Baltruschat, Lisa; Hasselhorn, Marcus; Tarbox, Jonathan; Dixon, Dennis R.; Najdowski, Adel C.; Mullins, Ryan D.; Gould, Evelyn R.:
The effects of multiple exemplar training on a working memory task involving sequential responding in children with autism
In: The Psychological Record, 62 (2012) 3 , 549-562
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Daily variability in working memory is coupled with negative affect
In: Emotion, 12 (2012) 3 , 605-617
Shing, Yee-Lee; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Memory updating practice across 100 days in the COGITO Study
In: Psychology and Aging, 27 (2012) 2 , 451-461
Gawrilow, Caterina:
Lehrbuch ADHS
München : ERV (2012)
Weinert, Sabine; Ebert, Susanne; Lockl, Katrin; Kuger, Susanne:
Disparitäten im Wortschatzerwerb
In: Unterrichtswissenschaft, 40 (2012) 1 , 4-25
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Processing speed
In: Krauss Whitbourne, Susan; Sliwinski, Martin (Hrsg.): The Wiley-Blackwell handbook of adulthood and aging Hoboken : Wiley-Blackwell (2012) , 135-153
Poloczek, Sebastian; Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus:
Relationships between working memory and academic skills
In: Journal of Cognitive Education and Psychology, 11 (2012) 1 , 20-38
Schrobsdorff, Hecke; Ihrke, Matthias; Behrendt, Jörg; Herrmann, J. Michael; Hasselhorn, Marcus:
Identity negative priming
In: PLoSOne, 7 (2012) 3 , 1-11
Hasselhorn, Marcus; Schumann-Hengsteler, Ruth; Gronauer, Julia; Grube, Dietmar; Mähler, Claudia; Schmid, Inga; Seitz-Stein, Katja; Zoelch, Christof:
AGTB 5-12
Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012) , 70
Einecke, Björn; Woerner, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus:
Funktionstüchtigkeit des phonologischen Arbeitsgedächtnisses bei blinden Kindern im Grundschulalter
In: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012) , 133-143
Gawrilow, Caterina; Oberbremer, Lisa; Hasselhorn, Marcus:
Arbeitsgedächtnisbesonderheiten von Kindern mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung
In: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012) , 113-131
Schuchardt, Kirsten; Worgt, Maria; Hasselhorn, Marcus:
Besonderheiten im Arbeitsgedächtnis bei Kindern mit Sprachauffälligkeiten.
In: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012) , 77-93
Fischbach, Anne; Preßler, Anna Lena; Hasselhorn, Marcus:
Die prognostische Validität der AGTB 5-12 für den Erwerb von Schriftsprache und Mathematik
In: Hasselhorn, Marcus;, Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012) , 37-58
Michalczyk, Kurt; Zoelch, Christof; Hasselhorn, Marcus:
Zur Invarianz der Struktur des Arbeitsgedächtnisses bei Kindern
In: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012) , 23-35
Seitz-Stein, Katja; Schumann-Hengsteler, Ruth; Zoelch, Christof; Grube, Dietmar; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus:
Diagnostik der Funktionstüchtigkeit des Arbeitsgedächtnisses bei Kindern zwischen 5 und 12 Jahren: Die Arbeitsgedächtnistestbatterie AGTB 5-12
In: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012) , 1-22
Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Zoelch, Christof (Hrsg.):
Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses
Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012)
Rohlf, Helena; Jucksch, Viola; Gawrilow, Caterina; Huss, Michael; Hein, Jakob; Lehmkuhl, Ulrike; Salbach-Andrae, Harriet:
Set shifting and working memory in adults with ADHD
In: Journal of Neural Transmission, 119 (2012) 1 , 95-106
Ren, Xuezhu; Goldhammer, Frank; Moosbrugger, Helfried; Schweizer, Karl:
How does attention relate to the ability-specific and position-specific components of reasoning measured by APM?
In: Learning and Individual Differences, 22 (2012) 1 , 1-7
Ennemoser, Marco; Krajewski, Kristin; Schmidt, Sabrina:
Entwicklung und Bedeutung von Mengen-Zahlen-Kompetenzen und eines basalen Konventions- und Regelwissens in den Klassen 5 bis 9
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 43 (2011) 4 , 228-242
Ihrke, Matthias; Behrendt, Jörg; Schrobsdorff, Hecke; Herrmann, Michael; Hasselhorn, Marcus:
Response retrieval and negative priming: Encoding and retrieval specific effects
In: Experimental Psychology, 58 (2011) 2 , 154-161
Labuhn, Andju Sara; Schmid, Johanna Maria:
Lernfähigkeit sehr gut - Rechtschreiben mangelhaft
In: Forschung Frankfurt, 29 (2011) 1 , 37-40
Gawrilow, Caterina; Rauch, Wolfgang:
ADHS: Mehr als nur eine Frage der Konzentration?
In: Forschung Frankfurt, 29 (2011) 1 , 32-27
Dorbath, Lara; Hasselhorn, Marcus; Titz, Cora:
Aging and executive functioning
In: Frontiers in Psychology, 2 (2011) , 1-12
Schuchardt, Kirsten; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus:
Functional deficits in phonological working memory in children with intellectual disabilities
In: Research in Developmental Disabilities, 32 (2011) , 1934-1940
Dorbath, Lara; Titz, Cora:
Dissociable age effects in focus-switching
In: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 24 (2011) 2 , 103-109
Hasselhorn, Marcus:
Lernen im Vorschul- und frühen Schulalter
In: Vogt, Franziska; Leuchter, Miriam; Tettenborn, Annette; Hottinger, Ursula; Jäger, Marianna; Wannack, Evelyne (Hrsg.): Entwicklung und Lernen junger Kinder Münster : Waxmann (2011) , 11-21
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman:
Förderung kognitiver Aktivität im Alter: Internet-basierte Trainingsprogramme
In: Lindenberger, Ulman; Nehmer, Jürgen; Steinhagen-Thiessen, Elisabeth; Delius, Julia M.; Schellenbach; Michael (Hrsg.): Altern und Technik Stuttgart : Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft (2011) , 35-52
Schmid, Johanna Maria; Labuhn, Andju Sara; Hasselhorn, Marcus:
Response inhibition and its relationship to phonological processing in children with and without dyslexia
In: International Journal of Disability, Development and Education, 58 (2011) 1 , 19-32
Baltruschat, Lisa; Hasselhorn, Marcus; Tarbox, Jonathan; Dixon, Dennis R.; Najdowski, Adel C.; Mullins, Ryan D.; Gould, Evelyn R.:
Addressing working memory in children with autism through behavioral intervention
In: Research in Autism Spectrum Disorders, 5 (2011) 1 , 267-276
Goldammer, Ariane von; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus:
Determinanten von Satzgedächtnis-Leistungen bei deutsch- und mehrsprachigen Vorschulkindern
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 43 (2011) 1 , 1-15
Borella, Erika; Ludwig, Catherine; Dirk, Judith; Ribaupierre, Anik de:
The influence of time of testing on interference, working memory, processing speed, and vocabulary
In: Experimental Aging Research, 37 (2011) 1 , 76-107
Schuchardt, Kirsten; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus:
Arbeitsgedächtnisfunktionen bei rechenschwachen Kindern mit und ohne Dyskalkuliediagnose
In: Psychologie in Erziehung und Unterricht, 57 (2010) 4 , 290-298
Lövdén, Martin; Bodammer, Nils Christian; Kühn, Simone; Kaufmann, Jörn; Schütze, Hartmut; Tempelmann, Claus; Heinze, Hans-Jochen; Düzel, Emrah; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman:
Experience-dependent plasticity of white-matter microstructure extends into old age
In: Neuropsychologia, 48 (2010) 13 , 3878-3883
Hasselhorn, Marcus; Titz, Cora:
Entwicklung individueller Kompetenzen erfolgreichen lebenslangen Lernens
In: Wolter, Andrä; Wiesner, Gisela; Koepernik, Claudia (Hrsg.): Der lernende Mensch in der Wissensgesellschaft Weinheim : Juventa Verl. (2010) , 21-34
Hasselhorn, Marcus; Schuchardt, Kirsten; Mähler, Claudia:
Phonologisches Arbeitsgedächtnis bei Kindern mit diagnostizierter Lese- und/oder Rechtschreibstörung
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42 (2010) 4 , 211-216
Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Hundred days of cognitive training enhance broad cognitive abilities in adulthood
In: Frontiers in Aging Neuroscience, 2 (2010) 7 , 1-10
Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman; Bäckmann, Lars; Schäfer, Sabine; Schmiedek, Florian:
A theoretical framework for the study of adult cognitive plasticity
In: Psychological Bulletin, 136 (2010) 4 , 659-676
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus:
The dynamics of free recall and their relation to rehearsal between 8 and 10 years of age
In: Child Development, 81 (2010) 3 , 1006-1020
Schumann-Hengsteler, Ruth; Grube, Dietmar; Zoelch, Christof; Mähler, Claudia; Seitz-Stein, Katja; Schmid, Inge; Gronauer, Julia; Hasselhorn, Marcus:
Differentialdiagnostik der Funktionstüchtigkeit des Arbeitsgedächtnisses bei Kindern mit der AGTB 5-12.
In: Trolldenier, Hans-Peter; Lenhard, Wolfgang; Marx, Peter (Hrsg.): Brennpunkte der Gedächtnisforschung Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2010) , 305-319
Michalczyk, Kurt; Hasselhorn, Marcus:
Working memory in developmental psychology
In: Trolldenier, Hans-Peter; Lenhard, Wolfgang; Marx, Peter (Hrsg.): Brennpunkte der Gedächtnisforschung Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2010) , 87-100
Krajewski, Kristin; Ennemoser, Marco:
Die Berücksichtigung begrenzter Arbeitsgedächtnisressourcen in Unterricht und Lernförderung
In: Trolldenier, Hans-Peter; Lenhard, Wolfgang; Marx, Peter (Hrsg.): Brennpunkte der Gedächtnisforschung Göttingen [u.a.] : Verl. für Psychologie Hogrefe (2010) , 337-365
Hasselhorn, Marcus; Mähler, Claudia; Grube, Dietmar; Büttner, Gerhard; Gold, Andreas:
Die Rolle von Gedächtnisdefiziten bei der Entstehung schulischer Lern- und Leistungsstörungen
In: Trolldenier, Hans-Peter; Lenhard, Wolfgang; Marx, Peter (Hrsg.): Brennpunkte der Gedächtnisforschung Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2010) , 247-262
Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus:
Optimierung von Gedächtnisleistungen - Bedingungen und Interventionen
In: Trolldenier, Hans-Peter; Lenhard, Wolfgang; Marx, Peter (Hrsg.): Brennpunkte der Gedächtnisforschung Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2010) , 321-335
Titz, Cora:
Adult age differences in working memory: Two complex memory span experiments
In: Gariépy, Quentin; Ménard, Raphael (Hrsg.): Handbook of cognitive aging: Causes, processes and effects New York, N.Y. : Nova Science (2010) , 83-108
Titz, Cora; Behrendt, Jörg; Hasselhorn, Marcus:
Tomatoes and apples or red and green lines
In: Experimental Aging Research, 36 (2010) 3 , 346-358
Vock, Miriam; Hasselhorn, Marcus:
Diagnostik der Funktionstüchtigkeit des Arbeitsgedächtnisses bei Hochbegabten
In: Preckel, Francis; Schneider, Wolfgang; Holling, Heinz (Hrsg.): Diagnostik von Hochbegabung Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2010) , 119-139
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Molenaar, Peter C.M.; Lindenberger, Ulman:
Adult age differences in co-variation of motivation and working memory performance
In: Research in Human Development, 7 (2010) 1 , 61-78
Hasselhorn, Marcus; Titz, Cora; Behrendt, Jörg:
Kognitive und motivationale Entwicklung im Alter.
In: Staudinger, Ursula M. & Heidemeier, Heike (Hrsg.): Altern, Bildung und lebenslanges Lernen Stuttgart : Deutscher Apotheker Verl. (2009) , S. 105-118
Krajewski, Kristin; Schneider, Wolfgang:
Exploring the impact of phonological awareness, visual-spatial working memory, and preschool quantity-number competencies on mathematics achievement in elementary school:
In: Journal of Experimental Child Psychology, 103 (2009) 4 , S. 516-531
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas:
Pädagogische Psychologie.
Stuttgart : Kohlhammer (2009) , 485 S.
Schuchardt, Kirsten; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus:
Working memory deficits in children with specific learning disorders.
In: Journal of Learning Disabilities, 41 (2008) 6 , S. 514-523
Grube, Dietmar; Lingen, Michael; Hasselhorn, Marcus:
Entwicklung des phonologischen Arbeitsgedächtnisses.
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie, 40 (2008) 4 , S. 200-207
Titz, Cora; Behrendt, Jörg; Menge, U.; Hasselhorn, Marcus:
A reassessment of negative priming within the inhibition framework of cognitive aging:
In: Experimental Aging Research, 34 (2008) 4 , S. 340-366
Hasselhorn, Marcus; Grube, Dietmar:
Individuelle Voraussetzungen und Entwicklungsbesonderheiten des Lernens im Vorschul- und frühen Schulalter.
In: Empirische Pädagogik, 22 (2008) 2 , S. 113-126
Hasselhorn, Marcus:
Competencies for successful learning:
In: Hartig, Johannes et al. (Eds): Assessment of competencies in educational contexts. Göttingen : Hogrefe (2008) , S. 23-44
Schuchardt, Kirsten; Roick, Thorsten; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus:
Unterscheidet sich die Struktur des Arbeitsgedächtnisses bei Schulkindern mit und ohne Lernstörung?
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie, 40 (2008) 3 , S. 147-151
Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang:
Gedächtnisentwicklung.
In: Hasselhorn, Marcus;Schneider, Wolfgang (Hrsg.): Handbuch der Entwicklungspsychologie Göttingen : Hogrefe (2007) , 266-276
Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus:
Förderung von Lern- und Gedächtnisleistungen.
In: Walter, Jürgen & Wember, Franz B. (Hrsg.): Sonderpädagogik des Lernens Göttingen [u.a.] : Hogrefe (2007) , S. 281-292
Hasselhorn, Marcus; Grube, Dietmar:
Was hat das Arbeitsgedächtnis mit dem Erwerb des Lesens, Schreibens und Rechnens zu tun?
In: Rosenberger, Katharina u.a. (Hrsg.): Mit Sprache wachsen. Die Bedeutung der Sprache und ihrer Grundlagen für den Erwerb der Kulturtechniken Wien : Österreichische Gesellschaft für Sprachpädagogik (2007) , S. 43-59
Hasselhorn, Marcus:
Alles eine Frage des Gedächtnisses
In: Grundschule, 39 (2007) 5 , S. 10-13
 

Please note:
Only the marked records of a given site will be displayed or transferred.

Export the marked results of the current page

Fields:
 
Format:
 

alphabetical order by author/title

 
last modified Nov 11, 2016