Menü Überspringen
Search
de
|
en
Contact
Not track
Data Protection
Log in
DIPF News
Research
Knowledge Resources
Networks
Institute
Zurück
de
|
en
Contact
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Erhebungsinstrument")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
65
items matching your search terms.
Show all details
Erfassung des Potenzials zur kognitiven Aktivierung über Unterrichtsmaterialien im […]
Herbert, Benjamin; Schweig, Jonathan
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2021
41454 Endnote
Author(s):
Herbert, Benjamin; Schweig, Jonathan
Title:
Erfassung des Potenzials zur kognitiven Aktivierung über Unterrichtsmaterialien im Mathematikunterricht
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24 (2021) 4, S. 955-983
DOI:
10.1007/s11618-021-01020-9
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11618-021-01020-9
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Unterrichtsforschung; Unterricht; Qualität; Erhebungsinstrument; Mathematikunterricht; Unterrichtsmaterial; Auswertung; Analyse; Videoaufzeichnung; Messung; Vergleich; Schuljahr 08; Schuljahr 09; Faktorenanalyse; Korrelationsanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
Eine zentrale Voraussetzung der Unterrichtsforschung besteht darin, Unterrichtsmerkmale angemessen zu erfassen. Die Einschätzung des (gefilmten) Unterrichts durch geschulte Rater*innen gilt dabei als Königsweg, ist jedoch mit einem hohen organisatorischen und zeitlichen Aufwand verbunden. Im Rahmen dieses Artikels wird ein neu entwickeltes Erhebungsinstrument für das Unterrichtsqualitätsmerkmal des Potenzials zur kognitiven Aktivierung (PKA) vorgestellt. Das Instrument wurde für Mathematikunterricht zum Thema Quadratische Gleichungen entwickelt, basiert auf der gemeinsamen Auswertung aller Unterrichtsmaterialien einer Stunde durch geschulte Rater*innen und erfasst die von der Lehrperson schriftlich in den Unterricht getragenen Potenziale für kognitive Aktivierung. Die Validität der intendierten Interpretation als Indikator für das schriftlich in den Unterricht eingebrachte PKA einer Unterrichtstunde wird über einen argumentationsbasierten Ansatz untersucht und kann über verschiedene Evidenzen gestützt werden: Beispielsweise zeigt eine D Studie, dass das Instrument bereits von einer einzigen Rater*in zuverlässig erfasst werden kann. Zudem korreliert es substanziell mit einer auf Videoratings basierenden Messung des PKA. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
A central challenge of instructional research is to measure teaching characteristics appropriately. The assessment of (filmed) instruction by trained raters is regarded as the best way to achieve this, but is associated with high organizational and time costs. In this paper, we present a newly developed instrument for assessing the teaching quality characteristic potential for cognitive activation (PCA). The instrument was developed for mathematics lessons on the topic of quadratic equations. It is based on the joint evaluation of all instructional artifacts of a lesson (lesson plans, student assignments, assessments, etc.) by trained raters and measures the potential for cognitive activation brought into the classroom by the teacher in writing. The validity of the intended interpretation as an indicator for the written PCA of a lesson is examined by an argument-based approach and can be supported by various pieces of evidence: For example, a decision study shows that the instrument can already be reliably assessed by a single rater. Furthermore, it correlates substantially with a measurement of the PCA based on video ratings. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Forschungsgrundlagen der Schulpsychologie
Loßnitzer, Christiane; Moschko, Tomasz; Gawrilow, Caterina; Schmid, Johanna; Hasselhorn, Marcus
Book Chapter
| Aus: Seifried, Klaus; Drewes, Stefan; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Handbuch Schulpsychologie: Psychologie für die Schule | Stuttgart: Kohlhammer | 2021
41606 Endnote
Author(s):
Loßnitzer, Christiane; Moschko, Tomasz; Gawrilow, Caterina; Schmid, Johanna; Hasselhorn, Marcus
Title:
Forschungsgrundlagen der Schulpsychologie
In:
Seifried, Klaus; Drewes, Stefan; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Handbuch Schulpsychologie: Psychologie für die Schule, Stuttgart: Kohlhammer, 2021 , S. 31-41
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Schulpsychologe; Psychologische Forschung; Methode; Forschungsdesign; Inhalt; Prävention; Intervention; Evaluation; Experimentelle Untersuchung; Quasi-Experiment; Fallstudie; Metaanalyse; Erhebungsinstrument; Validität
Abstract:
