Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Empirische Forschung")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
321
items matching your search terms.
Show all details
Unterrichtsqualität
Klieme, Eckhard
Book Chapter
| Aus: Harring, Marius; Rohlfs, Carsten; Gläser-Zikuda, Michaela (Hrsg.): Handbuch Schulpädagogik | Münster: Waxmann | 2019
38782 Endnote
Author(s):
Klieme, Eckhard
Title:
Unterrichtsqualität
In:
Harring, Marius; Rohlfs, Carsten; Gläser-Zikuda, Michaela (Hrsg.): Handbuch Schulpädagogik, Münster: Waxmann, 2019 , S. 393-408
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Deutsch
Keywords:
Konstruktivismus; Pädagogische Diagnostik; Forschungsstand; Empirische Forschung; Unterricht; Qualität; Unterrichtstheorie; Unterrichtsinhalt; Curriculum; Lehrer; Schüler; Didaktik; Modell; Unterrichtsforschung; Unterrichtsfach; Fachdidaktik; Unterrichtsmethode; Einflussfaktor; Lernerfolg; Schülerorientierter Unterricht; Klassenführung
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Das Konstrukt der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen und das Konstrukt der Kompetenzen […]
Senkbeil, Martin; Eickelmann, Birgit; Vahrenhold, Jan; Goldhammer, Frank; Gerick, Julia; […]
Book Chapter
| Aus: Eickelmann, Birgit; Bos, Wilfried; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schaumburg, Heike; Schwippert, Knut; Senkbeil, Martin; Vahrenhold, Jan (Hrsg.): ICILS 2018 #Deutschland - Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking | Münster: Waxmann | 2019
39805 Endnote
Author(s):
Senkbeil, Martin; Eickelmann, Birgit; Vahrenhold, Jan; Goldhammer, Frank; Gerick, Julia; Labusch, Amelie
Title:
Das Konstrukt der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen und das Konstrukt der Kompetenzen im Bereich 'Computational Thinking' in ICILS 2018
In:
Eickelmann, Birgit; Bos, Wilfried; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schaumburg, Heike; Schwippert, Knut; Senkbeil, Martin; Vahrenhold, Jan (Hrsg.): ICILS 2018 #Deutschland - Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking, Münster: Waxmann, 2019 , S. 79-111
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-183215
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-183215
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Anforderung; Informationsgesellschaft; Wissensgesellschaft; Konstruktion; Computerkenntnisse; Computernutzung; Informationskompetenz; Informationsverarbeitung; Informationsaustausch; Kommunikative Kompetenz; Kompetenz; Stufenmodell; Beispiel; Aufgabe; Informatik; Denken; Datenverarbeitung; Problemlösen; Modellierung; Algorithmus; Künstliche Intelligenz; Entwicklung; Konzeption; Schülerleistung; Schulleistung; Studie; Empirische Forschung; Bildungsforschung
Abstract:
[…] Die Rahmen- und Testkonzeption [der ICILS-Konstrukte der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen, sowie derer im Bereich 'Computational Thinking'] werden im vorliegenden Kapitel entlang der internationalen Konzeption der Studie ausgeführt und erläutert. Die Konstrukte werden dazu zunächst jeweils hinsichtlich ihrer Relevanz für eine erfolgreiche Teilhabe an der Gesellschaft, u.a. hinsichtlich der Erfüllung beruflicher und persönlicher Zielstellungen, eingeordnet (Abschnitte 2.1 bzw. 3.1) und anschließend in den Abschnitten 2.2 und 3.2 inhaltlich auf der Grundlage des internationalen Forschungsdesigns der Studie konkretisiert. Daran anknüpfend wird das im Rahmen von ICILS 2018 geprüfte Kompetenzstufenmodell der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen (Abschnitt 2.3) erläutert. Beide im Rahmen der Studie weiter- bzw. neuentwickelten theoretischen Konstrukte bilden im Rahmen von ICILS 2018 die zentrale Grundlage für die Entwicklung der Tests für Schülerinnen und Schüler in den jeweiligen Bereichen der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen (Abschnitt 2.4) und der Kompetenzen im Bereich 'Computational Thinking' (Abschnitt 3.3). (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
On detecting systematic measurement error in cross-cultural research. A review and critical […]
Boer, Diana; Hanke, Katja; He, Jia
Journal Article
| In: Journal of Cross-Cultural Psychology | 2018
39221 Endnote
Author(s):
Boer, Diana; Hanke, Katja; He, Jia
Title:
On detecting systematic measurement error in cross-cultural research. A review and critical reflection on equivalence and invariance tests
In:
Journal of Cross-Cultural Psychology, 49 (2018) 5, S. 713-734
DOI:
10.1177/0022022117749042
URL:
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0022022117749042
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Interkultureller Vergleich; Empirische Forschung; Messverfahren; Psychologische Forschung; Fehler; Kultureinfluss; Einflussfaktor; Kognition; Verhalten; Sprache; Validität; Taxonomie
Abstract:
One major threat to revealing cultural influences on psychological states or processes is the presence of bias (i.e., systematic measurement error). When quantitative measures are not targeting the same construct or they differ in metric across cultures, the validity of inferences about cultural variability (and universality) is in doubt. The objectives of this article are to review what can be done about it and what is being done about it. To date, a multitude of useful techniques and methods to reduce or assess bias in cross-cultural research have been developed. We explore the limits of invariance/equivalence testing and suggest more flexible means of dealing with bias. First, we review currently available established and novel methods that reveal bias in cross-cultural research. Second, we analyze current practices in a systematic content analysis. The content analysis of more than 500 culture-comparative quantitative studies (published from 2008 to 2015 in three outlets in cross-cultural, social, and developmental psychology) aims to gauge current practices and approaches in the assessment of measurement equivalence/invariance. Surprisingly, the analysis revealed a rather low penetration of invariance testing in cross-cultural research. Although a multitude of classical and novel approaches for invariance testing is available, these are employed infrequent rather than habitual. We discuss reasons for this hesitation, and we derive suggestions for creatively assessing and handling biases across different research paradigms and designs. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Studying mathematics instruction through different lenses. Setting the ground for understanding […]
Charalambous, Charalambos Y.; Praetorius, Anna-Katharina
Journal Article
| In: ZDM | 2018
38957 Endnote
Author(s):
Charalambous, Charalambos Y.; Praetorius, Anna-Katharina
Title:
Studying mathematics instruction through different lenses. Setting the ground for understanding instructional quality more comprehensively
In:
ZDM, 50 (2018) 3, S. 355-366
DOI:
10.1007/s11858-018-0914-8
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11858-018-0914-8
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Mathematikunterricht; Qualität; Unterrichtsbeobachtung; Unterrichtsinhalt; Erhebungsinstrument; Vergleich; Validität; Reliabilität; Forschungsdesign; Methode; Empirische Forschung
Abstract:
Researchers from different fields have developed different observational instruments to capture instructional quality with a focus on generic versus content-specific dimensions or a combination of both. As this work is fast accumulating, the need to explore synergies and complementarities among existing work on instruction and its quality becomes imperative, given the complexity of instruction and the increasing realization that different frameworks illuminate certain instructional aspects but leave others less visible. This special issue makes a step toward exploring such synergies and complementarities, drawing on the analysis of the same 3 elementary-school lessons by 11 groups using 12 different frameworks. The purpose of the current paper is to provide an up-to-date overview of prior attempts made to work at the intersection of different observational frameworks. The paper also serves as the reference point for the other papers included in the special issue, by defining the goals and research questions driving the explorations presented in each paper, outlining the criteria for selecting the frameworks included in the special issue, describing the sampling approaches for the selected lessons, presenting the content of these lessons, and providing an overview of the structure of each paper. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
From signals to knowledge. A conceptual model for multimodal learning analytics
Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Journal Article
| In: Journal of Computer Assisted Learning | 2018
38545 Endnote
Author(s):
Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Title:
From signals to knowledge. A conceptual model for multimodal learning analytics
In:
Journal of Computer Assisted Learning, 34 (2018) 4, S. 338-349
DOI:
10.1111/jcal.12288
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcal.12288
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Computerunterstütztes Lernen; Datenanalyse; Lernprozess; Lernverhalten; Lerntheorie; Methode; Klassifikation; Modell; Empirische Forschung; Experimentelle Untersuchung; Übersicht
Abstract (english):
Multimodality in learning analytics and learning science is under the spotlight. The landscape of sensors and wearable trackers that can be used for learning support is evolving rapidly, as well as data collection and analysis methods. Multimodal data can now be collected and processed in real time at an unprecedented scale. With sensors, it is possible to capture observable events of the learning process such as learner's behaviour and the learning context. The learning process, however, consists also of latent attributes, such as the learner's cognitions or emotions. These attributes are unobservable to sensors and need to be elicited by human‐driven interpretations. We conducted a literature survey of experiments using multimodal data to frame the young research field of multimodal learning analytics. The survey explored the multimodal data used in related studies (the input space) and the learning theories selected (the hypothesis space). The survey led to the formulation of the Multimodal Learning Analytics Model whose main objectives are of (O1) mapping the use of multimodal data to enhance the feedback in a learning context; (O2) showing how to combine machine learning with multimodal data; and (O3) aligning the terminology used in the field of machine learning and learning science. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
