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Author(s): Feldhoff, Tobias; Bischof, Linda; Emmerich, Marcus; Radisch, Falk
Title: Was nicht passt, wird passend gemacht! Zur Verbindung von Schuleffektivität und Schulentwicklung
In: Abs, Hermann Josef; Brüsemeister, Thomas; Schemmann, Michael; Wissinger, Jochen (Hrsg.): Governance im Bildungssystem: Analysen zur Mehrebenperspektive, Steuerung und Koordination, Wiesbaden: Springer VS, 2014 (Educational Governance, 26), S. 65-87
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Deutsch
Keywords: Analyse; Diskurs; Effektivität; Forschungsdesign; Modellbildung; Schule; Schulentwicklung; Schulforschung; Theoriebildung; Wirkung
Abstract: Der [...] Beitrag setzt sich zum Ziel, die in der internationalen Diskussion gegenwärtig relevanten Vorschläge für ein "linking" von Schuleffektivitätsforschung und Schulentwicklung zu skizzieren und danach zu fragen, wie diese das Technologie-Problem auf der Ebene der Modellentwicklung bearbeiten. Die Autoren versuchen zunächst grundlegende Problembereiche zu skizzieren, die mit einer Verbindung von Schuleffektivität und Schulentwicklung einhergehen (Abschnitt 2). Daran anschließend rekapitulieren sie einschlägige Modelle der Verbindung von Schuleffektivitätsforschung und Schulentwicklung (Abschnitt 3) und unterziehen diese einer kritischen Analyse (Abschnitt 4). Der Beitrag schließt mit einem Fazit und mit Schlussfolgerungen für die weitere Theoriebildung und die Entwicklung möglicher Forschungsdesigns. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Hertel, Silke; Eickhorst, Andreas; Kachler, Miriam; Zeidler, Nadine; Wolf, Katharina; Abrie-Kuhn, Marlis; Cierpka, Manfred
Title: Cognitive stimulation and parental sensitivity in toddlers' homes. How do children and parents interact and how effective are trainings for parents?
In: Emde, Robert N.;Leuzinger-Bohleber, Marianne (Hrsg.): Early parenting and the prevention of disorders: Psychoanalytic research at interdisciplinary frontiers, London: Karnac Books, 2014 , S. 283-296
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bindung; Eltern; Forschungsdesign; Forschungsprojekt; Interaktion; Kind-Eltern-Beziehung; Kleinkind; Kognitive Prozesse; Lernumgebung; Training
Abstract: The project FILU (Feinfühlige Interaktionsgestaltung und Gestaltung von Lernumgebungen) aims at providing support and training for parents in establishing cognitive stimulation and sensitive interaction with the child, and by these means providing high quality home learning environments […]. Within the scope of the project FILU, the effects of parent trainings were investigated considering first patent's sensitive reaction towards child's attachment behaviour and cognitive stimulation. In [this chapter], the theoretical background on home learning environments, parental sensitivity and cognitive stimulation as well as the design of the project FILU will be described. The chapter ends with first results and implications for further research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Schulte, Klaudia; Hartig, Johannes; Pietsch, Marcus
Title: Der Sozialindex für Hamburger Schulen
In: Fickermann, Detlef; Maritzen, Norbert (Hrsg.): Grundlagen für eine daten- und theoriegestützte Schulentwicklung: Konzeption und Anspruch des Hamburger Instituts für Bildungsmonitoring und Qualitätsentwicklung (IfBQ), Münster: Waxmann, 2014 (HANSE - Hamburger Schriften zur Qualität im Bildungswesen, 13), S. 67-80
URL: http://www.waxmann.com/index.php?id=buecher&no_cache=1&L=1&tx_p2waxmann_pi1%5Boberkategorie%5D=OKA999999&tx_p2waxmann_pi1%5Bbuch%5D=BUC123690
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Befragung; Belastung; Eltern; Empirische Untersuchung; Faktorenanalyse; Forschungsdesign; Grundschule; Hamburg; Indikator; Kulturelles Kapital; Migrationshintergrund; Schüler; Sekundarstufe I; Soziale Herkunft; Sozialkapital; Sozioökonomische Lage; Strukturgleichungsmodell; Weiterführende Schule
Abstract: Im […] Beitrag werden, nach einer theoretischen Einführung in das zugrunde liegende Konzept der sozialen Belastung, Durchführung, Methode und Ergebnisse der Aktualisierung des Sozialindexes im Winter 2011/12 dargestellt. Ziel war es, dass jede Schule in Hamburg einen aktualisierten Sozialindex erhält. Dies war insofern angezeigt, als seit den letzten Aktualisierungen (2007/08 für den Sozialindex für Grundschulen und 2005 für den Sozialindex für weiterführende Schulen) sowohl mit regional unterschiedlichen demografischen Veränderungen gerechnet werden musste als auch die Hamburger Schulreform zu veränderten Schülerzusammensetzungen an vielen Standorten geführt hat. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Zettler, Ingo; Thoemmes, Franz; Hasselhorn, Marcus; Trautwein, Ulrich
Title: Aktuelle Lösungsansätze für methodische Herausforderungen in der Talent- und Begabungsforschung
In: Stamm, Margrit (Hrsg.): Handbuch Talententwicklung: Theorien, Methoden und Praxis in Psychologie und Pädagogik, Bern: Huber, 2014 , S. 475-484
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language: Deutsch
Keywords: Adaptives Testen; Begabtenförderung; Begabung; Fehlende Daten; Forschung; Forschungsdesign; Intervention; Mehrebenenanalyse; Methode; Standard; Verfahren