Schulpsychologie ist einerseits "angewandte Psychologie für die Schule" (BDP Sektion Schulpsychologie, 2015, S. 3), andererseits eine - wenn auch junge, eigenständige - wissenschaftliche Disziplin, die sich der Forschungsdesigns und -methoden der gesamten Psychologie bedient. Insbesondere die Klinische Psychologie, die Pädagogische Psychologie und die Entwicklungspsychologie spielen als zentrale Bezugsdisziplinen eine große Rolle. Zudem dienen die Inhalte der Psychologischen Diagnostik und Testtheorie, Sozialpsychologie, Arbeits- und Organisationspsychologie und Medienpsychologie als Bezugsrahmen. Wissenschaftliche Forschungsergebnisse bilden die Handlungsgrundlage praktisch-arbeitender Schulpsychologinnen und Schulpsychologen. Trotzdem ist die Dissemination wissenschaftlicher Forschungsergebnisse keine Garantie für einen gelingenden Wissenschafts-Praxis-Transfer. Dieser setzt einerseits voraus, dass entsprechend relevante Forschung vorliegt und hinreichend verständlich zur Verfügung gestellt wird. Andererseits sind wissenschaftliche Befunde kritisch zu reflektieren und hinsichtlich ihrer Anwendbarkeit zu bewerten. Hierzu bedarf es einer soliden Kenntnis der Forschungsgrundlagen. In diesem Kapitel werden daher typische Fragen schulpsychologischer Forschung, zentrale Forschungsdesigns und -methoden sowie Kriterien zur kritischen Reflexion wissenschaftlicher Forschungsbefunde thematisiert. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Forschungsinstrumente im Kontext institutioneller (schrift-)sprachlicher Bildung
Mackowiak, Katja; Beckerle, Christine; Gentrup, Sarah; Titz, Cora (Hrsg.)
Compilation Book
| Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2020
40628 Endnote
Editor(s)
Mackowiak, Katja; Beckerle, Christine; Gentrup, Sarah; Titz, Cora
Title:
Forschungsinstrumente im Kontext institutioneller (schrift-)sprachlicher Bildung
Published:
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2020
DOI:
doi.org/1035468/5801
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-201399
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=20139
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Aktivierung; Anwendung; Auswertung; Baden-Württemberg; Bayern; Beobachtung; Beobachtungsmethode; Berufliche Kompetenz; Bewertung; Bildungsforschung; Bildungspraxis; Datenerfassung; Deutschland; Deutschunterricht; Diagnostik; Dokumentation; Empirische Forschung; Erhebungsinstrument; Erzieher; Erzieherin; Fachdidaktik; Fachsprache; Fachunterricht; Fachwissen; Feed-back; Förderdiagnostik; Förderung; Forschung; Forschungsmethode; Fragebogen; Grundschule; Handlungskompetenz; Instrument; Interview; Kind; Kindergarten; Kindergartenalltag; Kindergartenpädagogik; Kindertagesstätte; Kompetenz; Kompetenzmessung; Korrektur; Längsschnittuntersuchung; Lehramtsstudent; Lehrer; Lehrer-Schüler-Interaktion; Leitfadeninterview; Leseförderung; Lesekompetenz; Mathematikunterricht; Messinstrument; Methode; Nordrhein-Westfalen; Pädagogische Fachkraft; Pädagogisches Handeln; Primarbereich; Profession; Professionalisierung; Protokoll; Psychometrie; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Reflexion <Phil>; Sachsen-Anhalt; Schriftsprache; Schule; Schüler; Schülermitarbeit; Sekundarstufe I; Software; Sprachbildung; Sprachdiagnostik; Spracherwerb; Sprachförderung; Sprachgebrauch; Sprachkompetenz; Sprachpraktische Übung; Sprachstandsforschung; Test; Testkonstruktion; Testvalidität; Testverfahren; Transfer; Unterricht; Videoanalyse; Videoaufzeichnung; Vignette <Methode>; Wissen; Wissenstest
Abstract:
Das Buch stellt sieben Verfahren vor, die unterschiedliche Facetten (schrift-)sprachlicher Bildung erfassen. Die Verfahren fokussieren unterschiedlcihe Aspekte der Sprachbildung sowie Sprach- und Leseförderung in Kindertageseinrichtungen und Schulen und adressieren unterschiedliche Zielgruppen (pädagogische Fachkräfte, Lehrkräfte, Kinder). Die Instrumente wurden im Rahmen der Initiative "Bildung durch Sprache und Schrift" (BiSS) entwickelt und primär für Forschungszwecke, jedoch auch in der Aus- und Weiterbildung von pädagogischen Fach- und Lehrkräften einsetzbar. Ein online-Anhang stellt die Instrumente sowie alle notwendigen Materialien zur Verfügung.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Validation of the network of relationship inventory in female and male adolescents
Ackermann, Katharina; Martinelli, Anne; Bernhard, Anka; Ueno, Kathrin; Freitag, Christine M.; […]
Journal Article
| In: European Journal of Psychological Assessment | 2020
40425 Endnote
Author(s):
Ackermann, Katharina; Martinelli, Anne; Bernhard, Anka; Ueno, Kathrin; Freitag, Christine M.; Büttner, Gerhard; Schmiedek, Florian; Schwenck, Christina
Title:
Validation of the network of relationship inventory in female and male adolescents
In:
European Journal of Psychological Assessment, 36 (2020) 2, S. 220-228
DOI:
10.1027/1015-5759/a000508
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1015-5759/a000508
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Jugendlicher; Freundschaft; Qualität; Messung; Junge; Mädchen; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Soziale Beziehung; Einflussfaktor; Verhalten; Aggression; Validität; Erhebungsinstrument; Reliabilität; Fragebogenerhebung; Faktorenanalyse