How to conceptualize, represent, and analyze log data from technology-based assessments? A generic […]
Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank
Journal Article
| In: Behaviormetrika | 2018
38895 Endnote
Author(s):
Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank
Title:
How to conceptualize, represent, and analyze log data from technology-based assessments? A generic framework and an application to questionnaire items
In:
Behaviormetrika, 45 (2018) 2, S. 527-563
DOI:
10.1007/s41237-018-0063-y
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsforschung; Empirische Forschung; Logdatei; Datenanalyse; Technologiebasiertes Testen; PISA <Programme for International Student Assessment>; Fragebogen; Konzeption; Testkonstruktion; Daten; Typologie; Hardware; Antwort; Verhalten; Dauer; Interaktion; Mensch-Maschine-Kommunikation; Indikator
Abstract:
Log data from educational assessments attract more and more attention and large-scale assessment programs have started providing log data as scientific use files. Such data generated as a by-product of computer-assisted data collection has been known as paradata in survey research. In this paper, we integrate log data from educational assessments into a taxonomy of paradata. To provide a generic framework for the analysis of log data, finite state machines are suggested. Beyond its computational value, the specific benefit of using finite state machines is achieved by separating platform-specific log events from the definition of indicators by states. Specifically, states represent filtered log data given a theoretical process model, and therefore, encode the information of log files selectively. The approach is empirically illustrated using log data of the context questionnaires of the Programme for International Student Assessment (PISA). We extracted item-level response time components from questionnaire items that were administered as item batteries with multiple questions on one screen and related them to the item responses. Finally, the taxonomy and the finite state machine approach are discussed with respect to the definition of complete log data, the verification of log data and the reproducibility of log data analyses. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Leseentwicklung im Grundschulalter. Kognitive Grundlagen und Risikofaktoren
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Lernen und Lernstörungen | 2018
37776 Endnote
Author(s):
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Title:
Leseentwicklung im Grundschulalter. Kognitive Grundlagen und Risikofaktoren
In:
Lernen und Lernstörungen, 7 (2018) 1, S. 33-44
DOI:
10.1024/2235-0977/a000185
URL:
http://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10.1024/2235-0977/a000185
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Einflussfaktor; Empirische Forschung; Genetik; Grundschulalter; Informationsverarbeitung; Kind; Kognitive Entwicklung; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Lesen; Lesenlernen; Lesestörung; Metaanalyse; Phonologie; Rechtschreibung; Risikokind; Sprachentwicklung; Umwelteinfluss
Abstract:
In dieser narrativen Übersichtsarbeit werden die zentralen Faktoren des Leseerwerbs beschrieben und empirische Forschungsergebnisse aus aktuellen Meta-Analysen, Reviews und Längsschnittstudien zusammengetragen. Dabei wird zunächst die frühe Leseentwicklung mit Bezug zum Phasenmodell von Frith (1985, 1986) fokussiert und der Leseprozess anhand des Dual-Route Modells von Coltheart (1978) erläutert. Des Weiteren wird auf die problematische Leseentwicklung eingegangen und Risikofaktoren auf genetischer sowie neurokognitiver Ebene beschrieben. Weiterhin werden Ergebnisse zu Risikofaktoren bezüglich der kognitiven Verarbeitung, der Sprachentwicklung sowie prä- und postnatale Umwelteinflüsse präsentiert. Abschließend werden kritische Anmerkungen und weiterführende Ausblicke diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
This narrative review addresses the complex operation of reading acquisition. Focusing on empirical research and meta-analytic insights, early reading development is depicted. Furthermore, the reading process is illustrated referring to the dual-route model and difficulties in reading acquisition are described and explained. Empirical data concerning reading relevant genetic and neurocognitive risk factors are presented. Risk factors regarding individual cognitive processing as well as developmental language disorders and pre- and postnatal complications are outlined. Shortcomings and perspectives are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Generic dimensions of teaching quality. The German framework of Three Basic Dimensions
Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard; Herbert, Benjamin; Pinger, Petra
Journal Article
| In: ZDM Mathematics Education | 2018
38151 Endnote
Author(s):
Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard; Herbert, Benjamin; Pinger, Petra
Title:
Generic dimensions of teaching quality. The German framework of Three Basic Dimensions
In:
ZDM Mathematics Education, 50 (2018) 3, S. 407-426
DOI:
10.1007/s11858-018-0918-4
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Aktives Lernen; Einflussfaktor; Empirische Forschung; Forschungsstand; Klassenführung; Kognitives Lernen; Lehrer; Mathematikunterricht; Qualität; Reliabilität; Schüler; Schuljahr 08; Unterrichtsbeobachtung; Unterrichtsklima; Unterrichtsstörung; Validität; Videoaufzeichnung
Abstract:
In this paper, we argue that classroom management, student support, and cognitive activation are generic aspects of classroom teaching, forming Three Basic Dimensions of teaching quality. The conceptual framework was developed in research on mathematics instruction but it is supposed to generalize across subjects. It is based on general theories of schooling and teaching as well as established theories and research traditions from educational psychology. Although used frequently in German-speaking countries, no comprehensive overview of the theoretical foundation as well as the existing evidence regarding the framework, including its strengths and weaknesses, exists so far. The present paper therefore presents first an overview of the theoretical rationale of the framework. Second, it gives an overview of differences and commonalities in the operationalizations of the Three Basic Dimensions in different studies, including a comprehensive set of sub-dimensions. Third, evidence on the reliability and validity of the dimensions is reviewed, with good results for reliability and mixed results for predictive validity. Fourth, an analysis of three mathematics lessons using observer ratings illustrates how the framework of the Three Basic Dimensions can be used for investigating instructional quality. Finally, strengths and limitations of the framework for capturing instructional quality are discussed and we elaborate on the framework's potential for further development. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Fachlichkeit, Thematisierungszwang, Interaktionsrituale. Plädoyer für ein neues Verständnis des […]
Reh, Sabine
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2018
38755 Endnote
Author(s):
Reh, Sabine
Title:
Fachlichkeit, Thematisierungszwang, Interaktionsrituale. Plädoyer für ein neues Verständnis des Themas von Didaktik und Unterrichtsforschung
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 64 (2018) 1, S. 61-70
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-218090
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-218090
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Didaktik; Unterrichtsforschung; Kooperation; Fachdidaktik; Qualität; Interaktion; Ritual; Fachunterricht; Unterrichtsfach; Tradition; Bildungsgeschichte; Theorie; Modell; Konzeption; Empirische Forschung
Abstract:
Um das erziehungswissenschaftliche Wissen über die Qualität von Unterricht zu erweitern, sind Neuausrichtungen in der quantitativen und in der qualitativen Unterrichtsforschung notwendig. Stärker als bisher sind dabei konzeptionell, d.h. im Hinblick auf theoretische Modellierungen, fachliche Aspekte des Unterrichtens zu berücksichtigen. Im Beitrag wird - auf alte didaktische Denktraditionen zurückgreifend - vorgeschlagen, historische Muster der Fachlichkeit des Unterrichts, wie sie sich erst in unterrichtlichen Interaktionen realisieren, zu rekonstruieren. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Open Science nachhaltig gestalten
Botte, Alexander; Schmitz, Jasmin; Weilenmann, Anne-Katharina; Weisel, Luzian
Journal Article
| In: Information - Wissenschaft & Praxis | 2018
38541 Endnote
Author(s):
Botte, Alexander; Schmitz, Jasmin; Weilenmann, Anne-Katharina; Weisel, Luzian
Title:
Open Science nachhaltig gestalten
In:
Information - Wissenschaft & Praxis, 69 (2018) 4, S. 217-220
DOI:
10.1515/iwp-2018-0031
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-166123
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2019/16612/pdf/Botte_2018_Open_Science_nachhaltig_gestalten_A.pdf
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Empirische Forschung; Forscher; Forschungsdaten; Internationale Zusammenarbeit; Open Access; Tagungsbericht; Vernetzung
Abstract:
Es handelt sich um einen Bericht von der Open Science Conference 2018.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
...
6
7
8
...
20
>
Show all
(321)