Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Datenbank")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
98
items matching your search terms.
Show all details
Bildung und Bildungsforschung in Massenmedien. Ein Forschungsszenario
Botte, Alexander; Rittberger, Marc
Journal Article
| In: Pädagogische Rundschau | 2016
36144 Endnote
Author(s):
Botte, Alexander; Rittberger, Marc
Title:
Bildung und Bildungsforschung in Massenmedien. Ein Forschungsszenario
In:
Pädagogische Rundschau, 70 (2016) 2, S. 159-174
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-149323
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-149323
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Analyse; Bildung; Bildungsforschung; Datenbank; Informationswissenschaft; Massenmedien; Recherche; Thema; Volltext; Wissenschaftler; Zeitung
Abstract:
Der Beitrag vertritt die Auffassung, dass die Präsenz von Ergebnissen und Personen der Bildungsforschung in Massenmedien eine kontinuierliche wissenschaftliche Beobachtung verdient. Dies gilt sowohl unter dem Aspekt, dass Massenmedien ein eine wichtige Transferfunktion in die Praxis und in die Bildungsverwaltung erfüllen, als auch vor dem Hintergrund, dass die massenmediale Wahrnehmung auch zur Reputation der Bildungsforschung selbst beiträgt. Im Rahmen eines Forschungsszenarios wird ein gemeinsames Projekt der Informationswissenschaft und der Bildungsforschung vorgeschlagen, das die verfahrenstechnischen und inhaltlichen Grundlagen für ein kontinuierliches Monitoring erarbeiten soll. Ergebnisse einer begrenzten exemplarischen Vorstudie deuten an, in welchen Bereichen mögliche Erkenntnisse eines solchen Ansatzes liegen.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Informationsversorgung der Bildungsforschung. Literaturdokumentation und Forschungsdaten
Botte, Alexander; Rittberger, Marc
Book Chapter
| Aus: Tippelt, Rudolf;Schmidt-Hertha, Bernhard (Hrsg.): Handbuch Bildungsforschung | Wiesbaden: Springer VS | 2016
37093 Endnote
Author(s):
Botte, Alexander; Rittberger, Marc
Title:
Informationsversorgung der Bildungsforschung. Literaturdokumentation und Forschungsdaten
In:
Tippelt, Rudolf;Schmidt-Hertha, Bernhard (Hrsg.): Handbuch Bildungsforschung, Wiesbaden: Springer VS, 2016 (Springer Reference Sozialwissenschaften), S. 1-17
DOI:
10.1007/978-3-531-20002-6_62-1
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsforschung; Bildungsserver; Daten; Datenbank; Fachinformation; Fachportal Pädagogik; Forschungsinstitut; Infrastruktur; Literaturdokumentation; Qualitätsmanagement
Abstract:
Vor dem Hintergrund der wissenschaftspolitischen Anforderungen an Forschungsinfrastrukturen wird Entwicklung und Stand der Fachinformation für den Bereich Bildungsforschung skizziert. Dabei liegen die Schwerpunkte einerseits auf der Entwicklung in Deutschland und zum anderen bei den Infrastrukturen für Publikationen und Forschungsdaten. Der Beitrag stellt die dezentrale politische Struktur des Bildungswesens als letztlich nicht ungünstige Ausgangslage für die Herausbildung einer sehr anspruchsvollen Forschungsinfrastruktur für die deutsche Bildungsforschung und Bildungspraxis dar. Im Detail werden dann wichtige Elemente der Struktur für die Versorgung mit Publikationen und die Perspektiven für einen Ausbau einer ähnlichen Struktur für Forschungsdaten beschrieben. In diesem Kontext werden auch zentrale internationale Ressourcen vorgestellt. Im Ausblick werden weitere Ausbaumöglichkeiten skizziert, um Dienstleistungen der Fachinformation unmittelbar in bildungsforschungs- und wissenschaftssoziologische Vorhaben einzubinden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Management of metadata. An integrated approach to structured documentation
Wenzig, Knut; Matyas, Christian; Bela, Daniel; Barkow, Ingo; Rittberger, Marc
Book Chapter
| Aus: Blossfeld, Hans-Peter;von Maurice, Jutta;Bayer, Michael;Skopek, Jan (Hrsg.): Methodological issues of longitudinal surveys: The example of the National Educational Panel Study | Wiesbaden: Springer VS | 2016
36625 Endnote
Author(s):
Wenzig, Knut; Matyas, Christian; Bela, Daniel; Barkow, Ingo; Rittberger, Marc
Title:
Management of metadata. An integrated approach to structured documentation
In:
Blossfeld, Hans-Peter;von Maurice, Jutta;Bayer, Michael;Skopek, Jan (Hrsg.): Methodological issues of longitudinal surveys: The example of the National Educational Panel Study, Wiesbaden: Springer VS, 2016 , S. 627-647