Abstract: Es wird ein Überblick über zentrale methodische Herausforderungen in der Talentforschung gegeben und für die folgenden Herausforderungen Lösungsstrategien bzw. -ansätze skizziert: (1) mangelnde Standardisierung der Talentdefinitionen, (2) Schwierigkeit der Identifikation geeigneter Kontrollgruppen, (3) Dropout bei Interventions- und Längsschnittstudien, (4) erhöhtes Risiko der Varianzreduktion durch Deckeneffekte. Diskutiert wird die Nutzungsmöglichkeit von Mehrebenenanalysen, die Regressions-Diskontinuitäts-Analyse, das Propensity-Score-Matching, das Maximum-Likelihood-Verfahren, die Imputation fehlender Werte, das off-level-Testen sowie adaptives Testen.
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
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Author(s): Klieme, Eckhard; Kuger, Susanne
Title: PISA 2015 Draft Questionnaire Framework
Published: Paris: OECD, 2014
URL: http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/PISA-2015-draft-questionnaire-framework.pdf
Publication Type: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungslebenslauf; Einstellung <Psy>; Fachwissen; Forschungsdesign; Lehrerausbildung; Leistungsmessung; Lernen; Lernverhalten; Migrationshintergrund; Motivation; Naturwissenschaftliche Kompetenz; PISA <Programme for International Student Assessment>; Problemlösen; Qualität; Schüler; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Schulpolitik; Steuerung; Testkonstruktion; Unterricht
Abstract: The present framework intends to explain the goals and the rationale for choosing appropriate questionnaire content, guiding both the questionnaire development and the forthcoming reports. The document is organized into two main parts: (1) defining the core content of the PISA questionnaires, and (2) elaborating a modular structure for broader coverage of policy issues. The first part of this document links the current Framework to the overarching (cross-cycle) structure of PISA context assessment set out in the PISA 2012 Framework (OECD 2013, p. 168 ff.). The constructs that need to be covered for monitoring trends in education are revisited, with reference to the general background of Educational Effectiveness Research. Measures which have been used previously for initial reporting, for international indicators (published in "Education at a Glance"), and for secondary analyses are reviewed, culminating in an outline of core content that should be assessed in all cycles, for all participants. The second and larger part of this document explores the full breadth of policy issues to be covered, structured by 19 modules, and explains how the most important modules - i.e. those judged as high priority modules by the PISA Governing Board - have been implemented in the Field Trial for PISA 2015. Here, detailed references to current research are provided.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Klieme, Eckhard; Vieluf, Svenja
Title: Schulische Bildung im internationalen Vergleich. Ein Rahmenmodell für Kontextanalysen in PISA
In: Zeitschrift für Pädagogik. Beih., 59 (2013) , S. 229-246
URN: urn:nbn:de:0111-opus-78298
URL: http://www.pedocs.de/volltexte/2013/7829/pdf/Klieme_Vieluf_Schulische_Bildung_im_internationalen_Vergleich.pdf
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language: Deutsch
Keywords: Analyse; Bildungsforschung; Bildungsmonitoring; Bildungspolitik; Forschungsdesign; Internationaler Vergleich; Internationale Zusammenarbeit; Leistungsmessung; Modell; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schulbildung; Schülerleistung; Wirkung
Abstract: In diesem Beitrag wird ein theoretisches Rahmenmodell für PISA dargestellt, das zusammenfassend die Möglichkeiten und Grenzen der Studie aufzeigt und eine Perspektive für künftige PISA-Zyklen diskutiert. Das Modell beruht auf aktuellen Grundsatzdokumenten, welche die Autoren gemeinsam mit den internationalen Expertengruppen vorgelegt haben, die an den Fragebogen und den analytischen Auswertungsstrategien arbeiten. Diese an PISA unmittelbar beteiligten Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler sehen die Möglichkeiten, aber auch die Grenzen der Aussagefähigkeit der Studien durchaus kritisch. Die Dokumente belegen, dass PISA- zusätzlich zur Konzeption der Leistungstests - inzwischen eine differenzierte, an die erziehungswissenschaftliche und sonstige Bildungsforschung anschlussfähige theoretische Grundlage hat.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Blees, Ingo; Heinen, Richard
Title: Edutags. Social Bookmarking für die Kooperation von Lehrkräften
In: Hobohm, Hans-Christoph (Hrsg.): Informationswissenschaft zwischen virtueller Infrastruktur und materiellen Lebenswelten: Proceedings des 13. Internationalen Symposiums für Informationswissenschaft (ISI 2013), Boizenburg: Hülsbusch, 2013 (Schriften zur Informationswissenschaft, 63), S. 475-477
URN: urn:nbn:de:kobv:525-3876
URL: http://opus4.kobv.de/opus4-fhpotsdam/files/387/ISI%2713-komplett.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Deutsch
Keywords: Design; Entwicklung; Kooperation; Lehrer; Soziale Software; Unterrichtsmedien; World wide web 2.0
Abstract: Edutags ist ein Social Bookmarking Dienst, der speziell auf den Bedarf von Lehrkräften zugeschnitten ist. Dargestellt werden das partizipatorische Systemdesign, der Funktionsumfang und die weiteren Entwicklungsperspektiven.