Abstract:
Friendships and their different qualities have been shown to be important for adolescents' socio-emotional development and psychological adjustment. In empirical research on such friendship qualities, the Network of Relationship Inventory-Relationship Quality Version (NRI-RQV) is a widely used questionnaire. Here, we conduct an extensive validation of a German version of the NRI-RQV, investigating its factor structure, reliability, and concurrent validity, in a sample of N= 679 adolescents aged 13-18 years. Applying multigroup confirmatory factor analysis, we further test whether the factor structure of the friendship quality construct holds across groups of males and females. Results showed that a structure with nine correlated first-order factors fit the data well, indicating nine distinct friendship qualities in males and females. Measurement invariance testing suggested the same underlying friendship quality construct, albeit differences in mean scores per gender. As evidence for concurrent validity, closeness and discordant friendship qualities showed expected correlations with empathy and social problems, respectively, but not with aggressive behavior. Overall, results indicate good psychometric properties for the German version of the NRI-RQV as a measure of friendship qualities in both males and females. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Personality across the lifespan. Exploring measurement invariance of a short Big Five inventory […]
Brandt, Naemi D.; Becker, Michael; Tetzner, Julia; Brunner, Martin; Kuhl, Poldi; Maaz, Kai
Journal Article
| In: European Journal of Psychological Assessment | 2020
40322 Endnote
Author(s):
Brandt, Naemi D.; Becker, Michael; Tetzner, Julia; Brunner, Martin; Kuhl, Poldi; Maaz, Kai
Title:
Personality across the lifespan. Exploring measurement invariance of a short Big Five inventory from ages 11 to 84
In:
European Journal of Psychological Assessment, 36 (2020) 1, S. 162-173
DOI:
10.1027/1015-5759/a000490
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1015-5759/a000490
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Persönlichkeit; Persönlichkeitsmerkmal; Lebensalter; Kindheit; Jugendalter; Erwachsener; Alter; Einflussfaktor; Indikator; Validität; Erhebungsinstrument; Temperament; Messverfahren; Vergleich; Faktorenanalyse; Strukturgleichungsmodell
Abstract:
Personality is a relevant predictor for important life outcomes across the entire lifespan. Although previous studies have suggested the comparability of the measurement of the Big Five personality traits across adulthood, the generalizability to childhood is largely unknown. The present study investigated the structure of the Big Five personality traits assessed with the Big Five Inventory-SOEP Version (BFI-S; SOEP = Socio-Economic Panel) across a broad age range spanning 11-84 years. We used two samples of N = 1,090 children (52% female, Mage = 11.87) and N = 18,789 adults (53% female, Mage = 51.09), estimating a multigroup CFA analysis across four age groups (late childhood: 11-14 years; early adulthood: 17-30 years; middle adulthood: 31-60 years; late adulthood: 61-84 years). Our results indicated the comparability of the personality trait metric in terms of general factor structure, loading patterns, and the majority of intercepts across all age groups. Therefore, the findings suggest both a reliable assessment of the Big Five personality traits with the BFI-S even in late childhood and a vastly comparable metric across age groups. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Personality across the lifespan. Exploring measurement invariance of a short big five inventory […]
Brandt, Naemi; Becker, Michael; Tetzner, Julia; Brunner, Martin; Kuhl, Poldi; Maaz, Kai
Journal Article
| In: European Journal of Psychological Assessment. | 2020
38867 Endnote
Author(s):
Brandt, Naemi; Becker, Michael; Tetzner, Julia; Brunner, Martin; Kuhl, Poldi; Maaz, Kai
Title:
Personality across the lifespan. Exploring measurement invariance of a short big five inventory from ages 11 to 84
In:
European Journal of Psychological Assessment., 36 (2020) 1, S. 162-173
DOI:
10.1027/1015-5759/a000490
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1015-5759/a000490
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Altersgruppe; Vergleich; Validität; Reliabilität; Persönlichkeit; Messung; Indikator; Lebensalter; Erhebungsinstrument; Persönlichkeitsmerkmal; Kind; Grundschulalter; Erwachsener; Alter Mensch;
Abstract:
Personality is a relevant predictor for important life outcomes across the entire lifespan. Although previous studies have suggested the comparability of the measurement of the Big Five personality traits across adulthood, the generalizability to childhood is largely unknown. The present study investigated the structure of the Big Five personality traits assessed with the Big Five Inventory-SOEP Version (BFI-S; SOEP = Socio-Economic Panel) across a broad age range spanning 11-84 years. We used two samples of N = 1,090 children (52% female, Mage = 11.87) and N = 18,789 adults (53% female, Mage = 51.09), estimating a multigroup CFA analysis across four age groups (late childhood: 11-14 years; early adulthood: 17-30 years; middle adulthood: 31-60 years; late adulthood: 61-84 years). Our results indicated the comparability of the personality trait metric in terms of general factor structure, loading patterns, and the majority of intercepts across all age groups. Therefore, the findings suggest both a reliable assessment of the Big Five personality traits with the BFI-S even in late childhood and a vastly comparable metric across age groups. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
The measurement of within-person affect variation
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Gerstorf, Denis; Voelkle, Manuel C.
Journal Article
| In: Emotion | 2020
39994 Endnote
Author(s):
Brose, Annette; Schmiedek, Florian; Gerstorf, Denis; Voelkle, Manuel C.
Title:
The measurement of within-person affect variation
In:
Emotion, 20 (2020) 4, S. 677-699
DOI:
10.1037/emo0000583
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-206192
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/20619/pdf/Emotion_2020_4_Brose_et_al_Measurement_of_within-person_affect_variation_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Emotion; Emotionaler Zustand; Veränderung; Messung; Erhebungsinstrument; Messverfahren; Reliabilität; Validität; Qualität; Konzeption; Vergleich; Empirische Forschung; Forschungsstand; Längsschnittuntersuchung; Literaturbericht
Abstract:
The number of intensive longitudinal studies that investigate affective experiences at the within-person rather than the between-person level is rapidly increasing. This paradigmatic shift comes with new challenges, such as questions revolving around how to measure within-person affect variation or more fundamental questions about the reliability and validity of constructs at the within-person level. We provide a review of substantive research published in Emotion since 2005, which revealed that to date no consensus has been established on measurement instruments for assessing within-person affective experiences. Our review also showed that researchers who are interested in within-person affect variation sometimes rely on measurement instruments that were established at the between-person level, which we think should be reconsidered. Finally, reliability estimates of state variation have been developed but are not comprehensively reported in studies on within-person affect variation. The purpose of this article is therefore to alert the reader to these issues and to highlight relevant criteria for selecting items and measurement instruments when studying within-person affect variation in intensive longitudinal studies. We recommend establishing common standards for measuring within-person affect variation and drawing from a common pool of instruments, which would allow direct comparison of results across studies. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Who sees what? Conceptual considerations on the measurement of teaching quality from different […]
Fauth, Benjamin; Göllner, Richard; Lenske, Gerlinde; Praetorius, Anna-Katharina; Wagner, Wolfgang
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft | 2020
40728 Endnote
Author(s):
Fauth, Benjamin; Göllner, Richard; Lenske, Gerlinde; Praetorius, Anna-Katharina; Wagner, Wolfgang
Title:
Who sees what? Conceptual considerations on the measurement of teaching quality from different perspectives
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 66 (2020) , S. 138-155
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Empirische Forschung; Unterricht; Qualität; Messung; Schüler; Lehrer; Wahrnehmung; Bewertung; Erhebungsinstrument; Validität; Schülerrolle; Lehrerrolle; Taxonomie; Klassenführung; Vergleich; Fragebogen; Beobachtung; Selbsteinschätzung; Fremdeinschätzung
Abstract:
One puzzling finding in education research is that teachers, students, and external observers agree only marginally on their ratings of teaching quality. In this theoretical contribution, we summarize and reappraise previous findings on agreement between different raters of teaching quality. We explain these findings by thoroughly examining the instruments that have been used to measure teaching quality. Building on this, we propose a reference perspective matrix, which should be useful in explaining perspective-specific rating mechanisms behind responses to certain survey or observation items. The reference perspective matrix could thus afford a theoretical foundation for future studies on the assessment of teaching quality. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The structure of conflict styles in adolescents. Psychometric properties of the Adapted Rahim […]