DOI:
10.1007/978-3-658-11994-2
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsforschung; Daten; Datenbank; Dokumentation; Information-Retrieval; Metadaten; Strategie; Struktur
Abstract:
This chapter discusses the core elements of the metadata strategy striving for a structured approach to documentation, which is necessary to efficiently link, deduplicate, re-use, and present all information in two languages for the six panels and two school-reform studies of the National Educational Panel Study (NEPS). For this purpose, the NEPS Data Center has implemented a relational database that enables storing and linking diverse metadata on studies, instruments, items, datasets, and variables in a systematic, powerful, and highly consistent fashion. As a crucial feature, metadata entities can be cross-referenced; for example, questionnaire items can be linked to datasets, allowing for a dynamic documentation that leads directly from a dataset variable to the corresponding question in a questionnaire. In addition, the re-use of metadata enhances data quality because it allows for the tracking of inadvertent changes in variables across panel waves and starting cohorts. The structured documentation also enables an efficient translation of metadata because re-used elements only need to be translated once. As a result of the systematic approach to metadata management, the documentation utility for researchers working with NEPS data is optimized. Since metadata are centrally maintained in a database, corrections and extensions become effective in all derived documentation material, such as multilingual codebooks, survey instruments, and dataset labels, in a synchronous and consistent way. In addition, the NEPSplorer offers a powerful metadata online service that provides the researcher with an interactive exploration of, efficient search for, and fast retrieval of metadata. Finally, the established metadata system offers a solid basis for further highly innovative developments in the field of metadata management. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
FID Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
Cramme, Stefan
Working Papers
| 2016
36559 Endnote
Author(s):
Cramme, Stefan
Title:
FID Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
Published:
Berlin: H-Soz-Kult, 2016
URL:
http://www.hsozkult.de/debate/id/diskussionen-3883
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsforschung; Datenbank; Erziehungswissenschaft; Fachinformation
Abstract:
Vorstellung des FID Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung. (DIPF/Autor)
Abstract (english):
Presentation of the information service education. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
[Interview mit P. Brandt]. "Wir wissen um die Lernfähigkeit im Alter und machen uns daher um den […]
Schumann, Christine
Working Papers
| 2016
36855 Endnote
Author(s):
Schumann, Christine
Title:
[Interview mit P. Brandt]. "Wir wissen um die Lernfähigkeit im Alter und machen uns daher um den Bildungsserver keine Sorgen"
Published:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2016
URL:
http://blog.bildungsserver.de/?p=4683
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsserver; Datenbank; Deutsches Institut für Erwachsenenbildung; Deutschland; Erwachsenenbildung; Interview; Kooperation; Literaturdokumentation; Weiterbildung
Abstract:
Dr. Peter Brandt, Leiter des Daten- und Informationszentrums am Deutschen Institut für Erwachsenenbildung - Leibniz-Zentrum für Lebenslanges Lernen (DIE) und Redaktionsleiter der DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung. Wir sprechen mit ihm über Erwachsenenbildung, den Deutschen Bildungsserver und die Zusammenarbeit beim InfoWeb Weiterbildung und der FIS Bildung Literaturdatenbank. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Facing the heterogeneity of publication practices in transdisciplinary research fields. Altmetrical […]
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Working Papers
| 2016
36745 Endnote
Author(s):
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Title:
Facing the heterogeneity of publication practices in transdisciplinary research fields. Altmetrical coverage in educational research
Published:
Bukarest: Altmetrics.org, 2016
URL:
http://altmetrics.org/wp-content/uploads/2016/09/altmetrics16_paper_1.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsforschung; Veröffentlichung; Heterogenität; Interdisziplinarität; Bibliometrie; Forscher; Zeitschrift; Datenbank; Messverfahren; Internet; World wide web 2.0
Abstract:
In this paper, challenges of altmetrics regarding coverage of transdisciplinary research fields with heterogeneous publication practices are focused. Instead of following singular publications or singular serial publication sources, the coverage of a transdisciplinary research field is analyzed in detail. Educational research is chosen as a case study, which is characterized as problem-oriented, disciplinarily heterogeneous (e.g. psychology, social and political sciences, economics, computational sciences) with a strong alignment to educational practices. In information and bibliometric studies, the heterogeneity of publication cultures and practices in social science and humanities (SSH) has already been addressed in general (Fry, Talja 2004; Nederhof 2006) and in particular in the transdisciplinary field of Educational Research (Dees 2008), where authors publish alongside in journals mainly in monographs and compilations. Thus, these research communities are misrepresented in citation and reference databases like Web of Science (WOS) and Scopus that are used as a base of comparison for altmetrics. Nevertheless, based on these restrictions, Mendeley readers data (39%) are found for WOS articles of "Educational Research" (Mohammadi, Thelwall 2014), and publications from an Educational Research institute (Leibniz Association) got around 30% of altmetrical data (Peters et al. 2014). Because of the transdisciplinary character of Educational Research and its heterogeneous disciplinary publication cultures and practices, this study explores the specifics of the field in Germany and its coverage by altmetrical data. For a comprehensive view of the field of "Educational Research", three different levels of altmetrical data coverages are addressed: 1) the individual coverage level of eight leading researchers, 2) the field coverage level of Educational Research and 3) the journal coverage level of major Educational Research journals.(DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Potenziale einer zentralen Verfügbarkeit von Daten und Instrumenten im Forschungsdatenzentrum […]
Schuster, Alexander; Bambey, Doris
Journal Article
| In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung (ZISU) | 2014
34315 Endnote
Author(s):
Schuster, Alexander; Bambey, Doris
Title:
Potenziale einer zentralen Verfügbarkeit von Daten und Instrumenten im Forschungsdatenzentrum (FDZ) Bildung
In:
Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung (ZISU), 3 (2014) 1, S. 152-153
URL:
http://www.budrich-journals.de/index.php/zisu/article/view/15492
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsforschung; Daten; Datenbank; Dokumentation; Empirische Forschung
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Infrastrukturen für offene Bildungsmedien. Die Bildungsserver in Deutschland
Blees, Ingo
Book Chapter
| Aus: Erdsiek-Rave, Ute;John-Ohnesorg, Marei (Hrsg.): Schöne neue Welt? Open Educational Resources an Schulen | Berlin: Friedrich-Ebert-Stiftung | 2014
35207 Endnote
Author(s):
Blees, Ingo
Title:
Infrastrukturen für offene Bildungsmedien. Die Bildungsserver in Deutschland
In:
Erdsiek-Rave, Ute;John-Ohnesorg, Marei (Hrsg.): Schöne neue Welt? Open Educational Resources an Schulen, Berlin: Friedrich-Ebert-Stiftung, 2014 (Schriftenreihe des Netzwerks Bildung, 33), S. 71-77
URL:
http://library.fes.de/pdf-files/studienfoerderung/11147.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsserver; Datenbank; Deutschland; Digitale Medien; Infrastruktur; Lehren; Lehrmittel; Lernen; Lernmittel; Open Access; Open Education; Qualitätssicherung; Unterrichtsmedien
Abstract:
Der Beitrag beschreibt wichtige von der öffentlichen Hand bereitgestellte Infrastrukturen für Open Educational Resources, erläutert pädagogisch-didaktische Mehrwerte und Qualitätsaspekte von OER und skizziert Beispiele guter Praxis aus ausgewählten OER-Beständen. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Assessing educational research. An information service for monitoring a heterogeneous research field
Haddou ou Moussa, Karima; Sondergeld, Ute; Mayr, Philipp; Mutschke, Peter; Rittberger, Marc
Book Chapter
