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System competence modeling. Theoretical foundation and empirical validation of a model involving […]
Mehren, Rainer; Rempfler, Armin; Buchholz, Janine; Hartig, Johannes; Ulrich-Riedhammer, Eva Marie
Journal Article
| In: Journal of Research in Science Teaching | 2018
38001 Endnote
Author(s):
Mehren, Rainer; Rempfler, Armin; Buchholz, Janine; Hartig, Johannes; Ulrich-Riedhammer, Eva Marie
Title:
System competence modeling. Theoretical foundation and empirical validation of a model involving natural, social, and human-environment systems
In:
Journal of Research in Science Teaching, 55 (2018) 5, S. 685-711
DOI:
10.1002/tea.21436
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/tea.21436
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Geografieunterricht; Systemisches Denken; Soziales System; Umwelt; Metakognition; Kompetenz; Modell; Diagnostik; Messverfahren; Validität; Fachdidaktik; Problemlösen; Erhebungsinstrument; Reliabilität
Abstract (english):
Constituting a metacognitive strategy, system competence, or systems thinking can only assume its assigned key function as a basic concept for the school subject of geography in Germany after a theoretical and empirical foundation has been established. A measurement instrument is required which is suitable both for supporting students and for the evaluation of methodical-didactic measures. Such a tool is theoretically anchored in an empirically validated geography-didactic and cognition-psychological competence model, providing a differentiated representation of both the internal structure of a competency and the proficiency levels. The starting point of this foundation was the development of a normative-theoretically derived model of geographic system competence. Its empirical validation was performed in different phases aimed at operationalizing the competence model by means of test problems. In order to analyze the factor structure of the theoretical model, various item response models were estimated. The item levels of difficulty expected in the competence model were related to the empirical levels of difficulty and predicted by means of ordinary least squares (OLS) regression to verify the model for proficiency levels. The two-dimensional competence model-with the two dimensions "system organization and behavior" and "system-adequate intention to act"-exhibits a better fit in reference to the model fit criteria than the one-dimensional and three-dimensional models. The correlations between the expected and empirical item difficulties are positive. Items that should be more difficult according to the competence model are actually shown to be more difficult. These findings suggest the reliability and validity of this new measurement instrument for diagnosing and promoting geographical system competence. It has to be implemented in practice as the next step. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Werkzeuge zur Umsetzung von Konzepten. Woran erkennt man gute Tools?
Geyer, Sabrina; Titz, Cora; Ropeter, Anna; Weber, Susanne; Hasselhorn, Marcus
Book Chapter
| Aus: Titz, Cora; Weber, Susanne; Ropeter, Anna; Geyer, Sabrina; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung umsetzen und überprüfen | Stuttgart: Kohlhammer | 2018
38310 Endnote
Author(s):
Geyer, Sabrina; Titz, Cora; Ropeter, Anna; Weber, Susanne; Hasselhorn, Marcus
Title:
Werkzeuge zur Umsetzung von Konzepten. Woran erkennt man gute Tools?
In:
Titz, Cora; Weber, Susanne; Ropeter, Anna; Geyer, Sabrina; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung umsetzen und überprüfen, Stuttgart: Kohlhammer, 2018 (Bildung durch Sprache und Schrift, 2), S. 28-45
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Sprachförderung; Tool; Bewertung; Konzeption; Auswahl; Implementierung; Qualität; Diagnostik; Förderung; Förderungsmaßnahme; Kind; Jugendlicher; Sprachentwicklung; Sprachkompetenz; Lesekompetenz; Literalität; Standard; Erhebungsinstrument; Objektivität; Reliabilität; Validität; Effektivität; Theorie; Praxis
Abstract:
In Konzepten zur sprachlichen Bildung und Förderung können Fördermaßnahmen und die für ihre Optimierung erforderliche Sprachdiagnostik mit Hilfe verschiedener Werkzeuge (Tools) umgesetzt werden. Das vorliegende Kapitel verfolgt das Ziel, Qualitätskriterien guter Diagnostik- und Förder-Tools zu definieren und zu erläutern. Zunächst wird mit der Passung von Tool, Ziel und Zielgruppe ein wesentliches Prinzip bei der Auswahl von Diagnostik- und Förder-Tools beschrieben. Getrennt für die beiden Bereiche Diagnostik und Förderung werden anschließend zentrale Qualitätskriterien beschrieben, die Fachkräfte bei der Bewertung und Auswahl von Tools unterstützen können. Diagnostik-Tools dienen im Rahmen sprachlicher Bildung der Feststellung und Förderung des aktuellen Entwicklungsstandes von Kindern und Jugendlichen sowie ihres sprachlichen Entwicklungsverlaufs. Die Qualität dieser Tools ist umso höher, je geringer die Risiken für eine Fehleinschätzung des Entwicklungsstandes von Kindern und Jugendlichen sind. Es sollten daher Diagnostik-Tools verwendet werden, die wissenschaftlichen Gütekriterien genügen, d.h. die objektiv, reliabel (zuverlässig) und valide (inhaltlich gültig) sind und eine Normierung aufweisen. Darüber hinaus sind Kriterien aus Praxis-Perspektive zu berücksichtigen. Bei der Auswahl von Tools zur Sprach- und Leseförderung ist neben Kriterien aus Perspektive der Praxis auch zu prüfen, inwiefern ein Tool über eine theoretische Fundierung verfügt sowie ob und welche Nachweise zu seiner Wirksamkeit vorliegen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Ausgangslagen erfassen und Veränderungen dokumentieren
Titz, Cora; Ropeter, Anna; Hasselhorn, Marcus
Book Chapter
| Aus: Titz, Cora; Geyer, Sabrina; Ropeter, Anna; Wagner, Hanna; Weber, Susanne; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung entwickeln | Stuttgart: Kohlhammer | 2018
37987 Endnote
Author(s):
Titz, Cora; Ropeter, Anna; Hasselhorn, Marcus
Title:
Ausgangslagen erfassen und Veränderungen dokumentieren
In:
Titz, Cora; Geyer, Sabrina; Ropeter, Anna; Wagner, Hanna; Weber, Susanne; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung entwickeln, Stuttgart: Kohlhammer, 2018 (Bildung durch Sprache und Schrift, 1), S. 87-100
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Pädagogische Diagnostik; Sprachkompetenz; Kind; Sprachförderung; Veränderung; Dokumentation; Förderungsmaßnahme; Verfahren; Methode; Erhebungsinstrument; Testverfahren
Abstract:
Dieses Kapitel soll verdeutlichen, was der Mehrwert von Diagnostik ist und warum man die mit ihr verbundenen Chancen nicht ungenutzt lassen sollte, ohne jedoch dabei die Risiken von Diagnostik auszublenden. Zunächst wird in zwei Abschnitten dargestellt, welche grundsätzlichen Möglichkeiten Diagnostik im Bereich der Sprache bietet. Zum einen bietet sie die Möglichkeit, Ausgangslagen zu erfassen, um individuelle Kompetenzen von Kindern und Unterstützungsbedarfe im Bereich gesprochener oder geschriebener Sprache zu ermitteln und Kinder entsprechend dieser Diagnose entwicklungsangemessen zu fordern und zu fördern (> Abschnitt 1). Zum anderen bietet Diagnostik auch die Möglichkeit, die Wirksamkeit des eigenen sprachbildenden oder -fördernden Handelns zu überprüfen, indem Veränderungen, die sich bei Kindern im Bereich gesprochener oder geschriebener Sprache zeigen, dokumentiert werden (> Abschnitt 2). Das Kapitel geht außerdem auf spezifische Risiken der Diagnostik ein, zu denen beispielsweise Urteilsfehler oder ungeeignete Instrumente zählen, bzw. Instrumente, die für andere Ziele eingesetzt werden, als die, für die sie geeignet sind (> Abschnitt 3). Ebenso werden jedoch die Gefahren verdeutlicht, die damit einhergehen würden, keine Diagnostik einzusetzen (> Abschnitt 4). Abschnitt 4 verdeutlicht schließlich resümierend, worin der Mehrwert von Diagnostik liegt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
The big five. Addressing recurrent multimodal learning data challenges
Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Working Papers
| 2018
38262 Endnote
Author(s):
Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Title:
The big five. Addressing recurrent multimodal learning data challenges
Published:
Sydney: University of Technology, 2018 (Second Multimodal Learning Analytics Across (Physical and Digital) Spaces (CrossMMLA) workshop @ LAK18)
URL:
http://crossmmla.org/wp-content/uploads/2018/02/CrossMMLA2018_paper_9.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Stellungnahme/Positionspapier
Language:
Englisch
Keywords:
E-Learning; Lernen; Daten; Lernumgebung; Lernverhalten; Lernerfolg; Lernprozess; Analyse; Datenerfassung; Erhebungsinstrument; Benutzerfreundlichkeit; Validität; Computerunterstütztes Verfahren
Abstract (english):
The analysis of multimodal data in learning is a growing field of research, whic has led to the development of different analytics solutions. However, there is no standardized approach to handle multimodal data. In this paper, we describe and outline a solution for five recurrent challenges in the analysis of multimodal data: the data collection, storing, annotation, processing and exploitation. For each of these challenges, we envision possible solutions. The prototypes for some of the proposed solutions will be discussed during the Multimodal Challenge of the Fourth Learning Analytics & Knowledge Hackathon, a two-day hands-on workshop that will open the prototypes for trials, validation and feedback. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Questionnaire development and design for international large-scale asessments (ILSAs) Current […]
Jude, Nina; Kuger, Susanne
Working Papers
| 2018
38276 Endnote
Author(s):
Jude, Nina; Kuger, Susanne
Title:
Questionnaire development and design for international large-scale asessments (ILSAs) Current practice, challenges, and recommendations
Published:
Washington; DC: National Academy of Education, 2018
URL:
http://naeducation.org/wp-content/uploads/2018/02/2018-Questionnaire-Design-for-ILSA_v02-1.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Stellungnahme/Positionspapier
Language:
Englisch
Keywords:
Konzeption; Fragebogen; Bildungsforschung; Empirische Forschung; Indikator; Schülerleistung; Motivation; Messverfahren; Erhebungsinstrument; Computerunterstütztes Verfahren; Anpassung; Übersetzung; Sozioökonomische Lage; Heterogenität; Inklusion; Antwort; Fehlende Daten; Validität; Daten; Dokumentation; Vergleichsuntersuchung; Internationaler Vergleich
Abstract:
This paper summarizes the latest practices and research topics in questionnaire use for international large-scale assessments (ILSAs). We point to the most important aspects in questionnaire design and development for international studies and highlight current challenges for the cross-cultural measurement of context factors in education. Finally, we open the discussion for research and policy issues that might lead to recommendations concerning an improved usage of context questionnaires in future studies. While we provide insight into a range of different studies, many of our examples will focus on the Program for International Student Assessment (PISA), one of the best known ILSAs and our area of expertise. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Digitale Lernumwelten
Kuger, Susanne; Linberg, Tobias; Bäumer, Thomas; Struck, Olaf
Working Papers
| 2018
38139 Endnote
Author(s):
Kuger, Susanne; Linberg, Tobias; Bäumer, Thomas; Struck, Olaf
Title:
Digitale Lernumwelten
Published:
Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe ; Nationales Bildungspanel, 2018
URL:
https://www.neps-data.de/Portals/0/Survey Papers/SP_XXXII.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Datenanalyse; Datenerfassung; Dauer; Digitale Medien; Erhebungsinstrument; Forschungsdesign; Fragebogen; Internet; Konzeption; Lehren; Lernen; Lernumgebung; Mediennutzung; Motivation; Panel; Verhalten
Abstract:
Digitale Medien und Werkzeuge sind aus Beruf, Schule/Studium und Freizeit nicht mehr wegzudenken und nehmen daher für alle Teilnehmerinnen und Teilnehmer des Nationalen Bildungspanels einen immer wichtigeren Stellenwert ein. Durch ihre immer stärkere Interaktivität stellen digitale Medien und Werkzeuge daher vor allem auch eine wichtige Anregungsquelle für diejenigen Befragten dar, die sich nicht (mehr) in formalen Bildungskontexten befinden. Der Arbeitsbereich "Lernumwelten" konzipierte eine Rahmenvorstellung dessen, was in Bezug auf digitale Lernumwelten relevante Indikatoren der Bedingungen, Prozesse oder Lernergebnisse sein können und entwickelte und evaluierte Fragebogeninstrumente, auf Basis dieser Rahmenkonzeption. Das vorliegende Papier skizziert die theoretische Rahmenkonzeption, die diesem Modul zugrunde liegt, enthält die daraus entwickelten Operationalisierungen und berichtet die Ergebnisse der Haupterhebung B109. Längerfristiges Ziel ist es, dieses Modul in Verbindung mit Herangehensweisen anderer Arbeitsbereiche des NEPS auch in den Erhebungen weiterer Kohorten des Nationalen Bildungspanels einzusetzen und ggf. für die Nutzung in unterschiedlichen Alterstichproben zu adaptieren. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Assessment of temperament in children with profound intellectual and multiple disabilities. A study […]
Putten, Annette van der; Dijkstra, Roos; Huls, Jessica; Visser, Linda
Journal Article
| In: Cogent Psychology | 2017
37639 Endnote
Author(s):
Putten, Annette van der; Dijkstra, Roos; Huls, Jessica; Visser, Linda
Title:
Assessment of temperament in children with profound intellectual and multiple disabilities. A study into the role of motor disabilities in instruments to measure temperament
In:
Cogent Psychology, 4 (2017) 1, S. 1335038
DOI:
10.1080/23311908.2017.1335038
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191800
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19180/pdf/cogent_psych_2017_van_der_Putten_et_al_Assessment_of_temperament_in_children_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Entwicklungsstörung; Erhebungsinstrument; Fragebogen; Geistesbehinderung; Kind; Kleinkind; Mehrfachbehinderung; Messung; Messverfahren; Motorische Störung; Pilotstudie; Psychometrie; Temperament; Verhalten
Abstract (english):
Research on temperament has evolved substantially throughout the last years. Assessing temperament in a child gives information about why the child reacts differently in different situations and can be seen as one of the variables playing a role in determining adaptive and maladaptive outcomes. Insight into the temperament of the child, therefore, facilitates the adaptation of support or child-rearing practices to the specific needs and wishes of the child. The current study aimed at reviewing existing temperament instruments among young children with profound intellectual and multiple disabilities (PIMD). An inventory of the existing instruments, which can determine temperament, was made based on a literature review. A total of 138 articles were found in which temperament was measured. None of these studies included children with PIMD. The Infant Behavior Questionnaire-Revised (IBQ-R) very short form and the Child Behavior Questionnaire (CBQ) very short form seem to be the most appropriate forms to measure temperament. Because motor disabilities are one of the main characteristics of these children, assessment instrument must be accommodated to minimize impairment bias, without altering what the test measures. Therefore, a pilot-study with 12 children with PIMD (age between 1.8 and 4.9 years) was conducted to analyze the bias of motor disabilities on these instrument. Results showed that seven (19.4%) of the CBQ items and nine (24.3%) of the IBQ-R items contained motor behavior which biased the validity of the instrument. A proposal is made regarding the adaptation of the nine IBQ-R items. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Difference or delay? A comparison of Bayley-III Cognition item scores of young children with and […]
Visser, Linda; Vlaskamp, Carla; Emde, Cornelius; Ruiter, Selma; Timmerman, Marieke
Journal Article
| In: Research in Developmental Disabilities | 2017
37881 Endnote
Author(s):
Visser, Linda; Vlaskamp, Carla; Emde, Cornelius; Ruiter, Selma; Timmerman, Marieke
Title:
Difference or delay? A comparison of Bayley-III Cognition item scores of young children with and without developmental disabilities
In:
Research in Developmental Disabilities, 71 (2017) , S. 109-119
DOI:
10.1016/j.ridd.2017.09.022
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-173794
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/17379/pdf/Research_in_Developmental_Disabilities_2017_Difference_or_delay_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Kind; Vorschulalter; Grundschulalter; Kognitive Entwicklung; Entwicklungsstörung; Test; Messverfahren; Erhebungsinstrument; Reliabilität; Validität; Vergleich; Niederlande
Abstract (english):
The "difference or delay paradigm" focuses on the question of whether children with developmental disabilities (DD) develop in a way that is only delayed, compared to typically developing children, or also qualitatively different. The current study aimed to examine whether qualitative differences exist in cognitive development of young children with and without DD on the basis of item scores on the Dutch Bayley-III Cognition scale. Differential item functioning was identified for 15 of the 91 items. The presence of DD was related to a higher number of Guttman errors, hinting at more deviation in the order of skill development. An interaction between group (i.e., with or without DD) and developmental quotient appeared to predict the number of Guttman errors. DD was related to a higher number of Guttman errors for the whole range of developmental quotients; children with DD with a small developmental quotient had the highest number. Combined, the results mean that qualitative differences in development are not to be excluded, especially in cases of severe developmental disabilities. When using the Bayley-III in daily practice, the possibility needs to be taken into account that the instruments' assumption of a fixed order in skill development does not hold. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Das Berliner Bonus-Programm zur Förderung von Schulen in schwieriger Lage - Eckpunkte des Programms […]
Böse, Susanne; Neumann, Marko; Gesswein, Theresè; Maaz, Kai
Book Chapter
| Aus: Manitius, Veronika;Dobbelstein, Peter (Hrsg.): Schulentwicklungsarbeit in herausfordernden Lagen | Münster: Waxmann | 2017
36791 Endnote
Author(s):
Böse, Susanne; Neumann, Marko; Gesswein, Theresè; Maaz, Kai
Title:
Das Berliner Bonus-Programm zur Förderung von Schulen in schwieriger Lage - Eckpunkte des Programms und erste Ergebnisse der BONUS-Studie
In:
Manitius, Veronika;Dobbelstein, Peter (Hrsg.): Schulentwicklungsarbeit in herausfordernden Lagen, Münster: Waxmann, 2017 (Beiträge zur Schulentwicklung), S. 179-203
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Schule; Sozialer Brennpunkt; Schüler; Soziale Benachteiligung; Migrationshintergrund; Förderung; Programm; Finanzielle Beihilfe; Finanzierung; Forschungsdesign; Datenerfassung; Erhebungsinstrument; Schulleitung; Bewertung; Bildungspolitik; Umsetzung; Ziel; Schulautonomie; Zielgruppe; Begleituntersuchung; Empirische Untersuchung; Berlin; Deutschland
Abstract:
Die hier berichteten ersten Befunde aus der wissenschaftlichen Begleitung des Berliner Bonus-Programms deuten aufgrund der positiven Bewertung des Programms zunächst darauf hin, dass die Schulen als Adressaten das Programm grundsätzlich angenommen haben. Vor allem dem Grundgedanken des Programms, Schulen in herausfordernden Lagen zusätzliche Mittel zur eigenständigen und weitgehend freien Verfügung zu stellen, stehen die beteiligten Schulen sehr positiv gegenüber, was auch vor dem Hintergrund des Diskurses zur Schulautonomie als ein positives Zeichen gewertet dafür werden kann, dass die Schulen ihre eigenverantwortliche Rolle angenommen haben. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Die EUROPA-Studie. Untersuchungslage, Stichproben, Erhebungsinstrumente und analytisches Vorgehen
Hohenstein, Friederike; Baumert, Jürgen; Adrian, Esther D.; Radmann, Susanne; Möller, Jens
Book Chapter
| Aus: Möller, Jens;Hohenstein, Friederike;Fleckenstein, Johanna;Köller, Olaf;Baumert, Jürgen (Hrsg.): Erfolgreich integrieren - die Staatliche Europa-Schule Berlin | Münster: Waxmann | 2017
37105 Endnote
Author(s):
Hohenstein, Friederike; Baumert, Jürgen; Adrian, Esther D.; Radmann, Susanne; Möller, Jens
Title:
Die EUROPA-Studie. Untersuchungslage, Stichproben, Erhebungsinstrumente und analytisches Vorgehen
In:
Möller, Jens;Hohenstein, Friederike;Fleckenstein, Johanna;Köller, Olaf;Baumert, Jürgen (Hrsg.): Erfolgreich integrieren - die Staatliche Europa-Schule Berlin, Münster: Waxmann, 2017 , S. 49-73
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Deutschland; Europaschule; Schulentwicklung; Schüler; Motivation; Bilingualer Unterricht; Interkulturelle Erziehung; Schüler-Schüler-Beziehung; Forschungsdesign; Schülerleistung; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Grundschule; Übergang; Sekundarbereich; Leistungsmessung; Schule; Soziale Herkunft; Migrationshintergrund; Erhebungsinstrument; Leistungstest; Skalierung; Vergleich; Evaluation; Empirische Untersuchung; Längsschnittuntersuchung; Berlin
Abstract:
Mit der EUROPA-Studie soll die Staatliche Europa-Schule Berlin (SESB) evaluiert werden. Die Untersuchung hat zum Ziel, den Entwicklungsstand der SESB nach gut zwanzigjähriger Laufzeit zu beschreiben und zu analysieren, welche Auswirkungen der Besuch der SESB im Vergleich zu einer konventionellen monolingualen Beschulung auf die kognitive Entwicklung, die Schulleistungen, die motivationalen und interkulturellen Orientierungen und die soziale Interaktion von Schülerinnen und Schülern unterschiedlicher kultureller und sozialer Herkunft hat. In die Untersuchung sind Schülerinnen und Schüler, Lehrkräfte und Eltern einbezogen. Im folgenden Kapitel werden die Anlage der Studie, die Organisation und Durchführung der Erhebungen, die eingesetzten Testinstrumente und das analytische Vorgehen beschrieben. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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