Filsecker, Michael; Abs, Hermann Josef; Roczen, Nina
Journal Article
| In: European Journal of Psychological Assessment | 2020
39653 Endnote
Author(s):
Filsecker, Michael; Abs, Hermann Josef; Roczen, Nina
Title:
The structure of conflict styles in adolescents. Psychometric properties of the Adapted Rahim Organizational Conflict Style Inventory-II (ROCI-II)
In:
European Journal of Psychological Assessment, 36 (2020) 4, S. 526-536
DOI:
10.1027/1015-5759/a000527
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1015-5759/a000527
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Jugendlicher; Konflikt; Demokratische Erziehung; Konfliktlösung; Messverfahren; Modell; Messung; Unterschied; Einflussfaktor; Erhebungsinstrument; Psychometrie; Struktur; Evaluation; Faktorenanalyse
Abstract (english):
This study examines the latent structure of the Rahim Organizational Conflict Inventory - II (ROCI-II) in several samples of secondary school students. Findings from earlier studies conducted in adult populations suggested that the instrument has a four- or five-factor structure; however, the exploratory factor analysis (EFA) in this study yielded a three-factor (integrating, dominating, avoiding) solution, with most of the items associated with a fourth factor (Obliging) failing to load as predicted. A confirmatory factor analysis (CFA) replicated the three-factor solution satisfactorily. A multiple-group CFA indicated that the ROCI-II showed invariant measurement properties in male and female students and corroborated the concurrent validity of the three-factor solution. The integrating factor was related positively to a measure of perspective taking but negatively to a measure of reluctance to participate. The avoiding factor was associated with a measure of reluctance to participate. We discuss the implications of the results for understanding the latent structure of the ROCI-II in adolescents. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Evaluation of online information in university students. Development and scaling of the screening […]
Hahnel, Carolin; Eichmann, Beate; Goldhammer, Frank
Journal Article
| In: Frontiers in Psychology | 2020
40881 Endnote
Author(s):
Hahnel, Carolin; Eichmann, Beate; Goldhammer, Frank
Title:
Evaluation of online information in university students. Development and scaling of the screening instrument EVON
In:
Frontiers in Psychology, (2020) , S. 11:562128
DOI:
10.3389/fpsyg.2020.562128
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-232241
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-232241
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Internet; Informationskompetenz; Ressource; Glaubwürdigkeit; Relevanz; Bewertung; Test; Testentwicklung; Itemanalyse; Suchmaschine; Simulation; Technologiebasiertes Testen; Interview; Erhebungsinstrument; Evaluation; Student; Rasch-Modell; Empirische Untersuchung;
Abstract:
As Internet sources provide information of varying quality, it is an indispensable prerequisite skill to evaluate the relevance and credibility of online information. Based on the assumption that competent individuals can use different properties of information to assess its relevance and credibility, we developed the EVON (evaluation of online information), an interactive computer-based test for university students. The developed instrument consists of eight items that assess the skill to evaluate online information in six languages. Within a simulated search engine environment, students are requested to select the most relevant and credible link for a respective task. To evaluate the developed instrument, we conducted two studies: (1) a pre-study for quality assurance and observing the response process (cognitive interviews of n = 8 students) and (2) a main study aimed at investigating the psychometric properties of the EVON and its relation to other variables (n = 152 students). The results of the pre-study provided first evidence for a theoretically sound test construction with regard to students' item processing behavior. The results of the main study showed acceptable psychometric outcomes for a standardized screening instrument with a small number of items. The item design criteria affected the item difficulty as intended, and students' choice to visit a website had an impact on their task success. Furthermore, the probability of task success was positively predicted by general cognitive performance and reading skill. Although the results uncovered a few weaknesses (e.g., a lack of difficult items), and the efforts of validating the interpretation of EVON outcomes still need to be continued, the overall results speak in favor of a successful test construction and provide first indication that the EVON assesses students' skill in evaluating online information in search engine environments. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unselect matches
Select all matches
Export
1
2
3
...
7
Next 10 items
>
Show all
(65)