| Aus: LIDA (Hrsg.): Libraries in the Digital Age (LIDA) Proceedings: Assessing libraries and library users and use | Zadar: LIDA | 2014
34672 Endnote
Author(s):
Haddou ou Moussa, Karima; Sondergeld, Ute; Mayr, Philipp; Mutschke, Peter; Rittberger, Marc
Title:
Assessing educational research. An information service for monitoring a heterogeneous research field
In:
LIDA (Hrsg.): Libraries in the Digital Age (LIDA) Proceedings: Assessing libraries and library users and use, Zadar: LIDA, 2014 , S. 1-8
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-182346
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-182346
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Bewertung; Bildungsforschung; Datenbank; Deutschland; Forschungsprojekt; Indikator; MediaWiki; Visualisierung
Abstract:
The paper presents a web prototype that visualises different characteristics of research projects in the heterogeneous domain of educational research. The concept of the application derives from the project "Monitoring Educational Research" (MoBi) that aims at identifying and implementing indicators that adequately describe structural properties and dynamics of the research field. The prototype enables users to visualise data regarding different indicators, e.g. "research activity", "funding", "qualification project", "disciplinary area". Since the application is based on Semantic MediaWiki technology it furthermore provides an easily accessible opportunity to collaboratively work on a database of research projects. Users can jointly and in a semantically controlled way enter metadata on research projects which are the basis for the computation and visualisation of indicators.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Open educational resources and social bookmarking. Connecting users and editors
Heinen, Richard; Blees, Ingo; Kerres, Michael; Rittberger, Marc
Book Chapter
| Aus: Stracke, Christian M.;Ehlers, Ulf-Daniel;Creelman, Alastair;Shamarina-Heidenreich, Tatiana (Hrsg.): Changing the trajectory: Quality for opening up education. Official proceedings of the International EIF / LINQ Conference 2014 | Berlin: Logos | 2014
34587 Endnote
Author(s):
Heinen, Richard; Blees, Ingo; Kerres, Michael; Rittberger, Marc
Title:
Open educational resources and social bookmarking. Connecting users and editors
In:
Stracke, Christian M.;Ehlers, Ulf-Daniel;Creelman, Alastair;Shamarina-Heidenreich, Tatiana (Hrsg.): Changing the trajectory: Quality for opening up education. Official proceedings of the International EIF / LINQ Conference 2014, Berlin: Logos, 2014 , S. 33-40
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-91633
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2014/9163/pdf/Blees_2014_Open_educational_resources_and_social_bookmarking.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Datenbank; Deutschland; Digitale Medien; Dokumentation; Evaluation; Inhalt; Lernmittel; Material; Materialsammlung; Metadaten; Personal; Social Tagging; Vergleich
Abstract:
Referatorien bzw. Verweisplattformen können auf drei Arten beliefert werden: durch Redaktionen, durch automatische Aggregation oder durch User Generated Content. Der Beitrag stellt zwei Fallbeispiele für Verweisplattformen vor (Elixier und Edutags), die auf unterschiedliche Arten Inhalte aggregieren. Ein Vergleich der Bestände beider Systeme verdeutlicht, dass jedes System von den Metadaten des anderen profitieren kann. Für das Beispiel OER (Open Educational Resources) kann gezeigt werden, wie automatische Aggregation die intellektuelle Erschließung anreichern kann. Im Ergebnis wird ein System angeregt, dass aus der Kombination der genannten Aspekte einen Mehrwert generiert.
Abstract (english):
Referatories or reference platform can be filled in three ways: By editorial staff, by automatic aggregation or with user generated content. The article presents two cases of reference platforms (Elixier and Edutags) using different ways to aggregate the contents. A comparison of the inventories of both systems makes visible that each system can benefit from the other's metadata. For the example of OER (open educational ressources) it can be shown how automatic aggretation can support manual tagging. As a conclusion a joint system is suggested that combines different aspects of both platforms.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
...
3
4
5
...
10
>
Show all
(98)