Abstract (english): Edutags is a social bookmarking service customized for teachers' usage. The participatory systems design, the information system's functionality and its perspective of further development are described.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
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Author(s): Klieme, Eckhard
Title: Introduction. Context related research on PISA
In: Prenzel, Manfred;Kobarg, Mareike;Schöps, Katrin;Rönnebeck, Silke (Hrsg.): Research on PISA: Research outcomes of the PISA Research Conference 2009, Dordrecht: Springer Science+Business Media, 2013 , S. 122-128
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungsforschung; Daten; Effektivität; Einführung; Empirische Forschung; Forschungsdesign; Konzeption; Längsschnittuntersuchung; Leistungsmessung; Modell; nternationaler Vergleich; Nutzung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung
Abstract (english): This introduction summarizes the chapters concerning context related research on PISA.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Klieme, Eckhard
Title: PISA 2012 context questionnaires framework
In: Organisation for Economic Co-operation and Development (Hrsg.): PISA 2012 assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy, Paris: OECD Publishing, 2013 , S. 167-258
DOI: 10.1787/9789264190511-en
URL: http://dx.doi.org/10.1787/9789264190511-en
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungssystem; Effektivität; Forschungsdesign; Fragebogen; Lernbedingungen; Mathematische Kompetenz; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schule; Schüler
Abstract (english): The PISA 2012 context questionnaire framework describes how PISA can be developed further as a sustainable database for educational policy, and research. The framework maps out a design for the PISA context questionnaires that will be sustainable into the future. It also makes recommendation regarding aspects of design and analysis that are intended to build on the existing strengths of PISA and mapping an even stronger path into the future.Finally, the framework provides the theoretical and scientifically rigorous underpinnings of the concepts, scales and indices developed for the PISA 2012 cycle and that will be constructed using the different context questionnaires implemented in participating countries and economies. In particular, the framework discusses in detail new individual outcome measures - strategies, beliefs and motivation - related to mathematical literacy and innovative indicators of opportunity to learn and quality of instruction at the level of individual students, schools and systems.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Klieme, Eckhard
Title: The role of large-scale assessments in research on educational effectiveness and school development
In: Davier, Matthias von; Gonzalez, Eugenio; Kirsch, Irwin; Yamamoto, Kentaro (Hrsg.): The role of international large-scale assessments: Perspectives from technology, economy, and educational research, Dordrecht: Springer, 2013 , S. 115-148
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungsforschung; Bildungspolitik; Bildungssystem; DESI <Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International>; Deutschland; Effektivität; Forschungsdesign; Längsschnittuntersuchung; Leistungsmessung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Vergleichsuntersuchung
Abstract: [The author] brings the perspective of researchers interested in school quality and school development to the discussion of international large-scale assessments. [He] contends that policymakers are primarily interested in large-scale educational assessments as indicators that monitor the functioning, productivity and equity of educational systems, while researchers tend to perceive large-scale assessments as a kind of multi-group (i.e., multi-country) educational effectiveness study. Aside from describing strengths and challenges with regard to student performance and the conditions of teaching and schooling in participating countries, researchers also want to understand why students achieve certain levels of performance. The author argues that, because large-scale assessments provide only observational data, it is exceedingly difficult to draw causal inferences, such as concluding that a particular educational policy or practice has a direct or indirect impact on student performance. He proposes that a productive interplay between large-scale assessments and effectiveness research may be established in several ways by implementing enhancements to the assessment design. Two examples of such enhancements are presented and discussed: (1) a national large-scale assessment on language competencies in Germany reassessed students 1 year after the first large-scale assessment, allowing researchers to study the impact of school-level factors on classroom instruction and student growth and (2) a reassessment of Germany's schools performed 9 years after initial participation in PISA. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation